Hyvät tavat

Onko meiltä hyvät käytöstavat unohtuneet? Oletko kokenut tilanteita jossa tulet miettineeksi että tuo ei kyllä tunne minkäänlaisia käytöstapoja?

Miten itse huomioit toisen?
Onko sinun helppo kätellä? Kiinnitätkö huomiota minkälainen ote kätellessä on vastakkaisella osapuolella?
Onko sinun helppo pyytää anteeksi?
Oletko huomannut keskustelukumppanisi haukottelevan avoimesti puhelimessa kun juttelet hänen kanssaan?

Kirjoita mitä mieleen tulee, kiinnostaisi kovasti kuulla miten sinä koet hyvät tavat.

17

2996

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miehen mieli

Etiketti täytyy ensin hallita, jotta sitä voi joustavasti soveltaa.

• Helpottaa paljon kun etiketin hallitsee. Mutta ihan arkipäivän elämässä ei välttämättä tarvitse etikettiä hallita. Ihan tunne ja maalaisjärkikin pitäis ohjata jonkunlaisiin käytöstapoihin. Vai mitä olet mieltä siitä?

• Miehen mieli
        Mariet kirjoitti:

Helpottaa paljon kun etiketin hallitsee. Mutta ihan arkipäivän elämässä ei välttämättä tarvitse etikettiä hallita. Ihan tunne ja maalaisjärkikin pitäis ohjata jonkunlaisiin käytöstapoihin. Vai mitä olet mieltä siitä?

Ne ovat niitä ihmisiksi elämisen perus-sääntöjä, joita käyttäytymiseksi kutsutaan.

• JokisenEväs

hyvät tavat ja etiketti korostuivat kasvatuksessa. ..ovat sellaista selkäytimeen omaksuttua peruspersoonallisuutta nykyään. Kun ei tarvitse miettiä mitä pitää tehdä on vapaampi myös päättämään mitä haluaa tehdä, eikä etiketin tai hyvien tapojen noudattaminen ole suorittamista joka veisi energiaa muulta kanssakäymiseltä.

Myös omat lapseni ovat saaneet sellaisen etikettikasvatuksen, että eivät hämmenny tietämättömyyttään varmaan missään tilaisuudessa jossa jotain protokollaa on noudatettava.

Hupaisaa on ollut huomata se, että reaktioni siihen jos joku ei osaa käyttäytyä ei suinkaan ole tuohtumus vaan hämmennys. Sitä oikeastaan yrittää paikata toisen 'mokia'...

Omalla käytöksellä pystyy paljon ohjailemaan myös toisen käyttäytymistä. Esimerkiksi kun jää seisomaan oven eteen, juhliin mennessä, avaa toinen varmasti oven;) .. tai narikalla odottaa riisumatta takkia..vaikka toinen 'mukeltaisi' omansa kanssa...;)

Käyttäytyminen on nonverbaalia viestintää... yleensä metsä vastaa siten kuin sinne huutaa...

• Miehen mieli

Ei johdu välttämättä kyseisestä naisesta, vaan siitä, että olen herrasmies. Eikä herneitä. Kiitos.

• JokisenEväs
        Miehen mieli kirjoitti:

Ei johdu välttämättä kyseisestä naisesta, vaan siitä, että olen herrasmies. Eikä herneitä. Kiitos.

Kummankin käyttäytyminen ohjaa tietenkin sitä mitä tehdään ja tapahtuu. Naisella on vain tuossa kohtaa mahdollisuus 'auttaa' jos toinen ei muuten huomaa...

Onhan sitä olemassa niitäkin naisia joiden mielestä se että mies avaa oven on alentavaa...
        Tuollaisessa tilanteessa hyväkäytöksinen mies ottaisi naisen toiveen huomioon, eikä tyrkyttäytyisikään avaamaan;)) ..vai mitä?

• Heh, tuo että ohjailee omalla käytöksellään toisen käyttäytymistä oli mainio. Kiitos vinkistä :).

Itseäni taas jossain tilanteissa kiukuttaa jonkun tökerö tai röyhkeä käytös. Ei osata esimerkiksi jonottaa. Välistä tungetaan eteen tai mennään ihan pokkana jonon ohi melkein ensimmäiseksi. Ja ne on yleensä naisia.
        Ja kiitos unohtuu monelta.

Nuorisosta olen huomannut että ovat todella kohteliaita ja huomaavaisia. Tokihan poikkeuksia aina mukaan mahtuu.

• Miehen mieli
        JokisenEväs kirjoitti:

Kummankin käyttäytyminen ohjaa tietenkin sitä mitä tehdään ja tapahtuu. Naisella on vain tuossa kohtaa mahdollisuus 'auttaa' jos toinen ei muuten huomaa...

Onhan sitä olemassa niitäkin naisia joiden mielestä se että mies avaa oven on alentavaa...
        Tuollaisessa tilanteessa hyväkäytöksinen mies ottaisi naisen toiveen huomioon, eikä tyrkyttäytyisikään avaamaan;)) ..vai mitä?

Spontaani tilannetaju, ja kuinka sen hallitsee on kaiken aa ja oo.

• tukkusutija

vaan eipä ole maailma kaatunut.

toisinaan muistan ja silloin saatetaan katsoa pitkään, tuijotaa, että mitähän toikin on olevinaan.

vaan kättely on taitolaji.

• Vai useasti unohdat käytöstavat. Ja jos ne muistat niin katsotaan kuin ihme otusta.
        Herrasmies olet kuitenkin vaikka muuta väität :).

• tukkusutija
        Mariet kirjoitti:

Vai useasti unohdat käytöstavat. Ja jos ne muistat niin katsotaan kuin ihme otusta.
        Herrasmies olet kuitenkin vaikka muuta väität :).

noh tai jotain

sanotaan lakoonisesti "olen keltsemanni (ei mitään sukua stonelle), kun on aihetta tai tarvetta.

• merli¤

Kättelen ja halailen tilanteesta riippuen:)

Mun mielestä tosi inhottava on sellainen veltto käden puristus..jotain jämäkkyyttä sentään pitää olla vaikkei olkavarren sijoiltaan vatkaaminenkaan kivaa ole.

Tuttuja halailen, esiteltäessä kättelen ja jotkut ihmiset tervehdin nyökkäämällä,joskus pelkkä moikin on paikoillaan...riippuu tilanteesta:)

Tervehtiminen on hyvä tapa...mutta sekään ei ole kivaa jos omissa ajatuksissaan kulkee ja joku tulee läimäyttämään arvaamatta olkapäähän...:)

• Huomasin linnan Itsenäisyyspäivän juhlissa parin naishenkilön kättelevän presidenttiä tosi löysästi ja kevyesti. Onkohan sellainen käsitys että se olisi hienoa ja arvokasta. Kuuluukohan se etikettiin tuon tason tilaisuuksissa. En tiedä.

Hui, jos saiskin läimäyksen olkapäälle kun sitä vähiten odottaa, siinähän voipi sydänparka saada vaikka rytmihäiriöitä.

Kun liikut tuolla tien päällä oletko kokenut että siellä on hyvät tavat käytössä muilla autoilijoilla? Itselläni on sellainen tuntuma. Ainahan niitä poikkeuksia löytyy, mutta suurin osa autoilijoista on kuitenkin huomaavaisia ja kohteliaita.

• täältä sivummalta

...kasvaa lapsena kotona saaduista malleista. Sitä ei enää aikuisena voi luontevaksi hioa mikäli se ei ole osa kunkin minuutta.
      Vanhemmilla on vastuu asiasta.

• Kotoa ne käyttäytymisen mallit saadaan ja vanhempien ohjauksessa hyvät tavat tulee tutuksi. Aina kotoa niitä eväitä ei saa, mutta olisin sitä mieltä että elämä aikanaan opettaa.
        Itse olin lapsena ujo, ja vieraiden ihmisten tervehtiminen oli vaikeeta. Yritin livistää kotoa kavereille kun tiesin että vieraita tuli kylään. Myöhemmin kun olin paljon ihmisten kanssa tekemisissä työni takia, rohkeutta ja varmuutta tuli roppakaupalla. Vieläkin opin koko ajan lisää.

• Minulla on kätellessä tapana sormillani silittää naisen kämmenselkää. Hyvin on tepsinyt ja mikä parasta, vastaanottaja on heti hymyillyt silmillään. Arvatenkin olen saanut heti käteltävän hyvälle mielelle. Päätellen ihan siitä, minkälaisia katseita käteltävä on jälkeenpäin minuun luonut:)

• Kuulehan veijari, tuohon en usko alkuunkaan ennenkuin itse näen ja koen ;). Siis tuon sinun kättelyn.

Ketjusta on poistettu 59 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      94
      2713
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1734
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1640
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1601
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1437
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1237
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe