Kysyttävää juontokourista

Juontokoura

Olen hankkimassa vinssiillä varustettua juontokouraa polttopuu ja vähäisiin tukkihommiin. Onko kokemuksia Tem-tuotteen Esme juontokourista? Onko hyvin tehty laite? toinen vaihtoehto
on Fransgård, jota myy Y-maatalous. Viimemainittu aika paljon
kalliimpi.

12

13424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se hinta kertoo jotakin myös laadusta,
      tahtovat halvat tulla ajanmyötä ainakin yhtä kalliiksi. Mutta käyttäjästähän ja määrästä se riippuu,
      itse ottaisin kalliimman.

• suomalaista

Esmethän on venäläistä tekoo, en oo kyllä nähnyt sellaista missään. halpoja ne ainakin on ja painavia. Kaippa ne on tehty vahvemmasta aineesta, kuten itäkoneet yleensä.
      Itselleni on tilauksessa KIPA, siinä on vahvat leuvat, ja hommaan myöhemmin jos tuntuu tarpeelliselta.
      Suosi suomalaista!
      Eikä tämä ole mikään mainosteksti sitten, sillä käyttökokemusta ei vielä ole.

• s-s

ESMET tais olla virosta, ja TE-KO:t venäjältä

• Atoyot

Voin suositella ESME, on ollut talossa yli 2 vuotta ja toiminut hyvin(ei korjaukset). On myös ollu käytössä, noin 100m3 puuta on viety tielle. Osta pois :)

• Reetu

Kiitos vastauksista. Mitä tarkoittaa Atoyotin suluissa (ei korjaukset) siis eikö korjattu vaiko eikö korjaukset ole toimineet.
        Onko Atoyotin kone varustettu vinssillä ja hydraulisella sivukäännöllä?. Kannattaako vinssilliseen sijoittaa, aattelin, että olisi kätevä kun olis aina mukana.
        Jos jollain on vielä kokemukseen perustuvaa
        tietoa eri merkeistä, kiitollisena otetaan vastaan.

• Reetu kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Mitä tarkoittaa Atoyotin suluissa (ei korjaukset) siis eikö korjattu vaiko eikö korjaukset ole toimineet.
        Onko Atoyotin kone varustettu vinssillä ja hydraulisella sivukäännöllä?. Kannattaako vinssilliseen sijoittaa, aattelin, että olisi kätevä kun olis aina mukana.
        Jos jollain on vielä kokemukseen perustuvaa
        tietoa eri merkeistä, kiitollisena otetaan vastaan.

siihen kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan (tai itse rakentaa), koska sille löytyy kyllä käyttöä
        yllättävän paljon kun se on aina mukana,(hankalien puiden kaato ja taittopyörää apuna käyttäen kaato onnistuu joka suuntaan)vaikka ei traktoria saakkaan oikealle puolelle puuta.
        Lisäksi siinä pitäisi olla kunnolliset hahlot juontoketjuille jos tarvii juontaa joskus (melko varmasti) puita,ja vänkärille teline, samoin koukku jossa voi hinata rekeä taikka kärryä mukana kannattaa hitsata, koska valmiina ei taida vielä tehdaspeleissä olla, tässä muutamia ehdotuksia valintaan.

• teesseitse
        kawasaki250 kirjoitti:

siihen kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan (tai itse rakentaa), koska sille löytyy kyllä käyttöä
        yllättävän paljon kun se on aina mukana,(hankalien puiden kaato ja taittopyörää apuna käyttäen kaato onnistuu joka suuntaan)vaikka ei traktoria saakkaan oikealle puolelle puuta.
        Lisäksi siinä pitäisi olla kunnolliset hahlot juontoketjuille jos tarvii juontaa joskus (melko varmasti) puita,ja vänkärille teline, samoin koukku jossa voi hinata rekeä taikka kärryä mukana kannattaa hitsata, koska valmiina ei taida vielä tehdaspeleissä olla, tässä muutamia ehdotuksia valintaan.

Kipaan maksaa lovipankko noin 100 euroa. Katselin sitä koneliikkeessä ja näytti aika ahtaalta se mihin ketjujen yläpäät saa mahtumaan.

Onkohan lovipankko tarpeellinen... kulmaraudasta kun rälläköi ja hitsailee niin saa ainakin mieleisensä. Viehän se hiukan tilaa puukuormalta

• Juontokoura (Reetu)
        kawasaki250 kirjoitti:

Kiitti vinkeistä. Mitä tarkoitat taittopyöröllä? Onko se kaadettavan puun taakse sidottavava väkipyörä, jota kautta vinssin vaijeri vedetään ?

• Juontokoura (Reetu) kirjoitti:

Kiitti vinkeistä. Mitä tarkoitat taittopyöröllä? Onko se kaadettavan puun taakse sidottavava väkipyörä, jota kautta vinssin vaijeri vedetään ?

kiinnitetään vaikka juontoketjulla "oikeassa" suunnassa olevaan puuhun tai muuhun sopivaan ja riittävän tukevaan paikkaan ja vedetään se vaijeri sen kautta, niin puun saa kaatumaan vaikka traktorista poispäin.(samoin esim konkelot)
        Kannattaa tehdä se taittopyörä avattavaa mallia, että saa vaijerin helposti siihen kun tarvitsee
        käyttää sitä, tuolla joku tiedusteli mihin sitä lovipankkoa tarvitsee, no jos on pitempää tai koko runkoja ja suurempaa puuta ja matkaakin, niin niitä kulkee huomattavasti enemmän ketjuissa kerralla kuin pelkässä kourassa, jossa voi tuoda samalla vaikka ne pienemmät puut.

• Kokemusta

Itellä on myös Kipan juontokoura ja voin itsekkin todeta että on vahvat leuat.
      Neljään vuoteen ei ole tarvinnut hitsailla mistään.
      On ollut monenlaisissa töissä mukana,kaikessa nostelussa.
      Itse en ottanut sivuttaiskääntöä,mutta senhän saa helposti jälkikäteenkin,paikat on valmiina.

En oikein tajunnut aikaisemmista kommenteista miksi tarvitaan lovipankkoa?
      Vinssi on varmasti hyvä,mutta taitaa hinta nousta kahen tonnin luokkaan euroissa koko paketti.

Selvetäkää tuota lovipankko töuhua,miksi "kuitenkin" sitä tarviit!!!!!

• edellinen

itselläni ei ole vielä kouraa, mutta silti luulen seuraavaa.
        Kun tukit, vaikka 6-10 laittaa lovipankoon niin painopiste on lähempänä traktoria, jolloin pienempikin kone jaksaa vetää eikä nokka oo pystyssä. eikä siihen kouraan kauheeta tukkinippua saa mahtuunkaan.

• Sputnikin kuljettaja

Täällä muutamat isännät ovat ratustaneet juontokouransa etukuormaimeen,jää takapää muuhun käyttöön.Sekin kannattaa ottaa huomioon,että saako juontokouraan hitsattua ek:n soviteosat tarvittaessa.Nämä samaiset isännät käyttävät tätä ek:n kouraa pyöröpaalien hakuun jopa rehupaalin on kuulemma hyvä hairaista pellonkulmalta.Siitä vinssistä,teetätin itselle sellaisen eikä tullut kalliiksi.Ammattioppilaitoksessa oppilastyönä tehtiin kela,ura-ja kelanakseli messinki puslineen ja trissapyörä. Alapään ratas,laippalaakerit, painelaakeri sekä rullaketjut ostettiin alan liikkeestä.Se iso ratas
      kelan kylkeen otettiin ja sepitettiin purettavasta Sampo 30/360:n takapäästä.Meinasin koota sen itse,mutta kun en ehtinyt niin kyläseppä sen teki
      valmiiksi luppoaikoina.Vinssissä on tietysti säädettävät tukijalat irrotettava lovipankka jonka saa pelkästäänkin vetovarsiin kiinni.Sitten siinä on valmius kuormauspuomiin,3-haaraiset juontosakset ostin tarjouksesta(Fiskars).Perävaununkin saa traktoriin kytkettyä.Niin ja vaijeriksi tietysti käytettyä hissivaijeria jota saa melkein ilman.Niin, se vinssi on pelannut kuin junan vessa,mutta paras apu siitä on ollut kun puimuria on pitänyt vinssata ylös pellosta,siihen touhuun se on hellavaraisin.Toinen,missä se on korvaamaton, kun navetasta pitää saada kuolleen naudan ruho ulos,niin vinssi on aivan pistämätön siihenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      56
      2208
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1704
    3. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1509
    4. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1504
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1337
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      93
      1043
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe