E 12, Jalasjärvi-Tampere, onko tuttu tie, (muistaakseni E 12, kolmostie)? Harvoin on tullut nykyään enää ajettua tuota tietä, mutta viime torstaina joutessani ajoin pitkästä aikaa iltamyöhällä.
Jotain kolmisenkymmentä vuotta sitten siellä olis ollut yöllä melkein sama kumpaa kaistaa ajoi, liikennettä ei paljon ollut. Nyt oli! Voi prkl sitä rekkojen määrää mitä vastaan tuli ja samaan suuntaan meni! Joka tuntee pätkän, niin kysynpähän vaan, että onko se aina niin hirveän vilkasliikenteinen tie?
Jos jossain kolme henkilöautoa vastaan jonossa tulikin, niin kolme rekkaa oli niiden edessä ja toiset kolme takana. Kyllä on siellä liikenne muuttunut kolmessakymmenessä vuodessa, tie ei yhtään.
Rajoitus oli 80 ja jossain olin huomaavinani kameratolppia, miksi ihmeessä tolpat? Eihän siellä runsaan rekkaliikenteen takia pysty henkilöautoilla hurjastelemaan ja rekoilla ei pääse. Ajoivat muuten ihan suht rajoitusten mukaan, paitsi yksi, joka ajoi mitä rajoitin antoi, eikä paljon 60:n rajoitukset hidastaneet, no, kympin kuitenkin.
Tuntuis, että tuolla välillä moottoritiestä vois olla jotain hyötyäkin.
Sitten perjantaina lähdin Tampereelta iltapäivällä Jyväskylää kohti ja voi helevata sitä menoa sillä uusitulla ysitiellä (E63). Pitäis senkin tien suunnittelijat taluttaa kädestä pitäen katsomaan sitä meininkiä. Rännissä, jossa kaiteen vuoksi ei voi ohittaa, körötellään pitkä pätkä nysvärin perässä ja ohituskaistan alettua ensimmäiset ohittajat vedättävät kierrokset tapissa, jälkimmäisten jäädessä nysväriohittajan taakse odottamaan seuraavaa tilaisuutta.
Ohitusyritykset oikealta näyttivät joskus onnistuvan, mutta eivät aina. Nimittäin, kun edellä ajanut yllättäen vaihtoikin kaistaa oikealle, niin oikealle ohittamaan koukannut joutuikin vetäisemään heti takaisin vasemmalle ja vihdoin ohi. Noita tapauksia oli useita.
Kovin vaikutti tukkoiselta ja Jyväskylässäkin oli hiukan ruuhkan tuntua, mikä varmaan johtuu enimmäkseen paikallisesta idioottiliikennesuunnittelijasta. No, Kärsämäen jälkeen jo viimein helpotti ja kierrokset hipoivat jo kolmeatuhatta, välillä ylikin.
Ohituskaistateistä!
Ruotsissa on paljon noita keskikaiteellisia ohituskaistateitä ja lisää tulee, mutta se kapea kaista on jonkun onnettomuuden, tai hyytyneen/kaatuneen rekan vuoksi ollut tukossa kuulemma jo monta kertaa. Ei siis ollenkaan hyvä sellainen tie.
Ruotsissa tosin tuollaiset tiet merkitsevät vain lyhyttä siirtymävaihetta moottoriteihin (oletus), mutta pahoin pelkään, että Suomessa ne jäävät pysyviksi (n. 200 v).
Jotain tekis mieli vielä sanoa...
Jalasjärvi-Tampere-Jyväskylä
6
688
Vastaukset
- liikut
yöllä/illalla kolmostiellä. Kolmostie on yöllä rekkojen valtakuntaa. Suomen tärkeimpiä runkoväyliä. Ei siis ole yllätys että kulkee paljon autoja...
"no piruakos
liikut yöllä/illalla kolmostiellä"
No eikös tuo käynyt tekstistäni jo selville?
Tuli tuohon lainaukseen nickiskin, mutta ei kai se haittaa.- pysy
Kairakettu kirjoitti:
"no piruakos
liikut yöllä/illalla kolmostiellä"
No eikös tuo käynyt tekstistäni jo selville?
Tuli tuohon lainaukseen nickiskin, mutta ei kai se haittaa.koti sängyssä yöllä.antaa muitten tehdä työt yöllä.
pysy kirjoitti:
koti sängyssä yöllä.antaa muitten tehdä työt yöllä.
Pitkät välimatkat olen yleensä pyrkinyt ajamaan öisin.
- ajetaan lujaa
Jos et ole oppinut, niin niillä väleillä missä ei ole kaiteita, rännejä, ajetaan lujaa.
Opettele jo sinäkin, Kettu, ajamaan hallitusti ja lujaaa.Eipä siellä nytkään niin lujaa ajettu, kun kukaan ei mennyt minusta ohi, mutta minä ohittelin kuitenkin. Pitkiä jonoja jäi taakseni. Jotkut koukkivat epätoivoisesti, mutta ohituspaikan löytäminen näytti aika tuskastuttavalta, koska usein ohitin sen koukkijankin ja hänen edellään olleet samalla kertaa. Joku yritti pysyä kannoillani, mutta ei osannut.
Eipä ne kyllä aikoinaan pysyneet poliisitkaan perässäni, kehuivatkin joskus oikein, että eivät olisi saaneet kiinni, jos en olisi hiljentänyt (eivätkä muuten sakottaneet). Sitten kerran yhden siviilipartion jätätin totaalisesti hänniltäni juuri ohitustaitojeni ansiosta. Saihan ne rekkarin, mutta en kuulustelussa myöntänyt mitään ylinopeutta, enkä muutakaan. Eivät voineet mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562198En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321694Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 861029
- 20969