Muisti loppuu

Saq

Seuraava skenaario: Athlon 64, muistia 4 Gb, WinXP (32-bittinen), ei swappitiedostoa käytössä. Päivän parin välein alkaa esiintyä sekalaisia ongelmia: Adobe Acrobat kaatuu, jonkin toisen ohjelman tiedostonvalintaikkuna ei aukea, kolmas ohjelma valittaa muistin puutetta. Arvelisin, että kyse voisi olla jokin vanhaan 16-bittiseen tekniikkaan liittyvä muistirajoitus.

Ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi? Nyt tuntuu, että tuo 4 Gb muistia tuli hankittua turhaan :(

12

824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain väärä

käyttis sulla :)
      vaihda johonkin parempaan käyttikseen joka osaa käyttää tuon 4gigan muistin hyväkseen :)

• Saq

Heh hee. Nyt on sitten tuo Linux-näkökulma hoidettu pois päiväjärjestyksestä :) Allekirjoittaneen Linux- ja FreeBSD-koneiden lukumäärän suhde Windows-koneisiin on luokkaa 4:1, mutta Windowsiakin tarvitaan...

• Näppylöitä
        Saq kirjoitti:

Heh hee. Nyt on sitten tuo Linux-näkökulma hoidettu pois päiväjärjestyksestä :) Allekirjoittaneen Linux- ja FreeBSD-koneiden lukumäärän suhde Windows-koneisiin on luokkaa 4:1, mutta Windowsiakin tarvitaan...

miksi noi linuks-keijot on aina niin kauhean äkäsii. Eikäkö mulle tuli tosta vaan mieleeni, että niitten esmerkiks pitää melkein aina käydä rähisemässä windows-sivuilla. Mun mielestä windows-käyttäjät on paljon asiallisenpii ja rauhallisenpii sekä maltillisenpii kommenteissaan ehkä justiinsa siitä syystä, että niitten aateekoosidonnaiset hommathan toimii ihan niinkuin siinä mainoksessa luvattiinkin, jolloin pieninpäänkään hermostumiseen ei ole mitään syytä -puhumattakaan siitä, että se windows-käyttäjä menisi itseänsä linukssivulle purkaan ja sinne rähiseen viattomille linukskäyttäjille. Täs on niikö tämmöne kulttuuriero linuks ja windows-ynpäristöjen välissä.

• palstaa ?
        Näppylöitä kirjoitti:

miksi noi linuks-keijot on aina niin kauhean äkäsii. Eikäkö mulle tuli tosta vaan mieleeni, että niitten esmerkiks pitää melkein aina käydä rähisemässä windows-sivuilla. Mun mielestä windows-käyttäjät on paljon asiallisenpii ja rauhallisenpii sekä maltillisenpii kommenteissaan ehkä justiinsa siitä syystä, että niitten aateekoosidonnaiset hommathan toimii ihan niinkuin siinä mainoksessa luvattiinkin, jolloin pieninpäänkään hermostumiseen ei ole mitään syytä -puhumattakaan siitä, että se windows-käyttäjä menisi itseänsä linukssivulle purkaan ja sinne rähiseen viattomille linukskäyttäjille. Täs on niikö tämmöne kulttuuriero linuks ja windows-ynpäristöjen välissä.

:))))
        aattelin vaan kun siellä on melkei jokapäivä näitä linux hukkuu viruksiin vaihtakaa windowsiin se on turvallinen !!!
        trollaajia päivästä toiseen.....

• Näppylöitä
        palstaa ? kirjoitti:

:))))
        aattelin vaan kun siellä on melkei jokapäivä näitä linux hukkuu viruksiin vaihtakaa windowsiin se on turvallinen !!!
        trollaajia päivästä toiseen.....

mullahan eikä ole mun windows-kavereillakaan mitään syytä lukea linukssivuja, kun mä ja mun windows-kaverit luetaan windows-sivuja, joilla ihan selvästi käy häiriköimässä linuks-keijoja: siittä mä ja mun windows-kaverit tiedetään, että asiahan on niinkuin tuolla edellä kerroin. Mutta mikäli tuollaisia mainitsemiasi trollaajia todellakin linukssivuilla liikuskelee, niin onhan toki mahdollista, että he ovat pettyneitä linukskäyttäjiä, jotka esiintyvät tyytyväisinä windows-käyttäjinä, koska eivät kehtaa tunnustaa tulleensa silloin linuks-keijojen toimista höynäytetyiksi antaessansa suostutella itsensä polttamaan windows-asennusronppunsa. Voivathan nuo epäilemäsi trollaajat olla myöskin vakavaia linukskäyttäjiä, jotka eivät ymmärrä, miten se tietokone toimii pitäen kaikkia sen tomenpiteitä viiruksina tahi vakoojina, koska hekin ovat netistä -usein juuri linukssivulta lukeneet, kuinka vaarallisia ne ovat ja ihmettelevät samalla, että kun kaikki mahdolliset ilmaistorjuntaohjelmistot ovat yhtäaikaa päällä, ei sillä linuksilla tee mitään, kun se on kaapattu, kun se reagoi näppäimitstöön ja resettinappuloihinkin niin hitaasti ja selainkaan ei alta puolen tunnin aukene taikka mene kiinni. Onhan näitä tälläisiä henkilöitä nähty windows-ynpäritössäkin, mutta harvemmin he kuitenkaan linukskäyttäjiksi tekeytyen linukssivulle menevät rähiseen, kun niillä on windows-sivukin.

• lerppaaja
        Näppylöitä kirjoitti:

mullahan eikä ole mun windows-kavereillakaan mitään syytä lukea linukssivuja, kun mä ja mun windows-kaverit luetaan windows-sivuja, joilla ihan selvästi käy häiriköimässä linuks-keijoja: siittä mä ja mun windows-kaverit tiedetään, että asiahan on niinkuin tuolla edellä kerroin. Mutta mikäli tuollaisia mainitsemiasi trollaajia todellakin linukssivuilla liikuskelee, niin onhan toki mahdollista, että he ovat pettyneitä linukskäyttäjiä, jotka esiintyvät tyytyväisinä windows-käyttäjinä, koska eivät kehtaa tunnustaa tulleensa silloin linuks-keijojen toimista höynäytetyiksi antaessansa suostutella itsensä polttamaan windows-asennusronppunsa. Voivathan nuo epäilemäsi trollaajat olla myöskin vakavaia linukskäyttäjiä, jotka eivät ymmärrä, miten se tietokone toimii pitäen kaikkia sen tomenpiteitä viiruksina tahi vakoojina, koska hekin ovat netistä -usein juuri linukssivulta lukeneet, kuinka vaarallisia ne ovat ja ihmettelevät samalla, että kun kaikki mahdolliset ilmaistorjuntaohjelmistot ovat yhtäaikaa päällä, ei sillä linuksilla tee mitään, kun se on kaapattu, kun se reagoi näppäimitstöön ja resettinappuloihinkin niin hitaasti ja selainkaan ei alta puolen tunnin aukene taikka mene kiinni. Onhan näitä tälläisiä henkilöitä nähty windows-ynpäritössäkin, mutta harvemmin he kuitenkaan linukskäyttäjiksi tekeytyen linukssivulle menevät rähiseen, kun niillä on windows-sivukin.

http://www.kerrolisaa.com/kuvat/Monroeta_kiinnostaa.jpg

• < ei swappitiedostoa käytössä>

Juuri tuon takia

• Saq

Osaatko perustella, miksi swappitiedoston puuttuminen aiheuttaisi tällaisia ongelmia?

• Saq kirjoitti:

Osaatko perustella, miksi swappitiedoston puuttuminen aiheuttaisi tällaisia ongelmia?

esim. jos swapin siirtää omalle osiolle niin myös käyttis osioon täytyy kuitenkin jättää n. 50Mt swappi, muuten Windows saattaa seota.

Eli ei ole vaikeaa päätellä mitä Winukka tekee ja mitä ohjelmat jotka tarvitsee swappia kun swapin poistaa kokonaan.

Suosittelen kyllä swapille omaa osiota ja kiinteää kokoa kunhan käyttis osioon tekee myös 50Mt swapin.

• jos muistia on tarpeeksi ?
        Rakentelija kirjoitti:

esim. jos swapin siirtää omalle osiolle niin myös käyttis osioon täytyy kuitenkin jättää n. 50Mt swappi, muuten Windows saattaa seota.

Eli ei ole vaikeaa päätellä mitä Winukka tekee ja mitä ohjelmat jotka tarvitsee swappia kun swapin poistaa kokonaan.

Suosittelen kyllä swapille omaa osiota ja kiinteää kokoa kunhan käyttis osioon tekee myös 50Mt swapin.

Swap tiedoston tarkoitus on se että sitä käytetään muistin "jatkeena", jos muistia on riittävästi niin miksi pitäisi olla se swap tiedosto ?

Eli esim. 500Mt muistia ja 500Mt kiinteäkokoinen swap ja systeemi toimii ongelmitta -> käytössä on tällöin 500Mt 500Mt = 1Gt"muistia" josta siis puolet swappina. Miksei sama kone muka toimisi 1Gt muistilla ilman swappia ? Käytössä on sama määrä muistia, tosin kokonaisuudessaan aitona muistina.... Perusteluja kiitos...

• Saq

Otin käyttöön 500 Mb swappitiedoston ja nyt yhden päivän uptimen jälkeen jälleen sama juttu: usea ohjelma valittaa muistin puutteesta. Taas ilmeisesti bootti eessä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      56
      2218
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1704
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1514
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1509
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1347
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      97
      1051
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe