Floppy disk(s) fail (80)

XP'n asennus Sata levylle

Sivuaa hieman kovalevyosastoa joten ajattelin asian sopivan kuitenkin teemaan.

Olen asentamassa XP Pro'ta uudelleen SATA-levylle. Ongelmana "floppy disk(s) fail (80)" jonka vuoksi ei ole mahdollista asentaa sata-ajureita lerpulta ja sen vuoksi asennusta ei voi jatkaa. Itse floppy-asema ja lattakaapeli ovat olleet uudesta alkaen varastoituna pahviboxissaan, joten hieman outoa jos olisivat vioittuneet. Edellisen kerran asentaessani kaikki oli ok.

Kyse on barebonesta (jossa ei ole floppy-asemaa) johon liitin vanhaan malliin flopyn vierelle( satan ajureita varten ) lattakaapelilla ja virtaa kylkeen.

Emokorttiin lattakaapeli asettuu vain yhteen asentoon ja floppiin sen voi laittaa kahteen asentoon, 180°, kumpikin vaihtoehto testattu. Toisessa lattakaapelin asennossa flopyn merkkivalo palaa jatkuvasti ja toisessa se pysyy sammuneena koko ajan.

Kun asennus tulee vaiheeseen "F6" ja ohjelma kysyy disketin laittoa floppyyn, niin kysyy aina vain uudestaan ja korppuasema ei vaikuta toimivan normaalisti. Uudelleen startin alkusivulla tuo ilmoitus "floppy disk fail" jonka mukaan se tai kaapeli olisi viallinen? Voisiko kyse olla jostakin muusta,

Kaikki biosin asetusvaihtoehdot olen jo testannut, jote se puoli ok.

8

2429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeinpäin?

Onko kaapelin päät oikeissa paikoissa. Ristiin menevä pää tulee korppuaseman päähän.

Silloinku valo palaa jatkuvasti on liitin 180 astetta väärinpäin. Mutta kaapelin voi laittaa myös "päät vääriin päihin".

• XP'n asennus Sata levylle_

Olen testannut kaapelia "useampaan suuntaan", mutta varmistan sen kuitenkin tuolla mainitsemallasi tavalla, kiitos. Ps. Voisiko olettaa valon palamisesta jatkuvasti (vaikka kaapeli silloin onkin 180° 'mutkalla') itse korppuaseman kuitenkin olevan ok kunnosa?

Nyt kuitenkin ensin hieman 'unihiekkaa' rattaisiin ja huomena homma uusiksi...

• XP'n asennus Sata levylle

Nyt kun korppuaseman piuhat on asennettu oikealla tavalla, tilanne jatkuu entisen laisena, eli XP'n asennus stoppaa tuohon samaan kohtaan, kun ei asenna korpulta ajureta. Korppuaseman valokaan ei syty koko aikana, vaikka korppu lukijassa ja "enter".

Kun floppy-asema on kokonaan irroitettuna koneesta ja startatessa uudestaan, niin tuo sama "floppy disk(s) fail (80)" tulee silloinkin uudestaan mustaan aloitusruutuun ja sitten kysyy "F1" jotta voi jatkaa starttausta normaaliin tapaan.

Onkohan korppuasemassa tai kaapelissa vikaa vai onkohan kyse jostakin muusta, emolevy? bios?, vaikuttaisi hieman oudolta.

• asema
        XP'n asennus Sata levylle kirjoitti:

Nyt kun korppuaseman piuhat on asennettu oikealla tavalla, tilanne jatkuu entisen laisena, eli XP'n asennus stoppaa tuohon samaan kohtaan, kun ei asenna korpulta ajureta. Korppuaseman valokaan ei syty koko aikana, vaikka korppu lukijassa ja "enter".

Kun floppy-asema on kokonaan irroitettuna koneesta ja startatessa uudestaan, niin tuo sama "floppy disk(s) fail (80)" tulee silloinkin uudestaan mustaan aloitusruutuun ja sitten kysyy "F1" jotta voi jatkaa starttausta normaaliin tapaan.

Onkohan korppuasemassa tai kaapelissa vikaa vai onkohan kyse jostakin muusta, emolevy? bios?, vaikuttaisi hieman oudolta.

"This error is related to the computer floppy drive.
        CAUSES:
        floppy cable not connected properly.
        bad floppy cable
        bad floppy drive - I/O
        SOLUTION:
        Verify that the floppy disk drive cable is properly connected and set up.
        if floppy disk drive appears to be set up properly and the light is not always on it is possible that the floppy drive cable may be bad. therefore, visit a local computer hardware store and purchase a new cable.
        If issues still persists then it is most likely that either the floppy drive is bad or the I/O board or motherboard is bad."

Ton mukaan korppusasema olisi viallinen. Tai sit emolevyn ajuri.

Katso onko korppuasemasta painunut piikkejä sisään. Minulla muistaakseni painui kerran yksi piikki sisään jonka sai vetämällä/työntämällä takas.

• Tsekattu
        XP'n asennus Sata levylle kirjoitti:

PC'n myynyt liike testasi korppuaseman ja lattakaapelin, ovat kunnosa.

Tuon "floppy disk fail 80" ilmoituksen tullessa aloitussivulle silloinkin kun korppuasema on irroitettuna viitannee emolevyyn. Boisin asetukset ovat ok ja A-asemana korppu. Rakenteellisesti kaikki liittimet ovat moitteettomat.

Huollossa antoivat vinkin Clear CMOS-jummpperin siirrosta edestakaisin ketaalleen, jotta biosin voisi nollata kokonaan ja viilailla uudestaan. Jos tuokaan ei auta niin ilmeisesti ongelmana (yks'kaks') emolevy.(?)

• Laita jokin boottikorppu asemaan niin näet toimiiko asema.

• FDF

Mulla tulee myös tuo, ja ihmettelin koska ei tule joka bootissa. Floppy asema kuitenkin toimii boottauksen jälkeen, vaikka tuo sanoma oiskin tullut bootissa.
      Epäilisin myös emolevyä, ...

• lentävälentäjänpoika

Oli kerran samanlaista herjaa ja emo meni vaihtoon, Kaikki muu kokeiltiin ja mikään ei auttanut eli ilmeisesti southbridge jotenkin sökö.
        CMOS resetti on tietysti kokeilemisen arvoinen.
        Pahaa pelkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      67
      2395
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1779
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1614
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1565
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      16
      1525
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1397
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1141
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1084
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe