Lohdutusta ja ymmärtämistä?

Minusta on surullista, että me ihmiset usein pelkäämme, aristelemme tai suorastaan välttelemme ihmisten kohtaamista tilanteissa, joissa emme tiedä, mitä pitäisi SANOA. Jotkut väistävät jopa surevan tai suuria vastoinkäymisiä kohdanneen ystävän kohtaamista, em. syistä.

Mielestäni olemme silloin lähestyneet kysymystä ITSEÄMME ajatellen ja omaan napaan tuijottaen. Jos ajattelisimme enemmän TOISTA, oppisimme helpommin, ettei meidän välttämättä tarvitsisi sanoa yhtään mitään!
Meidän pitäisi vaan oppia kuuntelemaan toista ihmistä ja olemaan aktiivisesti läsnä. Sanoilla voi tahtomattaankin ymmärtämättömästi loukata toista, mutta hiljaa kuuntelemalla ja lämpimällä läsnäololla sitä vaaraa ei ole. Jo lämpimään kädenpuristukseen sisältyy usein enemmän myötätuntoa kuin parhaimpiinkaan neuvoihin tai kannustaviin, ymmärtäviin ja rohkaiseviin hyvää tarkoittaviin sanoihin.

Onko sinusta joskus tuntunut siltä, että koko maailma on kaatunut tai kaatumassa päällesi, ja sitten joku tulee "ystävällisesti" neuvomaan tai alkaa vakuutella, kuinka hyvin hän "vastaavia asioita kokeneena" ymmärtää sinua? Ainakin minä olen kokenut joskus loukkaantuneeni tai harmistuneeni joutuessani yhtäkkiä kuuntelemaan turhanpäiväisiä neuvoja tai sillä hetkellä täysin toisarvoisilta tuntuvia pitkä tarinoita toisen ihmisen muka vastaavista kokemuksista, ja parhaassa tapauksessa olen vielä joutunut lopuksi lohduttamaan ko. suurta ymmärtäjääni.

Uskallatko sinä kohdata surevan ystävän vai siirrytkö toiselle puolelle katua hänen lähestyessään?

Miten sinä toivoisit itseäsi lohdutettavan?

8

562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eilen tuli mieleen,kun uutisissa oli tuosta viime vuonna tapahtuneesta konginkankaan bussiturmasta juttu, minun äitini oli näet juuri kuollut muutama päivä aiemmin,ja "ystäväni" tuli tuomaan minulle suruadressia,niin hän vain istui ja jutteli omia asioitaan ja alkoi myöskin voivottelemaan tuota bussiturmaa.Minähän en silloin oman suruni takia ollut edes jaksanut ajatella koko onnettomuutta,niin kyllä minua loukkasi valtavasti se,että toinen paasaa tuosta,kun minä olin menettänyt itse juuri yhden minulle rakkaimman ihmisen.Minä olisin toivonut,että hän olisi kuunnellut,mitä minä puhun,eikä jaaritellut niitä omia asioitaan.

• Pirre*

tiedon isäni kuolemasta ja kerroin siitä sitten miehelleni..ja hän rupesi puhumaankin oman äitinsä kuolemasta tyyliin - "se oli kamalampaa kun äiti kuoli yötilalleen yllättäen jne...", olin niin tyrmistynyt etten pystynyt pitkään aikaan sanomaan mitään..:(, olisin halunnut että hän olisi vain kuunnellut minua..ei muuta..se hänen oman muistonsa tuominen s i l l ä hetkellä siihen, ja vielä - ikäänkuin vähätellen minun sen hetkistä suruani, se tuntui niin itsekkäältä..

Mieheni äiti kuoli 13 vuotta sitten 68 vuotiaana ja sitä käsiteltiin silloin yhdessä..

Hän ei vain ymmärtänyt minun tarvettani puhua...

• Loistava.polku

Olen itse joskus sairastunut vaikeaan ja pelottavaan sairauteen. Kaikkeen kuitenkin tottuu eikä se äkkishokin jälkeen niin kamalaa ollutkaan kuin kaikki kuvittelee. Jatkoin siis elämääni reippasti eteenpäin ja olin äärimmäisen kiusaantunut, kun työ- ym. kaverit tulivat taputtelemaan olalle ja lohduttelemaan naama myötätuntoisesti lurpallaan.

En minä ollut ihmisenä miksikään muuttunut, olin kiinnostunut samoista asioista kuin ennenkin ja ihan samanlainen kuin ennenkin - sitten piti lohduttelijoiden mieliksi huokailla raskaasti ja tirauttaa pari kyyneltä etteivät loukkaantuisi.

Ymmärrän kyllä että tarkoittivat hyvää, mutta rajansa kaikella. Ei lohdutustakaan kannata tyrkyttää.

• Ansku

Veljeni kuoli isäinpäivänä, olen saanut myötätuntoa ystäviltäni ja työtovereiltani juuri siinä muodossa kuin olisin halunnutkin, hiljainen halaus ja sitten odotus, haluanko puhua enemmän.
      On ystäviä, joiden kanssa tunteet voi päästää vapaasti esiin ja sitten joidenkin kanssa keskustellaan hetki jaaten ehkä hänenkin suru kokemuksiaan.
      Tunnen etten ole jäänyt surussani yksin.

• Pirre*

Ansku..ja hallaus.

• Ansku
        Pirre* kirjoitti:

Ansku..ja hallaus.

ja halaus..

• osanottoni

meiltä kaikilta menee joskus läheinen, ja lopult akuolemme itsekin.
        Sen tajuaminen on aikuistumisen julmimpia osia.
        Ja jos olit se ansku joka kirjoitteli aikoinaan isien osastolle, on oikein etä koet tuskaa ja kasvat.

• ja vaikka

sitten pierasen, jos siltä tuntuu.
      oon tukena ja ihna arkisena ittenäni. On näääs kaverilta just kuollu äitee, ja auten arjessa käyn kaupassa ja siivoon ja pierasen vaikka jos se helpottais...

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      5003
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4239
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2125
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1898
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1493
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94