Kieli on vallankäytön väline

Olisi kiva kuulla:

Miten sinä olet viime aikoina käyttänyt omaa kielellistä valtaasi?

tai

Miten sanojen merkitys on muuttanut asian toiseksi jossain tilanteessa omassa elämässäsi?

7

626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se valta

on kasvanut, olen muuttunut varovaisemmaksi sen käytössä. Aiemmin sen tehoa tuli kokeiltua monella tavalla ahkerasti, nyt sitä käyttää lähinnä toisten kokeilijoiden ylilyöntien tasoittamiseen.

• on olla sanomatta mitään.

Tämä liittyen siihen toiseen tosiasiaan,että tieto on valtaa.
      Tarkoittaa,että paremmat tiedot omava ihminen on yleensä vähemmän 'tietävää'henkilöä vastaan eräänlaisessa valta-asemassa ja voi halutessaan ohjailla joko "oikeaan tai harhaan".

Sanojen merkityksestä:
      Eräs nuori nainen otti minun 'tekemiseni' esille todella "munaskuita"myöten ja sen vaukutus on kantanut koko elämäni ja on yhä kantavana elämän viisautena.

No hänenstä tuli myöhemmin vaimoni ja samaa asiaa ei ole tarvinnut sen koomin uudestaan käsitellä.

Perusteltu kritiikki on aina hyväksi,kunhan sitä ei tarkoita tai ota ns.henkilökohtaisena loukkauksena,vaan sen esittää ja vastaanottaa pelkästään asian selventämiseen tarkoiotettuna kuvauksena.
      so.Syvällinen keskustelu; silloin saa ja antaa parhaimmalla tavalla ajatuksia jotka voivat muuttaa kumman tahansa mielikuvia ja uppoavat puhtaaseen,saasteettomaan maaperään.

• Pirre*

yleensä vallattomuuteen..:(

Oikkeesti, kielellinen ilmaisu on minulle helpompaa näin peräkkäisinä kirjaimina..

Kielellistä "valtaa" joudun käyttämään työssäni, se on tärkeimpiä työkalujani, piiskan lisäksi...:)

*toivottavasti nuo viimeiset sanat eivät muuttaneet työnkuvaani dramaattisesti*

• Loistava.polku

Tänä aamuna olen viimeksi käyttänyt vallankäytön välineenä: "Ja se huone on sitten OLTAVA siivottu kun tulen töistä!!!"

Ja sanojen merkityksethän muuttuu... koko ajan... tilanteen mukaan. >;)

• Pirre*

diktaattorit ovat pelänneet sanan miekkaa eniten, sananvapaus kielletään ja kirjaroviot roihuavat..mestauspölkyn viereen valuu sanan valta.

• ja ammattiliittojen

väliset sopimukset ovat sellaista kapulakieltä, ettei siitä työntekijä yleensä ymmärrä mitään. Ja ei varmaan vaikea arvata kuka siinä häviää. Tuhansia turhia sanoja peräkkäin vailla mitään merkitystä, sanoi yksi alan asiantuntija. Siispä se joka omistaa, sillä valta. Yksinkertaista.

• Lilja-Orvokki

on tullut otettua mittaa sananmiekalla. Joskus kauan sitten selvisin siitä varmana voittajana, mutta verbaalista kehitystä on tapahtunut siihen maliin, et opettajista toiset kiittelee kauniisti ja toiset vähemmän kauniisti.

Siinä leikissä saa kyllä varoa mitä suustaan päästää tai se vääntyy ties mille mutkalle.

Asia erikseen sit laumanjohtajan asemassa oleminen. Siinä ei sanakäänteillä leikitellä vaikka mahiksia teoriassa olikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4259
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      852
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      837
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      773
    Aihe