Risteyksessä jossa meillä ois ollu etuajo-oikeus ja mä ajoin perään! Mitä H***ttiä sen piti siinä jarruttaa vaikka ei ollu väistettäviä? Jotain se sönkkäs että jarrutti koska luuli että joku auto sieltä tulee kylkeen. Ihme tunareita, eivät osaa liikennesääntöjä!!
Pönttö jarrutti!
13
1830
Vastaukset
Ai että pitäis niinku väliä pitää, vai?
No, jos kolautit perään, niin sinulla on joko liian hitaat refleksit, tai sitten liian lyhyt turvaväli.- The Rat
Oikea turvaväli on kuljettajakohtainen. Jos on hitaat refleksit niin ajetaan vain sen verran kauempana edellä menevästä. Kaupunkinopeuksissa voi hitailla reflekseillä varustetulla kuljettajalla olla jopa yli kymmenen metrin turvaväli paikallaan...
Alkuperäinen nysväri ei vain hallinnut autoaan. - Turvavälittäjä
The Rat kirjoitti:
Oikea turvaväli on kuljettajakohtainen. Jos on hitaat refleksit niin ajetaan vain sen verran kauempana edellä menevästä. Kaupunkinopeuksissa voi hitailla reflekseillä varustetulla kuljettajalla olla jopa yli kymmenen metrin turvaväli paikallaan...
Alkuperäinen nysväri ei vain hallinnut autoaan.Vai on 10 metrin turvaväli kaupunkinopeuksilla liikaa..... Jos ajetaan viittäkymppiä, kulkee auto sekunnissa noin 14 metriä. Se sekunti saattaa olla juuri se, jonka aikana kaivelet nenääsi ja huomiosi on kiinnittynyt makoisaan räkäklimppiin. Kelihän ei tietenkään ajotapaasi mitenkään vaikuta.
- The Rat
Turvavälittäjä kirjoitti:
Vai on 10 metrin turvaväli kaupunkinopeuksilla liikaa..... Jos ajetaan viittäkymppiä, kulkee auto sekunnissa noin 14 metriä. Se sekunti saattaa olla juuri se, jonka aikana kaivelet nenääsi ja huomiosi on kiinnittynyt makoisaan räkäklimppiin. Kelihän ei tietenkään ajotapaasi mitenkään vaikuta.
Ensinnäkin sanoin että yli kymmenenkin metriä on hyväksyttävä, siten kymmenen metriä tuskin on liikaa.
Toisekseen puhuin kaupunkinopeudesta, joka tässä maassa on keskimäärin korkeintaan 30-40 km/h. Toki joillain valtaväylillä päästään lujempaakin, mutta harvoin niilläkään ruuhka-aikaan.
Jos sinä et osaa kaivaa nenääsi ja ajaa autoa yhtä aikaa, ei se tarkoita ettemme me muut osaisi. Ideanan on pistää sormi nenään ja liikuttaa sormea, ei sierainta käden viereen ja pyörittää päätä. Kokeile joskus, voi ihan oikeasti pitää katseen siinä tiessä.
En tiedä mistä keksit ettei keli vaikuta ajotapaani. En toisaalta keksi miten minun ajotapani taas tähän keskusteluun liittyy, mutta metsään meni tuokin kohta.
Aika paskaa tuntuu siis turvavälittäjä puhuvan.
- kiitos..
-------
- pedal to metal
Luovu kortista, ellet ymmärrä että väistämisvelvollisuutta ei voi aina tietää kilometrin päästä, ja joku kaltaisesi sokaea ei aina väist vaikka pitäisi. Kärsi kurja, ja pidä turvaväli! Menit vielä syyttämään vastapuolta vaikka itse mokasit. Heti aamulla soitat ja pyydät anteeksi!
- vanaha ukko!
Näin kävi itselleni myös. Pysähdyin vieraassa risteyksessä, kun huomasin että auto tulee oikalta, no, joku valopää paukautti perään. Tulee sitten sanomaan että ; perkelettäkö jarruttelit! No omaan autooni ei tullu mitään kun äijä törmäs vetokoukkuun, äijän auton puskuriin tuli reikä. Se vaan totes ettei mun autoon tullu mitään, sano että opettelehan ajamaan ja hyppäs koslaansa! Minkälainen idiootti tekee noin? En minä ainakaan jos olisin jonkun perään ajanut! Olisin pahoitellut tapahtunutta. No se isäntä saa kiittä onneaan että olen tätä nykyä taantunut nuoruuteni villeistä vuosista, muuten olis tullu varmasti T****paan ja pahasti! Kun tuli aikoinaan vietettyä vankilassa 3,5 vuotta miestaposta. Ne ajat on takanapäin ja minulla ikää reilu 60v, tosin kyllä nyt jälkeenpäin haluaisin jututtaa sitä peräänajajaa uudestaan, sen verran pistelee se käytös!
- Tieliikennelain
24 § ja Korkeimman oikeuden tapaus 1990:14, jos vaikka sopisi tähän?
- Kallonkutistaja
Melko oleellinen kohta tuossa on, onko tie ollut merkitty liikennemerkillä etuajo-oikeutetuksi.
- ole ennakkopäätös
Miten muistelisin lukeneeni, että KO on antanut aikanaan ennakkopäätöksen, jossa syyliseksi tuomittiin nimenomaan se etuajo-oikeutettu, joka oli jarruttanut väistämisvelvollisten vuoksi risteyksessä. Tämä siksi, että ennalta-arvattavuusperiaatteen vuoksi takanatulijalla ei ollut mahdollisuuksia arvata edelläajan jarruttavan tuollaisessa kohtaa.
- tuomasep
hyvä homma! Varmaan mä rupean ajelemaan kenenkään kylkeen tai eteen vaikka olisinkin etuajo-oikeutettu! Varsinki jos rekka tulla jyristää niin se ei auta mua pätkääkään jos mulla on etuajo-oikeus, se meinaan voi sattua aika perkeleesti! Varsinkin moottoripyörällä.
a kyllä laissa kielletään muuten ajamasta tahallisesti toisen päälle. Ja ei sääntöjä turvaväleistäkään ole huvikseen pykätty. Ne on juuri sitä varten että jos edellä menevä syystä tai toisesta(syitä voi olla paljon!) joutuu jarruttamaan niin takana tulevan on kyettävä pysäyttämään autonsa tällä nk turvavälillä
- Wittumainen naapuri
Entinen pönttö naapurini ei vastaavassa tilanteessa jarruttanut. No, Ladasta tuli rieskalettu rekan akselistossa ja naapurini on sen jälkeen asunut Honkanummen hautausmaalla.
Mutta eipä tarvinnut takanatulijoiden urputtaa turhista jarrutuksista! - etuajo-oikeus?
Etuajo-oikeutta ei ole muuta kuin tiellä joka on merkitty etuajo-oikeutetuksi.
Muissa risteyksissä voi olla väistämisvelvollisuus jollakin mutta ei etuajo-oikeutta.
Eli pönttö olet sinä itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562198En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321694Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 861029
- 20969