Mistä uusi elämä kirjoille?

Osaisiko joku suositella hyvää kotia vähän
käytetyille suomenkielisille käännösromaaneille?

Olen jo pitkään ajatellut, että pitäisi löytää niille paikka, jossa pääsisivät uudelleen luettaviksi. Voisitko sinä antaa hyvän vihjeen, minne kannattaisi tarjota niitä?

Olemme jo perustaneet taloyhtiölle oman kierrätyskirjaston ja pariin muuhinkin paikkaan vein niitä muutama vuosi sitten. Jostain kummasta uusia kirjoja aina vaan ilmestyy kotiini, vaikka olen päättänyt olla lisäämättä enää hyllyjä.

Miten te olette ratkaisseet vastaavat ongelmat?

11

480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskiyonkehraaja

En malttais luopua vaikka niitä on vintti väärällään...
      Löytyy Joenpeltoo, Utrioo, Lehväslaihoo, Linnaa ja vaikka mitä.Olen aina ollut kova lukemaan, mutta lähes jokaiseen kirjaani liittyy joku muisto. En vaan malta luopua..
      Toivottavasti en koskaan joudu enää muuttamaan.
      Vois mennä hermot muuttomiehiltä noita kantaessa...

• keskiyonkehraaja

Sun ongelmaan löytänyt...

• Hetacat

Vanhat kotimaiset kirjat kelpaavat aivan varmasti vanhainkotien ja vanhusten palvelutaloihin.Vielä jos sinulla on aikaa niin voit vaikka mennä lukemaan heille muutaman sivun kerrallaan.
        Tai jos tiedät kerrostalo yhteisöjä joissa elelee yksinäisiä ikäihmisiä, niin vie heille.
        Tiedän että on paljon ihmisiä ketkä eivät jaksa kirjastoon, mutta haluaisivat lukemista.

• Hetacat kirjoitti:

Vanhat kotimaiset kirjat kelpaavat aivan varmasti vanhainkotien ja vanhusten palvelutaloihin.Vielä jos sinulla on aikaa niin voit vaikka mennä lukemaan heille muutaman sivun kerrallaan.
        Tai jos tiedät kerrostalo yhteisöjä joissa elelee yksinäisiä ikäihmisiä, niin vie heille.
        Tiedän että on paljon ihmisiä ketkä eivät jaksa kirjastoon, mutta haluaisivat lukemista.

Omassa asunto-osakeyhtiössämme asuu kaikenikäisiä vauvasta vanhukseen. Kierrätyskirjasto on toiminut erittäin kiitettävästi. sieltä tulee minunkin hyllyyni välillä "vierailijoita". Kesti jonkin aikaa ennenkuin naapurit lämpenivät ajatukselle, mutta meillä se on toiminut todella hyvin. Kun jokainen asukas saa vapaasti ottaa halutessaan omakseenkin kirjoja tai tuoda omiaan hyllyyn, kierto näkyy pitävän kirjojen määrän suurin piirtein vakiona. Oikeastaan olen hieman pettynyt, etteivät kirjat vähene.

Hyllyjen perustaminen ja niiden järjestyksestä huolehtiminen ovat kuitenkin sellaisia asioita, jotka pitäisi jo olla tehty, ennenkuin kirjalaatikoita voi vieraille taloyhtiöille tarjota.

Olen yrittänyt parantaa tapojani ja luopua edes joista "tarpeettomista" tavaroista kotona. Kirjoja pidän yleensä ennen poiskuljettamista jonkin aikaa laatikoissa, joista jokainen vierailija saa vapaasti valita omansa.

• Pirre*

lukea äänikirjoiksi...näkövammaiset- ja vanhukse ehkä tykkäisivät kuunella niitä...?

Olen meinannut monesti kysyä näkövammaisten keskusliitosta että tarvitsivatko he lukijoita..vaan meinaamiseksi sekin on vielä jäänyt..:/
      *saamaton*

• silloin heillä oli "ihan riittävästi omia lukijoita".

Niistä kirjoista, joita minä kuvittelisin mieluiten vanhuksille ääneen lukevani, en ole valmis luopumaan. En yhdestäkään ostamastani suomalaisen kirjailijan kirjoittamasta kirjasta, oli se sitten uusi tai vanha. (Pahus, taas liioittelin ja muistin ainakin yhden poikkeuksen. Kukahan meille on roskakirjojakin kantanut;))

Tein muuten pyynnöstä nuorempana nauhan, jolle luin panhuilun säestyksellä (enimmäkseen omia rakkaus-) runoja. Pitäisi oikeastaan yrittää ottaa selvää, vieläkö saisin sellaisen käsiini. Hävitin kaikki vanhat omat runoni viimeisimmän muuton yhteydessä. Kaduin sitten jo aika pian myöhemmin.

• Pirre*
        optimisti-orvokki kirjoitti:

silloin heillä oli "ihan riittävästi omia lukijoita".

Niistä kirjoista, joita minä kuvittelisin mieluiten vanhuksille ääneen lukevani, en ole valmis luopumaan. En yhdestäkään ostamastani suomalaisen kirjailijan kirjoittamasta kirjasta, oli se sitten uusi tai vanha. (Pahus, taas liioittelin ja muistin ainakin yhden poikkeuksen. Kukahan meille on roskakirjojakin kantanut;))

Tein muuten pyynnöstä nuorempana nauhan, jolle luin panhuilun säestyksellä (enimmäkseen omia rakkaus-) runoja. Pitäisi oikeastaan yrittää ottaa selvää, vieläkö saisin sellaisen käsiini. Hävitin kaikki vanhat omat runoni viimeisimmän muuton yhteydessä. Kaduin sitten jo aika pian myöhemmin.

oletko sinä onneten polttanut joskus kirjoittamasi runot..no omilla rakkausrunoilla on kai aikansa..

Kirjoitatko sinä vielä jotain..

Minulla ei ole muistissani kaduttavia kadotettuja, kuin vanhat koulukirjat ja vanhat, siis tosi vanhat kodinkäyttöesineet ja tavarat, esim. sellaisa kuin kirnut, kätkyt, paperikengät ja ynms.. harmittaa niin vietävästi kun ei ollut ymmärrystä säilyttää niitä jälkipolvien ihmetellä..

• Pirre* kirjoitti:

oletko sinä onneten polttanut joskus kirjoittamasi runot..no omilla rakkausrunoilla on kai aikansa..

Kirjoitatko sinä vielä jotain..

Minulla ei ole muistissani kaduttavia kadotettuja, kuin vanhat koulukirjat ja vanhat, siis tosi vanhat kodinkäyttöesineet ja tavarat, esim. sellaisa kuin kirnut, kätkyt, paperikengät ja ynms.. harmittaa niin vietävästi kun ei ollut ymmärrystä säilyttää niitä jälkipolvien ihmetellä..

ja välillä "joutuukin" kirjoittelemaan.
        Runoja syntyy itsekseen voimakkaiden tunteiden myllertäessä, ovat ne sitten positiivisia tai negatiivisia . Onneksi sellaisia kausia ei ole usein.;))

Vanhoista tavaroistani anopin rukki on nyt vaaravyöhykkeessä kellarissani ja poljettava ompelukone sisällä. Kumpikaan ei kiinnosta seuraavaa sukupolveani. Se siitä ymmärryksestä meillä. Lähiympäristössä ovat monetkin nuoret ääneen ihmetelleet, mihin joutuvat kaikkien vanhempiensa keräilemien tavaroiden kanssa aikanaan.

• Kirjaholisti

Ostan vain ja ainoastaan sellaisia kirjoja, joista ajattelen, että niistä saa irti jotain antoisaa ja uutta joka kerta kun luen niitä - eli sellaisia, joita voi lukea useaan kertaan.

Jos huomaan, että olen sattumalta sittenkin ostanut kirjan, jota en toista kertaa välitä lukea, niin annan sen jonnekin kirppikselle. Esim. Lähetystorille.

Bestsellereitä en usein osta vaan odotan, että ne ilmestyy kirjastoon ja sitten, kun niitä ei enää kukaan kysy, niin luen ne.

Kirjahyllyyni ei tosin enää mahdu yhtään uutta kirjaa, enkä enää pysty luopumaankaan yhdestäkään vanhasta. Pitää varmaan satsata uuteen kirjahyllyyn, johon taas mahtuu lisää...
      Ei tarvitse uusia tapetteja kun vähitellen kirjahyllyt peittää kaikki seinät...

• Blondi

käännösromaanien kirjoittajat saattavat olla monelle tuntemattomia ja siksi ei niin kiinnosta. Itselläni oli iso kasa ruotsiksi kirjoitettuja pokkareita, vein ne lehtilaatikkoon ja ne katosi sieltä melkein heti. Periaatteeni on, etten keräile enää isoa kirjakokoelmaa ja vein sitten kasan kirjoja myös yhteen vanhustentaloon. Nykyään vien ne siihen samaan lehtien keräyslaatikkoon. Saahan ne sillä lailla kierrätettyä kuitenkin. Vanhustentaloissa ovat suosiossa suomalaisten kirjoittamat kirjat ja sotakirjat. Kaffepaussi loppui, hyvää päivänjatkoja.

• sailorska

merimieskirkolle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe