Henkilöauto kuluttaa vähiten kilometriä kohden ajettaessa 60 km/h.
Tähän ei vaikuta vaihteiden määrä, vaihteiston tyyppi, moottorin koko, auton hinta.
Ajettaessa yli 60 km/h tulee ilmanvastus niin suureksi että on fysiikan lakien mukaan kulutuksen pakko nousta.
Esim. kilpailuissa joissa haetaan pienintä kulutusta kilometriä kohti, ei milloinkaan ajeta yli 60 km/h.
Pienin
6
711
Vastaukset
- on?
Entäpä jos autossa on automaattivaihteisto suorakytkimellä? Suorakytkin menee päälle vasta 80 km/h nopeudessa. Onko kuudenkympin köröttely mielestäsi taloudellista öljyvedolla?
Ja sitten, monissa automaattivaihteistoissa suurin vaihde kytkeytyy vasta 70 km/h nopeudessa. Viisivaihteisella automaatilla pitää kuudenkympin vauhtia ajaa nelosella. Onko taloudellista?
Mietipä vielä: kuudenkympin vauhdissa nelosvaihde ja öljyveto vai kahdeksankympin vauhdissa viitonen ja suorakytkin. Kumpi on taloudellisempi?- kokeilemassa..
No käy kokeilemassa tiellä ja tule sitten kertomaan, yllätyt. Ei se "öljyveto" tuolla nopeudella ja ilmanvastuksella lisää kulutusta.
Kuten sanoin vaihteiston tyypillä ei ole väliä. - aparaatti
Monessako henkilöautossa on öljyveto? Maksimissaan 5%. Nykyään on suositummat automaatit noita robotisoituja perinteisiä!
Tuo 60km/h lukema on varmasti lähellä todellisuutta. Auto etenee mutta vastus on pieni.
Minulla kyllä käy auto aika janoiseksi, jos ajaa pienemmillä vaihteilla. 60:n nopeus ei ole mahdollista suurimmalla vaihteella. Ajotietokoneesta on helppo todeta kulutuslukemia.
Tässä kuitenkin ohjekirjasta: (DIN 70030, ECE)
Kaupunkiajo 19,8 l/100 km
90 km/h 10,5 l/100 km
120 km/h 11,5 l/100 km
Kuten huomaat, niin nopeuden nosto 90->120 nostaa kulutusta vain litran sataselle, joten eipä paljon ilmanvastus lisää maantienopeuksissa.- 12qwerty
Kyllä ainakin mun auton kulutusmittari sanoo jotain ihan muuta. Mut tietenkin mä uskon mitä netissä sanotaan ja hakkaankin sen kojetaulun lekalla paskaksi kun kerran ei edes toimi.
- minulla menee
Lienee hieman autosta kiinni. Sähköaivot antavat kyllä jo 60km/hssa kytkeä kutosen, mutta yleensä se jo pienestä muutoksesta vaihtuu vitoseksi. 90km/h ajellen menee dieseliä 2,9 litraa. 8kybää ei tule koskaan ajettua, niin en osaa sanoa. En usko, että ero on suuri 60km/h:n vauhtiin noiden vaihteiden takia. Ero on suurempi kun ajaa ilman ilmastointia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa422016En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141424Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421391Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 81211
- 121068
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7971- 20959
- 80929