Mistähän johtuu Focukseni (1.6 stw, -01) suurehko kulutus, joka on viimeisen 250 km:n matkalta mitattuna lähes 10 l/100 km:ä? Mielestäni focukseni on kuluttanut aina hieman runsaasti verrattuna esim kaverini vastaavaan, mutta 04 vuosimalliseen 1.6 stw focukseen. Nyt vain ihmetytti tuo kulutuksen pomppaaminen 10 litraan. Toki oli hieman pakkaskelejä, mutta ei kertaakaan yli -10 asteen pakkasta ja ajoni ovat lyhyttä ajoa (keskimäärin 5-7 km:ä) mutta käytän lähes aina lohkolämmitintä ennen lähtöä.
Jarrut ei mielestäni laahaa, koska yksikään vanne ei kuumene normaalia enempää ja renkaissa painetta hieman yli suosituksen. Kesälläkin teki tiukkaa ajaa puhtaassa matka-ajossa alle 7,5 litran lukemiin.
Lisäksi moottorijarrutus ei pelaa, elikkäs rullaa käytännössä ihan yhtä pitkälle laittoipa kytkimen pohjaan tai ei, kun nostaa kaasun ylös. Ajotietokonetta ei ole, eli kulutus on mitattu tripin ja tankatun määrän mukaan.
Focuksen suuri
17
2904
Vastaukset
- kytkin
Itseämi toistaen: "tarkastappa kytkin"
- kytkimestä
Mitä kytkimestä? Toimii moitteetta, ei luista ja irroittaa normaalisti.
- aapo
puolavika.
- tuntuu..
Lyhyessä ajossa talvella normaali kulutus.
- focus2001
Ei ole normaalia kyllä että moottorijarrutus ei toimi. Itse kävisin huollossa näyttämässä ja kysymässä.
- kulutus
focus2001 kirjoitti:
Ei ole normaalia kyllä että moottorijarrutus ei toimi. Itse kävisin huollossa näyttämässä ja kysymässä.
Oisko jollain ollut samoja oireita focuksen kanssa tuon moottorijarrutuksen kanssa? Tältä palstalta löytyya inakin viitteitä tuosta ongelmasta (ominaisuudesta?) mutta onko siihen joku löytänyt ratkaisua, eli onko huollossa tehty mitään ja onko sen jälkeen tilanne muuttunut?
Pitää vielä tsekata itse mahdolliset vikakoodit trippimittarista. Muistaako joku nettisivua, jossa nuo koodit on speksattu? - Foucus 2.0 3D
focus2001 kirjoitti:
Myös minun Focustani vaivaa moottorijarrutuksen puute. Vauhti ei juurikaan hidastu vaihde päällä ilman kaasua rullatessa. Harmittava juttu. Aina joutuu hidastamaan jarrujen kanssa. Olisi kiva tosiaan tietää missä vika on. Ei haluttaisi viedä kalliiseen huoltoon.
- Normaalia Fordille
focus2001 kirjoitti:
Mainitsin moottorijarrutuksen puutteesta Varkauden Ford huollossa.
Niin se on normaalia jos moottori joskus jarruttaa ja toisinaan taas ei.
Kysyivät jopa maahantuojalta asiasta.
Selittivät esim. että ajotilanteet eivät ole aina samat ja jne. kaikkea paskaa mitä nyt keksivät ettei vaan olisi tarvinnut etsiä vikaa ja korjata. - Focus 2.0
Foucus 2.0 3D kirjoitti:
Myös minun Focustani vaivaa moottorijarrutuksen puute. Vauhti ei juurikaan hidastu vaihde päällä ilman kaasua rullatessa. Harmittava juttu. Aina joutuu hidastamaan jarrujen kanssa. Olisi kiva tosiaan tietää missä vika on. Ei haluttaisi viedä kalliiseen huoltoon.
Omassa Focuksessa 2.0 koneeella moottorijarrutus toimii aina ja vauhti hidastuu vaihde päällä kaasu ylhäällä. Taas kun painaa kaasua niin huomaa pienen nykäyksen. Tosin alkuaikoina huollossa päivitettiin ohjelma hieman nypyttävän tyhjäkäynnin takia.
- Focus 2.0
Mielestäni nuo kulutuslukemat eivät ole erityisen suuria. Itsellämme 1,6 Limited Focus vie ajotietokoneen mukaan tasaisesti vajaa 9l kaupunkiajossa. Talvella voi viedä vähnä päälle 9l. Maantiellä pääseekin sitten aivan eri lukemiin. Muistaakseni tehdas lupaa kaupunkiajossa 1,6:lle 9l kulutuksen kaupungissa?
Vertailukohtana toinen Focuksemme 2.0 koneella vie kaupungissa pyöreäasti 10l tai vähän päälle, riippuu miten ajetaan. Tehdas lupaa muistaakseni 11,3 kaupunkiin kulutukseksi. Maantiellä vie 7l pintaan.
Tietenkin kannattaa tarkistaa sytytyspuoli. Puola vaihdettu meillä kertaalleen, oli haljennut. Tulpat kannattaa myös tarkistaa johtoineen. Ilmanputsari voi myös vaikuttaa. Tämähän vaihdetaan huollossa vain 60000km välein mikä on mielestäni liikaa..
En suosittele käytettäväksi käsijarrua talvella kun pysäköi auton. Edellisenä päivänä hieman kosteaa ja yöllä tulee pakkanen kun käsijarru päällä niin voi olla takajarrut jumissa mikäli tähän taipumusta. Itse en käytä käsijarrua pysäköidyssä autossa kuin mäissä. Hyvin se vauhde päälläkin parkissa pysyy..1,6 3D Trend limited 2001. Ajettu 73 tkm. Kaikki polttoaineet merkattu ylös uudesta lähtien. Keskikulutus kaikki ajot on 6,93 L/100km. Talvella lyhyttä ajoa (1km) niin kulutus menee yli 8 L/100km mutta ei koskaan yli 9 L/100km.
Pari kertaa olen päässyt matkaajossa alle 6L/100km.- 1.6 kone
Rakentelija kirjoitti:
1,6 3D Trend limited 2001. Ajettu 73 tkm. Kaikki polttoaineet merkattu ylös uudesta lähtien. Keskikulutus kaikki ajot on 6,93 L/100km. Talvella lyhyttä ajoa (1km) niin kulutus menee yli 8 L/100km mutta ei koskaan yli 9 L/100km.
Pari kertaa olen päässyt matkaajossa alle 6L/100km.1.6 5d Limited 2001 ajettu 68tkm. Kaikki kulut merkattu aina vihkoon ja siirretty tietokeohjelmaan, josta tulostan kulutustaulukot.
Keskikulutus on ollut vuositasolla välillä 6,82-6,89 L/100km. Talvisin on vähintään yksi (1) kylmäkäynnistys/pvä, kesäisin ilmastointi päällä aina helteillä ja myös usein muutenkin, ajo ollut alle 50% maantieajoa.
Maantieajossa pääsee helposti alle 6 L/100km (keväällä - kesällä), jos ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti. Talvella maantiejossa ns pidemmillä reissuilla vienyt viimeisten yksittäisten mittausten mukaan n 6,2-6,4, huom ajan Nokian kitkarenkailla. Kaupunkiajossa saa menemään hieman yli 8L/100km talvella, jos on kylmäkäynnistyksiä mukana.
Pitää aina muistaa mittauksia tehdessä, että yksi tankkausmittaus ei anna missään nimessä luotettavaa tulosta, se antaa vain viitetietoa. Siksi puhunkin mielelläni kausikulutuksesta tai vuosikulutuksesta, jolloin virhemarginaali on jo riittävällä luotettavuustasolla. Renkailla ja rengaspaineilla on myös todella iso merkitys ajotyylin lisäksi kulutuskäyttäytymiseen, lisäksi pitäisi huomioida oman ajoneuvon mittarivirheen tuoma virheprosentti.
- geri
konejarrutus... kiihdytä 1:llä tai 2:lla,nosta kaasu ylös.pistääkö kone vastaan? aivan,pistää eli ok. jo kaasarikoneet teki saman mutteivat niin tehokkaasti kuin ruiskut nääs kun silloin kaasutin toimi koko ajan antaen löpöä koneelle muttei vauhtia ylläpitävää määrää koska petaali oli ylhäällä.muijan focuksen(1.6 Ghia STW -99) 5.vaihde on aika pitkä ja menee kaasu ylhäällä aika kivasti eteenpäin kun vertaan nykyiseeni(C5 Break 2.0)joka pudottaa vauhtia aika reilusti kun kaasun nostaa ylös mutta vapaalla taas rullaa helvetin hyvin jota käytän pitkissä myötäleissä hyväkseni ja pudotan keskikulutusta.paras C5:lla 5.9L/100km jolloin kaikki konstit käytössä vauhtina 70-90km/h. pelkkää kaupunkia en halua edes mitata,menee siihen malliin ainetta.
Focuksen kulutuksesi on normaali,oma kenkä siihen vähän vaikuttaa.
meidän hoppamme haukkasi kaupungissa yli 8.5litraa paitsi talvella enemmän mitä kylmempi. sileetä maantieajoo 6.0-6.2 kikkailematta.
sulla on lyhyt matka (samaten) eikä voimansiirtoon tuentaan kumeihin ym. lohko vaikuta.
EI MITÄÄN HÄTÄÄ!- countergear
Pistin aikanaan (2½v sitten) C5:lla kulutukseksi "kaikilla keinoilla" ykköstiellä 5,2. C-Maxilla pääse samoilla kikoilla liki samaan, 5,3, suurempi otsapinta verottaa vähäsen.
- kulutus
No jos ajan esim 80 km/h ja nostan kaasun ylös --> vauhti lähtee tippumaan mutta se tippuu aivan yhtä nopeasti, jos laitan kytkimen pohjaan. Tuntuu vaikka kuinka pienen vaihteen laittaisi sisään, niin mitään muuta ei tapahtu kuin se, että kierrokset pomppaa ylös. Esim jos laitan jossain vauhdissa kakkosen päälle ja kierrokset nousee yli 3000:een (kaasu ylhäällä kokoajan) ja kun painan kytkimen pohjaan, niin kierrokset laskee ja hidastuvuus pysyy samana. Kun sen jälkeen nostan kytkimen ylös, niin toki nykäiseen hieman, kierrokset nousee taas tuonne yli 3000:een ja hidastuvuus ei muutu miksikään.
Ja oma focukseni ei mene missään olosuhteissa 6.0 l/100 km.
Ja en anna todellakaan kenkää autolleni, vaan pyrin näillä bensahinnoilla ajamaan todellakin säästäväisesti, eli ripeä kiihdytys haluttuun nopeuteen ja sitten iso vaihde päälle. En vedättele ja pyrin ennakoimaan esim liikennevalot juuri moottorijarrutusta käyttäen, mutta tuntuu että moottorijarrutus ei hidasta vauhtia yhtään enempää kuin vapaalla rullaminen, eli epäilen että polttoaineen syöttö ei katkea moottorijarrutuksessa tms. Ei ole ajotietokonetta, niin ei voi tietää... - moottorijarrutus
kulutus kirjoitti:
No jos ajan esim 80 km/h ja nostan kaasun ylös --> vauhti lähtee tippumaan mutta se tippuu aivan yhtä nopeasti, jos laitan kytkimen pohjaan. Tuntuu vaikka kuinka pienen vaihteen laittaisi sisään, niin mitään muuta ei tapahtu kuin se, että kierrokset pomppaa ylös. Esim jos laitan jossain vauhdissa kakkosen päälle ja kierrokset nousee yli 3000:een (kaasu ylhäällä kokoajan) ja kun painan kytkimen pohjaan, niin kierrokset laskee ja hidastuvuus pysyy samana. Kun sen jälkeen nostan kytkimen ylös, niin toki nykäiseen hieman, kierrokset nousee taas tuonne yli 3000:een ja hidastuvuus ei muutu miksikään.
Ja oma focukseni ei mene missään olosuhteissa 6.0 l/100 km.
Ja en anna todellakaan kenkää autolleni, vaan pyrin näillä bensahinnoilla ajamaan todellakin säästäväisesti, eli ripeä kiihdytys haluttuun nopeuteen ja sitten iso vaihde päälle. En vedättele ja pyrin ennakoimaan esim liikennevalot juuri moottorijarrutusta käyttäen, mutta tuntuu että moottorijarrutus ei hidasta vauhtia yhtään enempää kuin vapaalla rullaminen, eli epäilen että polttoaineen syöttö ei katkea moottorijarrutuksessa tms. Ei ole ajotietokonetta, niin ei voi tietää...Kysyin kerran Focusta määräaikaishuollossa käyttäessäni, että miten tuo moottorijarrutuksen polttoaineensyöttö katkeaa. Huoltomies kertoi, että raja on n.1500rpm kohdalla, eli pa-syöttö on pois jos sulla on moottorijarrutuksessa yli 1500 rpm koneessa.
Polttoaineen kulutuksen kohdalla olen samaa mieltä kanssasi, eli se on täysin itsestäsi kiinni haluatko kuluttaa ajossa yli - vaiko ali 6L/100km. Molemmat onnistuu kyllä (ainakin 1.6 koneella ja vanhakoppaisella) jalan raskaudesta riippuen, mutta kuitenkin liikennevirran mukana jouhevasti kulkien.
- focus I
Viikonloppuna mökkimatkalla Focus -04 wagon, Ajotietokoneen mukaan: matka 272km, keskinopeus 70km/h, kulutus 6,2l/100km
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa942713En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361829- 101734
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211601Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681437- 1191237
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91136- 201039