Otin vapauden kopioida jutun. Itse en osaisi sen paremmin sanoa...
http://80.248.162.138/keskustelu/Forum/Frameset.aspx
Liikenneturvallisuutta vai näpertelyä?
Mitenkähän tämä uusi liikenneturvallisussuunnitelma kuullostaa ihan
samalta kuin tehottomaksi havaittu vuoden 2000 suunnitelma?
Suomessa kuolee erilaisissa onnettomuuksissa lähes 3000 ihmistä
vuosittain, miksi vain liikenneonnettomuuksista puhutaan?
Sellaisia kuolemaanjohtaneita onnettomuuksia missä ylinopeus on
yksiselitteinen syy on vuosittan noin 1%, ja sellaisia joissa
ylinopeudella on ehkä ollut osuutta asiaan on runsas 10%, kuitenkin kun
liikenneturvallisuudesta puhutaan, niin puhutaan poikkeuksetta vain
ylinopeuksista, miksi? Oliskohan siksi että valtaosa (oliko peräti 90%)
liikenteen sakkotuloista tulee nopeusvalvonnasta?
Ja miksi liikenteessä kuolleiden määristä puhutaan vaan absoluuttisina
määrinä eikä suhteuteta sitä ajokilometreihin, antaisiko se liian hyvän
kuvan liikenneturvaallisuudesta ja veisi pohjaa pois jatkuvilta
sääntöjen ja rangaistusten kiristämisvaatimuksilta?
Ulkomaisissa tutkimuksissa ja käytännössäkin havaittu turvallisin
nopeusrajoitus on sellainen minkä autoilijat mieltää järkeväksi, jos
rajoitus on suurempi niin onnettomuusriski kasvaa jyrkästi, jos se on
alempi (kuten suomessa) niin onnettomuusriski kasvaa jälleen, ei yhtä
jyrkästi, mutta kasvaa kuiteskin. Tutkimusten mukaan tajamaa-alueilla
90% autoilijoista ajaa ylinopeutta, tästä luulisi tyhmemmänkin silloin
tajuavan että niitä rajoituksia ei mielletä järkeviksi.
Mutta onpahan sakkotulot taattuja.
Mitä sitten tulee talvinopeurajoituksiin, niin tutkimukset on
osoittaneet että keskinopeudet laskee vain muutaman kilometrin tunnissa,
toisinsanoen kukaan ei niitä noudata, ja jos ylinopeus olis niin
vaarallista kuin väitetään, luulisi että talvirajoituksen aikana
liikenteessä kuolisi moninkertainen määrä ihmisiä, mutta virallisen
propagandan mukaan ne sensijaan pelastaa ihmisiä, kummallista tämä
liikenneturvallisuusmatematiikka.
Muutenkin tässä maassa suhtaudutaan lieviin ylinopeuksiin täysin
hysteerisesti, turvallisuuden kannalta tärkeintä on oikea tilannenopeus,
joka taas riippuu tiestä, liikenteestä, kelistä jne...
Oikeata tilannenopeutta ei näe mistään peltikyltistä taikka mittarista,
sen on autoilijan osattava itse arvoida katsomalla auton ikkunasta ulos,
ja jos sitä ei osaa, niin ennemmin tai myöhemmin rytisee vaikka kuinka
noudataisi rajoituksia.
Britanniassa Liverpoolin yliopisto teki hiljattain laajan tutkimusen
automaattisen nopeusvallonnan toimivuudesta, ja sehän toimi erinomaisen
hyvin kun kyseessä oli rahan kerääminen valtiolle, mutta
liikenneturvallisuuteen sillä ei ollut mitään vaikutusta, toisinsanoen
siis rahastusta puhtaimmillaan.
Mitä tulee promillerajoihin, niin koska tutkimusten mukaan vakavia
onnettomuuksia alkaa tapahtua vasta yli 1 promillen kaasussa, niin 0.5
promillea on ihan hyvä raja, 0.2 on lähinnä tekopyhää saivartelua, millä
tuskin on mitään todellista vaikutusta liikenneturvallisuuteen.
Myöskin nykyinen handsfreepakko on oisittautunut aika järjettömäksi,
autossa saa käyttä ns kylmää luuria jossa on johto joka voi tarttua
rattiin, vaihdekeppiin jne, mutta ei normaalia kännykkä, onhan se nyt
paljon turvallisempaa ilman sotkeutuvia johtoja, kaikenmaailman
korvanappi-johtohässäköiden kanssa pelaamisesta puhumattakaan.
Ruotsissa eivät moista lakia säätäneet kun tutkimuksissa havaitsivat
että kännykän käyttö ilman handfreetä ole sen vaarallisempaa kuin sen
kanssakaan. Meillä oli jo aikaisemminkin tieliikennelaissa pykälä että
kaikki ajoa häiritsevä toiminta on kiellettyä, joten sen lisäksi että
kyseinen handsfreelaki on järjetön, niin se on myös täysin turha.
Suomessa olisi liikenteen osalta todellakin tarvetta asennemuutokselle,
varsinkin päättäjillä, liikennesuunnitelijoilla jne, sillä täällä ei
selvästikkään oikeasti haluta parantaa liikenneturvallisuutta,
sensijaan harrastetaan kaikenlaista turhanpäiväista näpertelemistä
minkä ainoa tarkoitus näyttää olevan autoilijoiden kiusaaminen ja
rahastaminen.
Mitä sitten pitäisi tehdä?
Teiden peruskuntoa pitäisi parantaa kaikkialla, se vaatii rahaa, jostain
kumman syystä sitä vaan ei tahdo löytyä vaikka liikenteestä peritään
lähes kymmenekertaisesti veroja sijoituksiin nähden.
Ajoneuvokantaa pitäisi parantaa, suomessa ajetaan euroopan vanhimalla
autokannalla, tämä olisi helppoa verotusta muuttamalla, mutta se raha...
Ajokoulutusta pitäisi parantaa, tämä ei vaadi kuin poliittista tahtoa,
esim sallimalla liukkankelin harjotteluratojen perustamisen järvien
jäälle yms.
Liikennesääntöjen ja -järjestelyjen järkeistäminen, liikenne on
turvallisinta silloin kun kaikki noudattaa sääntöjä, ja kyllä ihmiset
noudattaa sääntöjä, jos säännöt vaan on järkeviä, jos ne taas koetaan
järjettömiksi, niin niistähän vähät välitetään. Käytännössä tämä
tarkoittaa sitä että nopeusrajoitukset on nostettava järkevälle tasolle,
muut typeriksi koetut lait kuten talvinopeusrajoitukset ja
handsfreepakko kumottava jne. Tätä ei ilmeisesti haluta tehdä siitä
syystä että jos kaikki noudattaisi liikennesääntöjä, niin valtio
menettäisi 65 miljonaa euroa sakkotuloja.
Liikenneministeriön sivuilta lainattu
13
842
Vastaukset
- Vtu-stna
Todella hyvää tekstiä!!
Tosin, tämän palstan nysvääjät tietenkin teilaavat tekstin lammasmaiseen tapaansa!
Yhteiskunta ajaa tavallisia kansalaisia autoineen nurkkaan, jossa poli-isit heitä rahastavat.
Itse ajan aina oikeaa tilannenopeutta ja puhelin reilusti kädessä mikäli puhelimessa puhun! Ainoat vaaratekijät ovat vitun nysvääjät handsfree-napit korvissaan, joiden ohittaminen näillä perkeleellisen huonoilla teillä on jokapäiväinen riesa!!! - Lapsi..
Olisi kiva tietää millä perusteilla tehdään muutos lakiin tai tehdään uusi laki jos kohtakin todetaan typeräksi. Miten lakiin voitiin edes ajatella että kevytluuri olisi jotenkin parempi kuin oikea puhelin. Johtohan on helvetin hankala kun se pyörii ratin ympärille ja jopa estää ratin kääntämisen, käsien käytön jne. Täydelliset autohf-sarjat maksaa vielä niin paljon että on ihan varma asia että tavallinen kuluttaja ei sellaista hanki.
1) Rangaistiin vasta, kun on aiheuttanut toiselle vahinkoa.
2) Annettiin todella arvoa autoilijan omalle harkintakyvylle, mikä edellytti, että ajokorttia ei annettu 'demokraattisesti' kaikille harkinta- ja/tai toimintakyvyttömille.- Ohjaamotarkkailija
Tästä asiasta. Osakkeesi nousi juuri. Sulla on ollut oikeudentajua kertomuksissasi. Tahallisesti "kärjistänyt" niitä. Ja pikkusielut ovat vetäneet "hernettä,,," joka on ollu tarkoituskin. Mehän ei hypätä kaivoon jos valtion virkamiehet käskee...
Turvallisia ohituksia... - sinivilkku
onkin joku puhunut järjen sanoja.
Kiitos kun kopsasit sen tänne :) Siinähän noita on samoja asioita, joista on tullut itsekin kirjoiteltua.
Taajamissa minä en ole koskaan katsellut nopeusmittaria, vaan tarkkaillut sitä liikennettä, mutta eipä ole tullut onnettomuuksiakaan, eikä edes "läheltä piti" -tilanteita. Yksi ylinopeus-sakko tuli sitten viimein siitäkin hyvästä ja ilmeisesti uuden kamera-auton kuvaamana. (Mitätön rikesakko muuten ja tuli rahalle vastinetta, eli sen sakon määrä tais mennä virkavallan kuluihin täysimääräisenä, ellei ylikin. En nimittäin mennyt hakemaan sitä mistään vaan odottelin kaikessa rauhassa tuontia ja minuahan ei ihan noin vain tavoita mistään. Joutavatpahan ajelemaan, kun niillä töin ovat.:)- pikku-stobe
on naurettava.esim minä maissipiippuni(tupakin yms) kanssa liikenteessä olen varmasti vaarallisempi kuin kännykkään puheleva........
- Huippukuski
Niin kauan kuin Suomessa kuolee ihmisiä muuallakin kuin liikenteessä niin minä vähät välitän niistä säännöistä joita pidän typerinä. Vittu ne aiheuttaa enemmän vaaraa jotka niitä sääntöjä noudattaa! Ja kyllä noi tiet pitäisi parempaan kuntoon saada ja ihan sama mistä ne rahat otetaan kunhan ei multa. Ja mä en ymmärrä, miksi pahoinpitelylakeja muuteta järkeviksi. Nytkin ihmiset vetelee toisiaan turpaan joten nykyisiä lakeja pidetään järjettöminä. Pitäisi saada lyödä jos siltä tuntuu!
Mä oon muuten ihan tasan yhtä iso auktoriteetti kuin tuo Auto - Anteron lainauksen kirjoittanut kaveri.- tyyppi
Et sitten tainnut ymmärtää jutun ydintä ollenkaan.
- Pitkänmatkan nauraja
tyyppi kirjoitti:
Et sitten tainnut ymmärtää jutun ydintä ollenkaan.
Heitäpä tiivistäen.
- totta tosiaankin
Siis jos harva onnettomuus johtuu ylinopeuksista, niin ei se tarkoita että tilannenopeus olisi oikea. Rajoituksen alapuolella ajetaan tilanteissa liian kovaa. Tuolla liikenteessä on niin kädettömiä muka taitavia kuskeja, että sen takia pyritään nopeusrajoitukset laittamaan sen alhaisemman tilannenopeuden tasolle.
- finnbulli
Säästäisi paljon tiehoitovaroja,kun ei juuri kukaan uskaltaa käyttää autoa.
- Elmeri
Ihan asiatekstiä, täytyy myöntää.
Toisaalta turhaa vikinää. Minä ainakin jatkaisin samaa ajotapaa kuin nykyään, vaikka nopeusrajoitukset olisi 30km/h pienempiä tai suurempia. En kovinkaan hartaasti niitä seuraile. Ja mitä tien kuntoon tulee, niin mitä huonompi tie, niin sitä enemmän kaasua. Ja hidasteissa tööttö pohjaan. Sakkoja ei ole minulle ruhtinaallisesti kertynyt, ovela (ja nopea) kettu kun olen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa942713En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361829- 101734
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211601Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681437- 1191237
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91136- 201039