syrjintääkö?

Lorppakorva

tuota Ellin aloittamaa ketjua lukiessa jäin miettimään rotu"rasismia".

Minä myönnän että on rotuja joita en kattoni alle huolisi.Toiset ei miellytä silmää ja joihinkin rotuihin on ihan hyvä syy.Paimen/palvelu puolelta en ottaisi koiraa,en pystyisi antamaan sille rodunmukaista toimintaa,ei ole paimennettavaa eikä toko kiinnosta,työssäkään en koiraa tarvitse.
Kaikki sileäkarvaiset lyttynaamat on minusta rumia.Ottaako kukaan rumaa siippaa kun naapuri myy halvalla tai se on muotia?
Vinttikoirat ei ole mun juttu myöskään.Suuren hoidettavan karvan omaavat rodut ovat myös out,kun ei kiinnosta harjan kanssa ainainen pelleily.

En koe että tämä on roturasismia vaan reaaliteettia.Paljon on koiria joita on kiva katsella mutta itselleni en ottaisi.

Kiva että kaikki tiesivät(tai kuuluvatko jo?) mikä on TPJAL, se on kiva juttu todella!

20

1619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No itse en ole vielä rumaa koiraa nähnyt, kaikki on tosi upeita tavallansa.

• Elli

Minäkään en ole rumaa koiraa vielä nähnyt. Olen siitä täysin samaa mieltä.

Jos joku ei miellytä silmää, niin ei se oikeuta haukkumaan toisten koiraa. Sitä tapaa todella usein...mm. koirapuistoissa.

• Shirie
        Elli kirjoitti:

Jos joku ei miellytä silmää, niin ei se oikeuta haukkumaan toisten koiraa. Sitä tapaa todella usein...mm. koirapuistoissa.

Täällä mun asuinpaikalla on yksi kunnon koirapuisto varmaan 20 km:n säteellä, joten siellä on säpinää jatkuvasti. Silti minusta tuntuu, että kun ne koirat siellä sydämensä kyllyydestä painelee, niin omistajat seisovat rivissä ja ihmettelevät: "Katso mitkä liikkeet, se on niin kaunis, hurmuri ...jne". Ja kaikki puhuvat omasta koirastaan tietty. Mutta yhtä mieltä ollaan asiasta.

• Elli kirjoitti:

Siis yleensä koiran kuin koiran pentu vie sydämmen. Eikä tarvii olla edes koirakaan. Eläinvauva yleensä. Mut sharpein pennut oli mun estetiikalle liikaa...

• pomppukoira

tiettyjä rotuja ottaisi,kaikkia en osaisi kouluttaa oikein,kaikille en pystyisi tarjoamaan sopivaa elinympäristöä,ja monet rodut ovat niin pitkälle jalostettuja ettei kellään oo enää kivaa,varsinkaan koiralla.mutta kumminkin,koira kuin koira,ihania ne on kaikki :)

• mindetys

mitään rasismia ole. En minäkään tykkää kaikista roduista, eikä tarvikkaan tykätä.
      Sen takiahan voin valita juuri millaisen koiran haluan.

Täytyy myöntää että minä en ole kauheasti vinttikoirien ystävä.

Onhan kaikilla koirilla oma luonteensa. Sehän saa koiran näyttämään paljon kauniimmalta mitä se todellisuudessa on:D

• krb

"Rasismi eli rotusyrjintä on ideologia tai toimintaa, jossa ihmisten ulkonäön, fyysisten piirteiden, kansanluonteen, kielen tai kulttuurin erilaisuus oikeuttaa myös eriarvoisen kohtelun eli syrjinnän. Rasismia ovat myös toimintatavat ja yhteiskunnalliset rakenteet, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen." lainaus vapaasta tietosanakirjasta.

• ovat taas mielestäni hyvin kauniita ja persoonallisia otuksia. Kaunein katse jonka olen milloinkaan saanut osakseni ja jota en unohda kuului Englanninbuldogille. Istuimme melkein nenät vastutusten ja se ilo joka pullan silmistä loisti oli vertaansa vailla.
      Lättäkuonoisilla roduilla juuri ne kasvot ovat niin puhuvat ja persoonalliset, ettei vertaista löydy.
      Ilmeikkäitä koiria persoonallisine kasvonpiirteineen. JEP siinä se on.
      Kuitenkaan en ole roturasisti, mutta ne lyttynaamat ovat vain se minun juttuni.

• Mutta mä taas oon ihan eri mieltä lyttynaaman kauneudesta... Mä tykkään ite pitkäkuonoisista ja pystykorvaisista suht kevytrakenteisista koirista, tosin pystykorvat ei ihan oo se mitä haen, vaan paimenkoiratyyppiset. Lyttynaamainen koira näyttää mun silmiin surulliselta tai pahanrtuuliselta, vaikka koira ei sitä olisikaan.

Tosta moni-ilmeisyydestä sen verran, että kyllä meiän koiralla on ihan mielettömät silmät, vaikka se on "vain" belgianpaimenkoira.

• Lorppakorva

sileäkarvaiset lyttynaamat ei ole minun näköisiä,karkea ja pitkäkarvaiset on taas ihan eri juttu.Tipsu on mielestäni super hellyttävän näköinen.Ja moni muukin.Mopsikin on tavallaan kaunis,mutta joku siinä vähän tökkii.Jos se on naapurissa tai kaverilla se on tosi ihana,mutta meillä?
        Setterin olemassa olo talossa myös tuo rajoitusta kääpiökoirien suhteen.Mitenhän se griffoni muuten istuu setterin kanssa samaan soffaan?
        Monesti iso kokoiset koirat kiertää pikkuruiset kuin ruttotaudin,jännä juttu,luuleevat varmaan että se särkyy jos haistelee.

• Lorppakorva kirjoitti:

sileäkarvaiset lyttynaamat ei ole minun näköisiä,karkea ja pitkäkarvaiset on taas ihan eri juttu.Tipsu on mielestäni super hellyttävän näköinen.Ja moni muukin.Mopsikin on tavallaan kaunis,mutta joku siinä vähän tökkii.Jos se on naapurissa tai kaverilla se on tosi ihana,mutta meillä?
        Setterin olemassa olo talossa myös tuo rajoitusta kääpiökoirien suhteen.Mitenhän se griffoni muuten istuu setterin kanssa samaan soffaan?
        Monesti iso kokoiset koirat kiertää pikkuruiset kuin ruttotaudin,jännä juttu,luuleevat varmaan että se särkyy jos haistelee.

olen juuri nytkin expertti vastaamaan.Isoista touhukkaammista,vaikkapa setterit,sakut en osaa sanoa,mutta mun jätit on tullut loistavasti kääpiöiden kanssa toimeen,samoin kuin kanin.Nyt on pyreneittenmastiffi ja 3,5kg chow chow pentu ja kyllä pystiffi osaa niin hienosti katsoa ettei pieni jää jalkoihin vaikka on sen ensimmäinen pikkukoira kaveri :)

• tipsujen omistaja

Ja olen kanssasi täysin samaa mieltä. Se naama on niin suloinen ja ilo yms. tunteet nkyvät pienikuonoisella paljon paremmin. Minusta tipsulla ei edes ole lättänä kuono vaan juuri hyvä välimalli. Griffonit ja mopsit ovat myös tosi suloisia. Mielestäni tipsuissakin juuri hienoa on se, että ne eivät ole mitenkään "koiramaisia", vaan hyvin veikeän näköisiä otuksia ;) Se liika koiramaisuus ei kiehdo minua yhtään vaan toisinpäin.

• kauniit tipsut
        Neeta kirjoitti:

Mutta mä taas oon ihan eri mieltä lyttynaaman kauneudesta... Mä tykkään ite pitkäkuonoisista ja pystykorvaisista suht kevytrakenteisista koirista, tosin pystykorvat ei ihan oo se mitä haen, vaan paimenkoiratyyppiset. Lyttynaamainen koira näyttää mun silmiin surulliselta tai pahanrtuuliselta, vaikka koira ei sitä olisikaan.

Tosta moni-ilmeisyydestä sen verran, että kyllä meiän koiralla on ihan mielettömät silmät, vaikka se on "vain" belgianpaimenkoira.

Näyttävät iloisilta silloin kun ovat iloisia, surullisilta silloin kun ovat surullisia. Naama on paljon ilmeikkäämpi ja söpömpi kuin pitkäkuonoisilla jotka näyttävät vain peruskoirilta. Tipsuilla se kuono ei olekaan täysin lättänä vaan "välimalli". mutta tosiaan jos meidän hauva vaikkaa leikkii, se pistää hymyn huulilleen ja ne tipsun silmät ovat myös hyvin hellyyttävät /tunnetilojen mukaan kasvojen ilmeet näyttävät tunteet, toisin kuin pitkäkuonoisilla koirilla. Ne näyttävät vain peruskoirilta, susien jälkeläisiltä. Pienikuonoisessa viehättävyyt on juuri siinä kun ne eivät näytä niin peruskoiralta. esim makuullaan tipsu näyttää pikku.riiviöltä./koala-karhulta.

• ...on ainakin se ettei rumia koiranpentuja ole olemassakaan. Jos ei myöhemminkin, niin ainakin pikkuisina ovat kaikki nättejä=)

• Lorppakorva

koiranpentu on syötävän soma,mutta kun ne kasvaa taatusti aikuisiksi koiriksi.

• Lorppakorva kirjoitti:

koiranpentu on syötävän soma,mutta kun ne kasvaa taatusti aikuisiksi koiriksi.

...ihanko? =) Rupesin kyllä ihan miettimään, ja oikastaan vain yksi rotu tuli mieleen jota en ulkonäön perusteella kyllä itse valitsisi. Bedlingtoninterrieri, se näyttää liian lampaalta. Mutta jos niihinkin tutustuisi löytäisi varmaan kauneutta niistäkin =)

• krb

Niinhän sitä aina sanotaan, että ihminen valitsee itsensä näköisen koiran. Enkä nyt tarkoita ulkonäöllisesti(välttämättä...on tosin niitäkin nähty). ihmisillä on erilaiset odotukset ja vaatimukset koiriensa suhteen ja valitsevat (toivottavasti) koiran joka sopii heidän elämäntyyliin.
      Toiset haluavat kainalossa kannettavan "tingerbellin" ja toiset juosta koirien kanssa metsissä. Toiset jotain siltä väliltä. Itse pidän paimenkoirista, mutta ymmärrän viehätyksen muissakin roduissa.

Onneksi "kauneus on katsojan silmässä" ja "meitä on moneksi".

• Molossi

Minusta kaikki koirat on omalla tavallaan kivan näköisiä, niin isot kuin pienet...
      Ja hyvä kun on ainakin valinnanvaraa.
      En minä ota sitä rasismiksi, jos ei kaikki miellytä. Se on vaan makuasia .
      Minä pidän kaikista koirista toisaalta, mutta se onkin sitten eri asia mitä itselleni ottaisin...

Poweria,vahvaa luonnetta ja haastetta,ruttunaama tietenkin. Ne ol mun makkuun ja kyl aik nätt ukkoki silt kans löyttyy... :O))))))))))

Ai niin Haukullinen, eiks noilla harmaillakaan saa enää hirvestää, kun eiks ne ole yli 28 cm ? :O)
      Oonkos jotenkin pudonnut kelkasta vai joko on taas jo aprillipäivä ? ÖÖÖÖ

ps. Meillä oli kerran yhdessä treeniporukassa koirien " haukkujaiset". Jokainen arvosteli ja " haukkui" toistensa koirat ( rodut) pilke silmässä. Onneksi ei ollut ulkopuolisia kuuntelemassa. Jos ois ottanut tosissaan, niin ois tullut varmaan nokkapokka. Siis ihmisten kesken...:O)

• asian,minäkin nyt ihan uudella keskustelulla kyselen siitä 28cm säästä...että mitä rotua ovat ;) ;)

• tipsu=ihana lemmikki

Kyllä tiibetinspanieli pienen lättänäkuononsa kanssa taas on paljon "nätimpi" ja ihanampi kuin muut, "pitkänokkaset" koirat.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1548
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1489
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1345
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      340
      1316
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      998
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      951
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      891
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      826
    Aihe