Asummeko ahtaasti?

Yhdytkö näkemykseen, että suomalaiset asuvat nykyisin ahtaasti, kun asunnoissa on keskimäärin vain vähän päälle 30 neliötä asukasta kohden? Siis noin 125 neliötä nelihenkiselle perheelle on ahdas asunto. Minä hieman ihmettelen - miten niin ahdas. Ahdasta oli mielestäni silloin, kun Helsingissä saattoi asua vielä 50-luvun alussa samankokoinen perhe siinä noin 30 neliön asunnossa.

Onkohan se paljon puhuttu köyhyysraja samanlainen?

Kuka päättää arvoistamme ja miten ne muuttuvat?
Muuttuuko osa ihmisistä tyytymättömiksi, kun kuulevat olevansa köyhiä ja asuvansa ahtaasti?

12

597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhäkirkon

80 neliöö ja kaks ihmistä.

• ollikolli-63

Meillä 8m x 10m pohja kahdessa kerroksessa
      5 henk.

• vessa huone ja keittiö..

yksin asujalle tuottaa vaan harmia,kulut suuret ja yksinäinen olokin kun tyhjiä huoneita.Siivota pitää niin iso kun pienikin ja en kaipaa mitään suuria tiloja enää.

• ollikolli-63
        vessa huone ja keittiö.. kirjoitti:

yksin asujalle tuottaa vaan harmia,kulut suuret ja yksinäinen olokin kun tyhjiä huoneita.Siivota pitää niin iso kun pienikin ja en kaipaa mitään suuria tiloja enää.

Ja aikaa menee siivotessa.. Jos koko mökin imuroi niin lähes tunti menee helposti, kulut tosin on niin minimissä kuin voi olla.
        Yksinäisyys tosin toisinaan vaivaa, silloin täytyy käydä jossain..:))

• kaksiossa

on hyvin tilaa yhdelle mutta kahden kanssa voisi kaivata lisähuonetta. Eli kyllä kolmekymmentä neliötä alkaa olla liian vähän minulle.

• tyttöpensseli

Länsimaailman ahtaimmat asunnot ovat Suomessa.

200 neliön asuntoon Suomessa kuuluu kaksi WC:tä
      ja asutaan mukamas tilavasti.

Kyllä riittävän tilava asunto varmasti poistaa
      joitakin ongelmia.

• lettileena

Itsellä ajatukset kulkevat sitä rataa että esim.kesäisin asumme pienen pienessä 20 m2 mökissä,lähes 6-7 kk,ja ihastelemme tilaa joka näyttää suurelta!On makuuhuone/olohuone,pikku keittiö,kuisti/eteinen,pieni vinntthuone nukkumiseen-juuri sopivassa suhteessa kaikki.Ja hyvin pärjää,vessat pihalla,vesi ulkona jne.

Lapsena myös asuimme ahtaasti,maalla 50-luv ei ollut salonkeja,oli pirtti jossa kaikki asui,oli ja voi jotenkuten kun paremmasta ei tiennyt.

Nykyisin 60 m2 tuntuu ihan hyvältä kahdelle,työssäni olen joutunut näkemään ihmisten elinolosuhteita laidasta laitaan.
      Jotkut ei ole tyytyväisiä mihinkään,joku taas ei välitä neliöistä.
      Luulen että jokaisen arvot syntyy elämän myötä ja sitä miten elämä on kohdellut ja mihin he kenties ovat joutuneet,riippuen niin monista asioista.

Köyhyysrajan en ole sama asia.

• Vaihto

Muutimme vaimon kanssa pari vuotta sitten 163m2:n omakotitalosta 73m2:n kerrostaloasuntoon käytännön syistä.
      OK:ssa oli 2 huonetta jatkuvasti käyttämättöminä.
      Rinnetalo. Alakerralla, saunaa lukuunottamatta ei ollut mitään käyttöä.
      Olemme matkoilla 14 - 17 viikkoa / vuosi.
      OK on hankala jättää talvella tyhjilleen. Täytyi aina sopia päivystyskäynneitä lämmityskaudella. Vesikeskuslämmitys.

Joten kyllä ahtausrajaa lähestytään mutta meille tämä on sopivan kokoinen.

Hämmästyimme 80-luvun alussa Tsekeissä, Puolassa ja Unkarissa asuntotilavuutta. Talot suurempia kuin sen ajan Suomessa.
      Kerrostaloasunnoissa emme käyneet.
      Länsieuroopasta puhumattakaan.

• on noussut ja samalla vaatimukset, tottakai. Vaikea olla yksilön tyytyväinen tänä päivänä oikein mihinkään kun joka tuutista hehkutetaan omistamisen ja uuden ostamisen ihanuutta. Markkinatalous jyllää.

• vaihto

Jospa unohdettaisimme toisten aivoilla ajattelu ja eläisimme omien tarpeiden mukaan yrittämättä ulkoisilla symboleilla todistaa ympäristölle omaa erinomaisuutta!
        Ei tämä vaikeaa ole!

• kun se elintaso

tulee esiin; esimerkkinä tuossa n. 1,5 km:n päässä asuu eräs somaliperhe (5 henk.) n.140 neliön rivitalossa ja ahdasta on. Itse asun 60 neliön kaksiossa iso parveke ja turhaa tilaa liikaa, eikä ole ahdasta. Meillä ei vieläkään osata järkevästi rakentaa, turhia aulatiloja tehdään ja samoin ylisuuria saunoja, joilla ei sitten ole juuri muuta käyttöä, paitsi pyykin kuivatukseen.

• Namenoz-

Tilastoijat eivät ota huomioon ilmasto-olosuhteitamme. Täällä kalliimmat asuntoneliöt kuin esim. Keski-Euroopassa.
      Jospa laskettaisiin mukaan myös kesäasuntoneliöt, niin mikähän sitten olisi lopputulos?
      Kohta taas varmaankin mollataan, että me suomalaiset ostamme liian vähän kenkiä tm. vastaavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2937
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2445
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2189
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1603
    9. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      34
      1518
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    Aihe