Paino

Pyöräilijä

Kysyn tältä palstalta, vaikka aiheen puolesta kuuluisi ehkä muualle.

Kilpapyörien paino pyritään saamaan mahdollisimman alas. Mitä hyötyä voi olla puolen kilon painon pudotuksessa pyörän painossa, jos sitä vertaa siihen, että kuski laihtuisi pari kiloa. Pyöräilijät siis väittävät, että kevyellä pyörällä on hyvä ajaa. Luulisin, että kokonaispaino ratkaisee.

10

1547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos massa on pyörässä, se on täysin passiivista. Jos massa on pyöräilijässä, niin se saattaa olla myös aktiivista eli lihasta, jota voidaan käyttää pyörän kuljettamiseen eteenpäin. Mitä suurempi osuus kokonaismassasta on aktiivista, sitä parempi tilanne pyörän etenemisen kannalta.

      Tällainen selitys tulee ainakin heti mieleen.

      • Realisti

        Hyvä fiilis kun on viimestä huutoa..

        Pyöräily on ensisijaisesti hyvää ja treenattua fysiikkaa vaativa urheilulaji. Tottakai siinä pitää olla myös ensiluokkaiset välineet.

        Mutta arvelen, että ennenkaikkea tieto siitä, että mulla on "paras, virtaviivaisin , kevein, hiilikuituisin, ilmanvastuksiltaan vahatuin jne. fillari allani, niin ............." ja minä voin keskittyä polkemiseen.

        Tietenkin "Jäärä" tuossa edellä on täysin oikeassa, että tarpeettoman passiivisen massan mukanaan raahaaminen on haitaksi, mutta fillarit lienevät jo niin huippuunsa kehitettyjä, että massakysymyksellä ei ole ratkaisevaa merkitystä.

        Tällainen tuli minulle ekaksi mieleen.


    • ihmettelijä

      Kokonaispaino ratkaisee ja matemaattisesti tarkastellen on yhdentekevää miten paino jakaantuu pyörän ja ajajan välillä. Ajoa vastustava voima syntyy renkaiden vierintävastuksesta, ilmanvastuksesta ja nousuissa korkeuserosta, sekä pyörän ketjuvälityksen hyötysuhteesta. Vierintävastus- ja nousuteho ovat suoraan verrannollisia kokonaispainoon ja nopeuteen, ilmanvastusteho on suoraan verrannollinen ajajan ja pyörän projektiopinta-alaan sekä ajonopeuden neliöön. Voihan sitä kuvitella, että lihavalla on hieman suuremmat mitat ja täten enemmän pinta-alaa vaatimassa lisätehoa.

      Tasaisella maalla tasaista vauhtia ajettaessa ei painoero juurikaan vaikuta. Vasta kun spurtataan on lisäpainolla merkitystä (massojen kiihdytys). Alamäessä painosta on hyötyä. Painavampi yhdistelmä tulee mäen nopeammin alas. Ylämäessä puolestaan keveys on valttia. Parhaat mäkiajajat ovat yleensä ”keijukaisia”, kuten oli esim. kaikkien aikojen paras mäkiajaja. Marco Pantani (172 cm 56 kg BMI 18,9). Poikkeuksiakin on, kuten Lance Armstrong (178 cm 74 kg BMI 23,4). Yleensä hyvien maantieajajien painoindeksi BMI on 20,5…22 paikkeilla, esim. lihavaksi haukutulla Jan Ulrichilla 21,2.
      Jos tuntee, että omassa rasvaprosentissa on varaa painonpudotukseen, niin mieluummin kannattaa sitä kautta pudottaa kilo tai kaksi pois kuin ostaa tuhat euroa kalliimpi kevyempi pyörä.

      Ylämäki on kunnon paras indikaattori. Tässä esimerkkinä ajo maantiepyörällä asfaltilla kun
      nopeus on 25 km/h ja nousu 5 %;
      ajaja A 175 cm 69 kg pyörä 10 kg
      ajaja B 175 cm 68 kg pyörä 10 kg
      ajaja C 175 cm 69 kg pyörä 9 kg

      nousuteho A= 269 W B= 266 W C= 266 W
      vierintävastusteho A=36 W B= 35 W C= 35 W
      ilmanvastusteho A= 77 W B= 77 W C= 77 W
      kokonaisteho A=398 W B= 394 W C= 394 W
      ominaisteho W/ajan paino kg A= 5,8 B= 5,8 C=5,7
      BMI A= 22,5 B= 22,2 C= 22,5

      Laskemalla voidaan saada vain suuntaa antavia arvoja. Todellinen kokonaisteho saadaan mittaamalla ajosuoritus suoraan pyörän voimansiirrosta. Esim. Polar valmistaa tällaisia mittalaitteita.

      Ominaisteho kuvaa hyvin ajajan mäennousukykyä ja 5,7…5,8 W/kg edustaa Elite tasoisen ajan suoritusta tunnin aikana. Kansallisen tason miespuolisilla kilpapyöräilijöillä ominaisteho liikkuu tunnin aikajaksolla 4,5…5 W/kg tietämissä.

      Varo ettet joudu ainakin monia kuntourheilijoita riivaavaan varustelukierteeseen, jolloin pitää aina ja jatkuvasti hankkia yhä kevyempää ja kalliimpaa kalustoa. Kuntoilijalle on yhdentekevää mitä pyörä painaa ja 10 kg on rajapaino, jonka alle meneminen ei enää ole mielekästä.

      • Ossi

        Hyvä pyörä on kiva, selvähän se.
        Onko tämä oikein laskettu:

        Kaksi kiloa nostetaan kilometrin korkeuteen.
        Jouleja kuluu silloin 19600 , vanhanaikaisin kilokaloreita vain alle viisi.

        Esimerkissä ei oteta huomioon kitkaa tai vastuksia.

        Siis maksamalla tuhat euroa lisää kevyestä pyörästä ei säästä juuri lainkaan kilokaloreissa.


      • ihmettelijä
        Ossi kirjoitti:

        Hyvä pyörä on kiva, selvähän se.
        Onko tämä oikein laskettu:

        Kaksi kiloa nostetaan kilometrin korkeuteen.
        Jouleja kuluu silloin 19600 , vanhanaikaisin kilokaloreita vain alle viisi.

        Esimerkissä ei oteta huomioon kitkaa tai vastuksia.

        Siis maksamalla tuhat euroa lisää kevyestä pyörästä ei säästä juuri lainkaan kilokaloreissa.

        Pelkän 2 kg massa siirtäminen 1 km korkeuteen vaatii tuon kertomasi mekaanisen työn 19613 J eli 4685 cal.
        Mutta, tarkasteltaessa tätä vaikka pyöräilijän työsuorituksena, tulee ottaa huomioon myös ihmisen hyötysude, joka vaihtelee 22...25 % paikkeilla, ollen keskimäärin n. 23 %.
        Tästä syystä edellä kuvattu laskelma pitää vielä käytäntöön siirrettäessä jakaa 0,23 :lla. Evääksi täytyy varata enemmän patukkaa ja banaania, kuin alkulaskenta osoittaa. ;-) Sykemittarin kertoma kcal-kulutus laskee - tai yrittää laskea - juuri tätä henkilökohtaista kulutusta, joka vaaditaan peruselintoimintojen lisäksi.


      • Ossi
        ihmettelijä kirjoitti:

        Pelkän 2 kg massa siirtäminen 1 km korkeuteen vaatii tuon kertomasi mekaanisen työn 19613 J eli 4685 cal.
        Mutta, tarkasteltaessa tätä vaikka pyöräilijän työsuorituksena, tulee ottaa huomioon myös ihmisen hyötysude, joka vaihtelee 22...25 % paikkeilla, ollen keskimäärin n. 23 %.
        Tästä syystä edellä kuvattu laskelma pitää vielä käytäntöön siirrettäessä jakaa 0,23 :lla. Evääksi täytyy varata enemmän patukkaa ja banaania, kuin alkulaskenta osoittaa. ;-) Sykemittarin kertoma kcal-kulutus laskee - tai yrittää laskea - juuri tätä henkilökohtaista kulutusta, joka vaaditaan peruselintoimintojen lisäksi.

        Kiitos Ihmettelijälle.

        Yhteenveto: jos pyörä kevenee kahdella kilolla, säästää kilometrin nousussa noin 20 kcal.

        Se on aika vähän ja kilometri nousua on aika paljon.


      • ihmettelijä
        Ossi kirjoitti:

        Kiitos Ihmettelijälle.

        Yhteenveto: jos pyörä kevenee kahdella kilolla, säästää kilometrin nousussa noin 20 kcal.

        Se on aika vähän ja kilometri nousua on aika paljon.

        20 kcal 1km:n nousussa ei tosiaan vaikuta paljolta, mutta asiaa voi tarkastella siltä kannalta, että paljonko pienempi kokonaispaino vaikuttaa ajoajassa.
        Aiemmin oli puhe 5 % noususta ja 25 km/h nopeudesta. Jos kuvitellaan nousun pituudeksi 20,025 km, niin siitä syntyisi korkeuserona 1 km. Unohdetaan ajajan painonpudotus ja haetaan 2 kg kevennys pyörästä. Pyörät 10 kg ja 8 kg ajaja entisellään 69 kg.
        Teoreettinen tarkastelu lähtee siitä, että ajajetaan maksimaalisella suorituskyvyllä. Tarkoittaa, että molemilla pyörillä ajettaessa ajajan suoritusteho watteina ja W/kg on sama 393 W 5,7 W/kg.

        10 kg pyörällä ajoaika 48 min 4s nopeus 25,0 km/h (6,94 m/s)
        -nousu 269 W
        -renkaat 36 W
        -ilmanvastus 73 W
        -ketjuvälitys 15 W (hyötysuhde 96 %)
        Summa=393 W vastaa 5,7 W/kg
        kulutus 23 % hyötysuhteella 1177 kcal

        8 kg pyörällä ajoaika 47 min 18 s nopeus 25,4 km/h (7,06 m/s)
        -nousu 266 W
        -renkaat 35 W
        -ilmanvastus 77 W
        -ketjuvälitys 15 W (hyötysuhde 96 %)
        Summa=393 W vastaa 5,7 W/kg
        kulutus 23 % hyötysuhteella 1158 kcal

        Kilpaurheilijan kannalta havaitaan eräs tärkeä hyöty keveämmästä pyörästä. Ajoaika on 46 s lyhyempi. Montako sijaa tämä etu voi merkitä tulosluettelossa? Siinä kysymys ja yllä yksi vastaus siihen, miksi kilpaurheilijat hamuavat kevyttä kalustoa. UCI on määrännyt kilpailuissa käytettävälle pyörälle minimipainon. Olisiko ollut 6,8 kg? Voitte tarkistaa säännöistä.

        Huomataan, että vaikka ajoaika on lyhyempi on kokonaiskulutus 20 kcal pienempi. Tämä on myös tärkeä havainto kuntoilijan kannalta. Mitä parempikuntoinen olet, sitä enemmän pystyt polttamaan rasvaa tiettynä aikana. Yleensä asia on nurinkurinen. Kuntoilijan pitäisi lenkkeilemällä polttaa rasvakerrostaan, mutta kunto ei anna myöten raskaaseen ponnisteluun ja harjoitteluun pitää varata runsaasti aikaa. Huippukuntoinen urheilija kykenee paljon nopeammin harjoituksissaan polttamaan pari liikakiloa.

        Oli kyseessä kuntoilija tai kilpaurheilija, niin kokonaispainon pudottaminen laihtumalla sopii ylipainoiselle, mutta ei ihannepainoiselle, jolle painon pudotus merkitsisi lihasmassan pienenemistä ja sen seurauksena huonompia tuloksia. Laihan huonokuntoisen treenatessa käy niin, että paino alkaa nousta kunnon kohentuessa.


      • Ossi
        ihmettelijä kirjoitti:

        20 kcal 1km:n nousussa ei tosiaan vaikuta paljolta, mutta asiaa voi tarkastella siltä kannalta, että paljonko pienempi kokonaispaino vaikuttaa ajoajassa.
        Aiemmin oli puhe 5 % noususta ja 25 km/h nopeudesta. Jos kuvitellaan nousun pituudeksi 20,025 km, niin siitä syntyisi korkeuserona 1 km. Unohdetaan ajajan painonpudotus ja haetaan 2 kg kevennys pyörästä. Pyörät 10 kg ja 8 kg ajaja entisellään 69 kg.
        Teoreettinen tarkastelu lähtee siitä, että ajajetaan maksimaalisella suorituskyvyllä. Tarkoittaa, että molemilla pyörillä ajettaessa ajajan suoritusteho watteina ja W/kg on sama 393 W 5,7 W/kg.

        10 kg pyörällä ajoaika 48 min 4s nopeus 25,0 km/h (6,94 m/s)
        -nousu 269 W
        -renkaat 36 W
        -ilmanvastus 73 W
        -ketjuvälitys 15 W (hyötysuhde 96 %)
        Summa=393 W vastaa 5,7 W/kg
        kulutus 23 % hyötysuhteella 1177 kcal

        8 kg pyörällä ajoaika 47 min 18 s nopeus 25,4 km/h (7,06 m/s)
        -nousu 266 W
        -renkaat 35 W
        -ilmanvastus 77 W
        -ketjuvälitys 15 W (hyötysuhde 96 %)
        Summa=393 W vastaa 5,7 W/kg
        kulutus 23 % hyötysuhteella 1158 kcal

        Kilpaurheilijan kannalta havaitaan eräs tärkeä hyöty keveämmästä pyörästä. Ajoaika on 46 s lyhyempi. Montako sijaa tämä etu voi merkitä tulosluettelossa? Siinä kysymys ja yllä yksi vastaus siihen, miksi kilpaurheilijat hamuavat kevyttä kalustoa. UCI on määrännyt kilpailuissa käytettävälle pyörälle minimipainon. Olisiko ollut 6,8 kg? Voitte tarkistaa säännöistä.

        Huomataan, että vaikka ajoaika on lyhyempi on kokonaiskulutus 20 kcal pienempi. Tämä on myös tärkeä havainto kuntoilijan kannalta. Mitä parempikuntoinen olet, sitä enemmän pystyt polttamaan rasvaa tiettynä aikana. Yleensä asia on nurinkurinen. Kuntoilijan pitäisi lenkkeilemällä polttaa rasvakerrostaan, mutta kunto ei anna myöten raskaaseen ponnisteluun ja harjoitteluun pitää varata runsaasti aikaa. Huippukuntoinen urheilija kykenee paljon nopeammin harjoituksissaan polttamaan pari liikakiloa.

        Oli kyseessä kuntoilija tai kilpaurheilija, niin kokonaispainon pudottaminen laihtumalla sopii ylipainoiselle, mutta ei ihannepainoiselle, jolle painon pudotus merkitsisi lihasmassan pienenemistä ja sen seurauksena huonompia tuloksia. Laihan huonokuntoisen treenatessa käy niin, että paino alkaa nousta kunnon kohentuessa.

        Kiva lukea perusteltuja väitteitä! Yleensä keskustelut ovat eipäs-juupas-Shimano-Campagnolo-maasto-maantiepyörä-juttuja.

        Luen tämän vielä uudelleen ja mietin. Olen muuten ostamassa hiilikuitumaantiepyörää. En kilpaile, mutta tämä on hyvä lisätieto.

        Kiitos siitä!


      • Ossi
        ihmettelijä kirjoitti:

        20 kcal 1km:n nousussa ei tosiaan vaikuta paljolta, mutta asiaa voi tarkastella siltä kannalta, että paljonko pienempi kokonaispaino vaikuttaa ajoajassa.
        Aiemmin oli puhe 5 % noususta ja 25 km/h nopeudesta. Jos kuvitellaan nousun pituudeksi 20,025 km, niin siitä syntyisi korkeuserona 1 km. Unohdetaan ajajan painonpudotus ja haetaan 2 kg kevennys pyörästä. Pyörät 10 kg ja 8 kg ajaja entisellään 69 kg.
        Teoreettinen tarkastelu lähtee siitä, että ajajetaan maksimaalisella suorituskyvyllä. Tarkoittaa, että molemilla pyörillä ajettaessa ajajan suoritusteho watteina ja W/kg on sama 393 W 5,7 W/kg.

        10 kg pyörällä ajoaika 48 min 4s nopeus 25,0 km/h (6,94 m/s)
        -nousu 269 W
        -renkaat 36 W
        -ilmanvastus 73 W
        -ketjuvälitys 15 W (hyötysuhde 96 %)
        Summa=393 W vastaa 5,7 W/kg
        kulutus 23 % hyötysuhteella 1177 kcal

        8 kg pyörällä ajoaika 47 min 18 s nopeus 25,4 km/h (7,06 m/s)
        -nousu 266 W
        -renkaat 35 W
        -ilmanvastus 77 W
        -ketjuvälitys 15 W (hyötysuhde 96 %)
        Summa=393 W vastaa 5,7 W/kg
        kulutus 23 % hyötysuhteella 1158 kcal

        Kilpaurheilijan kannalta havaitaan eräs tärkeä hyöty keveämmästä pyörästä. Ajoaika on 46 s lyhyempi. Montako sijaa tämä etu voi merkitä tulosluettelossa? Siinä kysymys ja yllä yksi vastaus siihen, miksi kilpaurheilijat hamuavat kevyttä kalustoa. UCI on määrännyt kilpailuissa käytettävälle pyörälle minimipainon. Olisiko ollut 6,8 kg? Voitte tarkistaa säännöistä.

        Huomataan, että vaikka ajoaika on lyhyempi on kokonaiskulutus 20 kcal pienempi. Tämä on myös tärkeä havainto kuntoilijan kannalta. Mitä parempikuntoinen olet, sitä enemmän pystyt polttamaan rasvaa tiettynä aikana. Yleensä asia on nurinkurinen. Kuntoilijan pitäisi lenkkeilemällä polttaa rasvakerrostaan, mutta kunto ei anna myöten raskaaseen ponnisteluun ja harjoitteluun pitää varata runsaasti aikaa. Huippukuntoinen urheilija kykenee paljon nopeammin harjoituksissaan polttamaan pari liikakiloa.

        Oli kyseessä kuntoilija tai kilpaurheilija, niin kokonaispainon pudottaminen laihtumalla sopii ylipainoiselle, mutta ei ihannepainoiselle, jolle painon pudotus merkitsisi lihasmassan pienenemistä ja sen seurauksena huonompia tuloksia. Laihan huonokuntoisen treenatessa käy niin, että paino alkaa nousta kunnon kohentuessa.

        Esimerkissäsi ilmanvastus on 18,5 %. Mistä olet saanut lukeman? Mistä olet saanut muut kulutukset?


      • ihmettelijä
        Ossi kirjoitti:

        Esimerkissäsi ilmanvastus on 18,5 %. Mistä olet saanut lukeman? Mistä olet saanut muut kulutukset?

        Tätä kysymystä mä pelkäsin! ;-) Perusteellinen selvitys johtaisi mahdollisesti "sylttytehtaan" jäljille, eli henkilöllisyys voisi paljastua, joka taas on palstan tukemaa anonyymiteettiä vastaan. Kun eivät muut, niin miksi minä.
        Asiaan. Aiemmin kilpapyöräilyä harrastaneena ja teknillisestä mielenkiinnosta asiaan, olen joskus selvittänyt itselleni pyöräilyyn ja pyörällä ajamiseen liittyviä fysikaalisia ilmiöitä. Suoritetut opinnot ja ammatillinen kokemus ovat olleet omiaan helpottamaan ilmiöiden ymmärtämistä.

        Kaikkien ilmoitettujen tehojen taustalla on kyseiseen ilmiöön liittyvä matemaattinen malli. Esimerkkinä ilmanvastusteho tyynellä ilmalla P=0,5*roo*cw*A*v^3, jossa v on ajonopeus, ^3 komas potenssi, A pinta-ala ajosuuntaa vastaan, cw muotokerroin (1,1...0,5), roo ilman tiheys (kg/m^3) lämpötilasta ja korkeusasemasta riippuen. Esimerkissä otettiin huomioon 15 °C ilman tiheyden jatkuva muutos noustessa merenpinnasta 1 km korkeuteen.
        Tuulisen sään tehokaava on niin monimutkainen, ettei sitä "kehtaa" tässä julkistaa.
        Matemaattisista malleista olen tehnyt tietokoneelle ohjelman, josta osatekijät ja kokonaisuus selviää suit sait.

        Hiilikuiturunkoista pyörää en ole koskaan omistanut. Varastossa on vanhoja teräsrunkoisia, joukossa myös yksi alumiinirunkoinen hiilikuituisella etu- ja takahaarukalla varustettu 10 kg maantiepyörä. Ajomukavuuden kannalta teräsrunkoinen on alumiinista miellyttävämpi, hiilikuituisesta ei ole kokemuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      45
      2053
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1291
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      981
    9. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe