David Brown 950:stä kaikenlaista

Taavetisti

Kirjoitin aiemmin otsikolla david brown 880, nostolaite ihmeellinen.Josta on nyt paljon tietoa lisää. Ja jatkan säätelemistä sitten keväällä ilmjen lämmetessä lisää. Tämä syksyllä ostamani traktori on kuitenkin osoittautunut malliksi 950.Nimet peittänyt maalaus aluksi antoi väärän käsityksen mallista. No niin asiaan...


Tässä traktorissa on paikallaan siinä moottorin sivulla jalkakaasun etupuolella akku jonka teho on vain 12v 60ah.

Akkukotelo on akkua huomattavasti isompi. Käyntiin kyllä lähtee, mutta jos on paljon käynnistyksiä ja vähemmän käyttöä, kävi kerran niin ettei jaksanut moottori puöriä sillä akulla, joka ei näytä olevan vanha.Vaan se piti irtolaturilla ladata, niin sitten lähti.

Kysynkin minkä kokoinen akku pitää olla tässä traktorissa kun moottori on nelipyttyinen, muistaakseni noin 2700 kuutioinen ja 45 hevosvoimainen, mitä luin linkeistä jotka sain edellisessä keskustelussa.
Siis minkä kokoinen pitää olla akun tähän taavettiin?


Olisiko vielä vinkkejä vasemman jalkajarrun jumiutumisesta?. Josta kyselinkin aiemmin. Vipu ei siis palaudu astinaudan alla, vaan pitää vasaralla tai jollakin kopistaa taka-asentoon jarrutuksen jälkeen. Se vipu joka akselilla joka menee kotelon sisään jarruihin. Löysiä kyllä tulee kun jarrupolkimen päästää ylös, että siitä ei ole kiinni.


Laturista sen verran, että näyttäisi olevan alkuperäinen, ja merkkivalo hiillostaa kun on tyhjäkäynnilla. Vaikka tyhjäkäynti on huomattavan isolle säädetty. Mutta kun painaa kaasua heti sammuu. Onko normaalia että näin tekee?. Kun luin saamistani linkeista että jotkut olivat vaihtaneet taavetteihinsa uuden tehokkaamman laturin.


Lopuksi mielipidettäni tästä taavetista:
Käyntiinlähtö on erinomaista, kun vain moottori puörii, niin heti lähtee. Ja käynti on varmaa ja tasaista.
Polttoaineen kulutus on erittäin vähäistä, mikä miellyttää.
Tasauspyörästön lukko toimii erinomaisesti.( Ei jää päälle, joka on hyvä asia esim kynnettäessä, jos tarvii välillä jarrulla kääntää keulaa.Jarru tosin tässä jumiutuu kuten aiemmin kerroin. Kaikissa traktoreissa ei lukko toimi hyvin.

17

19983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laita senkokoinen mikä siihen koteloon sopii. miel, vähintään 88 ah.
      Jarruosien niveliin kunnolla ruosteenirroitusöljyä ja rasvaus pitäisi auttaa
      jumittamiseen.
      Laturi normaali kunnossa ,jos lataa n. 1000-1300 kierroksella jo kunnolla, tarkista vielä hihnan kireys varulta.

      • Sputnikin kuljettaja

        Samaa mieltä,niin suuri kuin vain sopii ja mieluummin sellainen akku johon annetaan 18 kk:n takuu.Ja itse suhtaudun varauksella näihin "honkajokisiin" akkuihin jotka pakkasessa ovat yllättävänkin kesyjä, ja joita ei ole tehty arktisiin olosuhteisiin ollenkaan.Paras akku mitä mulla on koskaan ollut,on Chloriden akku.Sanon tämän ilman mainostamis tarkoitusta.Sain sellaisen 1-2v:n akun puoli melkein pitkällä kiitoksella ja se kesti vielä itselläkin muistaakseni 6vuotta Vallus.


    • 990

      Terve!

      Meillä on 990 vm 62, ja siihenkin on tehty iso akkulaatikko kaasujalan etupuolelle. Akku on n.170ah, koska taavetti tarttee käyntiin lähteäkseen nopean pyörähdyksen. Pakkasellakin jaksaa pyörittää ja lähtee hyvin käyntiin, ei ole ollut käynnistys ongelmia. Tasauspyörästönlukko toimii tosi hyvin, samoin jarrut. Laturi on vaihdettu vaihtovirta laturiin, lataa paremmin, ja tyhjäkäynnilläkin. Kaikinpuolin kova peli.

      • taavetti

        jarrusta kirjoittelin tunne aiempaan joku päivä sitten, mut tuosta akusta eli alkuperäisesti taavetissa on ollut istuimen kahtapuolta akut 2 kappaletta 6V 125 ampeeritunnin sarjaan kytkettynä ja plussa maissa. kylmäkäynnistykseen apuja löytyy ilmanputsarin "esipuhdistimen" päältä muovinen ruuvinkanta jossa eetteritupon paikka, nykyään helpompi aasinpotkun avulla. ruiskutuspumpun alapuolella "siipimutteri" joka ulos pyöritettynä siirtää ruiskutushetkeä myöhäsemmälle, käynnistyttyä ruuvataan kiinni


      • Seppo
        taavetti kirjoitti:

        jarrusta kirjoittelin tunne aiempaan joku päivä sitten, mut tuosta akusta eli alkuperäisesti taavetissa on ollut istuimen kahtapuolta akut 2 kappaletta 6V 125 ampeeritunnin sarjaan kytkettynä ja plussa maissa. kylmäkäynnistykseen apuja löytyy ilmanputsarin "esipuhdistimen" päältä muovinen ruuvinkanta jossa eetteritupon paikka, nykyään helpompi aasinpotkun avulla. ruiskutuspumpun alapuolella "siipimutteri" joka ulos pyöritettynä siirtää ruiskutushetkeä myöhäsemmälle, käynnistyttyä ruuvataan kiinni

        Kerroit Taavettisi käynnistyvän hyvin. Tämän vuoksi varoituksen sana eetterin tai starttipilotin käyttöön liittyen. Kyseisten aineiden käyttö voi aiheuttaa "pysyvää riippuvuutta" niiden aineiden käyttötarpeen suhteen. Niiden käytöllä ei kannata riskeerata nykyistä moottorin hyvää käynnistyvyyttä . Ruiskutuspumpun alla olevaa ajoituksen siirtoruuvia kierretään ennen kylmäkäynnistystä ja moottorin käynnistyttyä taas takaisin alkuperäiseen asentoonsa. Siirtoruuvia ei saa koskaan kiertää "päälle" moottorin käydessä, koska tästä on vaarana ruiskutuspumpun vioittuminen ammattiapua vaativaan kuntoon.
        DB 950 ei ole kylmäkäynnistystä helpottavaa hehkutuslaitteistoa. Mikäli aiot käyttää traktoriasi myös kovemmilla pakkasilmoilla, niin suosittelisin lohkolämmittimen asentamista moottorin kylkeen (ellei sellaista jo ole siinä). Näin helpottaisit oleellisesti kylmäkäynnistystä, moottorin kulumista kylmäkäynnistyksessä sekä akkujen kestoa.


    • Taavetisti

      Kun eilen oli hieman kiire,enkä kerennyt kaikkea sanoa.

      Ja kiitos tähän mennessä tulleista hyvistä tiedoista, sekä kiitos jo etukäteen ehkä vielä tulevista vinkeistä ja neuvoista.


      Kun tämän taavetin laitoin panin merkille ostovaiheessa sen että moottori vaikuttaa hyvin terveeltä, kun käyntiinlähtö on hyvää, ja käy erittäin sievästi jo heti kylmänä.

      Sitten kiinnitin huomiota että vaihteisto, kytkin ja koko voimansiirto pelaa moitteeettomasti. Oljyt ja nesteet samoin näyttävät pysyvän sisällä. Renkaat ovat kohtalaiset. Vain jarru, ja nostolaitteen toiminnan ymmärtäminen askarruttivat jonkun verran.

      Ei siis ollut mitään ratkaisevaa syytä jättää ostamatta tätä taavettia.Kun hintakaan ei ollut paha.

      Katsoin heti alussa että nesteitä ja oljyjä on kaikissa paikoissa tarpeeksi mutta... Moottorin öljy oli sen väristä etten uskaltanut paljon ajella ennen kuin sen vaihdoin. Olen nimittäin nähnyt kirkasta oljyä ja mustaa öljyä.

      Autostani kun vaihdan aina ajallaan kilometrimäärän mukaisesti öljyt, niin väri on poikkeuksetta mustaa.

      Mutta taavetin öljyt olivat ruskeanharmaata litkua.Ja siitä minä olin huolestunut, että minkähän laiselle huollolle tämä oli edellisellä, tai edellisillä omistajilla jäänyt?. Siis missä vaiheessa oljyn väri traktorissa menee kuvaamani väriseksi? Ja mikä on vaihtoväli normaalisti?. Tässä ei ole tietenkään sitä tuntimittaria, ainakaan kunnossa olevaa.

      Olen ajattelemassa niin että jos jollakin traktorilla on vähän käyttöä, ja omistajat vaihtuvat aina jonkin ajan kuluttua, Eikä kukaan tee huoltoja, kuten öljynvaihtoja, vedoten juuri ajon vähyyteen. Mutta kun on paljon käyttäjiä ja omistajia ja pitemmällä ajalla, ja vaikka ei hyvin paljoa kukanenkin aja, tulee käymään helposti niin että samoilla öljyillä ajetaan liian kauan vaihtamatta.

      Epäilen että noin on käynyt Taavettini kohdalla.


      Ensi kesän aikaan on sitten vuorossa peräöljyjen vaihto, aivan kaiken varalta, kun ei tiedä milloin on vaihdettu. Väri ei tosin ole sama kuin moottoriöljyjen oli. Se kuitenkin minusta oudon vaahtomaista sekoitusta. Että jotenkin on merkit siitäkin että taitaa olla jäänyt vaihdot suorittamatta ajallaan.


      Jotenkin on päässyt tykästymään tähän Taavettiin, että sitä haluaa myös huolloista pitää kiinni.


      Minulla on ollut aina sellainen tunne kun olen ajanut sekä Ferkulla, Fordilla, että Valmetilla. Että tästä kolmikosta täytyy merkin löytyä kun itselle laittaa traktorin joskus. Tarkoitan 60-70 luvun traktoreita. Eli mielessäni on pyörinyt Ferkun 135 tai 165 mallit. Fordin 3000 ja 4000 mallit, sekä Valmetin 565, 500, ja myöhemmin 502 mallit.

      Jotenkin on tuntunut että nuo on niitä luotettavia merkkejä, että ei muita ole joihin uskaltaisi tarttua, että ovat enemmän tai vähemmän epäluotettavia.

      Mutta nyt kun satuin saamaan Taavetin eddullisesti, Ja on vähän jo kokemustakin, Olen tullut siihen mieleeen, että ei ole välttämättä oleenkaan niin että vain tuohon mainitsemaani traktorikolmikkoon voi tykästyä ja luottaa.Taavetti on puskeutunut samaan joukkoon.


      Oma tämänhetkinen kokemukseni Taavetistä nimittäin on, että mitä pidempään se minulla on, sitä enemmän minä näytän siihen tykästyvän, ja huollot kiinnostaa.


      On myös tullut tunne, ettei minulla ole mitään syytä myydä tätä Taavettia edelleen eteenpäin, Vaan pitää sitä itsellä mökki- ja käyttötraktorina,vielä pitkäänkin.


      Tämä tällä erää Taavetista:)

      • DB-880

        Kaikkien traktoreiden suuri ongelma on perä-ja vaihteistoöljyn laadussa pysyminen. Suuri rungon pinta-ala kerää yötä päivää KONDENSSIVETTÄ hitusen päivässä. Kohta öljyt ovat kaiken värisiä ja vesi särkee talvella vaihteiston pohjassa olevan hydraulipumpun. Vaihda hyvä mies hyvä sään aikana vaihteistoöljy uuteen ja pese voimansiirto polttoöljyllä ennen kuin uutta öljyä lisäät. Öljy ei happane ajosta vaan pitkästä seisokista. Jos olisi tasalämpöinen talli, asia korjaantuisi sillä. Hydrauliikka vioittuu vesipitoisesta öljystä, etenkin talviajo on pahasta, kun pumppu pumppaa vesi-öljy-litkua päivästä toiseen.


      • 850
        DB-880 kirjoitti:

        Kaikkien traktoreiden suuri ongelma on perä-ja vaihteistoöljyn laadussa pysyminen. Suuri rungon pinta-ala kerää yötä päivää KONDENSSIVETTÄ hitusen päivässä. Kohta öljyt ovat kaiken värisiä ja vesi särkee talvella vaihteiston pohjassa olevan hydraulipumpun. Vaihda hyvä mies hyvä sään aikana vaihteistoöljy uuteen ja pese voimansiirto polttoöljyllä ennen kuin uutta öljyä lisäät. Öljy ei happane ajosta vaan pitkästä seisokista. Jos olisi tasalämpöinen talli, asia korjaantuisi sillä. Hydrauliikka vioittuu vesipitoisesta öljystä, etenkin talviajo on pahasta, kun pumppu pumppaa vesi-öljy-litkua päivästä toiseen.

        EI toimi talvella nostolaite jos on vettä.Minä pesin laskemalla öljyt pois ja annoin olla astiassa viikon .Vesi painu pohjalle,kaadoinsuurimman osan takasi,vesi mönjä jäi astian pohjalle,kävin ajamassa ja sama uudestaan.Tätä tein 4 kertaa sitten uudet öljyt,mökki rattoria ei tarte viikolla voi seistä.Älä käytä pilottia,laita löpö toiminen imusarja hehku,on paikka hehkulle,kun poraa reijän ja tekee kierteet.


      • tuuraaja
        850 kirjoitti:

        EI toimi talvella nostolaite jos on vettä.Minä pesin laskemalla öljyt pois ja annoin olla astiassa viikon .Vesi painu pohjalle,kaadoinsuurimman osan takasi,vesi mönjä jäi astian pohjalle,kävin ajamassa ja sama uudestaan.Tätä tein 4 kertaa sitten uudet öljyt,mökki rattoria ei tarte viikolla voi seistä.Älä käytä pilottia,laita löpö toiminen imusarja hehku,on paikka hehkulle,kun poraa reijän ja tekee kierteet.

        sitä ei todellakaan kannata käyttää, jos vähääkään haluaa pitää koneestaan huolta. Töissä oli traktori joka tarvitsi pilottia kesälläkin 15 asteen lämmössä kun kylmäkäynnisteli. Sit lopulta se ei lähtenyt enään pilotillakaan käymään... tai lähti mutta pilottia meni 1/3 purkkia ja apuvirtaa tarvitsi rajusti.


      • Taavetisti
        DB-880 kirjoitti:

        Kaikkien traktoreiden suuri ongelma on perä-ja vaihteistoöljyn laadussa pysyminen. Suuri rungon pinta-ala kerää yötä päivää KONDENSSIVETTÄ hitusen päivässä. Kohta öljyt ovat kaiken värisiä ja vesi särkee talvella vaihteiston pohjassa olevan hydraulipumpun. Vaihda hyvä mies hyvä sään aikana vaihteistoöljy uuteen ja pese voimansiirto polttoöljyllä ennen kuin uutta öljyä lisäät. Öljy ei happane ajosta vaan pitkästä seisokista. Jos olisi tasalämpöinen talli, asia korjaantuisi sillä. Hydrauliikka vioittuu vesipitoisesta öljystä, etenkin talviajo on pahasta, kun pumppu pumppaa vesi-öljy-litkua päivästä toiseen.

        Täytyy sanoa etten varmuudella tiedä, miten se tehdään, siksi kysyn.


        Kun öljyt ajetaan lämpimäksi, ja lasketaan poistopropusta tyhjäksi. Niin sittenkö proppu kiinni ja polttoöljyä siään, ja minkä verran, ja käyttöä, minkälaista käyttöä ja minkä verran?.
        Sittenkö proppu pois ja tyhjäksi,sekä uudet öljyt sisään?.

        Vaiko huuhdellaan pelkästään öljytilaa konetta käyttämättä, ja lasketaan samantien poistopropun aukosta alla olevaan astiaan?.


        Kysyn nämät kaiken varalta, ettei tule mitään töllösiä.


      • karhu III
        Taavetisti kirjoitti:

        Täytyy sanoa etten varmuudella tiedä, miten se tehdään, siksi kysyn.


        Kun öljyt ajetaan lämpimäksi, ja lasketaan poistopropusta tyhjäksi. Niin sittenkö proppu kiinni ja polttoöljyä siään, ja minkä verran, ja käyttöä, minkälaista käyttöä ja minkä verran?.
        Sittenkö proppu pois ja tyhjäksi,sekä uudet öljyt sisään?.

        Vaiko huuhdellaan pelkästään öljytilaa konetta käyttämättä, ja lasketaan samantien poistopropun aukosta alla olevaan astiaan?.


        Kysyn nämät kaiken varalta, ettei tule mitään töllösiä.

        etkö itse osaa päätellä, että jos huuhtelee öljytilaa polttoöljyllä, niin voisko sitten käydä vähän vaikka ajelemassa? Niin ja kippikärry perään ja sit vois nostella lavaa ylös-alas, sit tulis huuhdeltua kippisylinterikin samalla!!!

        Kyllä on paras ettet laita konetta käyntiin, jos ei ole voiteluöljyjä sisässä. Voihan se roppu kiinni olla jonkinaikaa että pohjatöhnät ehtii liuota. Ja tuskimpa sitä löpöökään ämpärikaupalla kannattaa kaataa, ehkä muutamalitra korkeintaan kerralla, ja toistaa sit tarvittaessa jos tulee kovin likaista tavaraa ulos mutta varmaan kerta riittää kun on peräöljyistä kyse.
        Imusiivilä olis kans hyvä putsata samalla jos sellasen jostain pohjaluukuntakaa tms. löytää.


      • taavetti
        850 kirjoitti:

        EI toimi talvella nostolaite jos on vettä.Minä pesin laskemalla öljyt pois ja annoin olla astiassa viikon .Vesi painu pohjalle,kaadoinsuurimman osan takasi,vesi mönjä jäi astian pohjalle,kävin ajamassa ja sama uudestaan.Tätä tein 4 kertaa sitten uudet öljyt,mökki rattoria ei tarte viikolla voi seistä.Älä käytä pilottia,laita löpö toiminen imusarja hehku,on paikka hehkulle,kun poraa reijän ja tekee kierteet.

        joo ja ennen kuin laittaa uudet öljyt perään kannattaa puhdistaa perän öljysihti niin toimii talvellakin paremmin, eli perän alla lautasen kokoisen peltilätkän jossa yksi tyhjennysroppu takana. toi taavetin perä on sellainen malliltaan että sei tyhjennä kaikkea öljyä pois vaikka roput olis auki, öljyä jää molemmin puolin vetoakselin koteloihin muutama desi ja jos ne haluis sieltä pois piäis konetta kallistella aika reilusti. sitten nuo vaihdekepin juuren suojakumit kannattaa pitää ehyenä jos kone seisoo ulkosalla sateessa sillä siitä menee lisävettä helposti öljyn sekaan.


      • 950 imlematic 1960
        karhu III kirjoitti:

        etkö itse osaa päätellä, että jos huuhtelee öljytilaa polttoöljyllä, niin voisko sitten käydä vähän vaikka ajelemassa? Niin ja kippikärry perään ja sit vois nostella lavaa ylös-alas, sit tulis huuhdeltua kippisylinterikin samalla!!!

        Kyllä on paras ettet laita konetta käyntiin, jos ei ole voiteluöljyjä sisässä. Voihan se roppu kiinni olla jonkinaikaa että pohjatöhnät ehtii liuota. Ja tuskimpa sitä löpöökään ämpärikaupalla kannattaa kaataa, ehkä muutamalitra korkeintaan kerralla, ja toistaa sit tarvittaessa jos tulee kovin likaista tavaraa ulos mutta varmaan kerta riittää kun on peräöljyistä kyse.
        Imusiivilä olis kans hyvä putsata samalla jos sellasen jostain pohjaluukuntakaa tms. löytää.

        Skannasin 950 taavetin varaosakirjan kuvat koneelle.
        Noin 10mekaa pakattuna,niistä näkee hyvin kaikkien
        osien oikean kokonpanon ja varaosanumeron tietää sitten korjatessa että mitä on hakemassa.
        Lähetän pyydettäessä fin6kp@netikka.fi


    • patee

      Tässä mallissa taitaa olla vaihtovirtalaturi ?

      Mittaa jännite, sen pitää olla valot, ym. laitteet päällä 13,5V-15V.

      Itsellä oli huonot liitokset, jonka takia merkkivalo hehkui. Loppui, kun laitoin paksumman johdon laturin plussasta akun plussaan, paransin maadoituksia ja merkkivalon johdot putsasin.


      Kannattaa tarkistaa latauksen toimivuus, akku menee helposti pilalle jos se on aina vajaa.

    • Taavetisti

      On mainittu mm. että alunperin tässä taavetissa olisi ollut kaksi akkua, istuimen molemmin puolin. vaikea ottaa siitä näin jälkeenpäin selvää, onko näin ollut.

      Mutta nyt se on todellakin moottorin sivulla. aika alhaalla, heti starttimoottoron vierellä.

      Tässä ei ole mitään suojaa, tai kattoa akun päällä, vaan se on kaiken sateen armoilla. Kysynkin onko mitään haittaa jos akku on niinsanotusti taivasalla?. Itsepurkautumisen, Oikosulun y m , haittoja?.

      Jos pitäisi olla suojassa, minkälaisen suojan voisin helposti laittaa?

      • Seppo

        DB 950:ssä on ollut alunperin kaksi 6V akkua sarjaankytkettynä. Akut ovat sijainneet istuimen molemmin puolin olevissa koteloissa ja niiden suojana on ollut peltiset suojakannet akun napojen kohdalta siten eristettynä ettei oikosulkua ole voinnut tapahtua. Laturi on ollut tasavirtalaturi erillisellä lataussäätimellä varustettuna.
        Akun suojaksi kannattaisi rakentaa vähintääkin suojakansi joko pellistä tai muovista. Peltisessä sopivat eristeet akun napojen kohdalle ettei oikosulkuvaaraa voi syntyä. Suojakansi suojaa akkua lialta ja vedeltä/lumelta, joka voi kylmällä ilmalla jäätyä akun päälle ja aiheuttaa vahinkoa akulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      56
      2208
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1704
    3. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1509
    4. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1504
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1337
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    9. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      93
      1043
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe