Englanninkielisessä matematiikan kirjallisuudessa esiintyy lineaarialgebrassa termi module. Onko tuon termin suomenkielinen vastine moduli vai moduuli?
Moduli vai moduuli
14
12127
Vastaukset
Olen oppinut jo kauan sitten, että sellaiset sanat kuten moduuli tai volyymi kirjoitetaan pitkällä vokaalilla. Sen voi jo päätellä vastaavien englannin sanojen ääntämyksestä.
- xyz
Ilmeisesti siis erääseen oppikirjaani on jäänyt virhe. Minustakin moduuli kuullostaa paremmalta, mutta kun kurssilla ja oppikirjassa puhuttiin modulista, niin tuli epävarma olo.
- Mark
Paneeli - kelpaa. Vaneeri - seis! Faneeri - yhä kamalampaa. Vaneri - siinä se on.
- Ent. mies
moduuli • 1. avaruusaluksen itsenäisesti toimivaksi yksiköksi irrotettava osa 2. eräitä suhdelukuja 3. kompleksiluvun itseisarvo; kahden järjestelmän logaritmien suhdeluku; eräs kongruenssirelaatiossa käytetty käsite 4. kokonaisuuden selvärajainen osa, jolla on liitäntä ympäristöönsä.
[Pirkko Leino: HYVÄÄ SUOMEA (Otava 1989)]
Olen "entisessä elämässäni" myynyt moduuleja maailmalle ja selvittänyt silloin, että sana todellakin kirjoitetaan suomeksi kahdella u:lla. Niinpä olen sitten tehnyt minäkin.
Havaintojeni mukaan sanan näkee suunnilleen yhtä usein oikein kuin "väärinkin" kirjoitettuna.
Vastaavia esimerkkejä (myös toisin päin) on paljonkin. Paneelit, sikarit, oksidit...Koska erilaiset äänestykset ovat muotia, järjestin asiasta Google-äänestyksen. Tulos oli, että "moduuli" voitti ja sai 64800 ääntä. "Moduli" tuli kunniakkaasti toiseksi ja sai 32000 ääntä. Näin "moduli" putosi eikä päässyt jatkoon.
- Äikänope
Seinän voi paneloida panelilla.
Keskustelijat saattavat osallistua paneeliin.
Kysessä on siis kaksi ihan eri asiaa. - Ent. mies
Äikänope kirjoitti:
Kysessä on siis kaksi ihan eri asiaa.Kerropa tuo myös käyttämäni kielenhuolto-oppaan kirjoittajalle!
»paneeli • 1. sisäseinän (alaosan) laudoitus tai muu puupäällystys 2. paneelikeskustelu; sen osanottajat 3. koneen säädintaulu»
»paneelikeskustelu • määräaiheesta järjestetty keskustelu yleisön edessä, korokekeskustelu»
Paneelia minäkin ostin muutama vuosi sitten paneloidessani saunan. Eräät liikkeet olisivat toki tarjonneen "panelia", mutta päädyin leppäpaneeliin (lauteetkin tekaisin lepästä). Saunani pesi kummasti kasvojaan! - että näin
Äikänope kirjoitti:
Kysessä on siis kaksi ihan eri asiaa.Nyt Äikänope harrasti uussanaston luomista. Hänen olisi hyvä päivittää tietonsa ja käyttää lähteinään vain luotettavia suomen kielen oppikirjoja.
- Ent. mies
Ent. mies kirjoitti:
Kerropa tuo myös käyttämäni kielenhuolto-oppaan kirjoittajalle!
»paneeli • 1. sisäseinän (alaosan) laudoitus tai muu puupäällystys 2. paneelikeskustelu; sen osanottajat 3. koneen säädintaulu»
»paneelikeskustelu • määräaiheesta järjestetty keskustelu yleisön edessä, korokekeskustelu»
Paneelia minäkin ostin muutama vuosi sitten paneloidessani saunan. Eräät liikkeet olisivat toki tarjonneen "panelia", mutta päädyin leppäpaneeliin (lauteetkin tekaisin lepästä). Saunani pesi kummasti kasvojaan!Avasinpa toisenkin kielenhuolto-oppaani. Kyseessä on Iisa - Oittinen Piehl: KIELENHUOLLON KÄSIKIRJA (Yrityskirjat Oy 1999).
Sanaa "paneeli" en siitä löytänyt, en myöskään muotoa "paneli". Poikkeuksista on mainittu:
»Epäsäännöllisiksi vakiintuneita kirjoitusasuja ovat seuraavat:
alkali(nen), bengali, bitumi, evankelinen, kameli, kaneli, kolera, komisario, sikari, tamili, vaneri, voguli»
Luulisi, että "paneli" OLISI varsin yleisenä sanana päässyt mukaan, JOS sillä olisi tuollainen kirjoituasu!
Poikkeuksena on mainittu erityisesti sanapari "romaani" (kirjallisuudenlaji) / "romani" (mustalainen).
Muodon "farao" rinnalle hyväksytään muoto "faarao". - Ent. mies
Ent. mies kirjoitti:
Avasinpa toisenkin kielenhuolto-oppaani. Kyseessä on Iisa - Oittinen Piehl: KIELENHUOLLON KÄSIKIRJA (Yrityskirjat Oy 1999).
Sanaa "paneeli" en siitä löytänyt, en myöskään muotoa "paneli". Poikkeuksista on mainittu:
»Epäsäännöllisiksi vakiintuneita kirjoitusasuja ovat seuraavat:
alkali(nen), bengali, bitumi, evankelinen, kameli, kaneli, kolera, komisario, sikari, tamili, vaneri, voguli»
Luulisi, että "paneli" OLISI varsin yleisenä sanana päässyt mukaan, JOS sillä olisi tuollainen kirjoituasu!
Poikkeuksena on mainittu erityisesti sanapari "romaani" (kirjallisuudenlaji) / "romani" (mustalainen).
Muodon "farao" rinnalle hyväksytään muoto "faarao".>Iisa - Oittinen Piehl
Yksi viiva jäi välistä pois, joten näyttää kovin typerältä! Piti olla "Iisa - Oittinen - Piehl". Kirjoittajakolmikko on Katariina Iisa - Hannu Oittinen - Aino Piehl. - Ent. mies
Ent. mies kirjoitti:
Paneelia minäkin ostin muutama vuosi sitten paneloidessani saunan. Eräät liikkeet olisivat toki tarjonneen "panelia", mutta päädyin leppäpaneeliin (lauteetkin tekaisin lepästä). Saunani pesi kummasti kasvojaan!Korjaus vielä edelliseen tekstiini:
>olisivat tarjonneen "panelia"
=> olisivat tarjonneet "panelia"
Voi minun sormiani!
Järjestinpä ilkikurillani Google-äänestyksen näiden kahden sanan välille:
paneeli: 111.000 osumaa
paneli: 1.240.000 osumaa
Paneelin selvä häviökö? Kokeeksi uusi äänestys, haku suomenkielisille sivuille rajattuna:
paneeli: 90.800 osumaa
paneli: 539 osumaa
On ilmeistä, että sana/muoto "paneli" löytyy monesta MUUSTA kielestä, vaikka sitä ei suomesta pitäisi löytyäkään. Ent. mies kirjoitti:
Paneelia minäkin ostin muutama vuosi sitten paneloidessani saunan. Eräät liikkeet olisivat toki tarjonneen "panelia", mutta päädyin leppäpaneeliin (lauteetkin tekaisin lepästä). Saunani pesi kummasti kasvojaan!Kirjoitit: "Paneelia minäkin ostin muutama vuosi sitten paneloidessani saunan." Se tarkoittaisi: "Paneelia minäkin ostin muutama vuosi sitten, kun paneloin saunan." Minun on vaikea kuvitella, että kukaan ostaa paneelia samalla kun paneloi. Tarkoitit ehkä, että ostit paneelia paneloidaksesi saunan.
- Ent. mies
Yucca kirjoitti:
Kirjoitit: "Paneelia minäkin ostin muutama vuosi sitten paneloidessani saunan." Se tarkoittaisi: "Paneelia minäkin ostin muutama vuosi sitten, kun paneloin saunan." Minun on vaikea kuvitella, että kukaan ostaa paneelia samalla kun paneloi. Tarkoitit ehkä, että ostit paneelia paneloidaksesi saunan.
Totta puhuen ostin paneelit ensin ja pääsin paneloimaan vasta sitten. Se on tuo lauseenvastikkeiden kanssa läträäminen vähän samanlaista kuin kastikkeidenkin...
Minä kaiketi vanhana holistina tarkoitin alitajuisesti tuolla "paneloinnilla" holistisempaa ryhtymystä, joka käsitti niin tarvikkeiden ostot, kuljetukset, sahaamiset, naulaamiset kuin paneeleiden saunasuojalla sutimisenkin.
Palkitseva homma se oli joka tapauksessa!
- takke
sanan viimeisessä tavussa vokaalitavu on pitkä, jos sitä seuraa "suomalainen" konsonantti (eli ei esim. b, g, d...) - moduuli - poikkeuksia löytyy, ne on täällä keskustelussa jäljempänä. moduli lienee vaikutteita englannin kielestä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562198En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321694Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 861029
- 20969