Mistä se johtuu, että viimeisten vuosien aikana - suorastaan yhtäkkisesti - on ihmisten oikeinkirjoitustaito kautta linjan koulutustasosta riippumatta, kadonnut taivaan tuuliin tai maan uumeniin. Silmiinpistävintä kaikista on yhdyssanojen erittely. Ei kai kielitoimisto ole tehnyt muutoksia suosituksiinsa?
yhdys sana virhe
14
19674
Vastaukset
- Satu-nen
Kyllähän mulle ainakin koulussa on tarpeeksi toitotettu yhdyssanojen kirjoitusasusta. Joillekkin se on vaikeaa ja toisille vettä vain. Ei tämä ole vaikeaa, mutta jotkut sanat on toosi vaikea kirjoittaa oikein...
- j. o. i.l.l.e.k.i.n
siis: joillekin
ei siis näin: joillekkin
Kun olen lukenut yliopistotutkinnon - jopa yliopiston tieteellisen jatkotutkinnon - suorittaneiden ihmisten tekstejä olen pannut merkille saman ilmiön. Syiksi väitän, että asiaa ei vaivauduta koulussa opettamaan ja että tekstiviestikieli on turruttanut ihmiset siten, että asia ei enää vaivaa ketään muita kuin meitä joutavasta nipottajia.
PS. Mutta en mitenkään malta: viime vuosien...Yleensä kun ihmiset julkisesti kauhistelevat kielivirheitä ja kielen rappeutumista tai vain muuttumista, kyse on siitä, että kauhistelija on vihdoinkin havahtunut kiinnittämään huomiota joihinkin kielen ilmiöihin. Muutos on aivan todellinen, mutta se on tapahtunut havainnoitsijassa.
Tokihan kieli muuttuu todellisuudessakin, ja yhdyssanojen erikseen kirjoittaminen on saattanut oikeastikin yleistyä. Aihetta vain ei ole juurikaan tutkittu, vaan liikumme mutu-pohjalla. Kannattaa myös muistaa, että nykyisin näemme paljon sellaisten kirjoittajien tekstejä, jotka ennen eivät lainkaan kirjoittaneet julkisuuteen. Netissä julkaisukynnys on ratkaisevasti alempana kuin kirjankustantamossa tai edes sanomalehden yleisönosastossa.
Kannattaa myös huomata, että normitkin ovat muuttuneet. Aiemmin oli aivan luvallista ja hyväksyttyä kirjoittaa esimerkiksi erisnimen ja yleisnimen yhdistelmä kuten "Bore laiva" kahdeksi sanaksi, mutta nykyisin se normien mukaan käsitetään yhdyssanaksi (Bore-laiva).
Normin muuttamisen jälkeen menee aikaa yleensä miespolven verran, ennen kuin käytäntö asettuu sen mukaiseksi, jos asettuu ollenkaan. Senkin jälkeen ainakin miespolven verran esiintyy kielipoliiseja, jotka tuomitsevat uuden normin mukaisen käytännön norminvastaiseksi, koska eivät ole kuulleetkaan uudesta normista tai eivät usko tietoa siitä.
Enimmäkseen yhdyssanojen erikseen kirjoittaminen toki on vain tietämättömyyttä ja ajattelemattomuutta. Hiukan analyyttisempi tarkastelu:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/6.1.html#yhdyss-vaik- Sensoriko?
Tarkastan vuosittain parikymmentä pro gradu/diplomityö -tutkielmaa. Jotain on ilmeisesti tapahtunut 1990-luvun alkupuolella lukioiden äidinkielen opetuksessa. Yhdys sana virheet silmiinpistävimpänä seurauksena, mutta myös asiakirjoittamisen tyylitaju on heikentynyt. Asiasta huomautettaessa opiskelijat ovat monttu ammollaan.
Joudun hylkäämään äärimmäisen harvoin kypsyysnäytteitä asiasisällön vuoksi, mutta äidinkielentarkastajalta hylkäyksiä tippuu tasaiseen tahtiin.
Ruik-ruik, mutta mikä neuvoksi? Pitäisikö sopeutua näihin muutoksiin? Kaipa, kun journalistitkin nykyään matkustavat Thaimaaseen (toki ei vielä kovin yleisesti Ahvenanmaaseen tai Tulimaaseen) ennen ammattitaidollista hukkumista Saimaaseen. - saman ilmiön
Sensoriko? kirjoitti:
Tarkastan vuosittain parikymmentä pro gradu/diplomityö -tutkielmaa. Jotain on ilmeisesti tapahtunut 1990-luvun alkupuolella lukioiden äidinkielen opetuksessa. Yhdys sana virheet silmiinpistävimpänä seurauksena, mutta myös asiakirjoittamisen tyylitaju on heikentynyt. Asiasta huomautettaessa opiskelijat ovat monttu ammollaan.
Joudun hylkäämään äärimmäisen harvoin kypsyysnäytteitä asiasisällön vuoksi, mutta äidinkielentarkastajalta hylkäyksiä tippuu tasaiseen tahtiin.
Ruik-ruik, mutta mikä neuvoksi? Pitäisikö sopeutua näihin muutoksiin? Kaipa, kun journalistitkin nykyään matkustavat Thaimaaseen (toki ei vielä kovin yleisesti Ahvenanmaaseen tai Tulimaaseen) ennen ammattitaidollista hukkumista Saimaaseen.1990-luvun alkupuolella, kun toimin muiden kielten opettajana muutamalla yläasteella: äidinkielen luokassa tunnuttiin lähinnä istuvan pienissä ryhmissä saksien ja liiman kanssa. En kysynyt tarkemmin, mitä siellä tehtiin, mutta aika viihteelliseltä puuha näytti. Taitojen puute valui sitten minunkin luokkaani saakka. Sääli.
Sensoriko? kirjoitti:
Ruik-ruik, mutta mikä neuvoksi? Pitäisikö sopeutua näihin muutoksiin? Kaipa, kun journalistitkin nykyään matkustavat Thaimaaseen (toki ei vielä kovin yleisesti Ahvenanmaaseen tai Tulimaaseen) ennen ammattitaidollista hukkumista Saimaaseen.Yleispätevä havainto on, että jokainen, joka julkisesti moittii muita kielivirheistä, tekee moittiessaan itse kielivirheitä - kenties jopa törkeämpiä kuin ne, joista hän moittii.
Ilmaisu "pro gradu/diplomityö -tutkielmaa" on kamalaa kökkösuomea, eikä se taatusti ole ohjeiden ja standardien mukainen. Onko se sitten pahempaa kuin lähi kaupan ilmoitus tekstien kieli virheiden paljous? Vaikea sanoa. Mutta miten paljon itse kultakin voi kohtuullisesti vaatia?
Vika tuskin on ensisijaisesti lukiossa. Peruskoulu huolehtii kielitajun ja kirjoitusasun turmelemisesta. Peruskoulun äidinkielen oppikirjoissakin keskitytään opettamaan ns. luovaa kirjoittamista tai ainakin lukemista, ja kirjojen omakin ortografia on lähinnä holtitonta.
- yhdys sana
Taitaapa olla hyvä nyrkkisääntö yhdyssanoissa se että jos et tiedä kirjoitetaanko yhteen vai erikseen, niin silloin kirjoitetaan yhteen. Kuinka moni on nähnyt sellaisia virheitä että on kirjoitettu sanat yhteen vaikka ne eivät yhteen kuulu?
- Anni
Minä olen nähnyt moniakin väärin yhteenkirjoitettuja sanoja, esimerkiksi pahaolo ja ensiviikko. Eipä siis taida tuosta ehdottamastasi säännöstä olla ongelman ratkaisuksi, vaikka se usein varmasti toimiikin.
- yhdyssanoina?
Anni kirjoitti:
Minä olen nähnyt moniakin väärin yhteenkirjoitettuja sanoja, esimerkiksi pahaolo ja ensiviikko. Eipä siis taida tuosta ehdottamastasi säännöstä olla ongelman ratkaisuksi, vaikka se usein varmasti toimiikin.
Huomasin, että tuohan näyttäisi ihan kivalta oikeastaan: hyväolo vs. pahaolo, ensiviikko vs. viimeviikko ja noin ikään.
Ei ole mitään vaaraa väärinymmärryksestä. - toimivat
yhdyssanoina? kirjoitti:
Huomasin, että tuohan näyttäisi ihan kivalta oikeastaan: hyväolo vs. pahaolo, ensiviikko vs. viimeviikko ja noin ikään.
Ei ole mitään vaaraa väärinymmärryksestä.kaunisnainen vs. rumanainen ja suuripunainenauto vs. pienisininenauto. Olohuoneessani muuten on vanhakulunutkahdenistuttavapunasinikukallinensohva. Ruvetaan kaikin mokomin kirjoittamaan attribuutit yhteen pääsanansa kanssa!
- Pyhä Sylvi
Hain yhdellä yläastella avoinna ollutta sijaisen paikkaa. Sain asiallisen hylkäyskirjeen, jossa koulun rehtori toivotti lopuksi hyvää Joulua. Että mitenkäs ne oppilaatkaan sitten osaisivat...
- ^_^
Mi nun mieles täni kukaan eiosaa enää kirjoittaa oikein mistäköhän tämä varmaa siitäkun kaikilla ihmi sille ei opeteta kunnolla yhdys sanoja ja yhdys sana virheet ovatpakollisia, joten minun mieles täni suomeen pitäisi tulla parem pi koulutus taso
- yhdys sana mestari
Tässä on vähän tippiä vasta alkaville yhdys sanoita ; P ;
jos ilmaisun alku osana on perus muodossa (nomi natiivissa) oleva subs tantiivi, kyseessä on lähesaina yhdys sana
Luku sana muo dostaa yleensä sana liiton
esim erkiksi ; viisivuotta tai 5-vuotta, mutta edellisen säännön mukai sesti sellaiset johdo kset kuin viisi vuotias tai 5vuotias kirjoitetaan yhteen
Toivot tavasti auttoi =)
T, yhdys sana mestari
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562198En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321694Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 861029
- 20969