Tilinpäätös

Nimetön

Niin ajattelin etteikö me maajussit voitais kertoa (rehellisesti) täällä paljonko sitä rahaa oikeen jää yli kaikkien pakollisten kulujen jälkeen. Voin kertoa omastapuolestani että tällä hetkellä näyttää jäävän n 1000e plussalle, siis tästä EI ole vähennetty työlle vielä mitään. Ja mulla ei edes ole lainaa/velkaa. Meinaan vaan ettei stadilaisten tartte ny niin hirveen kateellisia olla... Pakollisilla kuluilla tarkotan vuokria, polttoaineita, myrkkyjä apulantaa, siemenviljaa ym.. en uutta mersua :)

43

3742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veijo

Millä aikajaksolla tonni?
      Asutko vuokra-asunnossa ?
      Jos kuukaudessa saat työpalkkaa tonnin, olet aika hyvätuloinen.

• Nimetön

kyse on vuoden ajalta.. asun vuokralla mutta sen maksan kaupungista haetulla palkalla

• Raadat
        Nimetön kirjoitti:

kyse on vuoden ajalta.. asun vuokralla mutta sen maksan kaupungista haetulla palkalla

Jos todella olet maajussi,niin miksi ihmeessä viljelet jos käteen jää kaiken vaivannäön jälkeen vaan 1000 egee. Jos sulla on kaupungissa työpaikka, miksi et tyydy siihen ja elä sillä palkalla. Sun kaltaisilta pitäis kaikki tuet kieltää, kun kerran elät sillä palkkatulollasi.
        Tuet todellakin minun kaltaiselleni päätoimiselle.
        Jos löytäisin muuta työtä, lopettaisin heti tämän peltopelleilyn ja en enää tarvitsis myöskään tukia.

Minua kertakaikkiaan sapettaa tämä hölmö solidaarisuus, mitä esim. paskajärjestö MTK:kin ajaa että kaikki joilla on peltoa, saavat tukia.
        Pois peltotuet niiltä jotka saa palkkaa jostain hommasta. Onhan ei-maata omistavienkin tultava toimeen pelkillä palkkatuloilla.

• vuodessa

Mulla jää vuodessa plussalle n.30000euroo. Siis maksan itselleni palkkaa. Osan sijotan tilaani osa menee kulutukseen.

• Isäntä

Tarttis maksaa yhteensä 6000 Egee eli siitä voi päätellä jotain. Niin noi jälkiverot ei ole aiheutunut maatalouden tulojen noususta vaan onnistuneesta sijoitustoiminnasta.

• Toinen isäntä.

Rehellisesti vastattuna viime vuoden verotettavaksi tuloksi jäi 22500 euroa.Se onkin paras vuosi noista 21 vuodesta mitä olen tilaa pitänyt.Johtuu siitä kun investoinnit on lopetettu ja kalustoa pidetään vain toimintakuntoisena.
      Ps.Nuorin traktori on vm.-82.

• Nolla

Minulla jäi 2004 2-veroilmoituksen viimeiselle riville 210 euroa. Velkaa ei ole. Ja siinä on maatalouden sivutulot mukana. Peltopinta-alaltaan pienellä tilalla viljelen viljaa, viimeisin ostos maatalouteen yli 10 vuotta sitten kylvälannoitin. kuivautan vieraalla ja poistoja on vain vähän. Ihmettelette millä elän: metsätaloudesta tulee (tulot-menot-poistot-verot) noin hehtaarin aukon verran vuodessa. Ennen Eu:a hyvinä aikoina säästetyillä varoilla ja onnella olen saanut tuloja on kaupungista. Ongelma onkin: varallisuutta on, mutta tuloja niukasti !! Eukkoo ei ole, enkä pystyis sitä elättämään. Mutta Vihtorina ...

• Kai väärin teit

Ei metsärahoja elämiseen saa käyttää.Ne kuuluu sijoittaa tuottavasti ja tuolla tuotolla sitten tarpeen mukaan hurvitellaan.

• Nolla
        Kai väärin teit kirjoitti:

Ei metsärahoja elämiseen saa käyttää.Ne kuuluu sijoittaa tuottavasti ja tuolla tuotolla sitten tarpeen mukaan hurvitellaan.

Nolla olen, tosin koulutus on yliopistollinen. Nyt onkin elämääni puhaltamassa muutoksen tuulet. Olen hankkiutumassa koulutustani vastaavaan työhön, johon pyydettiin. Siihen vaikutti eniten se, että tämän maatalouden olen jo kalunnut loppuun. Metsässä teen mielelläni töitä, mutta se ei elätä. Muitakin muutoksia saattaa olla tulossa.

• on tällaiset

Maataloudesta jossa myös metsätulot mukana 43000€ ja vaimon verotulot 47000€, velkaa noin 60000€, koneet vanhoja ja pitäis uudistaa oikeestaan kaikki, navetta vanha ja uusi maksais noin 2 milj.€ jos tekis sellaisen kuin Eu määrää. Tulo on pääosin metsätuloa koska olemme myyntiverotuksella. Lapsia on 9kpl joten menot on aika suuret yksityispuolellakin joista yksi täysin hoidettava vuoteeseen.
      Talo on uusi ja aika tilava,siinä ei moittimista,kaikin puolin hyvä tilanne, mutta joutuu lopettamaan karjapuolen tuon navetan vuoksi ja jäätävä pelkäksi viljelijäksi.

• Veijo

..on ainoa viljelysarka, satoa kantaa saa emäntäparka....Ryysyranta .. :)

• Misi

Suomalainen veronmaksaja lyö joka vuosi pöytään n.2 miljardia € eli 2000 miljoonaa kätevää rahaa, jota kuluttaa n.75 000 maatilaa.
      No jos jollekulle jää siitä (Eu tuket lisäksi) vaan 1000 €, niin jotain merkillistä vikaa pitää olla siinä matematiikassa jonka varassa olen tähän asti elänyt?

• fghrtutru

Voi voi taidat olla aika tali aivo trolli. Et erota maataloustukea viljelijän tulosta ja miten tämä verotettava tulo tulee.

Tämän takia sinun on varmaan helppo elää,,,,ei tarvitse rasittaa pientä kalkkeeentunutta päätäsi.

ps. se summa on 1.85 miljardia

• en tiedä

mutta muuten ajattelukykysi on varsin rajoittunut. Tuo tukisumma käy vain kääntymässä viljelijän tilillä. Se jatkaa matkaa mm. maatalouskauppaan ja sen työntekijöille, sieltä edelleen rehu-, lannoite- ja metalliteollisuuteen (ja näiden työntekijöille). Lainakorkoina pankkiin. Rahtimaksuina kuljetusliikkeille. Energian ostoon. Ja niin edelleen.

Kun ne maataloustuotteiden myyntitulot eivät riitä välttämättä kattamaan edes tuotannon kustannuksia. Tämä taas johtuu siitä, että maatal.tuotteiden hintoja on hallinnollisilla päätöksillä keinotekoisesti laskettu. Viljelijän tulopuolen hinnat eivät määräydy vapailla markkinoilla, mutta menopuoli kylläkin.

• tässä:
        yksi tiili painaa kilon ja puoli tiiltä
        montako kiloa painaa kaksi tiiltä?

Olis kiva saada vastauksia, voi jopa yllättää tulokset.

misi ja "konsultit" sana on vapaa.

• Haastaja

Olet oikeassa, matikkapääsi on tosiaan hukassa.

Ensinnäkin tuki on alle 2 mrd ja se sisältää myös EU-tuet, ei siis "EU tuket lisäksi" kuten sanoit.

Toiseksi tiloja on tällä hetkellä n. 69-70 tuhatta, ja jostain luultavasti Misille käsittämättömästä syystä tilaluku vähenee, ehkä 10 v. päästä jäljellä on n. 45 tuhatta tilaa?

Kolmanneksi, tuki ei jakaudu tasan (ehkä 25% tiloista saa 80 prosenttia tuesta?), joten pienellä tilalla maataloustuloksi voi hyvinkin jäädä vain 1000 euroa vuodessa, osalla menee oikeastikin tappiolle, sillä tuotantoon tarvittavia välineitä ei ainakaan alussa ole helppo hankkia varsin pienellä katteella pyörivästä viljelystä (Tietysti jos tappiot jatkuvat pidempään, on syytä lopettaa, kuten moni on jo tehnytkin).

Noin lyhyeen kirjoitukseen ei edes Misikään saanut sopimaan enempää virheitä;)

ps. En viitsi paljastaa Kawan esittämään kysymykseen vastausta, pohdihan Misi aivan itse;)

• Linnea
        Haastaja kirjoitti:

Olet oikeassa, matikkapääsi on tosiaan hukassa.

Ensinnäkin tuki on alle 2 mrd ja se sisältää myös EU-tuet, ei siis "EU tuket lisäksi" kuten sanoit.

Toiseksi tiloja on tällä hetkellä n. 69-70 tuhatta, ja jostain luultavasti Misille käsittämättömästä syystä tilaluku vähenee, ehkä 10 v. päästä jäljellä on n. 45 tuhatta tilaa?

Kolmanneksi, tuki ei jakaudu tasan (ehkä 25% tiloista saa 80 prosenttia tuesta?), joten pienellä tilalla maataloustuloksi voi hyvinkin jäädä vain 1000 euroa vuodessa, osalla menee oikeastikin tappiolle, sillä tuotantoon tarvittavia välineitä ei ainakaan alussa ole helppo hankkia varsin pienellä katteella pyörivästä viljelystä (Tietysti jos tappiot jatkuvat pidempään, on syytä lopettaa, kuten moni on jo tehnytkin).

Noin lyhyeen kirjoitukseen ei edes Misikään saanut sopimaan enempää virheitä;)

ps. En viitsi paljastaa Kawan esittämään kysymykseen vastausta, pohdihan Misi aivan itse;)

Miten muka voi olla mahdollista että 25 % saa 80 % tuista, sillonhan tukien pitäisi olla 105 %.

• Nyt repesin
        Linnea kirjoitti:

Miten muka voi olla mahdollista että 25 % saa 80 % tuista, sillonhan tukien pitäisi olla 105 %.

Ilmankos täällä on tällaisia kirjoituksia, kun aivojen tilalla on vain sahajauhoja.

Siis 25% maatiloista saa 80% EU-tuista. 75% maatiloista jakaa loput 20%. Nämä 75% maatiloista on näitä pieniä alle 30ha tiloja, jotka lopettavat lähiaikoina.

• Linnea
        Nyt repesin kirjoitti:

Ilmankos täällä on tällaisia kirjoituksia, kun aivojen tilalla on vain sahajauhoja.

Siis 25% maatiloista saa 80% EU-tuista. 75% maatiloista jakaa loput 20%. Nämä 75% maatiloista on näitä pieniä alle 30ha tiloja, jotka lopettavat lähiaikoina.

Eikö olis paljon reilumpaa jos 75 % saisi 80 % ? Vaikka tietysti miksi niiden tarvitsisi saada kun ne lopettaa. Ei kait entisille maaviljelijöille mitään tukiaisia makseta ? Tuohan se vasta hullua onkin, ovat joskus kyntänneet heinää ja saavat 80 % eu:n budjetista.

• noin lasketa
        Linnea kirjoitti:

Eikö olis paljon reilumpaa jos 75 % saisi 80 % ? Vaikka tietysti miksi niiden tarvitsisi saada kun ne lopettaa. Ei kait entisille maaviljelijöille mitään tukiaisia makseta ? Tuohan se vasta hullua onkin, ovat joskus kyntänneet heinää ja saavat 80 % eu:n budjetista.

yhteen...
        jos tuet on 100% siitä summasta 80% verran saa 25% tuen saajista, lopun 20%tuista saa 75% tuensaajista.
        väännetään se vielä rautalangasta:
        esim. tuet 100000€
        siitä 80000E saa 25% tuen saajista ja
        sen lopun 20000€ jakaa ne loput 75% tuensaajia,

joko meni jakeluun ;)))))))))

• meni
        noin lasketa kirjoitti:

yhteen...
        jos tuet on 100% siitä summasta 80% verran saa 25% tuen saajista, lopun 20%tuista saa 75% tuensaajista.
        esim. tuet 100000€

Ellei alkuperäistä viestiä ymmärtänyt, ei luultavasti ymmärrä vaikka mistä langasta vääntäisi. Hyvä näitä keskusteluja on seurata. Huomaa kuinka yksinkertaista väkeä maamme päällään kantaa. Ei ole ihme, että nämä Salolaiset aikanaan saivat vakuutteluillaan niin monet äänestämään EU:iinkin liittymisen puolesta.

• Linnea
        noin lasketa kirjoitti:

yhteen...
        esim. tuet 100000€

Minä en viitsi ruveta kinaamaan tuolaisista asioista, joten sovitaan nyt vaikka niin että 80 % saa 75 % siitä 100 000 eurosta. Mutta sanonpahan vaan, että se on paljon rahaa ja kyllä se minullekin kelpaisi mutta ei ole näkynnyt.

• Veijo
        kawasaki250 kirjoitti:

tässä:
        yksi tiili painaa kilon ja puoli tiiltä
        montako kiloa painaa kaksi tiiltä?

Olis kiva saada vastauksia, voi jopa yllättää tulokset.

misi ja "konsultit" sana on vapaa.

Jos yksi tiili painaa kilon ja puoli tiiltä, niin tuo yksi kilo on toiset puoli tiiltä. näin ollen kun puolikas tiili painaa kilon niin lopputulos on 4kg.

• kUIN LUMIUKKO!!
        Linnea kirjoitti:

Minä en viitsi ruveta kinaamaan tuolaisista asioista, joten sovitaan nyt vaikka niin että 80 % saa 75 % siitä 100 000 eurosta. Mutta sanonpahan vaan, että se on paljon rahaa ja kyllä se minullekin kelpaisi mutta ei ole näkynnyt.

Nyt et tainnut tajuta yhtikäs mitään noinkin yksinkertaisesta asiasta. Huh miten suomesta voi vuonna 2005 löytyä noin ymmärtämättömiä ihmisiä??

Peruskoulu pitäisi kestää näköjään 15 vuotta...

Ei todellakaan tarvitse enää ihmetellä tämän palstan kirjoituksia, kun eihän noissa sun jutuissa ole päätä eikä häntää. Suorastaan alkaa jo pelottamaan...

Sama kuin puhuisi auton tankkaamisesta, niin sinä ostaisit maitoa...

• Linnea
        kUIN LUMIUKKO!! kirjoitti:

Nyt et tainnut tajuta yhtikäs mitään noinkin yksinkertaisesta asiasta. Huh miten suomesta voi vuonna 2005 löytyä noin ymmärtämättömiä ihmisiä??

Peruskoulu pitäisi kestää näköjään 15 vuotta...

Ei todellakaan tarvitse enää ihmetellä tämän palstan kirjoituksia, kun eihän noissa sun jutuissa ole päätä eikä häntää. Suorastaan alkaa jo pelottamaan...

Sama kuin puhuisi auton tankkaamisesta, niin sinä ostaisit maitoa...

Varmaan noinkin puolustautua jos ei asiallinen keskustelu riitä tai ei siihen kykene. Mutta en minä noin vähästä hätkähdä olen työssäni kohdannut mitä erikoisempia ihmisiä ja joillekkin on vain tullut sellainen puolustsmekanismi, että muiden näkökannat kielletään ja kuitataan ymärtämättömyydellä ettei oma maailmankuva hajoa.

• aina paikallaan
        Linnea kirjoitti:

Varmaan noinkin puolustautua jos ei asiallinen keskustelu riitä tai ei siihen kykene. Mutta en minä noin vähästä hätkähdä olen työssäni kohdannut mitä erikoisempia ihmisiä ja joillekkin on vain tullut sellainen puolustsmekanismi, että muiden näkökannat kielletään ja kuitataan ymärtämättömyydellä ettei oma maailmankuva hajoa.

mutta kun siihen on vaikea saada keskustelukumppania. Asiallisuuteen kuuluvat faktat ja niiden tunnustaminen.

• Häh???
        Linnea kirjoitti:

Siis sinähän olit aivan ulkona koko hommasta. Et tajunnut noin yksinkertaista juttua, että suomessa maksettavista tuista 80% menee 25% suomessa olevista maatiloista. Loput 75% maatiloista saa sen 20%.

Ei tuossa asiassa ole olemassa muita näkökantoja.

Tuollaisen joka ei pysty käsittämään näin yksinkertaista faktaa, niin on hankala viritellä keskustelua.

• Linnea
        Häh??? kirjoitti:

Siis sinähän olit aivan ulkona koko hommasta. Et tajunnut noin yksinkertaista juttua, että suomessa maksettavista tuista 80% menee 25% suomessa olevista maatiloista. Loput 75% maatiloista saa sen 20%.

Ei tuossa asiassa ole olemassa muita näkökantoja.

Tuollaisen joka ei pysty käsittämään näin yksinkertaista faktaa, niin on hankala viritellä keskustelua.

Jos kaikki eivät ole aina samaa mieltä kanssasi tuntuuko sinusta, että sinun ihmisyytesi kielletään. Juuri tuo on vaarallinen piirre ihmisessä jos ei voida sallia samaa ajatusten vapautta muille kuin mitä vaaditaan muiden sallivan itselle.

• Oletko ihan viisas??
        Linnea kirjoitti:

Jos kaikki eivät ole aina samaa mieltä kanssasi tuntuuko sinusta, että sinun ihmisyytesi kielletään. Juuri tuo on vaarallinen piirre ihmisessä jos ei voida sallia samaa ajatusten vapautta muille kuin mitä vaaditaan muiden sallivan itselle.

Haloo. Jos minä sanon että 1 1=2, niin sinä väität että se on 3.

Sitten minusta muka tuntuu, että ihmisyyteni kielletään, kun kaikki eivät ole samaa mieltä kanssani????????

Nyt jollain vippaa päässä iso pyörä pahasti tyhjää. Pikku vihjaus: Se en ole ainakaan minä...

Joo-o....

• Linnea
        Oletko ihan viisas?? kirjoitti:

Haloo. Jos minä sanon että 1 1=2, niin sinä väität että se on 3.

Sitten minusta muka tuntuu, että ihmisyyteni kielletään, kun kaikki eivät ole samaa mieltä kanssani????????

Nyt jollain vippaa päässä iso pyörä pahasti tyhjää. Pikku vihjaus: Se en ole ainakaan minä...

Joo-o....

Otetetaan ihan rauhallisesti, kyllä suurinosa tietää mistä tässä on oikeasti kyse.

• asd
        Linnea kirjoitti:

Otetetaan ihan rauhallisesti, kyllä suurinosa tietää mistä tässä on oikeasti kyse.

Eipä ole pitkään aikaan tullutkaan naurettua niin makeasti kuin tätä ketjua lukiessa.

Voiko joku todellakin olla noin pihalla matematiikasta? Nämä asiat (prosenttilasku) on kuitenkin käyty jo yläasteella. Toivottavasti et ole harkinnut uraa luonnontieteissä..

• Kyllä tiedetään
        Linnea kirjoitti:

Olet kyllä prosenttilaskuissa niin ulkona kuin voi vain olla X'D.

Oikein vesi valuu silmistä kun naurattaa...

Kiitti piristyksestä!

P.S. Oletko blondi?

• Haastaja
        Linnea kirjoitti:

Eu-tasolla 80% tuesta menee n. 20 prosentille tiloista, suomen tilanne ei liene aivan yhtä paha, 25 prossaa oli arvio, ei saata olla aivan niin pieni joukko?

Mielenkiintoisia yksityiskohtia aiheesta viime viikkojen Ylen ohjelmista:
        Lintosen väittämä suomen tilanteesta oli, että 75% tuesta menee alle puolelle tiloista.
        Vaittinen taas väitti, että pieni joukko tiloista tuottaa 80% tuotannosta, toimittajan kysyessä: "tarkoitat ilmeisesti n. 35 tuhatta tilaa", Vaittinen vastasi "kyllä" (Pieni joukko on siis puolet 70 000 tilasta :D )

A-piste taas väitti: "lähes puolet sokerijuurikkaan tuesta menee kymmenelle suurimalle tilalle, jotka ovat lisäksi pääasiassa sivutoimisia"
        10 tilaa on 2700 juurikkaan viljelijästä 0,3 prosenttia, mutta niiden yhteensä n. 1000 hehtaarin juurikas ala on n. 3%, 31 tuhannen hehtaarin juurikasalasta.
        Eli A-piste sanoi näiden tilojen saavan "lähes puolet" koko juurikastuesta, eli yleisradion mielestä 3% on lähes puolet :D

Menikö nyt ainakin Linnealle sopivan monimutkaiseksi?;)
        Totuus on tuolla jossain ulkona;)

• suorastaan
        Haastaja kirjoitti:

Eu-tasolla 80% tuesta menee n. 20 prosentille tiloista, suomen tilanne ei liene aivan yhtä paha, 25 prossaa oli arvio, ei saata olla aivan niin pieni joukko?

Mielenkiintoisia yksityiskohtia aiheesta viime viikkojen Ylen ohjelmista:
        Lintosen väittämä suomen tilanteesta oli, että 75% tuesta menee alle puolelle tiloista.
        Vaittinen taas väitti, että pieni joukko tiloista tuottaa 80% tuotannosta, toimittajan kysyessä: "tarkoitat ilmeisesti n. 35 tuhatta tilaa", Vaittinen vastasi "kyllä" (Pieni joukko on siis puolet 70 000 tilasta :D )

A-piste taas väitti: "lähes puolet sokerijuurikkaan tuesta menee kymmenelle suurimalle tilalle, jotka ovat lisäksi pääasiassa sivutoimisia"
        10 tilaa on 2700 juurikkaan viljelijästä 0,3 prosenttia, mutta niiden yhteensä n. 1000 hehtaarin juurikas ala on n. 3%, 31 tuhannen hehtaarin juurikasalasta.
        Eli A-piste sanoi näiden tilojen saavan "lähes puolet" koko juurikastuesta, eli yleisradion mielestä 3% on lähes puolet :D

Menikö nyt ainakin Linnealle sopivan monimutkaiseksi?;)
        Totuus on tuolla jossain ulkona;)

hävetti sen A-pisteen toimittajan puolesta, anto
        itsestään niin tyhmän kuvan....

• todellakin noin

aivoton tyyppi???
        Vai tyhmä provoilija?
        Mitä kerjäät itsellesi? Keskustelukavereita vai sääliä? Päähänpotkittu pienenä....
        Mene kouluun, niin opit laskemaan hieman, mitä yrittämiseen kuuluu. Menot hyvä tollero.
        Minne jätit menot?

• Nimetön

Halusin vaan herättää keskustelua siitä että tuet ei tosiaankaan ole pelkkää puhdasta tuloa viljelijälle niinku 90% duunareista luulee. Meikäläisen tila saa tukia vajaa 20000e tänä vuonna ja tosiaan 1000 e tulee jäämään viivan alle. No se asia tietysti täytyy muistaa että tämä vuosi on ensimmäinen viljely vuosi ja tulee ostettua tämän ja ensivuoden apulannat, ja myös hieman viljaa on vielä laaris joka myydään ens vuonna. Ensi vuosi pitäis olla parempi. Vähä kyllä vituttaa kun televisiosta tuleen näitä "asiantuntija" ajankohtais ohjelmia, olikos se ny A-piste jossa oli esimerkkinä tila joka saa tukia 130000e vuodes, mutta ei sanallakaan puhuttu paljonko tälläsellä tilalla on pakollisia menoja...

• Minulleko

Minulla on kans pieni tila ja vähän elukoita.
        Ei ole minkäänlaisia resursseja laajentaa, en saisi edes pankista lainaa. Peltoa on alle 20 ha ja metsää vain 30 ha joka sekin on suurimmaksi osaksi taimikkoa ja nuorta metsää.
        Yksin elelen ja mitään koulutusta ei ole eikä ammattitaitoa mihinkään ammattiin, ei edes maatalousalan koulutusta.
        Jos ja kun täää maatalous tästä vielä kurjistuu ja tilanpidon joutuu lopettamaan, niin sitten ei jää mitään.
        Voishan sitä tietysti pellot, metsät ja koneet myydä, jättäis vaan tän asuintalon, missä asustelis, ja ne rahat vois riittää jonkun vuoden, mutta sitten kun ne loppuis, sitten pitäisi lähteä kerjuulle.
        Mitäs sanoisitte jos esim. Helsinkiin sitten tulisin ja siellä aseman nurkilla kerjäisin tyyliin; "Heitä mulle pari euroo että saan leipää". Tämähän se on ihan realistinen tulevaaisuuden visio.
        Tietysti vois mennä johonkin hanttihommiin, mutta kun niitäkään ei juuri enää ole tarjolla.
        Aika lohduton tulevaisuus edessä, voihan sitä sitten tietysti kaiken menetettyään vaikka laitttaaitsensä kaulakiikkuun, yksi realistinen tulevaisuuden visio sekin on.

• alkaa
        Minulleko kirjoitti:

Ei ole minkäänlaisia resursseja laajentaa, en saisi edes pankista lainaa. Peltoa on alle 20 ha ja metsää vain 30 ha joka sekin on suurimmaksi osaksi taimikkoa ja nuorta metsää.
        Yksin elelen ja mitään koulutusta ei ole eikä ammattitaitoa mihinkään ammattiin, ei edes maatalousalan koulutusta.
        Jos ja kun täää maatalous tästä vielä kurjistuu ja tilanpidon joutuu lopettamaan, niin sitten ei jää mitään.
        Voishan sitä tietysti pellot, metsät ja koneet myydä, jättäis vaan tän asuintalon, missä asustelis, ja ne rahat vois riittää jonkun vuoden, mutta sitten kun ne loppuis, sitten pitäisi lähteä kerjuulle.
        Mitäs sanoisitte jos esim. Helsinkiin sitten tulisin ja siellä aseman nurkilla kerjäisin tyyliin; "Heitä mulle pari euroo että saan leipää". Tämähän se on ihan realistinen tulevaaisuuden visio.
        Tietysti vois mennä johonkin hanttihommiin, mutta kun niitäkään ei juuri enää ole tarjolla.
        Aika lohduton tulevaisuus edessä, voihan sitä sitten tietysti kaiken menetettyään vaikka laitttaaitsensä kaulakiikkuun, yksi realistinen tulevaisuuden visio sekin on.

Voisit alkaa tekemään töitä!

Niin ne kaikki muutkin tekevät!

Jos sä tuotat vuodessa esim.5000L maitoa, niin tuossa sun työn teossa ei ole mitään mieltä!

Osaat varmaan ajaa esimerkiksi bussia? ei ole sen kummosempi kuin traktori. Tätä työtä löytyy ainakin kaikista suuremmista kaupungeista.

• Höpötihöpöti
        alkaa kirjoitti:

Voisit alkaa tekemään töitä!

Niin ne kaikki muutkin tekevät!

Jos sä tuotat vuodessa esim.5000L maitoa, niin tuossa sun työn teossa ei ole mitään mieltä!

Osaat varmaan ajaa esimerkiksi bussia? ei ole sen kummosempi kuin traktori. Tätä työtä löytyy ainakin kaikista suuremmista kaupungeista.

Taitaa tuon kokoisella tilalla olla likempänä 100 000 litraa vuodessa.

Keskimääräinen maitotila meidän alueella tuottaa tuhat litraa päivässä.

• Minulleko kirjoitti:

mahdollisuuksia on.
        Ei taida sinulla olla miljoonavelkaakaan?
        Jos olet yksin ja rellestämättä elänyt,
        luulisin, katso vaan eteenpäin kyllä sieltä aina jotain löytyy jolla pärjää seuraavaan päivään.
        Hesaan ei kannata lähteä, siellä maksaa kaikki enemmän, eikä siellä viihdy ne vakioasukitkaan, kun pitää päästä maalle välillä, vaikka ruuhkassa jonottamalla.
        Loppuvisioon typerintä mitä voi keksiä!

• arii
        Minulleko kirjoitti:

laskeppas asia näin!
        vuokraa pellot poiskilpailuta ne saat siitä tulo!
        nosta työkkäristä päivärahat!
        tee pientä avustustyötä naapuritiloille!
        saat varmasti kasaan senverta rahaa et aina pärjäät!
        pellon vuokria 8000e/vuosi
        työkkäri 6000e/vuosi (heitetty luku, ku en tiä paljonko on)
        vuosiansiot 14t euroo miinus verot.

• Ongelmaa
        Minulleko kirjoitti:

Vaarmaan sulla ei ole paljon velkaa, jos ollenkaan, olettaisin. Sinun pitäisi myydä pellot ja metsät, jos meinaat työkkäriin,et saa pv-rahaa, koska sinulla on MYEL-status. Ei kuitenkaan kannata myydä maitaan ihan ensimmäisessä hädässä. Jos lopetat karjan, niin kun voisit viljanviljelyn ja tilatuen (pitää viljellä vähintään puolella alalla viljaa) ohessa käydä koulutusta vaikkapa motokuskiksi, jos olet kiinnostunut. Niistä on pulaa. Sitten saisit tuloja palkasta ja maasta ja ehkä metsästä. Siitä se iloksi muuttuu. Investoida ei sinun varmaan enää kannata maatalouteen, tuskin esim urakointiin. Ne on niin pääomavaltaisia aloja.

• Kaikki pois
        arii kirjoitti:

laskeppas asia näin!
        vuokraa pellot poiskilpailuta ne saat siitä tulo!
        nosta työkkäristä päivärahat!
        tee pientä avustustyötä naapuritiloille!
        saat varmasti kasaan senverta rahaa et aina pärjäät!
        pellon vuokria 8000e/vuosi
        työkkäri 6000e/vuosi (heitetty luku, ku en tiä paljonko on)
        vuosiansiot 14t euroo miinus verot.

KELA jne.käyttävät edelleen metsän laskennallista tuottoa laskentaperusteena.Eivät ole kuulleetkaan myyntiverotukseen siirtymisestä.Paitsi sen kerran kun minä kerran sanoin.Kysessä ei ollut muistaakseni työttömyysraha vaan oli joku muu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      56
      2208
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1704
    3. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1509
    4. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1504
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1337
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      93
      1043
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe