Näin se tehdään

sinivilkku

Tein tänään pari huomiota ajellessani. Tiellä 9 Tampereelta pohjoiseen on tien reunassa taulu, jossa kerrotaan, että hiekoitusta vähennetty.
Virroilta pohjoiseen, tie 66, on taulu jossa kerrotaan, että suolaamista on vähennetty.

Tampereen pohjoispuolella oli tie aamusella hyvin kapeita uria lukuunottamatta aivan jäinen ja vähäisetkin hiekat olivat ojien pohjilla.

Kylläpä Tielaitos on keksinyt kivan keinon välttää vastuuta. Mitä tällaisella Tielaitoksella oikein on virkaa?!

38

1954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykstyistämista

Kun tulee niin kalliiksi kaiketi..? No Viron pojat tulee sitten aamulautalla ja käy suolaa tiet ja hiekottamassa ja illlalla lähtevät taas kotiin :) Suosi virulaista ja potki Suomalaista, tää on nyky trendi.

• Rattimatti

Oon kanssa pistänyt merkille saman asian. Tuollaista soopaa kirjoitellaan tienposkiin. Laittaisivat nyt rehellisesti suoraan, ettei suolata tai hiekoiteta. Se on lähempänä totuutta.

• Ohjaamotarkkailija

Sellainen liikennemerkki tielle ja jätetään koko tienhoito. "Ei talvikunnossapitoa"-lukee joissakin P-paikoillakin. Ja säästöä tulee ja jos sattuu vahinko,maksaja löytyy ovesta...

• Äijälä

Minä ymmärrän nuo taulut näin: Tielaitoksella ei joko riitä määrärahat, jolloin suolausta on vähennettävä, tai sitten halutaan vaan säästää luontoa saastumiselta. Tienkäyttäjille halutaan selvin sanoin tuoda esiin, ettei tienpinta ole välttämättä pienestä suolauksesta sula ja sellainen, että sitä voi pyyhältää totuttuja nopeuksia käyttäen.

Koskaan ei varoitella liikaa. Autoilijat luottavat sokeasti siihen, että heille on tehty tie viimmesen päälle hyväksi.

Keliolosuhteet ovat tähän vuodenaikaan niin vaihtelevia, että vaikka kuinka yrittäis hoitaa, niin nopeat säätilanteen muutokset ehtivät panna tienpinnat huonoiksi.

Autoilijoiden pitäisi itse oppia lukemaan tienpintaa ja sopeuttaa vauhtinsa sen mukaiseksi.

Ei se minusta ainakaan niin vaikeaa ole se lukeminen. Eipä tule lähihistoriasta mieleen, että oma kulkuneuvo olisi lähtenyt heittelehtimään huonollakaan tienpinnalla, kun on sen vauhtinsa osannut sopeuttaa.
      Ja tietysti hyvät renkaat auttaa myös paljon, mutta kuluneilla renkailla ajo on tosi arveluttavaa.
      Jos ajaa kuluneilla renkailla, joutuu vauhtiaan pudottamaan entistä enemmän.

• menee

Kerrankin joku kertoo tosi asioita. Kyllähän ihmisten pitäisi osata ajaa myös teillä jossa ei ole kunnollista talvikunnossapitoa.

Myös huonoilla renkailla tosiaan pärjää kunhan tajuaa suhteuttaa nopeutensa tiehen. Itse olen huonoimmilla teillä joutunut pudottamaan nopeuden 70-80 paikkeille kun yleensä ajan 80-90 joten paljoa ei tarvitse pudottaa. Tällä hetkellä joutuu tosin pudottamaan joihinkin mutkiin 60 kun on sen verran huono rengas takana.

Itse ajan mieluummin teillä jossa ei ole suolausta pysyy autokin puhtaampana eikä ole liikennettäkään paljoa kun ihmiset eivät viitsi ajaa siellä...

• sinivilkku

Kai sitä tyhmempikin tajuaa, että varoituksiahan ne....Asian pointti olikin, että miksi me maksamme mielettömät summat teiden kunnossapidosta, kun niitä ei kuitenkaan pidetä kunnossa.

Silläkö maailma pelastuu, että entistä enemmän jätetään kaikki retuperälle. Entistä enemmän kuolee ihmisiä maanteillämme. Ne jääpolanteet siellä tiellä olivat sitä luokkaa, ettei sellaisia saisi todellakaan vilkasliikenteisillä valtateillä olla.
        Ollaan nyt sitten kuinka hyviä kuljettajia tahansa.
        Nekin tiet kuuluvat juuri raskaan liikenteen runkolinjoihin, ihan kuin odotettaisiin, että päästäisiin taas revittelemään isoilla otsikoilla.
        Ei kai se Sinua häiritse kun ajat kertomasi mukaan 30km/päivä. Ajattelisit välillä vähän napaasi pidemmälle, toiset joutuvat ajamaan satoja kilometrejä joka päivä. Kokeilisit joskus ja syyllistäisit sitten vasta kanssaihmisiä noin voimakkaasti. Enkä nyt tarkoita jotain kesäretkeäsi, silloinhan saatat ajaa vähän enemmänkin, kesäkelillä kun ei jäätä ole niin Sinullakin miltei aina auto pysyy tumpussa....sanan varsinaisessa merkityksessä.

Ne summat ovat sellaisia, että voisin vallan hyvin valmistaa ne taulut ja ripotella ne tienposkiin ympäri Suomea sillä rahalla.
        Mitäpä väliä sillä jos kuljetukset takkuavat ja ihmisiä kuolee....siellähän on TAULUT!

• settii
        sinivilkku kirjoitti:

Kai sitä tyhmempikin tajuaa, että varoituksiahan ne....Asian pointti olikin, että miksi me maksamme mielettömät summat teiden kunnossapidosta, kun niitä ei kuitenkaan pidetä kunnossa.

Silläkö maailma pelastuu, että entistä enemmän jätetään kaikki retuperälle. Entistä enemmän kuolee ihmisiä maanteillämme. Ne jääpolanteet siellä tiellä olivat sitä luokkaa, ettei sellaisia saisi todellakaan vilkasliikenteisillä valtateillä olla.
        Nekin tiet kuuluvat juuri raskaan liikenteen runkolinjoihin, ihan kuin odotettaisiin, että päästäisiin taas revittelemään isoilla otsikoilla.
        Ei kai se Sinua häiritse kun ajat kertomasi mukaan 30km/päivä. Ajattelisit välillä vähän napaasi pidemmälle, toiset joutuvat ajamaan satoja kilometrejä joka päivä. Kokeilisit joskus ja syyllistäisit sitten vasta kanssaihmisiä noin voimakkaasti. Enkä nyt tarkoita jotain kesäretkeäsi, silloinhan saatat ajaa vähän enemmänkin, kesäkelillä kun ei jäätä ole niin Sinullakin miltei aina auto pysyy tumpussa....sanan varsinaisessa merkityksessä.

Ne summat ovat sellaisia, että voisin vallan hyvin valmistaa ne taulut ja ripotella ne tienposkiin ympäri Suomea sillä rahalla.
        Mitäpä väliä sillä jos kuljetukset takkuavat ja ihmisiä kuolee....siellähän on TAULUT!

Mitenkäs silloin oiken tulet toimeen, kun on pakkasta yli 5 astetta, eikä teitä pystytä suolaamaan?

Ylimääräiset lumet voidaan aurata, muttaa jäätä ei saada kaikilla keleillä pois. Talvella on liukasta toisinna, vaikka tehokkaasti kyllä teille kesäkeliä saadaan.

Ehkäpä onnettomuuksiakin tapahtuu niin paljon, koska ihmiset tottuvat ajamaan suolatuilla teillä ja sitten kun tuleekin liukasta niin ollaaan pulassa.

• Äijälä
        sinivilkku kirjoitti:

Mistähän johtuu, että aina kun minä kommentoin tekstejäsi, niin silloin pillastut vallan kauheasti.
        Minä, enkä sinä emme voi sille mitään, ettei teitä hoidella toivomallamme tavalla. Meillä ei ole sitä päätäntävaltaa.
        Ainoa asia, mitä me voidaan tehdä liikenneturvallisuuden hyväksi, on oma ajotapamme.

Me siis pystytään ajelemaan huonostikin hoidetuilla teillä, kunhan vaan sopeutamme ajotapamme keliin ja tien kuntoon nähden sopivasti.
        Se tietysti ottaa aikaa enemmän, mutta silloin pitää matkaan vaan varata enemmän aikaa, niin ei satu mitään pahoja onnettomuuksia.

Tätä virttähän minä olen täällä veisannut koko ajan, joten luulis olevan jo tuttua asiaa sinullekkin.
        Sinä varmaan kadehdit minun lyhyitä työmatkojani.
        Melkein osuit kohdalleen, sillä työmatkani on tällä hetkellä yhteen suuntaan 12 km.

Olin kerran venäjän puolella Svetogorskissa puunjalostustehtaan rakennustyömaalla ja pääsi käymmään vain viikonloppuisin pitkän työmatkan vuoksi.
        Että on sitä muutakin kierretty kuin tahkoa.

Mutta kyllähän sinä puhut asiaa, että tienpito on nyt retuperällä ja ihmisiä sen takia kuolee.
        Se on valitettava asia, mutta kuten jo alussa mainitsin, emme voi muuta kuin laskea ajonopeuksia.
        En jaksa uskoa, että yrittäjät menis sen takia konkurssiin, kun laskevat nopeuksiaan.
        Pakkohan se on laskea, jos aikoo selvitä tienpäällä.
        Tosin sitä rahdin ajamista tehdään henkensä kaupalla ja varsinkin viattomia henkilöautoilijoita matkustajineen kuolee isompien jyrätessä päälle.

• sinivilkku
        settii kirjoitti:

Mitenkäs silloin oiken tulet toimeen, kun on pakkasta yli 5 astetta, eikä teitä pystytä suolaamaan?

Ylimääräiset lumet voidaan aurata, muttaa jäätä ei saada kaikilla keleillä pois. Talvella on liukasta toisinna, vaikka tehokkaasti kyllä teille kesäkeliä saadaan.

Ehkäpä onnettomuuksiakin tapahtuu niin paljon, koska ihmiset tottuvat ajamaan suolatuilla teillä ja sitten kun tuleekin liukasta niin ollaaan pulassa.

minä olen oppinut tulemaan toimeen huonoillakin keleillä, ei siinä mitään. Kotiin selvisin eilenkin ja aivan aikataulussakin vielä.
        En vain ole yksin siellä tiellä, siksi en myöskään tuijota vain omaa napaani, vaan ajattelen asioita hieman isommassa mittakaavassa.

Mutta onhan se aivan järjen vastaista, että liikenne lisääntyy koko ajan teillämme, autoilevat kansalaiset maksavat aina vaan enemmän ja enemmän ja teiden kunto kuitenkin rapistuu koko ajan.

Henkilökohtaisesti en kaipaa suolaa teille, olen ajanut talvisin jo kauan ennen kuin sitä on edes alettu kylvää sinne. Peräänkuulutankin aurauskaluston tehokkuuden puolesta. Jos ei tosiaan käytettäisi suolaa, olisi varaa hoidella ne polanteet pois teiltä.

Yritän kyllä mahdollisuuksieni mukaan vaikuttaa tämän palstan ulkopuolellakin olemassaoleviin epäkohtiin. Siksi katsonkin voivani niistä myös täällä jutella. Ei tulisi mieleenikään ruikuttaa vain ruikuttamisen ilosta.

Olen siis edelleenkin sitä mieltä, että nuo taulut teiden varsilla eivät ole siksi, että ajateltaisiin siellä ajavia ihmisiä, säästettäisiin ihmishenkiä. Ne ovat siellä vain ja ainoastaan sitä varten, että kun (sanon tahallani kun) jotakin sattuu, niin Tielaitos pesee kätensä asiasta.

Onko käytäntö siis mielestäsi oikein?

• sinivilkku
        Äijälä kirjoitti:

Mistähän johtuu, että aina kun minä kommentoin tekstejäsi, niin silloin pillastut vallan kauheasti.
        Minä, enkä sinä emme voi sille mitään, ettei teitä hoidella toivomallamme tavalla. Meillä ei ole sitä päätäntävaltaa.
        Ainoa asia, mitä me voidaan tehdä liikenneturvallisuuden hyväksi, on oma ajotapamme.

Me siis pystytään ajelemaan huonostikin hoidetuilla teillä, kunhan vaan sopeutamme ajotapamme keliin ja tien kuntoon nähden sopivasti.
        Se tietysti ottaa aikaa enemmän, mutta silloin pitää matkaan vaan varata enemmän aikaa, niin ei satu mitään pahoja onnettomuuksia.

Tätä virttähän minä olen täällä veisannut koko ajan, joten luulis olevan jo tuttua asiaa sinullekkin.
        Sinä varmaan kadehdit minun lyhyitä työmatkojani.
        Melkein osuit kohdalleen, sillä työmatkani on tällä hetkellä yhteen suuntaan 12 km.

Olin kerran venäjän puolella Svetogorskissa puunjalostustehtaan rakennustyömaalla ja pääsi käymmään vain viikonloppuisin pitkän työmatkan vuoksi.
        Että on sitä muutakin kierretty kuin tahkoa.

Mutta kyllähän sinä puhut asiaa, että tienpito on nyt retuperällä ja ihmisiä sen takia kuolee.
        Se on valitettava asia, mutta kuten jo alussa mainitsin, emme voi muuta kuin laskea ajonopeuksia.
        En jaksa uskoa, että yrittäjät menis sen takia konkurssiin, kun laskevat nopeuksiaan.
        Pakkohan se on laskea, jos aikoo selvitä tienpäällä.
        Tosin sitä rahdin ajamista tehdään henkensä kaupalla ja varsinkin viattomia henkilöautoilijoita matkustajineen kuolee isompien jyrätessä päälle.

mitään ole pillastunut, tapani puhua tai kirjoittaa ei vain ole monotonista raakumista.

>>Meillä ei ole sitä päätäntävaltaa.
        Ainoa asia, mitä me voidaan tehdä liikenneturvallisuuden hyväksi, on oma ajotapamme.>Se tietysti ottaa aikaa enemmän, mutta silloin pitää matkaan vaan varata enemmän aikaa, niin ei satu mitään pahoja onnettomuuksia.>Tätä virttähän minä olen täällä veisannut koko ajan, joten luulis olevan jo tuttua asiaa sinullekkin.
        Sinä varmaan kadehdit minun lyhyitä työmatkojani.>Tosin sitä rahdin ajamista tehdään henkensä kaupalla ja varsinkin viattomia henkilöautoilijoita matkustajineen kuolee isompien jyrätessä päälle.

• Rattimatti
        settii kirjoitti:

Tiekarhu tai alusterällä varustettu auraauto saa pinnan karhenemaan ja polanteet pois. Ja karkeaa hiekkaa, ei mitään pölyä kuten paikoin laitetaan.

• ÄIJÄLÄ
        sinivilkku kirjoitti:

mitään ole pillastunut, tapani puhua tai kirjoittaa ei vain ole monotonista raakumista.

>>Meillä ei ole sitä päätäntävaltaa.
        Ainoa asia, mitä me voidaan tehdä liikenneturvallisuuden hyväksi, on oma ajotapamme.>Se tietysti ottaa aikaa enemmän, mutta silloin pitää matkaan vaan varata enemmän aikaa, niin ei satu mitään pahoja onnettomuuksia.>Tätä virttähän minä olen täällä veisannut koko ajan, joten luulis olevan jo tuttua asiaa sinullekkin.
        Sinä varmaan kadehdit minun lyhyitä työmatkojani.>Tosin sitä rahdin ajamista tehdään henkensä kaupalla ja varsinkin viattomia henkilöautoilijoita matkustajineen kuolee isompien jyrätessä päälle.

Elä rinnasta rakennustyömaata ja valtakunnanverkkoa keskenään. Se ei ole ollenkaan verrannollinen, ei suoraan, eikä kääntäen.

MInä päätän oman työmaani asioista, mutta minä en voi päättää valtakunan tieverkostosta.
        Elä siis sinäkään inise teiden kehnosta kunnosta, koska sinä et niistä asioista päätä.
        Ja mitä se hyödyttää ottaa pulttia päänvaivakseen ison maailman kysymyksistä. Se sinun äänesi on kuin hyttysen paska itämeresssä, elikkä ei kuulu. vaikka huutaisit kurkku suorana.
        Pysy vaan niissä omissa ympyröissä missä lienetkin.
        Arvelen, että olet jonkinlainen kaupparatsu, kun ajelet jatkuvasti ristiin rastiin.

Se kilpailukyky menetetään kohta muutenkin vähän joka alalla, niin EU. määrää ja meidän on kuljettava pässinä narussa.
        Minä muuten äänestin silloin 1994 EU.n liittymistä vastaan. Miten sinä lienet silloin äänestänyt?

Ja varmasti olen ottanut kantaa liikennesääntöihinkin, joten älä yritäkkään nyt säveltää.
        Meidän työmaan taukotuvan seinällä lukee: "Paras työturvallisuus olet sinä itse!"
        Myös ammattikuljettajan paras työturvallisuus on se kuljettaja, joka päättää.
        Hänen tulee ajaa sellaista nopeutta, että pysyy varmasti tienpäällä ja ei aja kenenkään perään.

En edelleenkään jaksa uskoa, että pienestä myöhästymisestä ketään vedetään hirteen.

Tavarantoimitukset voi myöhästyä, niistä ei tule isoa vahinkoa, mutta sitten tulee iso vahinko ja totaalinen myöhästyminen, jos tavarantoimittaja ajaa ojaan tai kolaroipi matkalla.

• Eräässä suurimmista maakuntalehdistämme oli tässä viikon sisään haastateltu TL:n jotain aluevastaavaa. Siinä jutussa sanottiin selkeällä suomenkielellä, että TL maksaa BONUSTA sellaiselle aliurakoitsijalle, joka käyttää VÄHITEN suolaa.
      Liukkautta voi torjua kyllä muutenkin, mutta etenkin raskaan kaluston kannalta suolaus on hankalilla tieosuuksilla ainut oikea ja riittävä keino.
      Että näin täällä meillä. Turha ihmetellä kun tiet on ihan paskakunnossa...

• Kallonkutistaja

Mutta vastaavasti heikosta kelitienpidosta voi saada sanktiomaksuja, jolloin säästäminen menee hukkaan. Ja noilla sanktiomaksuilla voi olla myös merkitystä seuraavalla urakoitten uusimiskierroksella.

• asia

Suolaamista olisi muutenkin syytä vähentää.Suola kuluttaa teitä ja aiheuttaa uria sekä ruostuttaa autoja.Nykyään saa olla melkein joka toinen päivä
      pesemässä autoaan.

• .....suola on varmaan halvin tapa vähentää kustannuksia, koska sen avulla aurausta laiminlyödään.

Vähennys johtuu siitä, että tie kulkenee merkittävän pohjavesialueen läpi ja paikalliset asukkaat? vai viherpiipertäjät? lienevät asian takana.

PS. Tuollaista "hiekoitusta vähennetty" kylttiä en ole nähnytkään? Onkohan Tampereella sitten alettu säästämään? Vai onkohan hiekkakin haitallista luonnolle?

• sinivilkku

väärää puuta?

En kannata suolausta mutta en kyllä kannata sitäkään, että tuollaisilla tauluilla pakoillaan vastuuta. Sillä sitähän se on.

• Vastuun pakoilua
        sinivilkku kirjoitti:

väärää puuta?

En kannata suolausta mutta en kyllä kannata sitäkään, että tuollaisilla tauluilla pakoillaan vastuuta. Sillä sitähän se on.

Vaan monesti nuo "suolausta vähennetty"-kyltit ovat pohjavesialueella tai järven lähellä.

Meilläpäin ilmestyi samaiset kyltit, kun muutaman sadan ihmisen kaivovesi rupesi maistumaan suolalle.

• Vastuun pakoilua kirjoitti:

Vaan monesti nuo "suolausta vähennetty"-kyltit ovat pohjavesialueella tai järven lähellä.

Meilläpäin ilmestyi samaiset kyltit, kun muutaman sadan ihmisen kaivovesi rupesi maistumaan suolalle.

No sehän selittääkin sitten miksi ruoan suolapitoisuuksia suositellaan alennettavaksi ja varoitellaan liian suolan vaaroista.

Savon suunnalla niissä kylteissä lukee, että "suolausta vähennetty ympäristösyistä". Tuolla kyltillähän ympäristörikos tunnustetaan lähes suoraan.

Kalajoella oli suuret taulut, joissa luki, että "pohjavesien suojelualue, tien luiskilla kulku kielletty". En ole niitä tauluja nyt enää havainnut, liekö viety jo pois.

• Kalllonkutistaja

Eipä hiekka taida olla haitaksi luonnolle. Mutta keväisin se hiekoituksen jälkeensä jättämä pöly voi olla haitallista useimmille. Voisiko se selittää vähentämisen, ainakin asutusalueilla?

• Kalllonkutistaja kirjoitti:

Eipä hiekka taida olla haitaksi luonnolle. Mutta keväisin se hiekoituksen jälkeensä jättämä pöly voi olla haitallista useimmille. Voisiko se selittää vähentämisen, ainakin asutusalueilla?

Olinpa ajattelematon. Hiekoitushiekkahan on keväällä ongelmajätettä, joka pitää käsitellä oikein, eikä sitä saa käyttää uudelleen. Miksei se siis olisi sitä jo tiellä, ennen kevään luuta-autoja!

• sinivilkku kirjoitti:

väärää puuta?

...pakoile vastuuta. Päinvastoin, kyltti maksaa ja edes varoittaa liikkujia muuttuneista suolan/hiekan käyttömääräyksistä.

Kysymys onkin kai määrärahoista, rahoista jotka ovat ihan eri rahoja, jotka autoilusta kerätään. Kai sinun ikäisesi jo tajuaa, että yksityiautoilusta perittävät verot peritään siksi, että ko. kohde on sopiva kyykytyskohde. Ei siksi, että niitä käytettäisiin liikenteen kuluihin.

Enpä epäile yhtään, ettei suolauskielto/tai vähennyspakkoaluella määrähat olisi samat kuin ennenkin, vaikka suolauksen vähentäminen todellisuudessa lisää kustannuksia. Tarvitaan erilaista kalustoa ja palkkaa nauttivia ammattikuljettajia. Ei niitä polanteita karhuta samalla nopeudella kuin suolaa levitetään....

• sinivilkku
        Tojo-Kölli kirjoitti:

...pakoile vastuuta. Päinvastoin, kyltti maksaa ja edes varoittaa liikkujia muuttuneista suolan/hiekan käyttömääräyksistä.

Kysymys onkin kai määrärahoista, rahoista jotka ovat ihan eri rahoja, jotka autoilusta kerätään. Kai sinun ikäisesi jo tajuaa, että yksityiautoilusta perittävät verot peritään siksi, että ko. kohde on sopiva kyykytyskohde. Ei siksi, että niitä käytettäisiin liikenteen kuluihin.

Enpä epäile yhtään, ettei suolauskielto/tai vähennyspakkoaluella määrähat olisi samat kuin ennenkin, vaikka suolauksen vähentäminen todellisuudessa lisää kustannuksia. Tarvitaan erilaista kalustoa ja palkkaa nauttivia ammattikuljettajia. Ei niitä polanteita karhuta samalla nopeudella kuin suolaa levitetään....

>>Kai sinun ikäisesi jo tajuaa, että yksityiautoilusta perittävät verot peritään siksi, että ko. kohde on sopiva kyykytyskohde.

• Tojo-Kölli kirjoitti:

"Ei niitä polanteita karhuta samalla nopeudella kuin suolaa levitetään...."

Tiehöylä on vähän niin kuin muinainen puuhöylä, työntää pitää voimalla, että pinta tasoittuu. Puuntyöstöön on sitten keksitty aikoja sitten sähköhöylä, tienhoitoon samantapainen odottaa vielä keksimistä.

• sinivilkku
        Kairakettu kirjoitti:

"Ei niitä polanteita karhuta samalla nopeudella kuin suolaa levitetään...."

Tiehöylä on vähän niin kuin muinainen puuhöylä, työntää pitää voimalla, että pinta tasoittuu. Puuntyöstöön on sitten keksitty aikoja sitten sähköhöylä, tienhoitoon samantapainen odottaa vielä keksimistä.

ja lumestahan ne jääpolanteet syntyy. Aurauskin taitaisi olla kova sana polanteita vastaan....siis jo ennen niiden jäätymistä.
        Nyt kuitenkin kylvetään (vaikkakin ehkä vähemmän) suolaa, suolaa, enemmän suolaa vaan ja siksihän sitä sohjoa niin paljon muodostuukin.

• sinivilkku kirjoitti:

ja lumestahan ne jääpolanteet syntyy. Aurauskin taitaisi olla kova sana polanteita vastaan....siis jo ennen niiden jäätymistä.
        Nyt kuitenkin kylvetään (vaikkakin ehkä vähemmän) suolaa, suolaa, enemmän suolaa vaan ja siksihän sitä sohjoa niin paljon muodostuukin.

Joo, kerran ajelin tuolla Jyväskylän seuduilla ja aamulla lähdettyäni ihmettelin, kun teitä ei oltu aurattu, vaikka yön aikana oli satanut paksusti lunta. Aamulla se oli vielä puhtaana lumena, mutta päivän mittaan vetistä ja paskaista sohjoa. Arvasin heti aamulla, että ruumiita tulee ja oikein arvasin ja juuri sielläpäin, missä liikuinkin kolme kuoli.

On siitä sohjosta toki joskus hyötyäkin. Sopivalla kelillä se roiskuu etukilpeen ja muuraantuu ja jäätyy siihen peittäen koko kilven. Sitä ei sitten kannata pestä pois koko talvena, jos vain pysyy siinä. Huoletonta menoa kamera-alueilla.

• sinivilkku
        Kairakettu kirjoitti:

Joo, kerran ajelin tuolla Jyväskylän seuduilla ja aamulla lähdettyäni ihmettelin, kun teitä ei oltu aurattu, vaikka yön aikana oli satanut paksusti lunta. Aamulla se oli vielä puhtaana lumena, mutta päivän mittaan vetistä ja paskaista sohjoa. Arvasin heti aamulla, että ruumiita tulee ja oikein arvasin ja juuri sielläpäin, missä liikuinkin kolme kuoli.

On siitä sohjosta toki joskus hyötyäkin. Sopivalla kelillä se roiskuu etukilpeen ja muuraantuu ja jäätyy siihen peittäen koko kilven. Sitä ei sitten kannata pestä pois koko talvena, jos vain pysyy siinä. Huoletonta menoa kamera-alueilla.

niin järkevää.

Illansuussa jossakin tv:n uutislähetyksessä varoiteltiin, että 3-tiellä, etenkin Hyvinkään kohdalla on paksulti sohjoa, joka jäätyy yön aikana ja siihen pintaan sataa vielä lunta.
        Aamulla on valmis röpelöinen kiitorata.

Heräsi vaan kysymys, että miksei sitä sohjoa mennä auraamaan pois, miksi annetaan sen kerroksen jäätyä siihen.

Nollassa on tuo mittari vieläkin, että näin maalaisjärjellä ajatelleen sen olisi hyvin ehtinyt aurata. Ilmeisesti kuitenkin kylvetään vaan lisää suolaa ja aamuyön tunteina se sitten jäätyy.
        Kyllä on järkevää!

• sinivilkku kirjoitti:

niin järkevää.

Illansuussa jossakin tv:n uutislähetyksessä varoiteltiin, että 3-tiellä, etenkin Hyvinkään kohdalla on paksulti sohjoa, joka jäätyy yön aikana ja siihen pintaan sataa vielä lunta.
        Aamulla on valmis röpelöinen kiitorata.

Heräsi vaan kysymys, että miksei sitä sohjoa mennä auraamaan pois, miksi annetaan sen kerroksen jäätyä siihen.

Nollassa on tuo mittari vieläkin, että näin maalaisjärjellä ajatelleen sen olisi hyvin ehtinyt aurata. Ilmeisesti kuitenkin kylvetään vaan lisää suolaa ja aamuyön tunteina se sitten jäätyy.
        Kyllä on järkevää!

Huonolla tienhoidolla ja onnettomuuksilla saadaan tietysti perustelut alentaa rajoituksia ja jos se ei tepsi, niin sitten kamerat ja sen jälkeen töyssyt...

• Kallonkutistaja

Tuossa Tojo-Köllin vastauksessa olikin jo se tärkein asia.

Tuo Suolausta vähennetty -kyltti tuntuu myös velvoittavan suolaamaan ko tieosuutta. Joissain paikoissa suolaa on levitetty vain tuolle osuudelle, mutta vähän, ja muualla ei ole ollenkaan suolattu. Toki todellisessa tarpeessa joka paikassa on sitä suolaa.

• Mietippäs sinivilkku uudest...

Suolauksen vähentämiseen on yleensä hyvä syy ja nämä kyltit kertovat sen että paikalla on esim. pohjavesialue jonka takia suolausta on ko. paikassa vähennetty.

• sinivilkku

En niinkään painottanut suolausta vaan sitä, että hiekoitustakin on vähennetty. Puhumattakaan siitä, että valtateille annetaan kovettua jääpolanteet.

Mutta kiitos kommenteista :)

• kärkikolmio
        sinivilkku kirjoitti:

En niinkään painottanut suolausta vaan sitä, että hiekoitustakin on vähennetty. Puhumattakaan siitä, että valtateille annetaan kovettua jääpolanteet.

Mutta kiitos kommenteista :)

Ei ole olemassa huonoja kelejä, on vain olemassa vääriä varusteita (ja vääriä tilannenopeuksia). Sanoohan se järkikin että jos on huono keli, niin ajetaan hiljempaa.

Airbag pitäisi ottaa pois ja tilalle 4 tuuman ruosteinen naula. Ehkä tällöin ajettaisiin hiljempaa.

• älyhoi

No eihän tuossa sen kummempaa: Ajetaan vaan hitaammin,
      eli kelin edellyttämää vauhtia. Hiekotus vielä on ok, mutta
      suolaaminen on täysin edesvastuutonta, sillä se:

- Toimii vaan pienellä pakkasella ja tuudittaa kuskit väärään
      turvallisuuteen. Suola sulattaa karhean jään, ja kun ilma
      kylmenee saadaan oikein mukava luistinrata.

- Suola pilaa pohjavedet

- Suolaus maksaa

- Suola syö autojen rakenteet.

En muutenkaan ymmärrä ainaista voivotusta teiden kunnosta
      ja ylläpidosta. Suomessa on olosuhteisiin nähden erittäin
      hyväkuntoiset ja hyvin hoidetut tiet. Opetelkaa vaan ajamaan
      eri olosuhteissa tai pysykää kiskoilla!

• sinivilkku

>>Opetelkaa vaan ajamaan
        eri olosuhteissa tai pysykää kiskoilla!

• rahti-78

ja auraus lopetettu.

• Pohjosen mies

Mutta suolausta kyllä sais vähentää. Minua ainakin ketuttaa ajaa suolatuilla teillä: Rapa roiskuu ja paska lentää. Pese jatkuvasti tuulilasia jne. Ai miten onkaan mukava ajaa suolaamatonta, vain "karhuttua" tietä. Minusta tuo karhulla sileäksi vetäminen riittää vallan mainiosti. Toki siinä on oltava vähän valppaampana kun sulalla tiellä, mutta eipähän tarvii kokoajan pestä paskaa lasista. IHMISET! Ostakaa edes oikeat talvirenkaat joilla pystyy ajamaan muuallakin kun sulalla tiellä!!

• rahti-78

Ainakin täällä etelässä on tiekarhut kuolemassa sukupuuttoon, mikäs sen mukavampaa tosiaan olis, kun ajella karhuttua tietä, mutta tosiaankin täällä päin ne tiet karhutaan 2kertaa talvessa, niin ei se pitkälti auta.

• sinivilkku

Kuten Rahti-78 jo sanoikin, ovat tiekarhut täällä etelän suunnalla katoavaa kansanperinnettä.
        Täkäläisellä tiepiirillä niitä on peräti 1 kpl, sekin aika usein rikki.

Tänään ajelin tuolla ns. "maalaisteitä" pitkin, suurin osa oli kolmen raiteen tietä, muutaman kilometrin pätkä oli karhuttua ja siinä ajellessa lepäsi niin silmä kuin mielikin.

Näitä juttuja on välillä todella vaikea kirjoittaa niin, että sen edes voisi toinen ymmärtää. Siellä Tampereen yläpuolella oli silloin alkuviikosta siis hyvin kapeat (paripyörät ei niihin mahtuneet) raiteet ja sitten oikein kunnon jääpolanteet, eivät varmaan edes tuntisi (tie)karhua, jos sinne tielle moinen eksyisi ;)

Mutta tosiaan, vaikka Suomi on pieni maa, on täällä yllättävän erilaista keliä ja -tienhoitotapaa eri puolilla maata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      114
      3131
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2016
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1885
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      400
      1754
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1166
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1049
    Aihe