Kuorma-auto

ensin

Näin talvisi kuorma-autoilla on usein vaikeuksia lähteä risteyksestä tai sivutieltä päätielle.
Itse ajan henkilöautoa ja lasken kuorma-auton tulemaan vaikka minulle palaisi vihreä tai olisin muuten etuajo-oikeutettu.
Liikenteessä näkee paljon henkilöautoilijoita jotka eivät tajua että raskasta autoa ei voi pysäyttää jos se on liukkaalla päässyt liikkeelle.
Turhan usein näkee risteyksissä jumissa rekkoja, yksinomainen syy on tumpelot henkilöautoilijat, jotka pitävät oikeuksistaan kiinni.
Jos kirjoituksen ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia, kuulut tähän tumpelojen joukkoon.

16

1318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa mieltä

      Kannattaa väistää mielummin kun pitää kiinni jostain oikeudesta,joka ei takaa turvallisuutta.

    • draivari

      Jos vihreissä pysähdyt ilman todellista vakavaa syytä, niin älä ihmettele jos joku törmää peräkonttiisi. Ja sinä olet maksaja.

      • jepulis

        Kannattaa pitää takanatulevankin silmät auki ja mielen virkeänä, että osaa ennakoida toisten pelureiden temput ja kohteliaisuudet... Ja peräänajajahan maksaa...


      • ^^^^^^^^
        jepulis kirjoitti:

        Kannattaa pitää takanatulevankin silmät auki ja mielen virkeänä, että osaa ennakoida toisten pelureiden temput ja kohteliaisuudet... Ja peräänajajahan maksaa...

        jos pysähdyt vihreisiin valoihin, ilman näkyvää syytä, olet peräänajon sattuessa varma maksaja.


      • Kallonkutistaja
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        jos pysähdyt vihreisiin valoihin, ilman näkyvää syytä, olet peräänajon sattuessa varma maksaja.

        Ja taitaa olla äärimmisen harvassa ne kuljettajat, jotka menevät risteykseen ristevän tien vihreillä eli omilla punaisilla.


      • hilu

        Kyllä se varmaan syyksi riittää pysätymään vaikka vihreillä jos esim raskasliikenne on samaan aikaan risteyksessä saattaa nimittäin olla niinkin että raskasajoneuvo oli lähtenyt omilla vihreillä mutta liukastie hidastaa entisestään etenemistä joten valot saattavat vaihtua eli ottakaa se huomioon arvon autoiliat ja ajatellaan liikenteen sujumista se vihreä ei aina käytännössä tarkoita että saa "silmätkiinni"tulla ja mennä kyllä siinä velvollisuuksia on myös vihreillä tulijallakin.(Aina kun kaksi autoa ottaa yhteen molemmissa on vikaa)


    • hyvin hoksattu!

      "Jos kirjoituksen ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia, kuulut tähän tumpelojen joukkoon." Olisinpa minäkin hoksannut laittaa ed. kommentin omiin kirjoituksiini olisi moni tumpelo jättänyt vastaamatta!

    • Ohjaamotarkkailija

      Etuajo-oikeus hyöty-liikenteelle... Mitäs sanotte? Linja-autotkin saa tulla pysäkiltä eteen alle 60n alueella. Suojatietä ylittävällä etuoikeus. Miksi ei hyöty-liikenteellä olisi vastaavaa...
      Se olisikin hyvä "turvallisuutta" parantava tekijä tässä "parempien ammattilaisten" hallitsemassa tie-tapa kulttuurissamme :D
      Ei tarvittaisi minkäänlaisia luonnevikaisia virkamiehiä simputtamaan meikäläisiä. Muka turvaamaan kansalaisia "tappavilta kuljettajilta". Hyöty-liikenteelle esteetön kulku ja KUNNIOITUS ja sillä saataisiin turvattua myös jatkuvuus alalla.
      Silloin saattaisi tulla tunkua alalle kun moni haluaisi päästä "kalifiksi kalifin paikalle".

    • Soraraketti

      Pakkohan se on vaan tulla sivutieltä eteen, kun ei tajuta antaa tilaa.
      Usein olen isomman oikeudella saanut sitä mitä haluankin ja saan vastaisuudessakin.
      Turha tulla perässä mesoamaan. Olen nimittäin liikenteen ammattilainen.

      • Kallonkutistaja

        Itse asiassa viestisi sisältö on aivan sama kuin aloituksessakin, mutta eri sanoin sanottuna.

        Ensimmäisenä tulikin mieleen, kun luin aloitusta, että kyseessä on varmaan joku "soraraketti, tms", eikä mikään henkilöautoilija.


    • Ajaako se kuorma-auto sitten punaisia päin?

      Jos raskasta autoa ei saa pysähtymään esim. kolmion taakse, sen ei pitäisi ollenkaan lähteä liikenteeseen.

      Itse annan yleensä ihan mielelläni ja varsinkin raskaalle liikenteelle tilaa, mutten kuvittele sen syöksyvän pysähtymättä kolmion takaa, jos itse olen jo lähestymässä risteystä. Ei henkilöautokaan ilman jarrutusmatkaa varsinkaan jäisellä tiellä pysähdy.

      Viime talvena jouduin ajamaan lumi pöllyten pientareelle, kun yksi sankari hyökkäsi pysähtymättä perävaunun kanssa oikealta kolmion takaa ja kääntyi vielä vasemmalle edessäni. Onneksi takana tullut ei ajanut perääni. - Olisikohan perillisiä lohduttanut, että muut olisivat todistaneet ammattikuskin syylliseksi?

      • stycke

        "Jos raskasta autoa ei saa pysähtymään esim. kolmion taakse, sen ei pitäisi ollenkaan lähteä liikenteeseen"

        Ongelma ei yleensä ole se, että saadaan vaikka 7 jarruttavan akselin avulla se laitos pysähtymään siihen kolmion taakse, vaan se, että se sama kapine saadaan 1 vetävän akselin avulla siitä vielä liikkeelle, vaikka pieneen ylämäkeen. Ja ellei saada, henkilöautot ovat jo soittelemassa torvea ja menossa ohi vasemmalta ja oikealta.


    • Rattimatti

      Klo 16 jälkeen Pietarsaaressa. Tulin täydellä nupilla sivutietä risteykseen, jossa totesin päivätyöläisten autojen lauman valuvan tasaisena virtana risteävällä tiellä. Katselin hyvän tovin, löytyisikö rakoa, mihin ajaa. Vaan eipä sitä tahtonut tulla, kun pikkuautot ajelivat "vittumaisilla" väleillä toisiinsa nähden. Kun viimein löytyi sellainen kohtuullinen sauma mennä, lähdin kääntymään isommalle tielle, vaan kun pienestä mäestä piti lähteä, niin vaivalloistahan se meneminen oli. Ja heti alkoi henkilöbiilien ajovalot jo kaukaa räpsyttämään, koska tiettävästi tulin hidastamaan heidän menoa, tosin vain hetkellisesti. Onko tässä kyse vain pikkuautoilijoiden egosta vai onko todella niin kiire töistä kotiin, ettei riitä kärsivällisyys katsella muita tiellä liikkujia?

      • Tyhmyyttä

        Ku ovat hakeutuneet paskaan ammattiin vaihda alaa jos et kestä saada paskaa kohtelua liikenteessä!


      • Tyhmyyttä kirjoitti:

        Ku ovat hakeutuneet paskaan ammattiin vaihda alaa jos et kestä saada paskaa kohtelua liikenteessä!

        Tuskinpa tässä on kyse "paskan kohtelun" kestämisestä, vaan siitä että Suomen liikenteessä vallitsee minäminä-asenne. Vitti niin monilla liikenteessä seikkailevilla ei ole mitään joustoa mihinkään suuntaan, jos rekalla kääntyy jonkun paskapään eteen, vaikka tämä maanteiden kuningas tulisikin 0,5-0,7km:n päässä, niin moni henkilöautoilija liimautuu rekan perään kiinni osoittamaan mieltään. Jotkut ajavat ohi ja kiilaavat eteen ja jäävät siihen jarruttelemaan. TAHALLAAN. Olis saunan takana töitä...

        Jotkut sitten oikeasti ymmärtävät joustavan liikenteen säännöt. Näitä kuljettajia on niin pienempien kuin myös isompien rattien takana. Kyllä muutamissa kaupungeissa vituttaa pyöriä aamu- ja iltaruuhkien aikaan kun ei edes 40-50:n alueella löydä sellaista väliä johon uskaltaisi vääntäytyä. Saa istua minuutti tolkulla ja autoa vain tulee ja tulee ja tulee ja tulee. Ja vittu vielä näidenkin jälkeen tulee. Itse viheltelet siinä risteyksessä ja yrität kytätä sitä sopivaa rakoa johon lähteä, jonokin kasvaa takana silmänkantamattomin. Rekan takana liikenne seisoo jo parissa muussakin risteyksessä, kun kyseisessä risteyksessä ensimmäisenä oleva rekka ei pääse kääntymään kun ei kukaan risteävää tietä kulkeva malta antaa tietä - "minä ensin", muulla ei niin väliä.

        Vaan arvaappas miten hienoa on sitten, kun joku hieno kuljetteja "lukee liikennettä oikein" ja jarruttaa, jopa pysäyttää takanaan tulevan jonon ja laskee sen rekan kääntymään. Se antaa uskoa siihen, että liikenteessä on vielä muitakin kuin pelkkiä kusipäitä.


        Lisäyksenä olkoon vielä se, että jos joku sellainen lukee tämän, jota aivan perkeleesti ärsyttää rekan kääntyminen juuri hänen eteensä, niin seuraavalla kerralla katsele sitä tilannetta kokonaisuutena. Älä ajattele sitä niin, että se rekka kääntyi juuri sinun eteesi, vaan ajattele niin että ehkä se oli juuri SE rako johon kannatti lähteä, ehkä juuri sinun takanasi tulee perhanan pitkä letka autoja. Tai vaikka ei tulisikaan, niin ehkä vastakkaisesta suunnasta on tulossa pitkä (tai vähän lyhyempi) letka autoja, ja rekkakuski lukee tilanteen niin, että kun käännyn tuon (=sinun) eteen, niin pääsen tästä risteyksestä. Jos jään odottamaan tuota, niin sitten joudun odottamaan myös nuo toisesta suunnasta tulevat. Talvella mitä pitempään seisoo paikoillaan, niin sen vaikeampaa on se liikkeelle pääsy. Liukkaalla kelillä kun ei tarvitse edes kokonaan pysähtyä, niin johan on vaikeaa päästä liikkeelle. Onhan se mukava lähteä kuokkimaan sitä tienreunaa ja alkaa hiekottamaan sitä risteystä, kun ei kukaan pääse liikkumaan.


      • sinivilkku
        Tyhmyyttä kirjoitti:

        Ku ovat hakeutuneet paskaan ammattiin vaihda alaa jos et kestä saada paskaa kohtelua liikenteessä!

        tuossa juttelivat asiasta vähän aikaa sitten.

        Pojallenihan tapahtui pääkaupunkiseudulla niin, että tilaa ei löytynyt ja oli pakko pysähtyä liukkaaksi kiilloitettuun ylämäkiristeykseen.
        Jonkin aikaa siinä sitten jono takana kasvoi ja torvet soi. Viimein takanatulevat tajusivat, mistä on kyse ja siinä oli sukeutunut kunnon keskustelu asiasta. Oli aika moni h-autoilija tajunnut asian ja muuttanut kantaansa.

        Noniin, siis päivänä muutamana "pojat" juttelivat, että jospa tänä talvena ei yritetäkään päästä nuljuista risteyksistä päätielle kunnon kansalaisten eteen heidän pinnaansa kiristämään, vaan pysäytetään kiltisti ja siinähän sitten ollaan kuin p***a Junttilan tuvan seinässä. Jos loppuu heilläkin kiire, niin loppuu sitten siellä takanatulevillakin. Niitä on nopeasti siellä iso lauma konsertoimassa, on se musiikkia korville kuunnella erilaisia resonansseja ;)

        Jonain päivänä olet varmasti yksi konserttitorvensoittaja :D


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2993
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2604
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2245
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1966
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1546
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1497
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      29
      1316
    Aihe