Tänään ajelin klo.18.30 aikoihin ylivieskasta kokkolan suuntaan. Edellä ajava tukkirekka ajoi edelläni ja perävaunu "mutkitteli" huolestuttavasti. Eipä aikaakaan, kun perävaunu haukkasi penkan kautta ja heilahti todella rajusti hakien ajolinjaa myös vastaantulevan kaistan puolelta...hemmetti, että meno oli hurjan näköistä! Oma tarkka mittarini näytti noin 95 km/h tuntinopeutta..eikö rekkoja koske rajoitukset?
Pistää vihaksi tuo raskaan liikenteen "kiire". Se on täysin keksittyä. Konginkangas ei ilmeisti opettanut paskan vertaa.
Rekat kaahaa!
18
1760
Vastaukset
- rekkamis, RIP
Et ole ainoa joka näkee päivittäin vastaavia sikailuja liikenteessä. Jotkut täälläkin pitää sitä ihan normaalina käytöksenä!
- mummo
kaahaa. Nopeus on rajoitettu 85km/h, joten mittarisi näyttää päin helvettiä. Tee sille jotain, äläkä märise !
- Entinen TNT-kuski
Turha väittää mitään asioista, mistä ei tiedä paskan vertaa. Ajoin kesän -03 isoa vehjettä, mistä rajoittimen sulake oli rikki. Otti muuten yli 110 km/h. Tämä on tosi asia.
- Hävettää
Entinen TNT-kuski kirjoitti:
Turha väittää mitään asioista, mistä ei tiedä paskan vertaa. Ajoin kesän -03 isoa vehjettä, mistä rajoittimen sulake oli rikki. Otti muuten yli 110 km/h. Tämä on tosi asia.
Joo ja sinähän helvetin tyhmä ajelit sitä 110km/h ja tulet sitä vielä tänne kehumaan,kylläpä näytit tyhmyytesi,toivottavasti et enää aja isoa autoa?
Taidatkin olla tosiaan entinen kuski,koska poliisit otti sinulta kortin pois.. - Tullu
Hävettää kirjoitti:
Joo ja sinähän helvetin tyhmä ajelit sitä 110km/h ja tulet sitä vielä tänne kehumaan,kylläpä näytit tyhmyytesi,toivottavasti et enää aja isoa autoa?
Taidatkin olla tosiaan entinen kuski,koska poliisit otti sinulta kortin pois..Pieneen mieleen että sen saatanan sulakkeen olis voinu vaihtaa,vai tuliko semmone puukenkä olo kun sai kerranki päästää tulemaan..
- ksnssa
joo kymppi tielä,sama juttu tiistaina klo 00,50
meinas kärry tulla keulaan,nappi laudasa tulivat
kun köyhän talon porsaat,vaikka tie oli täysin lumisohjoinen.Kumma kun minä en näe niitä niin usein kuin täältä olis oletettavissa. N. 30 vuotta ja kolmisen miljoonaa kilometriä olen "tahkonnut" Suomea ristiin rastiin käyden välillä muuallakin ja vähissä on ne rekkojen nähdyt lipsumiset ja väitetyt hurjat ylinopeudet puskureissa roikkumisineen. Onhan niitä kuitenkin, sitä en kiellä ja joitain olen nähnytkin, mutta loppujen lopuksi niiden määrä on aika vähäinen koko rekkaliikenteestä.
Mistä muuten tiedät, että tuli "nappi laudassa"?
- yli ajokaan
Jossa koulutyttö menehtyi huopalahdentielle henkilöauton ajettua päin.
Mikä siis neuvoksi?
Media apuun, autokoulua tv:eeseen?- Jorma Kitunen
Huopalahdentien tapauksessa ei ole edes "silminnäkijät" pystyneet täysin varmasti todistamaan, kuka meni punaista päin. Autoilijoista oli yksi "en mennyt" vastaan kolme "ehkä meni." Yleinen paine ja todennäköisetsyyt kuitenkin langetti tuomion "öky-toimari-audi-kuskille", koska viattoman koulutytön traaginen kuolema sai yleisön sympatiat ja hysterisoidun uutisoinnin seurauksena paine tuomitsemiseen oli kova.
- Kallonkutistaja
Jorma Kitunen kirjoitti:
Huopalahdentien tapauksessa ei ole edes "silminnäkijät" pystyneet täysin varmasti todistamaan, kuka meni punaista päin. Autoilijoista oli yksi "en mennyt" vastaan kolme "ehkä meni." Yleinen paine ja todennäköisetsyyt kuitenkin langetti tuomion "öky-toimari-audi-kuskille", koska viattoman koulutytön traaginen kuolema sai yleisön sympatiat ja hysterisoidun uutisoinnin seurauksena paine tuomitsemiseen oli kova.
Onhan pykälissä myös yleinen velvoite varoa mm. lapsia. Eli päälleajo-oikeutta ei olisi ollut, vaikka autoilijalle olisi palanut vihreäkin.
Joku roikkuu joskus puskurissa ja tukkirekka saattaa satasen kulkeakin, mutta ei pidä yleistää. Jyrkkään alamäkeen ottavat pitkästi yli satasenkin (itse todettu n. 140 km/h). Siellä Ylivieska-Kokkola suunnalla ei edes niitä mäkejäkään juuri ole.
Sinun "tarkkaan" mittariis en luota vähääkään.- pesee
just tosa paastelin kingmanin ja flagstaffin valilla 122km/h keskinopeutta, ja ihan laillisesti. Ei haukkonu penkkoja , eika ollu idioottiautoilijoita. Turvallista matkaa! Se on pojat sillalailla etta viela on maailmassa paikkoja jossa ei aatella etta se rekka vittuuksillansa on tuolla tienpaalla. Arvostettu ammatti.
- Jormakka
Maailmassa on myös paikkoja jossa rekkakuskitkin ymmärtävät ihan itse miten ison auton käyttäytyminen muuttuu nopeuden noustessa.
Se perä saattaa koukata myös vastaantulijan kaistan kautta, enkä todellakaan haluaisi olla silloin samalla tienpätkällä.
Eikä aliarvostuksella tai vittuilulla ole mitään tekemistä sen asian kanssa! - juujuujuu
Jormakka kirjoitti:
Maailmassa on myös paikkoja jossa rekkakuskitkin ymmärtävät ihan itse miten ison auton käyttäytyminen muuttuu nopeuden noustessa.
Se perä saattaa koukata myös vastaantulijan kaistan kautta, enkä todellakaan haluaisi olla silloin samalla tienpätkällä.
Eikä aliarvostuksella tai vittuilulla ole mitään tekemistä sen asian kanssa!sitten pois sieltä tieltä.
- Jormakka
juujuujuu kirjoitti:
sitten pois sieltä tieltä.
Miksi?
Mulla ihan samat oikeudet liikkua turvallisesti paikasta toiseen kuin muillakin.
Miksi yhdellä pitäisi olla oikeus ajaa oman mielensä mukaan, lakeja rikkoen ja toiselle ei mielestäsi kuulu edes perusoikeus yleisillä paikoilla liikkkumiseen?
Tiedän, vastaavia perusoikeuksien rikkomisia tapahtuu päivittäin ympäri suomen mm.alimitoitetun hoitohenkilökunnan takia, mutta se ei kuulu tälle palstalle. - peräsvaunu
Jormakka kirjoitti:
Eikä aliarvostuksella tai vittuilulla ole mitään tekemistä sen asian kanssa!Sinähän varsinainen asiantuntija olet!?!
Täysperävaunuyhdistelmällä voi ajaa vaikka 150km/h ja se kulkee painonsa ansiosta vakaammin kuin moni henkilöauto samassa nopeudessa. Siis nyt tarkoitan ajo-ominaisuuksia eikä aleta kitisemään mistään rajoittimista. Eikä varmasti lähde heittelehtimään mihinkään normaaliolosuhteissa. Pilkunnussijoille myös tiedoksi, että nopeuden nosto 80:stä 90:iin ei vaikuta yhdistelmän käyttäytymiseen millään tavalla.
Se perävaunun heilahtelu on aivan normaalia, koska tie ei koskaan ole tasainen koko matkaltaan. Takanaolijasta se saattaa
näyttää hurjalta, koska vetoauto ja perävaunu kulkevat tiessä olevissa heitoissa ja kallistuksissa eri aikaan ja näin ollen myös kallistuvat eri aikaan. Jos taas perävaunun takapää on käväissyt hiukan tien reunassa, niin siellä on ensin käynyt myös se vetoauto. Lisämaustetta asiaan sitten tuovat ilmajousitetut perävaunut, jotka huojuvat vielä lehtijousisia enemmän.
Ilman teknistä vikaa ja liukkaalla kelillä tapahtuvia erikoistilanteita (voimakkaita jarrutuksia ym.) perävaunu seuraa vetoautoa samoja jälkiä, eikä lähde heittelehtimään oli nopeus mikä tahansa.
- Ohittelija
Rekka: ominaisuuksiin kuuluu suuri koko ja paino, jopa kymmeniä tonneja. Miten sellaisella voisi edes teoriassa kaahata? Liikkivia keiloja ne ovat.
- Jormakka
Onko kaahaus jotenkin sidoksissa auton kokoon tai huippunopeuteen?
Ennemminkin määrittelisin kaahausta ajotavan ja nopeuden suhteessa muuhun liikenteeseen kuin huippunopeuteen, kokoon tai ketteryyteen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa682421En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361789- 101624
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741575Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly161535Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681397- 1061141
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91094- 201009