Kuinka moni ovat tyytyväinen nykyiseen liikennekäyttäytymiseen moottoritiellä??
Vasen kaista tukossa, tilaa oikealla..
Miksei tietä anneta nopeammin takaa tuleville?
Onko, ohitustilan pyytäminen valoja vilauttamalla hyväksyttävää?
Moottoritie Gallup
34
2440
Vastaukset
- kiire?
Vasemmalla kaistalla jonoa kun kaikki ohittaa sitä yhtä autoa joka oikealla kaistalla ajaa. Mutta mistä päättelet että jonon takapäässä olisi kaikkein kiireisimmät?
- The Rat
Voidaan loogisesti sanoa että jonon ensimmäinen tuskin on kiireisempi kuin takanaan tulevat - muutenhan jonoa ei syntyisi.
Siispä kun moottoritiellä ohitetaan, niin samat käyttäytymissäännöt kuin muuallakin - eli otetaan muut huomioon.
Pari käytännön vinkkiä silloin kun liikenteessä on muitakin kuin ne kaksi autoa...
1. Palaa ohituksen jälkeen omalle kaistalle, vaikka vain kymmeneksi sekunniksi - siinä ajassa menee jo moni kiireisempi ohi
2. Älä lähde ohittamaan jos joku on tulossa selkeästi nopeammin takaa
3. Älä hidasta ohituksen aikana. Juuri eilen ajelin töistä kotiin auton perässä joka piti järkevät 120 km/h nopeutta yllä (vasemmalla kaistalla), mutta aina kun oikealla kaistalla oli joku, nopeus tippui 15 km/h... - Mauno
Hitaanpi auto ei voi pysyä nopeamman perässä... Yksinkertaista kun sen oivaltaa.. :)
Eli kaikki jotka ovat perässäsi, OVAT NOPEAMPIA! Mauno kirjoitti:
Hitaanpi auto ei voi pysyä nopeamman perässä... Yksinkertaista kun sen oivaltaa.. :)
Eli kaikki jotka ovat perässäsi, OVAT NOPEAMPIA!...hitaammat ovat siinä edessä tukkona, mutta kunhan väistyvät, niin ne takana hätäilleet jäävät myös. Turha antaa tietä takaa tulevalle näennäiskiireiselle, kun itsellä on edessä autoja esteenä. Kun tie vapautuu, niin antaisin kyllä tilaa niille nopeille, mutta kumma kyllä ketään ei ole enää takana roikkumassa, eivätkä ohikaan ole menneet.
- Mauno
Kairakettu kirjoitti:
...hitaammat ovat siinä edessä tukkona, mutta kunhan väistyvät, niin ne takana hätäilleet jäävät myös. Turha antaa tietä takaa tulevalle näennäiskiireiselle, kun itsellä on edessä autoja esteenä. Kun tie vapautuu, niin antaisin kyllä tilaa niille nopeille, mutta kumma kyllä ketään ei ole enää takana roikkumassa, eivätkä ohikaan ole menneet.
Kun edessä on auto, niin minulla on täysi oikeus kaivaa nenää sen perässä!!!
Tuolla logiikalla tiet juuri tukkeutuvat!
Jatko kysymys oli,,, onko oikein valoja vilauttamalla pyytää tietä hitaasti kiiruhtavalta vasemman kaistan käyttäjältä.. Koska se on loppupeleissä "ruuhkan" sumpun aiheuttaja??
Vai onko parempi tapa painaa kylmästi oikealta ohitse?? Mauno kirjoitti:
Kun edessä on auto, niin minulla on täysi oikeus kaivaa nenää sen perässä!!!
Tuolla logiikalla tiet juuri tukkeutuvat!
Jatko kysymys oli,,, onko oikein valoja vilauttamalla pyytää tietä hitaasti kiiruhtavalta vasemman kaistan käyttäjältä.. Koska se on loppupeleissä "ruuhkan" sumpun aiheuttaja??
Vai onko parempi tapa painaa kylmästi oikealta ohitse??Eivät tukkeudu! Jos päästän sinut ohitseni, niin olet vain seuraavan auton perseessä ja pahimmassa tapauksessa takanasi ajava ehtii myös ohitseni. Sitten, kun ruuhka hiukan purkaantuu, niin olette molemmat nysväreinä edessäni ja tietä ei tietenkään anneta, vaikka valoja vilkuttelisinkin.
Voi niitä valoja vilauttaa silloin, jos edelläsi vasenta kaistaa ajavan edessä ei ole ketään ja oikealle siirtyminen olisi myös mahdollista ja suotavaa.- Kiire?
The Rat kirjoitti:
Voidaan loogisesti sanoa että jonon ensimmäinen tuskin on kiireisempi kuin takanaan tulevat - muutenhan jonoa ei syntyisi.
Siispä kun moottoritiellä ohitetaan, niin samat käyttäytymissäännöt kuin muuallakin - eli otetaan muut huomioon.
Pari käytännön vinkkiä silloin kun liikenteessä on muitakin kuin ne kaksi autoa...
1. Palaa ohituksen jälkeen omalle kaistalle, vaikka vain kymmeneksi sekunniksi - siinä ajassa menee jo moni kiireisempi ohi
2. Älä lähde ohittamaan jos joku on tulossa selkeästi nopeammin takaa
3. Älä hidasta ohituksen aikana. Juuri eilen ajelin töistä kotiin auton perässä joka piti järkevät 120 km/h nopeutta yllä (vasemmalla kaistalla), mutta aina kun oikealla kaistalla oli joku, nopeus tippui 15 km/h...Tuohon kohtaan 3 että minäkin joskus tiputan nopeutta ohitettavaan nähden syystä että liian suuri nopeus ero ei ole hyväksi turvallisuudelle.
4. Jos taaksesi joku ajaa liian lähelle kun olet ohittamassa on sinun turvallisuutesi takia hiljennettävä ja palattava oikealle kaistalle.
(parhaiten tämä kun ohitat rekkaa ja joku alkaa hiilostaa puskurissa niin hiljennät ja palaat pikku hiljaa takaisin rekan taakse :) Tämä vie aikaa ja onpahan jotakin hupia ohittajallakin kun siellä takana roikkujallakin on ilmeisen hauskaa hiilostaa.) - mitenkä
The Rat kirjoitti:
Voidaan loogisesti sanoa että jonon ensimmäinen tuskin on kiireisempi kuin takanaan tulevat - muutenhan jonoa ei syntyisi.
Siispä kun moottoritiellä ohitetaan, niin samat käyttäytymissäännöt kuin muuallakin - eli otetaan muut huomioon.
Pari käytännön vinkkiä silloin kun liikenteessä on muitakin kuin ne kaksi autoa...
1. Palaa ohituksen jälkeen omalle kaistalle, vaikka vain kymmeneksi sekunniksi - siinä ajassa menee jo moni kiireisempi ohi
2. Älä lähde ohittamaan jos joku on tulossa selkeästi nopeammin takaa
3. Älä hidasta ohituksen aikana. Juuri eilen ajelin töistä kotiin auton perässä joka piti järkevät 120 km/h nopeutta yllä (vasemmalla kaistalla), mutta aina kun oikealla kaistalla oli joku, nopeus tippui 15 km/h...nämä kiireisimmät on aina vaatimassa ties mitä oikeuksia. Ei tule kuitenkaan sitten pieneen mieleen ottaa muita itse huomioon. Jatkuvasti näkee näitä paskiaisia, jotka tulee eteen roiskuttamaan kuraa ja ties mitä ilman hyvää syytä, ja vilkusta koskaan ole edes kuulleet. Ja roikutaan siellä oikealla kaistalla ihan perseessä kiinni helvetin pitkät ajat, mutta lähdetään ohittamaan heti kun edessä näkyy joku rekka tavalla, jonka takia sitten se edessä ollut saa jarruttaa.
Siis kiusa se on pienikin kiusa, ja eivät nämä kiireisimmät teiden kuningaat mitään pyhimyksiä ole itsekään. - The Rat
mitenkä kirjoitti:
nämä kiireisimmät on aina vaatimassa ties mitä oikeuksia. Ei tule kuitenkaan sitten pieneen mieleen ottaa muita itse huomioon. Jatkuvasti näkee näitä paskiaisia, jotka tulee eteen roiskuttamaan kuraa ja ties mitä ilman hyvää syytä, ja vilkusta koskaan ole edes kuulleet. Ja roikutaan siellä oikealla kaistalla ihan perseessä kiinni helvetin pitkät ajat, mutta lähdetään ohittamaan heti kun edessä näkyy joku rekka tavalla, jonka takia sitten se edessä ollut saa jarruttaa.
Siis kiusa se on pienikin kiusa, ja eivät nämä kiireisimmät teiden kuningaat mitään pyhimyksiä ole itsekään.Olen ollut havaitsevinani että niitä kusipäitä löytyy ihan joka porukasta, veikkaisin että suurin piirtein yhtä paljon...
Se että hitaasti ajavat tapaavat enemmän kiireisiä kusipäitä ja kiireiset enemmän "teiden tukkoja", on itse asiassa ihan loogista. Mitä suurempi nopeusero, sitä todennäköisemmin sitä tapaa... :) - Pysy poissa motareilta
Kiire? kirjoitti:
Tuohon kohtaan 3 että minäkin joskus tiputan nopeutta ohitettavaan nähden syystä että liian suuri nopeus ero ei ole hyväksi turvallisuudelle.
4. Jos taaksesi joku ajaa liian lähelle kun olet ohittamassa on sinun turvallisuutesi takia hiljennettävä ja palattava oikealle kaistalle.
(parhaiten tämä kun ohitat rekkaa ja joku alkaa hiilostaa puskurissa niin hiljennät ja palaat pikku hiljaa takaisin rekan taakse :) Tämä vie aikaa ja onpahan jotakin hupia ohittajallakin kun siellä takana roikkujallakin on ilmeisen hauskaa hiilostaa.)"että minäkin joskus tiputan nopeutta ohitettavaan nähden syystä että liian suuri nopeus ero ei ole hyväksi turvallisuudelle. "
Ei, jumalauta kukaan - siis KUKAAN voi olla näin ääliö, eihän !!!??
Olen itsekin ihmetellyt, miten *motarin* vasen kaista ajetaan tukkoon joka kerta kun edessä on vaikkapa hitaammin etenevä rekka. En voi käsittää sitä, että sen rekan ohi ei mennä rivakasti vaan jäädään oikein tarkoituksella rinnalle *vauhtia hidastaen* nysväämään, jolloin takana tulijat joutuvat yllättäen jarruttamaan.
Mutta näyttääpä olevan liikenteessä tällaisiakin totaali-ääliöitä, jotka ihan *tahallaan* tukkivat motaria. Siitä on kyllä liikenneturvallisuus varsin kaukana, kun taaempaa tulijat joutuvat *ohituskaistalla* pudottamaan nopeutta reilusti rajoituksen alle näitten sankarien takia.
Pysy poissa motarilta, jos et osaa autoilla tuon sosiaalisemmin. Tai yritä pysyä siellä oikealla kaistalla, jos et osaa edes motarilla ohittaa. - Mauno
Kairakettu kirjoitti:
Eivät tukkeudu! Jos päästän sinut ohitseni, niin olet vain seuraavan auton perseessä ja pahimmassa tapauksessa takanasi ajava ehtii myös ohitseni. Sitten, kun ruuhka hiukan purkaantuu, niin olette molemmat nysväreinä edessäni ja tietä ei tietenkään anneta, vaikka valoja vilkuttelisinkin.
Voi niitä valoja vilauttaa silloin, jos edelläsi vasenta kaistaa ajavan edessä ei ole ketään ja oikealle siirtyminen olisi myös mahdollista ja suotavaa."Voi niitä valoja vilauttaa silloin, jos edelläsi vasenta kaistaa ajavan edessä ei ole ketään ja oikealle siirtyminen olisi myös mahdollista ja suotavaa."
Tuolla teorialla moottoritiellä ei ole kuin kahdella nopeudella liikkuvia autoja... Vasen ja oikea kaista.
Uskallan väittää että, pienellä joustamisella ja liikennesilmällä kaikki voisivat ajaa omaa nopeuttaan!! Pientä ajonopeuden hienosäätöä ja sopivia kaistan vaihtoja, ei pitäisi olla keneltäkään pois... Sumpun kasaaminen ei ole kenenkään etu.. Se on vaarallisinta mahdollista liikkumista moottoritiellä.
Moottoritiellä en ole koskaan ollut kenenkään esteenä.. >> ajonopeus jolla takana tuleva jää pikkuhiljaa, tai hetkeksi oikealle kaistalle..
Ps. Kyllä siellä sumpussa pääsee eteenpäin, Se vaan vaatii sellaisen AG.. AGRESSIIIVISEN ajotavan , että tulee huomatuksi. Mauno kirjoitti:
"Voi niitä valoja vilauttaa silloin, jos edelläsi vasenta kaistaa ajavan edessä ei ole ketään ja oikealle siirtyminen olisi myös mahdollista ja suotavaa."
Tuolla teorialla moottoritiellä ei ole kuin kahdella nopeudella liikkuvia autoja... Vasen ja oikea kaista.
Uskallan väittää että, pienellä joustamisella ja liikennesilmällä kaikki voisivat ajaa omaa nopeuttaan!! Pientä ajonopeuden hienosäätöä ja sopivia kaistan vaihtoja, ei pitäisi olla keneltäkään pois... Sumpun kasaaminen ei ole kenenkään etu.. Se on vaarallisinta mahdollista liikkumista moottoritiellä.
Moottoritiellä en ole koskaan ollut kenenkään esteenä.. >> ajonopeus jolla takana tuleva jää pikkuhiljaa, tai hetkeksi oikealle kaistalle..
Ps. Kyllä siellä sumpussa pääsee eteenpäin, Se vaan vaatii sellaisen AG.. AGRESSIIIVISEN ajotavan , että tulee huomatuksi.Ajatkohan koskaan edes moottoriteillä?
Kyllä se vasenta kaistaa hitaasti toisen rinnalla ajava vaikuttaa joskus nukahtaneen siihen eteen, ei katsele peileihinkään, jotta näkisi takaa lähestyvän nopeamman. Miksei sille voisi valoja vilauttaa, että se tajuaisi siirtyä oikealle kaistalle edes ohituksen ajaksi? Tukkona se siinä on, kun sen edessä on tyhjää tietä silmän kantamattomiin. Eri asia on sitten, jos senkin edessä on autoja.- ja äkkiä...
Pysy poissa motareilta kirjoitti:
"että minäkin joskus tiputan nopeutta ohitettavaan nähden syystä että liian suuri nopeus ero ei ole hyväksi turvallisuudelle. "
Ei, jumalauta kukaan - siis KUKAAN voi olla näin ääliö, eihän !!!??
Olen itsekin ihmetellyt, miten *motarin* vasen kaista ajetaan tukkoon joka kerta kun edessä on vaikkapa hitaammin etenevä rekka. En voi käsittää sitä, että sen rekan ohi ei mennä rivakasti vaan jäädään oikein tarkoituksella rinnalle *vauhtia hidastaen* nysväämään, jolloin takana tulijat joutuvat yllättäen jarruttamaan.
Mutta näyttääpä olevan liikenteessä tällaisiakin totaali-ääliöitä, jotka ihan *tahallaan* tukkivat motaria. Siitä on kyllä liikenneturvallisuus varsin kaukana, kun taaempaa tulijat joutuvat *ohituskaistalla* pudottamaan nopeutta reilusti rajoituksen alle näitten sankarien takia.
Pysy poissa motarilta, jos et osaa autoilla tuon sosiaalisemmin. Tai yritä pysyä siellä oikealla kaistalla, jos et osaa edes motarilla ohittaa.n,.- Tarkoitin nopeuseroa joka sinulle on kai vielä ihan tuntematon käsite.
Äläkä liioittele, ei minun kirjoituksessani lukenut mistä nopeuksista oli kyse! Mun auto kulkee yli 200km/h että joskus sen nopeuden lasku on ihan hyvä homma. Rekka saa ajaa 80km/h ja jos nopeusrajoitus on 120km/h ja ajan mittarin mukaan 30km/h ylinopeutta niin jossakin tilanteissa pudotan nopeutta.
Ei, jumalauta kukaan - siis KUKAAN voi olla näin ääliö, eihän !!!?? - Mauno
Kairakettu kirjoitti:
Ajatkohan koskaan edes moottoriteillä?
Kyllä se vasenta kaistaa hitaasti toisen rinnalla ajava vaikuttaa joskus nukahtaneen siihen eteen, ei katsele peileihinkään, jotta näkisi takaa lähestyvän nopeamman. Miksei sille voisi valoja vilauttaa, että se tajuaisi siirtyä oikealle kaistalle edes ohituksen ajaksi? Tukkona se siinä on, kun sen edessä on tyhjää tietä silmän kantamattomiin. Eri asia on sitten, jos senkin edessä on autoja.Sen takia kirjottelen tänne.
"Eri asia on sitten, jos senkin edessä on autoja."
Olen eri mieltä. Yhteispelillä vasenta voi edetä ilman ongelmia. Takaa tuleva ajoittaa ohitushetken siten, että oikealla kaistalla on "tilaa". Edellä ajava väistää oikealle ja laskee hiukan nopeutta, ohittava lisää hetkeksi nopeutta, jolloin vasemmalle kaistalle tulee tila, johon ohitettavan on helppo palata, jatkaen vähän hitaanpana vasemmalla kaistalla. Jne, Jne, Kuka häviää?
Tällä perusteella vakionopeussäätimen käyttö pitäisi kieltää ruuhka aikana... ne lamauttavat liikenteen... Mauno kirjoitti:
Sen takia kirjottelen tänne.
"Eri asia on sitten, jos senkin edessä on autoja."
Olen eri mieltä. Yhteispelillä vasenta voi edetä ilman ongelmia. Takaa tuleva ajoittaa ohitushetken siten, että oikealla kaistalla on "tilaa". Edellä ajava väistää oikealle ja laskee hiukan nopeutta, ohittava lisää hetkeksi nopeutta, jolloin vasemmalle kaistalle tulee tila, johon ohitettavan on helppo palata, jatkaen vähän hitaanpana vasemmalla kaistalla. Jne, Jne, Kuka häviää?
Tällä perusteella vakionopeussäätimen käyttö pitäisi kieltää ruuhka aikana... ne lamauttavat liikenteen...Kun ne vasenta kaistaa ajavat eivät tahdo aina väistää sinne oikealle, vaikka tilaa olisikin. Aina ei valojen vilkuttelukaan auta, silloin on ohitettava oikealta.
Sitten, jos esim. saavuttamani auton edessä menee vasemmalla kaistalla useita autoja, niin joku siinä jonossa jarruttaa muiden menoa ja se ei ole varmaan se takimmainen, jonka saavutin. Hänkin ehkä ajaisi lujempaa, jos pääsisi. Hänelle en ryhdy räpsyttelemään valoja, sitten olisi taas seuraava jne. Samasta syystä en siirry oikealle kaistalle, jos sinä saavutat siinä jonossa minut.
Itse ajan enimmäkseen vasenta kaistaa motareilla, tyhjilläkin ja siksi, koska jatkuvasti ohittelen kuitenkin. Jos silloin lähes tyhjillä teillä joku lähestyy takaa, niin käyn hetken oikealla kaistalla.- Ikävä tyyppi
The Rat kirjoitti:
Voidaan loogisesti sanoa että jonon ensimmäinen tuskin on kiireisempi kuin takanaan tulevat - muutenhan jonoa ei syntyisi.
Siispä kun moottoritiellä ohitetaan, niin samat käyttäytymissäännöt kuin muuallakin - eli otetaan muut huomioon.
Pari käytännön vinkkiä silloin kun liikenteessä on muitakin kuin ne kaksi autoa...
1. Palaa ohituksen jälkeen omalle kaistalle, vaikka vain kymmeneksi sekunniksi - siinä ajassa menee jo moni kiireisempi ohi
2. Älä lähde ohittamaan jos joku on tulossa selkeästi nopeammin takaa
3. Älä hidasta ohituksen aikana. Juuri eilen ajelin töistä kotiin auton perässä joka piti järkevät 120 km/h nopeutta yllä (vasemmalla kaistalla), mutta aina kun oikealla kaistalla oli joku, nopeus tippui 15 km/h...Jos nopeuteni on 110km/h niin lähden kyllä ohittamaan, vaikka joku mukakiireinen olisi tulossa nopeammin takaa. Aivan eteen en tietenkään poukkaa. En vaan näe mitään syytä itse jarrutella siksi, että joku pomon pikku juoksupoika saisi ajella päiväsakkonopeudella muusta liikenteestä välittämättä.
- Mauno
Kairakettu kirjoitti:
Kun ne vasenta kaistaa ajavat eivät tahdo aina väistää sinne oikealle, vaikka tilaa olisikin. Aina ei valojen vilkuttelukaan auta, silloin on ohitettava oikealta.
Sitten, jos esim. saavuttamani auton edessä menee vasemmalla kaistalla useita autoja, niin joku siinä jonossa jarruttaa muiden menoa ja se ei ole varmaan se takimmainen, jonka saavutin. Hänkin ehkä ajaisi lujempaa, jos pääsisi. Hänelle en ryhdy räpsyttelemään valoja, sitten olisi taas seuraava jne. Samasta syystä en siirry oikealle kaistalle, jos sinä saavutat siinä jonossa minut.
Itse ajan enimmäkseen vasenta kaistaa motareilla, tyhjilläkin ja siksi, koska jatkuvasti ohittelen kuitenkin. Jos silloin lähes tyhjillä teillä joku lähestyy takaa, niin käyn hetken oikealla kaistalla.Sinusta ei ole likaisen työn tekijäksi,,,
Jonkunhan on se tulppa puhkaistava.
Kannattaa antaa sellaiselle kuskille mahdollisuus, jolla kyvyt ja röyhkeys riittää,,, En ole kateellinen ensimmäiselle ohittajalle... Mieluusti ajelen turvavälillä perässä, kun joku vain saisi kaistan auki. Mauno kirjoitti:
Sinusta ei ole likaisen työn tekijäksi,,,
Jonkunhan on se tulppa puhkaistava.
Kannattaa antaa sellaiselle kuskille mahdollisuus, jolla kyvyt ja röyhkeys riittää,,, En ole kateellinen ensimmäiselle ohittajalle... Mieluusti ajelen turvavälillä perässä, kun joku vain saisi kaistan auki."Sinusta ei ole likaisen työn tekijäksi,,,
Jonkunhan on se tulppa puhkaistava.
Kannattaa antaa sellaiselle kuskille mahdollisuus, jolla kyvyt ja röyhkeys riittää,,"
Olen kerran "puhkaissut tulpan" työntämällä omalla autollani edelläni olleeseen lisää vauhtia, jotta mahduin ohi. Helppoa, varovasti vaan ensin kiinni ja sitten V-moottorin työntövoimaa.- fsdfhr
Mauno kirjoitti:
Sen takia kirjottelen tänne.
"Eri asia on sitten, jos senkin edessä on autoja."
Olen eri mieltä. Yhteispelillä vasenta voi edetä ilman ongelmia. Takaa tuleva ajoittaa ohitushetken siten, että oikealla kaistalla on "tilaa". Edellä ajava väistää oikealle ja laskee hiukan nopeutta, ohittava lisää hetkeksi nopeutta, jolloin vasemmalle kaistalle tulee tila, johon ohitettavan on helppo palata, jatkaen vähän hitaanpana vasemmalla kaistalla. Jne, Jne, Kuka häviää?
Tällä perusteella vakionopeussäätimen käyttö pitäisi kieltää ruuhka aikana... ne lamauttavat liikenteen..."Ohittava lisää hieman nopeutta" ..ja sitten edessä on seuraava ja taas lisätään nopeutta, lopulta loppunopeus lähenee ääretöntä.. Ja kuitenkin todennäköisesti tämä sujuva kuski on tietyllä liikennemäärällä tielläni hetken kuluttua kun pyrin posottelemaan vakionopeutta ja pitämään turvavälin riittävänä edellä ajavaan.
Ja kun tämän sujuvan saavutan ja alan lähetä 1/5 oikeaoppisesta turvavälistä niin tässävaiheessa tämä kuski rupeaa hitaasti lisäämään nopeuttaan..
Eli ei osata ajaa yksin.. Vastaava homma kun maantiellä iänaikuinen selitys "kun siihen väliin tulee sitten joku, jos pidän väliä, eikä ne siitä sitten mihinkään mene"
Joskus on tullut laskeskeltua suhdelukua ohitan/minut ohitettiin ja olisikohan se nyt noin arvioiden 30-40:1. Kuitenkin suhteettoman usein perässä ajaa alle autonmitankin päässä kuski joka ihmettelee suuresti miksen väistä oikeanpuoleiselle kaistalle jossa joutuisin välittömällä jarrutuksella laskien nopeuttani 40-50km/h kolmenauton mittaiseen rakoon. Tällaiset kuskit tietysti pääsevät huomattavasti minua aikaisemmin perille niin onhan se ihan ymmärrettävää.
Ja mikäli liikennemäärä on vähänkin suurempi jolloin jonoja muodostuu on melko turha itkeä jos joku hetken köröttelee edessä, jättää vaan reilusti turvaväliä ja vartuskelee, kyllä sinne jonon perään kerkeää eikä aikaa kulu yhtään. Maamme liikennemäärillä pitäisi vaan ymmärtää pitää turvaväliä edes tuplasti nykyiseen niin kylläpä sujuvuus lisääntyisi, mutta kun sitten siihen väliin joku tulee ja se on niin kovasti minulta pois ettei mikään
- ihan jees
Vilkkaaseen aikaan ajan aina vasenta kaistaa Helsinigistä lähtiessä tai sinne saapuessa. Takana saa olla vaikka minkälaista vilkuttajaa mutta ellei ole sinivilkku en väistä. Oikea kaista on paikallisille liikkujille ja liittymien käyttäjille.
- jt.
kenelläkään kun ei ole kiire.
On ihan oikein ajella vasemmalla n. 30km/h alle rajoituksen ja minähän en tietä anna (kaverilla näyttäis vielä olevan parempi autokin)... - ihan jees
jt. kirjoitti:
kenelläkään kun ei ole kiire.
On ihan oikein ajella vasemmalla n. 30km/h alle rajoituksen ja minähän en tietä anna (kaverilla näyttäis vielä olevan parempi autokin)...En tiedä vinoiletko, mutta itse ajan vasenta siksi kun se vetää paremmin. En ala päästelemään kaahareita ohitseni vain sen takia että pääsisivät sen 100m eteenpäin joka edessäni on tilaa ja itse juuttuisin ruuhkaan seuraavassa liittymässä. Liikenne sujuu parhaiten kun vasenta ajetaan pitkää matkaa 100km/h todellista nopeutta ja oikeaa ajaa paikalliset.
- oikealta
ihan jees kirjoitti:
En tiedä vinoiletko, mutta itse ajan vasenta siksi kun se vetää paremmin. En ala päästelemään kaahareita ohitseni vain sen takia että pääsisivät sen 100m eteenpäin joka edessäni on tilaa ja itse juuttuisin ruuhkaan seuraavassa liittymässä. Liikenne sujuu parhaiten kun vasenta ajetaan pitkää matkaa 100km/h todellista nopeutta ja oikeaa ajaa paikalliset.
Itse ainakin menen ohi sieltä missä tilaa on, jos ei vasemmalla, niin sitten oikealta!
- joupeli
ihan jees kirjoitti:
En tiedä vinoiletko, mutta itse ajan vasenta siksi kun se vetää paremmin. En ala päästelemään kaahareita ohitseni vain sen takia että pääsisivät sen 100m eteenpäin joka edessäni on tilaa ja itse juuttuisin ruuhkaan seuraavassa liittymässä. Liikenne sujuu parhaiten kun vasenta ajetaan pitkää matkaa 100km/h todellista nopeutta ja oikeaa ajaa paikalliset.
Vittu jos et tajua että jäpä vittuilee.
- ihan jees
joupeli kirjoitti:
Vittu jos et tajua että jäpä vittuilee.
Meilläpäin ei harrasteta vittuilua keskusteluissa. Älkää kirjoittako aikuisten palstalle jos ette ole edes äänenmurrosiässä.
- Nimetön
Juu olen.
Mikä sinä olet pyytämään kaistaa?
Mee vaan vittuun, mua ei vois vähempää kiinnostaa?
Ite laitan taustapeilin siten ettei siitä näe hyvin taakse, ja ajelen siinä vasenta kaistaa hyvää nopeutta. Saat tulla vilkutteleen valoja mua ei vois vähempää kiinnostaa.
Tervetuloa Suomeen, jossa 3/4 miehistä kuvittelee olevansa keskimääräistä parempia kuskeja.
Pahempana ongelmana voisin mainita status-ohittamisen pilaajat. Eli siis ohittaessasi et käytä vilkkua, koska oma statuksesi on parempi kuin ohitettavan.
Siis on luonnotonta että jotkut keskituloiset omivat tälläisiä arvoja jotka me, oikeutetusti sellaiset ansainneet, olemme luoneet.
Omasta mielestäni poliisin pitäisi puuttua statusohittamisen väärikäyttöön, eikä niinkään ylinopeuksiin.
;) niin köyhät - cccp
Harvemmin joudun moottoritielle ruuhka-aikaan, mutta olen silti aina silloin tällöin ihmetellyt ajotapoja niillä. Eli yksi melko yleinen tapa ohittaa hitaampi oikealla kaistalla ajava tuntuu olevan seuraava: Ensin ajetaan aivan puskuriin kiinni, joskus myös jarruvalo välähtää tässä vaiheessa. Ohi mennään oikean puolen pyörät keskiviivalla, tai parhaassa tapauksessa oikealla kaistalla, ja takaisin oikealla palataan etukulmaa hipoen niin, että varmasti kaikki mahdollinen kura lentää ohitetun tuulilasille. Tyylipuhdas suoritus viimeistellään vilkun käytöllä, kaksi välähdystä kun auto on puoliksi kummallakin kaistalla.
Miksi pitää ajaa aivan puskuriin kiinni, kun kaistaa voisi vaihtaa jo hyvissä ajoin?
Miksi ohittaja ohituksen aikana ajaa aivan kaistan oikeassa reunassa?
Miksi ne kurat pitää heittää ohitetun tuulilasille, eikö tyhjällä moottoritiellä voisi ottaa vasemmalla kaistalla reilun välimatkan ohitettuun ennen kaistan vaihtoa?
Ja sitten tuo vilkun käyttö, onko se jonkin asteista vittuilua, vai mitä se on? Ei siitä tuolla tavalla ainakaan mitään hyötyä ole.
Ohitustilan pyytäminen valoja vilauttamalla on hyväksyttävää, ja jopa suotavaa, jos joku on nukahtanut vasemmalle kaistalle. Siinä tapauksessa, että edelläsi on pitkä yhtenäinen jono, joka ohittaa oikean kaistan hitaampia, valojen vilkuttelu on kuitenkin asiatonta. Muillakin kuin sinulla saattaa olla kiire.- Nimetön
Siis siksi ohitetaan läheltä että voi turvallisesti katsoa sinne köyhän autoon, ja onnitella itseään ettei jäänyt opiskelut käymättä. Samalla voi soittaa jollekkin LIIKEMIES tutulleen ja kertoa karua tarinaa, tuostakin ohitettavasta reppanasta, joka muka näyttää olevan onnellinen, tuossa autonromussa ja noilla vuosituloilla?
Siis olet havainnut vilkun käyttöä? :O kuin ihmeessä joku vielä käyttää vilkkua? Vielä moottoritiellä? Liittynee varmaan joihinkin todellisiin matalatuloisten tapoihin?
Se vilkun käyttö (käyttämättä jättö), kurat lasiin ja puskurissa roikkuminen on silkkaa vittuilua, jos et ole tiennyt?
Samoin, tuohon ohittamiseen liittyen, katsella sopiva hetki jolloin edellä menevän auton pitäisi alkaa ohittamaan, silloin kiihdyttää ja tukkia mahdollisuus ohitukseen. Ja naureskella että on se luuseri ja minä se vasta olenkin teiden ritari ja saan pesää tästäkin hyvästä. Vai mitä?
:D
Toinen hauska juttu on nuorison ego. Tässä eräänä iltana odottelin valoissa ja viereisellä kaistalla oli joku junjori sitten. No tietenni jostain syystä olin jättänyt vaihteen vapaalle, valojen vaihtuessa sitten kierrokset pikkasen karkas ja muuten karkas se viereisen kaistan junjorikin about 100km/h kohti Hesan keskustaa, ajelipa sitten vielä punaisista lävitte ja silleen.
Mutta tärkeitä oli että tuo papparainen tuossa dieselpaskassaan jäi, ja hän voitti, saa pesää eikä kaveritkaan naura, eikä luultavasti päädy elämään siltojen alle alkoholisoituneena luuserina, koska voitti tämän kisan, jossa koko elämä, uskonto ja vapaus oli vaakalaudalla. - jep jep
Nimetön kirjoitti:
Siis siksi ohitetaan läheltä että voi turvallisesti katsoa sinne köyhän autoon, ja onnitella itseään ettei jäänyt opiskelut käymättä. Samalla voi soittaa jollekkin LIIKEMIES tutulleen ja kertoa karua tarinaa, tuostakin ohitettavasta reppanasta, joka muka näyttää olevan onnellinen, tuossa autonromussa ja noilla vuosituloilla?
Siis olet havainnut vilkun käyttöä? :O kuin ihmeessä joku vielä käyttää vilkkua? Vielä moottoritiellä? Liittynee varmaan joihinkin todellisiin matalatuloisten tapoihin?
Se vilkun käyttö (käyttämättä jättö), kurat lasiin ja puskurissa roikkuminen on silkkaa vittuilua, jos et ole tiennyt?
Samoin, tuohon ohittamiseen liittyen, katsella sopiva hetki jolloin edellä menevän auton pitäisi alkaa ohittamaan, silloin kiihdyttää ja tukkia mahdollisuus ohitukseen. Ja naureskella että on se luuseri ja minä se vasta olenkin teiden ritari ja saan pesää tästäkin hyvästä. Vai mitä?
:D
Toinen hauska juttu on nuorison ego. Tässä eräänä iltana odottelin valoissa ja viereisellä kaistalla oli joku junjori sitten. No tietenni jostain syystä olin jättänyt vaihteen vapaalle, valojen vaihtuessa sitten kierrokset pikkasen karkas ja muuten karkas se viereisen kaistan junjorikin about 100km/h kohti Hesan keskustaa, ajelipa sitten vielä punaisista lävitte ja silleen.
Mutta tärkeitä oli että tuo papparainen tuossa dieselpaskassaan jäi, ja hän voitti, saa pesää eikä kaveritkaan naura, eikä luultavasti päädy elämään siltojen alle alkoholisoituneena luuserina, koska voitti tämän kisan, jossa koko elämä, uskonto ja vapaus oli vaakalaudalla.Onko sulle osunu kallis avioero kohille, vai mikä itkettää?
- :E evotech
jep jep kirjoitti:
Onko sulle osunu kallis avioero kohille, vai mikä itkettää?
Imaseppa kilo paskaa :)
Ei onneksi mitään tuollaista :)
Kerro terveisiä miehellesi :)
- vaikeaa
Moottoritien vasen kaista on tarkoitettu vain ohittamiseen. Vaikka ajaisi tarkalleen sallittua nopeutta, niin se ei anna oikeutta roikkua ohituskaistalla. Ja ohitukset on suoritettava mieluummin vauhtia kiihdyttäen kuin hidastaen, mitä sitäkin monet näyttävät harrastavan. Muutenkin, ajaminen on homattavasti sujuvampaa, jos huomioitaisiin muutkin tiellä liikkujat.
- ihan jees
Nopeammat eivät huomioi hitaampaa. Kun väistän ohituskaistalta nopeampia, ei ohituskaistalle pääsekään kun itse tarvitsen. Siksi en ihan vähästä väistä ohituskaistalta pois. Silloin päästän, jos kaikki takana olevat autot ehtivät ohitseni sinä aikana kun olen oikealla. Muten no way, en ala jumittamaan oikealla.
- jt.
ihan jees kirjoitti:
Nopeammat eivät huomioi hitaampaa. Kun väistän ohituskaistalta nopeampia, ei ohituskaistalle pääsekään kun itse tarvitsen. Siksi en ihan vähästä väistä ohituskaistalta pois. Silloin päästän, jos kaikki takana olevat autot ehtivät ohitseni sinä aikana kun olen oikealla. Muten no way, en ala jumittamaan oikealla.
periaatteen miäs, en väistä kun MINÄ ehkä joutuisin vähäsen huomioimaan muita. Jatka samaan malliin...
PS. juu en vittuile, puhutaan ihan aikuisten kesken... (oletko muuten yli 16v. ?) - joustavuutta
ihan jees kirjoitti:
Nopeammat eivät huomioi hitaampaa. Kun väistän ohituskaistalta nopeampia, ei ohituskaistalle pääsekään kun itse tarvitsen. Siksi en ihan vähästä väistä ohituskaistalta pois. Silloin päästän, jos kaikki takana olevat autot ehtivät ohitseni sinä aikana kun olen oikealla. Muten no way, en ala jumittamaan oikealla.
Jos perääsi on päässyt ohituskaistalla kertymään pitkä jono, niin ajat varmaankin reilusti alle sallittua moottoritienopeutta. Eli mitään ongelmaa ei olisi, jos kiihdyttäisit ohitustilanteessa nopeutesi sellaiseksi, ettei ohitukseen menisi aikaa minuuttitolkulla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391679En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271578Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131373Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411339Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 81051
- 121028
- 20939
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7931- 71846