Kenen renkaassa pysyy nasta

Mikä merkki

Jumalauta, talvirenkaista sakkorenkaat kun nastat katoo.
Talvirengas testien luoma mielikuva, turvallisuutta vain viikoksi?
Mikä on totuus pitemmällä ajalla?
Onko nastarenkaan elinikä vain 10.000 km?
Olisiko mahdollista seurata pitempiaikaisesti "samoja renkaita" joilla tehdään se "ensitesti" NASTAN KIINNIPYSYVYYS RENKAASSA. Entä perässäajavien tuulilasivauriot.
Työllistävä vaikutus, sekä lisää turvaväliä takanatuleviin. On sentään jotain hyvää.

14

5072

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumpa ne

Nastat lentäisivätkin taaksepäin,mutta kun vastaantulevat ampuu niitä paljon kovemmalla lähtönopeudella.

Ja on aika kurja katella renkaitaan,kun nastat on menny poikki. Se tärkein kärkipiikki on katkennu,ja kanta saattaa tököttää vielä kumissa,vaikka ei sudittu,eikä lukkojarrutuksia harrastettu.

Eivät totteron totterot osaa edes tehdä kartiomaisia piikkejä,jotka ei katkeaisi. Ja isommalla kantalätkällä,että ne myös pysyisivät renkaan mukana,eikä toisten tiellä liikkujien laseissa.

tehhään tuosta helevetillinen älämölö,niin jospa joku on vielä kuulokykyinen noista päättäjän pötjäkkeistä.

• Vaikka jäljellä ei olisi yhtään nastaa niin ei ne sakkorenkaita ole jos pitaa on yli 3mm.

• kuin minä

Ostakaa kitkarenkaat...
        Nokian kitkarenkaat kestää ainakin 80000 km, eikä tiet kulu.

• örkki
        kuin minä kirjoitti:

Ostakaa kitkarenkaat...
        Nokian kitkarenkaat kestää ainakin 80000 km, eikä tiet kulu.

Tulihan se iltasatu sieltä

• Jamppa1
        örkki kirjoitti:

Tulihan se iltasatu sieltä

riittää. Faktathan on sellaiset että ensinnäkin nastarenkaasta ei tee laillista 3 mm ura, vaan lisäksi on nastamääräykset. Mm. että nastojen määrä saa poiketa suurimmasta max 25 %.

Toinen fakta on se että aika harvalla talvirenkaalla ajetaan 80 tkm. Ei ainakaan nokialaisella. Tietyllä renkaalla tietyissä olosuhteissa nuo määrät on kyllä mahdollisia.

Itse asiaan, kyllähän tuo pysyvyys on ongelma, toisilla merkeillä enemmän toisilla vähemmän. Vähiten on törmätty nokialaisessa, misukassa ja pirellissä. Eniten Gislavedissä. Nokian nelosissakin oli erä nastavikaisia, mutta ongelma on korjattu. Nastoista on myös tarkat määräykset, ei ne voi olla mitään kilon möykkyjä.

• max. niinkö
        Jamppa1 kirjoitti:

riittää. Faktathan on sellaiset että ensinnäkin nastarenkaasta ei tee laillista 3 mm ura, vaan lisäksi on nastamääräykset. Mm. että nastojen määrä saa poiketa suurimmasta max 25 %.

Toinen fakta on se että aika harvalla talvirenkaalla ajetaan 80 tkm. Ei ainakaan nokialaisella. Tietyllä renkaalla tietyissä olosuhteissa nuo määrät on kyllä mahdollisia.

Itse asiaan, kyllähän tuo pysyvyys on ongelma, toisilla merkeillä enemmän toisilla vähemmän. Vähiten on törmätty nokialaisessa, misukassa ja pirellissä. Eniten Gislavedissä. Nokian nelosissakin oli erä nastavikaisia, mutta ongelma on korjattu. Nastoista on myös tarkat määräykset, ei ne voi olla mitään kilon möykkyjä.

satuja tulla tupsahtelee vaan ...

KAIKKI , siis kaikki autolehtien testit antavat n. 1.0 pisteyksikön erot parhaille kitkoille ja nastoille nastojen hyväksi !

Jos se nastarengas jätetäänkin nastoittamatta niin silloin ne ovat yhtähyviä ! Koska ne parhaat nastarenkaat ovat nykyään samaa silicaa eli elastista lamellia täynnä niinkuin kitkatkin !

Nastoilla vaan saadaan revittyä se pisteen ero maksimaalisissa olosuhteissa kitkoihin .

Se on hirviä harhaluulo kun luullaan että nastarenkaissa pito lepää vaan ja ainoastaan nastojen varassa !

• Jamppa1
        max. niinkö kirjoitti:

KAIKKI , siis kaikki autolehtien testit antavat n. 1.0 pisteyksikön erot parhaille kitkoille ja nastoille nastojen hyväksi !

Jos se nastarengas jätetäänkin nastoittamatta niin silloin ne ovat yhtähyviä ! Koska ne parhaat nastarenkaat ovat nykyään samaa silicaa eli elastista lamellia täynnä niinkuin kitkatkin !

Nastoilla vaan saadaan revittyä se pisteen ero maksimaalisissa olosuhteissa kitkoihin .

Se on hirviä harhaluulo kun luullaan että nastarenkaissa pito lepää vaan ja ainoastaan nastojen varassa !

jaksa taas aloittaa. Kaikki jotka tietää enemmän renkaista kuin että ne on mustia ja pyöreitä teitää että kitka- ja nastarenkaat on eri seosta ja lamelloitu eri tavalla. Turha selittää mistään elastisesta lamellista yhtään mitään jos ei asiaa kerran tunne.

• takuulla
        Jamppa1 kirjoitti:

Olen komet Nokian Hakkapeliitta Q:t ajanu loppuun jokaisilla 80000, joten kuka täällä puhuu kokemuksesta?

• heräs taas
        Jamppa1 kirjoitti:

jaksa taas aloittaa. Kaikki jotka tietää enemmän renkaista kuin että ne on mustia ja pyöreitä teitää että kitka- ja nastarenkaat on eri seosta ja lamelloitu eri tavalla. Turha selittää mistään elastisesta lamellista yhtään mitään jos ei asiaa kerran tunne.

sä ajelet varmaankin kitkoilla , vai mitä ?

Aika kornia antaa mitättömiä säästövinkkejä muilla palstoilla jos kerran sortuu kitkarenkaisiin , nastarenkailla kun saa parempaa pito halvemmalla ???

Kerro logiikkas meille nyt ?

• markan..
        heräs taas kirjoitti:

Aika kornia antaa mitättömiä säästövinkkejä muilla palstoilla jos kerran sortuu kitkarenkaisiin , nastarenkailla kun saa parempaa pito halvemmalla ???

jos senkään arvoinen peelo koko mies! Toivottavasti kukaan ei ota tosissaan tuota peeloa

• Jamppa1
        heräs taas kirjoitti:

sä yrität sanoa? Mitähän mitättömiä säästövinkkejä mä olen antanut ja miten ne liittyy tähän? Jos jotakuta kiinnostaa, niin ajan omat ajot kitkoilla, firman ajot nastoilla. Kesällä molemmissa on kesärenkaat. Mutta miten sekään liittyy renkaiden seoksiin ja nastojen pysymiseen? Onkohan sulla taas hajuakaan mistä nyt puhutaan?

• Jamppa1
        takuulla kirjoitti:

Olen komet Nokian Hakkapeliitta Q:t ajanu loppuun jokaisilla 80000, joten kuka täällä puhuu kokemuksesta?

ei siinä mitään.

"Toinen fakta on se että aika harvalla talvirenkaalla ajetaan 80 tkm. Ei ainakaan nokialaisella. Tietyllä renkaalla tietyissä olosuhteissa nuo määrät on kyllä mahdollisia."

-tarkennetaan sen verran että mulla oli mielessä sellainen turvallinen liikkuminen eikä sileäksi ajaminen. Pääseehän renkailla jos ottaa asiakseen, tuttu ajoi 30 vuotta samoilla talvirenkailla, olisko ollut 100 tkm. Oliko siinä mitään järkeä, on eri asia.

• kaupparatsu
        Jamppa1 kirjoitti:

ei siinä mitään.

"Toinen fakta on se että aika harvalla talvirenkaalla ajetaan 80 tkm. Ei ainakaan nokialaisella. Tietyllä renkaalla tietyissä olosuhteissa nuo määrät on kyllä mahdollisia."

-tarkennetaan sen verran että mulla oli mielessä sellainen turvallinen liikkuminen eikä sileäksi ajaminen. Pääseehän renkailla jos ottaa asiakseen, tuttu ajoi 30 vuotta samoilla talvirenkailla, olisko ollut 100 tkm. Oliko siinä mitään järkeä, on eri asia.

nokialaisella 75000km/vuosi ja kaksi talvea ajaa hyvin, koska keväällä jo pärjää vähän huonommillakin. Toki ne ovat minulla alla loka/marraskuulta tuonne huhtikuun puoleenväliin alla. Elin keskimäärin sen 5 kuukautta ja reippaat 60000km

• rok3
        max. niinkö kirjoitti:

silica seos renkaasa tai kumissa tarkoittaa kumiin lisätyn piikarbidia,siis samaa materiaalia kuin santapaperin hiova osa. Hiontakykyä ei yritetä niinkään aikaansaada, mutta kovuutensa ansiosta silica lisää kulumiskestävyyttä, eli kitka-/kitka-nastatapauksissa nimenomaan lamellien kestoa parantavasti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      56
      2188
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1680
    3. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1496
    4. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1484
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1474
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1337
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1034
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      1002
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe