Oletko sinä huomaavainen autoilija?

Oletko sinä huomaavainen autoilija ja miten se ilmenee?

6

461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohjaamotarkkailija

      niin kuin toivot toisten tekevän sinulle."
      Toimiva ajatus vaikka en kirkonmies olekkaan. Mutta,toista poskea en käännä "lyöjälle".

    • seuraavasti:

      ---

      - Lähden liikennevaloista aina heti ja ripeästi
      - En jätä liikennevaloissa täysperävaunun mittaisia "turvavälejä", jotta muutkin ehtisivät
      - Maantiellä ohitan hitaammat heti tilaisuuden tullen ja katoan horisonttiin
      - Ennen ohituskaistan alkua kelaan edellä menevän rekan kiinni, jotta muutkin ehtivät sen ohitse
      - Käytän vilkkua hyvissä ajoin, jotta siitä olisi naapurille hyötyä
      - En kiihdytä minua ohitettaessa
      - Annan takaa tulevalle ohitusvinkkejä vilkulla
      - Väistän reilusti pientareelle, jos takana tulija ei pääse muuten kohtuudella ohi
      - En jää ajamaan toisten rinnalle
      - En hidastele motarin keskikaistalla, kun ohitan hitaampaa autoa
      - En polta takasumareita jonossa enkä kaupungissa
      - Poltan takasumareita sakeassa lumipyryssä ja motarilla kovassa vesisateessa, jos en näe kunnolla edellä menevän takavaloja
      - En vaihda kohtaamistilanteessa lyhyille valoille liian aikaisin.
      - Käytän motarillakin pitkiä valoja, paitsi oikealle kaartuvissa mutkissa
      - En ajele persiissä ilman välitöntä ohitusaietta
      - Kunnioitan 40:n rajoitusta taajamissa
      - Ajelen maantiellä ja motarilla sopivaa ylinopeutta, jotta en kerää turhia jonoja
      - Painan kaasua ylämäessä, jotta vauhti ei hyydy
      - Ajan tasaista vauhtia aina ja myös pimeässä silloinkin kun autoja tulee vastaan
      - Ajan tasaista nopeutta myös kaarteissa
      - En hyökkää kolmion takaa eteen niin, että tiellä jo ajavat joutuvat jarruttamaan
      - Kiihdytän moottoritien rampilla heti alusta saakka, jotta muutkin pääsevät turvallisesti liikennevirtaan
      - Jään odottamaan kiihdytyskaistan alkuun, jos edellä menee riittämättömästi kiihtyvä rekka
      - En liruttele liikennevaloihin
      - En ikinä aja risteyksiä tukkoon
      - En ikinä pysäytä suojatien päälle
      - Pysähdyn aina suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle
      - Annan tietä myös jalankulkijoille silloin kun se liikenteen kokonaistilanteeseen nähden on kohtuullista
      - Päästän sivukadulta tulijat mukaan kohtuullisen odottelun jälkeen päätien liikennettä liikaa häiritsemättä
      - En jää katselemaan peltikolareita
      - En varaa aamuruuhkassa eteeni kilometrin tyhjää tilaa
      - En kiusaa rekkakuskeja maantiellä jurruttamalla edessä alle 90:ää
      - En aja päin punaisia. Ikinä.
      - Varon ajolinjani lähellä liikkuvia lapsia.
      - Seuraan liikennettä aktiivisesti taustapelistäkin
      - Jos jostain syystä ajan muuta liikennettä hitaammin, hidastan ohituskaistan aikana sen verran, että jono purkautuu

      ---

      • Äijälä

        Minä en kyllä pysty puoleenkaan noihin, mihin sinä näyt pystyvän.
        Syy on siinä, että: "Mulla menee hitaasti, mulla menee hitaasti, mutta aina vaarmaan pääälle!"

        Sinäkin sanot, että varon sitä ja sitäkin, mutta se pelkkä aikomus ei riitä, vaan se varominen on suorassa yhteydessä autosi vauhtiin. Mikäli sitä on kuitenkin liikaa, et ehdi varomaan.

        Kun on tulossa huonot tai eritäin huonot ajokelit, radiossa kuulutetaan, että autoilijoiden pitää olla varovaisia.
        Millä tavalla sitten ollaan käytännössä varovaisia, jos vauhti ei siitä huolimatta tipu.

        Minusta varominen ja varovainen ajo tarkoittaa sitä, että pitää ajaa hiljaisemmin.

        Minusta tätä nimenomaan ei mielletä, vaan vauhti on aina sama kelistä huolimatta.
        Keli määrää vauhdin ja se jos mikä on sitä varovaisuutta.
        Minusta kelivaroituksen lukijan pitäisi lisätä perään:"Se tarkoittaa siis sitä, että pitää ajaa hitaammin!"
        Vaikka minä ajaisin mielestäni kuinka varovaisesti, mutta löysäisin huonossa kelissä sataa ja sataa kahtakymppiä, en voi ajaa varovasti.
        Sama homma tuossakin liikennemerkin osoittamassa nopeudessa, joka mielletään siksi, että voin AINA ajaa sitä nopeutta, kun se ei alkuunkaan sitä tarkoita, vaan se on suositus silloin, kun keli on paras mahdollinen.


      • Periaatteessa voisin allekirjoittaa listasi, käytäntö vaatisi ehkä joissain kohdin hienosäätöä.

        Yhden oman lisäyksen olen ystäväni esimerkin mukaan hyväksi havainnut ja ottanut käyttöön:

        Kun ajelen maantiellä maisemia katsellen tai muuten vaan hieman hitaammin, pysähdyn hetkeksi heti ensimmäisen tilaisuuden tullen vaikka bussipysäkille, kun huomaan auton ilmestyneen taakseni. Muualla ajan harvoin muuta liikennettä hitaammin, mutta yritän aina antaa kaahareillekin ohitustilaisuuden mahdollisimman nopeasti.

        Koska minusta liikenteessä turvallisuus on tärkeintä, en yritäkään ryhtyä kontrolloimaan muiden mahdollista ylinopeutta. Pidän huolta omastani ja yritän ottaa muut parhaani mukaan huomioon. Luultavasti autan heitä jatkamaan matkaansa hyväntuulisempana ja siten ajavan turvallisemmin kuin "kansalaispoliisien" turhien riskien ottamiseen ärsytettyinä ja vihamielisinä.


      • Jaska

        Todella hyvä lista, minulla on aika lailla samat periaatteet. Voisin väittää ainakin yrittävän noudattaa jokaista kohtaa. Taajamissa kunnoitan kyllä myös 50/60 rajoituksia enkä pelkästään 40. Kunnioitan alle 60 rajoituksia myös taajamien ulkopuolella.

        Kaikkein eniten tämän listan asioista minua ärsyttää vilkun käyttämättömyys taajamissa. On aivan päivittäistä, että odottelen turhaan sivukadulla, kun kääntyvät eivät laita vilkkua ajoissa päälle. Mikä siinä on niin vaikeaa ? Minun mielestä vilkkua osaa käyttää oikein ehkä neljäsosa autoilijoista. Niistä, jotka vilkkua ylipäätään käyttävät, ainakin puolet laittavat sen liian myöhään päälle.

        Listaan voisi lisätä vielä yhden kohdan. Monille on yllättävän vaikeaa osata ryhmittyä oikein silloin, kun ei ole merkitty kaistoja, mutta tien leveys kuitenkin riittää useammalle autolle. Ajelen lähes päivittäin paikasta, jossa sivukadulta isommalle kadulle tultaessa vasemmalle kääntyvät jumittavat liikenteen, kun eivät osaa ryhmittyä tarpeeksi vasemmalle, jolloin oikealle kääntyvät mahtuisivat samanaikaisesti kulkemaan. Liian vaikeaa, kun kaistoja ei ole merkitty.

        Vielä toinen lisäys: risteysajossa menen silloin, kun minun vuoro on enkä jää empimään.

        Kolmas lisäys: tööttään taunoille, jotka tukkivat risteyksen, kiilaavat, ajavat punaista päin, eivät pysähdy suojatien eteen pysähtyneen auton viereen. Kunpa useampi käyttäisi reilusti tööttiä silloin, kun sitä tarvitaan. Väitän, että siitä olisi seurauksena paremmmin toiset huomioon ottava liikenne, kun törttöilystä olisi seurauksen toisten tööttäily. Niin se toimii muualla, miksei Suomessa ?


      • sinivilkku

        Allekirjoitan listasi ja yritän muuten toimia samoilla periaatteilla.

        Olin erityisen ilahtunut tavastasi antaa sivukadulta tulevillekin mahdollisuus liittyä liikennevirtaan :)
        Vetoketjuperiaate on mielestäni hyvä.

        Minulla on aika usein peräkärry "hinauksessa" ja silloin kyllä aika-ajoin teen tietä poikkeamalla bussipysäkeille tai sitten sopivilla suoranpätkillä väistyen hetkeksi pientareelle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7320
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3594
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      371
      1978
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1816
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1459
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe