Mikä on rajoitus?

rajoitustenmukaan

Kun nopeusvalvonta nyt sitten kiristyy, niin voisiko joku viisas toisessa polvessa (tai enemmän) syntyperäinen stadilainen neuvoa espoolaiselle maalaiselle, mistä milloinkin tietää, mikä on rajoitus.

On todellaa hankalaa olla perillä joka ikisen pikkukadun ja vähän isomman osalta, milloin se 40 aluenopeusrajoitus päättyikään vai päättyikö se.

Miten te viisaat Helsinkiläiset itse pysytte kärryillä?

17

2667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ykä 59

      3/4 osaa koskaan saamistani sakoista on tullut siitä, että en todella ole tarkaan tiennyt mikä nopeusrajoitus on ao. kadulla/tiellä.

      Meillä täällä Lahdessa löytyy 50, 40 ja peräti 30 km/h rajoituksia. Pahinta on se, että ne kaikki esiintyvät samassa kaupunginosasssa....siinä ei todella ole mitään järkeä.

      • Jaska

        Olen samaa mieltä, taajamien nopeudet ovat nykyään todella sekavia. Jos taajaman sisällä on 40 km/h aluerajoitus, sen sisällä 30 km/h aluerajoitus ja 30-alueelta poistuessa on liikennemerkki 30-aluerajoitus päättyy, mistä voit muistaa, onko sen jälkeen voimassa 40 vai 50 ? Autoilijan kannalta kohtuullista olisi ettei aluerajoitus päättyy -merkkejä käytettäisi lainkaan silloin, kun alueelta palataan toisen nopeusrajoitusalueen sisälle.

        Tästä sekavasta käytännöstä on mm. sellainen seuraus, että aika monet ajavat varmuuden vuoksi 40 km/h sellaisillakin kaduilla, joilla on voimassa 50 km/h rajoitus. Tällöin vilkkaan liikenteen aikana käytännössä koko muukin liikenne joutuu tyytymään sen hitaimman vauhtiin.

        Kaikkein yksinkertaisinta olisi ollut muuttaa lakia siten, että taajamamerkin sisällä olisi voimassa 40 km/h rajoitus. Silloin ei olisi ongelmia sisäkkäisten aluerajoitusten kanssa.
        Sitä pienemmät rajoitukset ovat jokseenkin turhia, niitä ei kukaan noudata tai sitten ne ovat paikoissa, joissa ei voi sen kovempaa ajaa.


      • merkitty
        Jaska kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, taajamien nopeudet ovat nykyään todella sekavia. Jos taajaman sisällä on 40 km/h aluerajoitus, sen sisällä 30 km/h aluerajoitus ja 30-alueelta poistuessa on liikennemerkki 30-aluerajoitus päättyy, mistä voit muistaa, onko sen jälkeen voimassa 40 vai 50 ? Autoilijan kannalta kohtuullista olisi ettei aluerajoitus päättyy -merkkejä käytettäisi lainkaan silloin, kun alueelta palataan toisen nopeusrajoitusalueen sisälle.

        Tästä sekavasta käytännöstä on mm. sellainen seuraus, että aika monet ajavat varmuuden vuoksi 40 km/h sellaisillakin kaduilla, joilla on voimassa 50 km/h rajoitus. Tällöin vilkkaan liikenteen aikana käytännössä koko muukin liikenne joutuu tyytymään sen hitaimman vauhtiin.

        Kaikkein yksinkertaisinta olisi ollut muuttaa lakia siten, että taajamamerkin sisällä olisi voimassa 40 km/h rajoitus. Silloin ei olisi ongelmia sisäkkäisten aluerajoitusten kanssa.
        Sitä pienemmät rajoitukset ovat jokseenkin turhia, niitä ei kukaan noudata tai sitten ne ovat paikoissa, joissa ei voi sen kovempaa ajaa.

        Nopeusrajoitusalue päättyy -merkkiä (364) saa käyttää vain kun siirrytään yleisrajoituksen piiriin, eli taajamassa yleisen 50 km/h rajoitukseen. Nopeusrajoitusalueen vaihtuminen uudeksi alueeksi pitää osoittaa aina uudella aluemerkillä (363)

        Näin sanotaan liikenneministeriön liikenteenhohjauslaitteiden käytöstä antaman päätöksen 19 §:ssä, ja Tiehallinnon sekä kuntaliiton ohjeissa.


      • Jaska
        merkitty kirjoitti:

        Nopeusrajoitusalue päättyy -merkkiä (364) saa käyttää vain kun siirrytään yleisrajoituksen piiriin, eli taajamassa yleisen 50 km/h rajoitukseen. Nopeusrajoitusalueen vaihtuminen uudeksi alueeksi pitää osoittaa aina uudella aluemerkillä (363)

        Näin sanotaan liikenneministeriön liikenteenhohjauslaitteiden käytöstä antaman päätöksen 19 §:ssä, ja Tiehallinnon sekä kuntaliiton ohjeissa.

        Tämä oli hyvä tieto, kiitos siitä. Tästä lähtien ei tarvitse vaivata päätä sillä, mikä rajoitus on voimassa. Tämä tieto helpottaa asiaa.


    • aina 80 km/h

      Jos muun liikenteen takia ei pysty ajaa kovempaa..

    • Me sosiaalidemokraatit

      Me sosiaalidemokraattiset liikennesuunnittelijat yhdessä sosiaalidemokraattisten virkamiesten kanssa olemme päättäneet nykyisistä rajoituksista. Mielestämme ne toimivat juuri niin kuin pitääkin, eli jonot ovat kasvaneet ja liikenne sujuu entistä hitaammin. Me sosiaalidemokraatit rakastamme jonottamista.

      Asettamalla joka kadulle eri rajoituksen olemme saaneet aikaan sen, että kukaan ei enää noudata rajoituksia - ja nyt iskemme: meidän sosiaalidemokraattien tavoite on kymmenkertaistaa sakkotulojen määrä ja huolehtia siitä, että joka kymmenes autoilija saa sakkolapun. Emme enää edes viitsi puhua liikenneturvallisuudesta, sillä eihän tällä ole mitään tekemistä sen kanssa. Rahat pois autoilijoilta, lisää tukea tehottomalle julkiselle liikenteelle, lippujen hinta ylös - siinä meidän sosiaalidemokraattien liikennepolitiikka.

      • Tanevaan

        Missä teihin voi liittyä?


      • Jalankulkija
        Tanevaan kirjoitti:

        Missä teihin voi liittyä?

        Lopettakaa heti uhoaminen tai kävelen päällenne!


    • The Rat

      Itse en pahemmin välitä siitä mikä se rajoitus on. Ajelen muun liikenteen mukana tai jos sitä ei ole niin 40-60 km/h kelistä ja näkyvyydestä riippuen.

      Kerran sain sakot kun oli Aleksis-kiven kadulla kamera-auto. On se vain hienoa kun noinkin leveälle ja rauhalliselle tieosuudelle on laitettu neljänkympin rajoitus... Edellä ajavaa seurailin, en tiedä saiko sekin, oma nopeus tasan kilometrin yli sakkorajan. :)

    • Merkittävä

      Kaupungeissa on semmoisia liikennemerkkejä.
      Niitä seurailemalla pärjäilee.
      En tosin ymmärrä sitä ah, niin ihanaisen pääkaupunkimme tapaa rojauttaa rekkalastillinen kieltoja, rajoituksia ja määräyksiä joka kadun varteen.

      Mutta kun ajaa niin, että ehtii vilkaista edes ne nopeusrajoitusmerkit, niin pärjää.
      Ja vinkkinä: Se neliönmuotoisella pohjalla oleva nopeusrajoitus on aluearajoitus. Se on voimassa siihen saakka, kunnes toisin määrätään.
      Vaikka kääntyisi toiselle kadulle.

      • Onhan niitä merkkejä, eikä tarvi ajaa edes Helsingissä kun rajoitus pitää joko arvata, tai muistaa.

        Ensin taajama-merkki kätkee jonkun nopeusrajoituksen, joka kohta kumotaan toisella merkillä ja sen jälkeen tulee aluerajoitus-merkki ja sen alueen sisällä on vielä lisäkiusana muitakin rajoituksia, joista ainakin aluerajoitus ilmoitetaan jossain vaiheessa päättyväksi, niin on siinä muistamista aamulla satunnaiselle kulkijalle, joka yöpyy sen taajaman alueella.


      • Vauhtia vaan ja seurustelua
        Kairakettu kirjoitti:

        Onhan niitä merkkejä, eikä tarvi ajaa edes Helsingissä kun rajoitus pitää joko arvata, tai muistaa.

        Ensin taajama-merkki kätkee jonkun nopeusrajoituksen, joka kohta kumotaan toisella merkillä ja sen jälkeen tulee aluerajoitus-merkki ja sen alueen sisällä on vielä lisäkiusana muitakin rajoituksia, joista ainakin aluerajoitus ilmoitetaan jossain vaiheessa päättyväksi, niin on siinä muistamista aamulla satunnaiselle kulkijalle, joka yöpyy sen taajaman alueella.

        Pitäisi ajaa silmät auki.
        Se nopeusrajoitus on helppo huomata. Vaikka se vaihtelisikin. Samanlaisia merkkejä joka puolella Suomea.

        Osa porukasta ajelee kylläkin silmät kiinni. Vai miten voi muuten selittää ne eiku-kaistanvaihdot moottoritilellä ja liittymissä.
        Tulevista ajolinjoista aletaan ilmoitella jo kilometriä ennen.
        Ja silti paikassa tulee aina hässäkkää, kun joku Eiku huomaa olevansa väärällä kaistalla.


    • pks-mies

      Miksi länsiväylällä on niin hienot valaistut muuttuvat nopeusrajoitukset? Siinä seisoo aina 80 satoi tai paistoi oli kello 16:00 tai 03:00 vaikka menee parhaimmillaan VIISIkin kaistaa samaan suuntaan. Poikkeus tietenkin on ruuhka-aikana 60:n rajoitus mutta koskaan siihen aikaan sitä ei pysty ylittämään vaikka kuinka haluaisikin.

      • rajoitustenmukaan

        Olen kerran kovassa lumipyryssä nähnyt 60 rajoituksen, vaikka ei mielestäni ollut ruuhka-aika. Silloin tosin kuka tahansa järkevä autoilija ajoi muutenkin kuuttakymppiä.

        Pääkaupunkiseudun autoilijoiden maalaisjärkeen ja kykyyn sovittaa nopeus kelin mukaan ei voi kuitenkaan luottaa. Näin ollen on hyvä, kun on muuttuvia rajoituksia. Muutenhan joku ajaa Ruoholahden valoihin 90 km/h punaisiin pysähtyneen auton perään.


      • rajoitustenmukaan kirjoitti:

        Olen kerran kovassa lumipyryssä nähnyt 60 rajoituksen, vaikka ei mielestäni ollut ruuhka-aika. Silloin tosin kuka tahansa järkevä autoilija ajoi muutenkin kuuttakymppiä.

        Pääkaupunkiseudun autoilijoiden maalaisjärkeen ja kykyyn sovittaa nopeus kelin mukaan ei voi kuitenkaan luottaa. Näin ollen on hyvä, kun on muuttuvia rajoituksia. Muutenhan joku ajaa Ruoholahden valoihin 90 km/h punaisiin pysähtyneen auton perään.

        "Olen kerran kovassa lumipyryssä nähnyt 60 rajoituksen"

        Tuo toi mieleeni erään kerran kovassa lumipyryssä, kun eksyin tutulta tieltä väärälle reitille ja ajoin mielestäni normaalia tilannenopeutta keliin ja muuhun liikenteeseen nähden. Poliisit tulivat vastaan ja sytyttivät pysäytysvalot, en viitsinyt karatakaan, vaikka mahdollisuus olisi ollutkin, en nimittäin tiennyt ajaneeni ylinopeutta.

        Ajokortti ja rekisteriote, kuului pyyntö ja minähän annoin ne. No, sitten kysyivät, että "tiedätkö kuinka lujaa tässä saa ajaa"? En tiennyt ja veikkasin, että varmaan sen 80. Kertoivat rajoituksen olevan 50! Rekisteriotteen antoivat ja sakon, mutta eivät korttia. Kortin hain viikon kuluttua ja pyysin samalla puhallustestiä, 0,1 hönkäisin (viikon loman jälkihöyryjä vielä vähän jäljellä) ja lähdin ajamaan.


    • lukee...

      Ootko koskaan nähnyt sellaisia? Hesalaisilta ei kannata kysyä, ajattele niillä vielä nyrjähtää aivot.

      • rajoitustenmukaan

        Tiedän, että katujen varsilla on liikennemerkkejä, mutta kuten moni on jo aiemmin todennut, niin merkkejä on aika paljon ja kaikkia ei aina ehdi huomata.

        Sitäpaitsi aluenopeusrajoituksen loppuminen ei ole kovin hyvin havaittava merkki.

        Varsinkin, jos ajaa esim. Helsingissä vähän vieraampia katuja, on muutakin katselemista kuin pelkät liikennemerkit. Siitä on joskus tehty ihan tutkimuskin, että kaupungissa autoilija ei pysty huomaamaan läheskään kaikkia merkkejä.

        Hesarissa tai telkkarissa haastateltiin pari kuukautta sitten helsinkiläistä taksikuskia, joka ajelee kaupungin katuja työkseen. Kuski valitteli, että on todella vaikea muistaa, mikä rajoitus milloinkin on voimassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      56
      2208
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1704
    3. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1509
    4. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1504
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1337
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    9. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      93
      1043
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe