Esimerkki elävästä elämästä:
Jonon ensimmäinen autoilija ajaa esim. kahdeksankympin alueella noin seitsemääkymppiä. Jonon vetäjän perässä ajaa joku teiden ammattilainen rekallaan roikkuen ensimmäisen puskurissa kiinni. Ei tietoakaan turvavälistä.
Itse ajan kolmantena ja lähden ohitukseen. Ohitan rekkaa, kunnes huomaan jonkun tulevan vastaan. Ahtaudun tähän jononvetäjän ja rekan väliin (n. 20 metriä) ja kas kummaa. Rekkahomo alkaa vilkuttelemaan pitkillä.
Mikä vaivaa. Rapaa tuskin ehtii lentää sinne kolmanteen kerrokseen tällä välillä. Jos kyse on siitä, että jarrutan vauhdinottoa ylämäkeen, niin jätä pidempi väli, koska et kuitenkaan tuolla lyhyehköllä suoranpätkällä olisi ohi päässyt.
Ajatte päivittäin samoja teitä, joten luulisi teidän tietävän, koska on otollinen suora vetää rekalla ohi, mutta ei. Roikutaan perseessä kiinni vaikka mutkaisempaa pätkää on kilometritolkulla, eikä toivoakaan ehtiä rekalla ohi.
Olisi varmaan helpompaa pitää reilu "turvaväli" niin voisi ehkä helpommin ottaa ennakkoa myös ylämäkiin jne.
Tämä ei ole yksittäistapaus, vaan olen törmännyt tähän "ilmiöön" useita kertoja. Tosin kilsojakin kertyy kuukaudessa n. 5000.
Ehkä tämä on vaan rekkakuskien yleinen tapa korostaa omaa ammattitaitoaan, jotta pääsee huoltsikan baarissa hyvän kahvin ääressä kiroilemaan kollegoilleen kello kolmelta yöllä, kuinka perseestä nuo henkilöautoilijat ovat.
Rekkakuskitko ammattilaisia?
38
3159
Vastaukset
- rahtari
pysy kotona jos ei hermot kestä.....ei tartte tulla rekkojen jalkoihin pyörimään.. meillä on muutakin tekemistä kun kytätä töppöiliöitä.......
- rekka
Tais osua vyön alle. Sulla ne ei käämit kestä.
Eikös se jonon ensimmäinen ole se töppöilijä. Sitten tulee se toinen pelle, joka nussii persiissä kiinni? Joten voisit kytätä töppöilijöitä vähän kauempaa... - Ammattimies
rekka kirjoitti:
Tais osua vyön alle. Sulla ne ei käämit kestä.
Eikös se jonon ensimmäinen ole se töppöilijä. Sitten tulee se toinen pelle, joka nussii persiissä kiinni? Joten voisit kytätä töppöilijöitä vähän kauempaa...Olen kiinnittänyt samaan kusipäisyyteen itsekin, ajan näet itse myös isoa rekkaa mutta en kenenkään perseessä roikkuen, kun pidän vauhtia lain puitteissa, joka muuten on 80 meille isojen autojen kuljettajille, niin eikös vaan sieltä liimaannu joku vitun kakara rekkapena puukengät vipattaen perseeseen kiinni valoilla vilkuttelemaan, on todella aihetta ihmetellä moista käytöstä näiltä muka "ammattilaisilta". Ohitustilanteet joissa moiset kusipäät sitten muista piittaamatta lähtevät, ovat yleensä juuri sellaisia "vittu mua väistätte" tilanteita. Sanonkin nyt näin reilusti kyseisille ammattikuntamme mätäpaiseille, että, vetäkää vittu päähänne ja hukkukaa omaan typeryyteenne.
- jfhlsdfhlksdhf
Ammattimies kirjoitti:
Olen kiinnittänyt samaan kusipäisyyteen itsekin, ajan näet itse myös isoa rekkaa mutta en kenenkään perseessä roikkuen, kun pidän vauhtia lain puitteissa, joka muuten on 80 meille isojen autojen kuljettajille, niin eikös vaan sieltä liimaannu joku vitun kakara rekkapena puukengät vipattaen perseeseen kiinni valoilla vilkuttelemaan, on todella aihetta ihmetellä moista käytöstä näiltä muka "ammattilaisilta". Ohitustilanteet joissa moiset kusipäät sitten muista piittaamatta lähtevät, ovat yleensä juuri sellaisia "vittu mua väistätte" tilanteita. Sanonkin nyt näin reilusti kyseisille ammattikuntamme mätäpaiseille, että, vetäkää vittu päähänne ja hukkukaa omaan typeryyteenne.
Eilenkin aamulla normaalissa ajorytmissä rekan nuppi oli arviolta 5 metrin päässä takapuskurissa.
Niin ja mulla lasissa 90 mittarin mukaan.
Seuraavan kerran myöhästyn vaikka päivän töistä ja seuraan tuollaista idioottia ja vedän turpaan.
Nimimerkki. thainyrkelyä kilpailutasolla 5 vuotta ja paino 95.ps. Saa tulla vastaa koko rekka terminaali. Kiitos. - kaikki edes
Ammattimies kirjoitti:
Olen kiinnittänyt samaan kusipäisyyteen itsekin, ajan näet itse myös isoa rekkaa mutta en kenenkään perseessä roikkuen, kun pidän vauhtia lain puitteissa, joka muuten on 80 meille isojen autojen kuljettajille, niin eikös vaan sieltä liimaannu joku vitun kakara rekkapena puukengät vipattaen perseeseen kiinni valoilla vilkuttelemaan, on todella aihetta ihmetellä moista käytöstä näiltä muka "ammattilaisilta". Ohitustilanteet joissa moiset kusipäät sitten muista piittaamatta lähtevät, ovat yleensä juuri sellaisia "vittu mua väistätte" tilanteita. Sanonkin nyt näin reilusti kyseisille ammattikuntamme mätäpaiseille, että, vetäkää vittu päähänne ja hukkukaa omaan typeryyteenne.
ole kakaroita, vaan aikaisia ihmisiä jotka ovat ajaneet jo ties kuinka pitkään. Lieneekö leipääntymisestä kyse, tai oman ammatin arvostuksen puutteesta. Itse ajan täysperää seitsemättä vuotta ja sen olen huomannut että rajoitusten mukaan ajaessa jalkoihin jää ja kirkkaasti. Vaan eihän se minuun satu kun kaveri roikkuu hanurissa ja itse jarrutan edessä olevan esteen vuoksi. Kaveri ei edes ehdi tajuta mikä siihen osui kun lasikuitua alkaa tunkea tuulilasista sisään.
- Rekkanainen
Ammattimies kirjoitti:
...mitään lisättävää kirjoitukseesi, näinhän tämä on. Mutta ei yleistetä kaikkia nuoria kuljettajia samanlaisiksi, koska fiksujakin heidän joukostaan löytyy.
Yhdistelmäkortin ikäraja tulisi nostaa ikään 25v.
Mitä jonon muodostumiseen tulee, niin olen kyllä sitä mieltä, että ensimmäinen auto ei tee jonoa, vaan sen takapuskuriin liimautuva autoilija eli jonon toisena oleva. Rekkanainen kirjoitti:
...mitään lisättävää kirjoitukseesi, näinhän tämä on. Mutta ei yleistetä kaikkia nuoria kuljettajia samanlaisiksi, koska fiksujakin heidän joukostaan löytyy.
Mitä jonon muodostumiseen tulee, niin olen kyllä sitä mieltä, että ensimmäinen auto ei tee jonoa, vaan sen takapuskuriin liimautuva autoilija eli jonon toisena oleva.Miten sitten kävisi puolustusvoimien autokomppanioiden?
Rekkanainen kirjoitti:
Mitä jonon muodostumiseen tulee, niin olen kyllä sitä mieltä, että ensimmäinen auto ei tee jonoa, vaan sen takapuskuriin liimautuva autoilija eli jonon toisena oleva.Mitä luulet kumpi oppii nopeammin ajamaan yhdistelmällä? Kaveri joka on saanut c kortin 18 vuotiaana ja E kortin 21 vuotiaana.
vai se toinen joka saa C kortin VASTA 21 vuotiaana ja ja E:n VASTA 25 vuotiaana. ja eikö tuo c kortti ole jo nousemassa 20 vai 21. mulla on ainakin omat epäilykset. tietty kaksvitosena on järki jo toista (tai pitäisi olla...) mutta siitä huolimatta.
oletkos kolleeka ikinä kuullut sitä juttua että "minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa" vai mitenhän tuo meni... =)
toisaalta ymmärrän senkin että meitä nuorempia aina katsellaan pitkin nenää... kovin tuttua... mutta ei niin hirveen reilua.- Rekkanainen
Säiliösuhari kirjoitti:
Mitä luulet kumpi oppii nopeammin ajamaan yhdistelmällä? Kaveri joka on saanut c kortin 18 vuotiaana ja E kortin 21 vuotiaana.
vai se toinen joka saa C kortin VASTA 21 vuotiaana ja ja E:n VASTA 25 vuotiaana. ja eikö tuo c kortti ole jo nousemassa 20 vai 21. mulla on ainakin omat epäilykset. tietty kaksvitosena on järki jo toista (tai pitäisi olla...) mutta siitä huolimatta.
oletkos kolleeka ikinä kuullut sitä juttua että "minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa" vai mitenhän tuo meni... =)
toisaalta ymmärrän senkin että meitä nuorempia aina katsellaan pitkin nenää... kovin tuttua... mutta ei niin hirveen reilua....ikäraja nousee 21 vuoteen, mahtaako olla v.2009, vannomatta paras vuoden osalta.
Nimenomaan järjen vuoksi toivoisin ikärajaa nostettavan. Ikävä kokemukseni kun on juuri se, että ne toisiaan ohittelevat rekkakuskit ovat juuri näitä nuoria, kaikki tietäviä teiden kingejä. Nuorten joukossa on toki hyvää ainestakin, ei käy kieltäminen, mutta holtiton ja muista piittaamaton käyttäytyminen on nuorten osalta liikenteessä kasvusuunnassa ja kun siihen lisätään yhtälöön raskas ajoneuvo, niin laulu on valmis. Valitan. Rekkanainen kirjoitti:
...ikäraja nousee 21 vuoteen, mahtaako olla v.2009, vannomatta paras vuoden osalta.
Nimenomaan järjen vuoksi toivoisin ikärajaa nostettavan. Ikävä kokemukseni kun on juuri se, että ne toisiaan ohittelevat rekkakuskit ovat juuri näitä nuoria, kaikki tietäviä teiden kingejä. Nuorten joukossa on toki hyvää ainestakin, ei käy kieltäminen, mutta holtiton ja muista piittaamaton käyttäytyminen on nuorten osalta liikenteessä kasvusuunnassa ja kun siihen lisätään yhtälöön raskas ajoneuvo, niin laulu on valmis. Valitan.rekkoja ajaa kilometri/keikka palkkalaiset puupäät. mulla ainakaan henkilökohtaisesti ole minneen kiire. aivan sama meneekö 5-10 min. kauemmin kun palkan saa joka minuutista.
mutta mietitäänpä nyt jos pitkän kortin ikäraja nousisi 25 vuoteen niin luulenpa että kuljettajat jollain kohtiin loppuisi. eihän kukaan odota viittä vuotta että pääsee töihin. ammattikoulut ja sotaväet yleensä käyty kuitenkin parikymppisenä.
eikä nuppihommia riitä kaikille. vai riittääkö?
Jononvetäjät voisivat jäädä kotiin ja rekkakuskit voisivat pysyä 10% ylinopeutta(matkanopeus) ajavien autojen puskurista kauempana. Tuskin sillä on rekallekaan mäessä väliä kulkeeko se 86 vai 88 km/h?
Ylipäätään AUTOKOULU 5 VUOTISEKSI!- abce
Sitä ei vaan taida ymmärtää aina henkilö-autolla liikkuvat, miksi joku roikkuu hitaan perässä. Roikkuvathan henkilö-autotkin toistensa perässä, mutta se ei kiinnitä kenenkään huomiota.
Tässä tapauksessa tulee mieleen ainakin yksi mahdollinen syy. Jos on ns. kiire, ja ohi pitäisi päästä jollakin tavoin hitaasta kulkijasta. Jos ei ole siinä ihan edelläajavan tuntumassa, niin takaa tulevat kiilaavat siihen väliin. Ja estävät sitten sen hitaan ohituksen myös niillä mahdollisilla pitemmillä suorilla.
Jotenka sinäkin ikäänkuin etuilit pikkuautosi nopeudenturvin ohitusvuoroaan odottavaan kuorma-autoon nähden. Ja jos et nähnyt sitä vastaantulijaa jo ohitukseen lähtiessäsi, niin se oli kaikenkaikkiaan riskiohitus sinulta.
Toisaalta jos sinä ajattelet niin kuin kirjoitat, esim. "rekkahomo". Niin sinun asenteisellesi ihmiselle on turha alkaa selittämään miksi joku tekee, niin kuin tekee.Jos nyt puhutaan rekan roikkumisesta hitaan henkilöauton perässä, niin ainakin tukkirekat menevät 75 km/h köröttelevästä henkilöautosta aivan takaa samasta nopeudesta kiihdyttäen ohi, että heilahtaa.
Jos takaa tulevat ohittavat sen rekan ja kiilaavat siihen väliin, niin eivät kyllä yleensä kauaa siinä viihdy ja varmasti siinä helpommin henkilöautolle ohitustilaisuus avautuu kuin rekalle. Poikkeuksiakin voi tietysti olla.
"Jotenka sinäkin ikäänkuin etuilit pikkuautosi nopeudenturvin ohitusvuoroaan odottavaan kuorma-autoon nähden."
No eihän siellä nyt sentään mitään ohitusvuorojärjestystä ole.
"Ja jos et nähnyt sitä vastaantulijaa jo ohitukseen lähtiessäsi, niin se oli kaikenkaikkiaan riskiohitus sinulta."
Valitettavasti Suomen teiltä löytyy paikkoja, joissa ohitus on sallittu, mutta vastaantulija on näkemäesteen takana. Sitten on vielä paikkoja, joissa ohitustilaisuutta kytätessä jää ohituskielto helposti huomaamatta ja vastaantulijä on lähellä, mutta näkemäesteen takana.
Tuosta lopusta voimmekin olla samaa mieltä.- säännöt
Kun ajoneuvo täytyy pystyä pysäyttämään turvallisesti, niin se merkitsee rekoilla pitempää väliä, koska myös pysähtymismatka on pitempi.
Jälkikin on aivan eri luokkaa, jos rekka ajaa pikkuauton perään. - abce
Kairakettu kirjoitti:
Jos nyt puhutaan rekan roikkumisesta hitaan henkilöauton perässä, niin ainakin tukkirekat menevät 75 km/h köröttelevästä henkilöautosta aivan takaa samasta nopeudesta kiihdyttäen ohi, että heilahtaa.
Jos takaa tulevat ohittavat sen rekan ja kiilaavat siihen väliin, niin eivät kyllä yleensä kauaa siinä viihdy ja varmasti siinä helpommin henkilöautolle ohitustilaisuus avautuu kuin rekalle. Poikkeuksiakin voi tietysti olla.
"Jotenka sinäkin ikäänkuin etuilit pikkuautosi nopeudenturvin ohitusvuoroaan odottavaan kuorma-autoon nähden."
No eihän siellä nyt sentään mitään ohitusvuorojärjestystä ole.
"Ja jos et nähnyt sitä vastaantulijaa jo ohitukseen lähtiessäsi, niin se oli kaikenkaikkiaan riskiohitus sinulta."
Valitettavasti Suomen teiltä löytyy paikkoja, joissa ohitus on sallittu, mutta vastaantulija on näkemäesteen takana. Sitten on vielä paikkoja, joissa ohitustilaisuutta kytätessä jää ohituskielto helposti huomaamatta ja vastaantulijä on lähellä, mutta näkemäesteen takana.
Tuosta lopusta voimmekin olla samaa mieltä.Kuten sanoinkin, jokainen ajettelee omalta kantiltaan asioita.
Autojakin on monenlaisia, niin kuorma-autoissa kuin henkilö sellaisissa. Mutta en usko monenkaan jäävän odottamaan sitä ohitusta sinne sadanmetrin päähän. Ainakaan jos ei tunne tiestä jokaista sopivaa ohituspaikkaa.
Ei ne takaa tulevat olekkaan siinä välissä pitkään, mutta niitä tulee aina uusia ja uusia. Joten ne estävät sen hitaamman ohituksen siltä yhdistelmältä melko totaalisesti. Jos ei se yhdistelmä pidä vähän pienempää väliä siihen hitaaseen autoon. Ja näinhän ne yhdistelmä jonot syntyvätkin usein. Hitaat henkilö-autot hidastavat joidenkin vauhtia, ja kohta siinä onkin jo useampi yhdistelmä peräjälkeen, ja ohi ei sitten pääse millään.
Ohitusvuorojärjestys olisi kyllä joskus paikallaan, kun seuraa sitä hirveää kiilaamista. Kyllä sillä henkilö-autolla pääsee niistä "nysvääjistä" ohitse.
Valitettavasti, jos tiessä on mahdollinen näkemäestä. Silloin ei pitäisi ohittaa ollenkaan. Vaikka ohitusta ei olisikaan nimenomaan kielletty. - Rekkanainen
Ohituspaikan kyttääminen EI oikeuta roikkumaan edellä ajavan takapuskurissa. Siihen on ihan turha mennä norkoilemaan. Kun se pitkä suora avautuu, niin paras ja turvallisin konsti on lähteä kiihdyttämään vauhtia riittävän pitkältä, olipa alla rekka tai henkilöauto.
Esimerkki; ajat takapuskurissa kiinni nopeutena 60km. Lopulta vapautuu paikka. Mikä on nopeutesi ohitettavan rinnalla?? 60, niinpä niin. Entäs kun lähdet 200m:n päästä?? Riippuen allasi olevasta menopelistä, rekalla rinnalla vauhti 80 ja henkilöautolla vaikka sit se 100.
Kummallako nopeudella olet nopeammin ohitettavasta ohi??
Toisekseen, varsinkin henkilöautolla edessä olevaa liikennettä on huomattavasti helpompi seurata, kun väliä edellä ajavaan on. Rekanvetäjän ohjaimista nyt näkyvyys on sitten erilainen, ellei sitten kollega ole edessä. Katsellemmehan tilanteita paljon korkeammalta, mutta sekään ei silti pelasta äkkinäisiltä tilanteilta eli turvavälit kunniaan. - jonot
abce kirjoitti:
Kuten sanoinkin, jokainen ajettelee omalta kantiltaan asioita.
Autojakin on monenlaisia, niin kuorma-autoissa kuin henkilö sellaisissa. Mutta en usko monenkaan jäävän odottamaan sitä ohitusta sinne sadanmetrin päähän. Ainakaan jos ei tunne tiestä jokaista sopivaa ohituspaikkaa.
Ei ne takaa tulevat olekkaan siinä välissä pitkään, mutta niitä tulee aina uusia ja uusia. Joten ne estävät sen hitaamman ohituksen siltä yhdistelmältä melko totaalisesti. Jos ei se yhdistelmä pidä vähän pienempää väliä siihen hitaaseen autoon. Ja näinhän ne yhdistelmä jonot syntyvätkin usein. Hitaat henkilö-autot hidastavat joidenkin vauhtia, ja kohta siinä onkin jo useampi yhdistelmä peräjälkeen, ja ohi ei sitten pääse millään.
Ohitusvuorojärjestys olisi kyllä joskus paikallaan, kun seuraa sitä hirveää kiilaamista. Kyllä sillä henkilö-autolla pääsee niistä "nysvääjistä" ohitse.
Valitettavasti, jos tiessä on mahdollinen näkemäestä. Silloin ei pitäisi ohittaa ollenkaan. Vaikka ohitusta ei olisikaan nimenomaan kielletty.Usein näkee kun lähtevät liikkeelle peräkkäin huoltoasemalta tai levähdyspaikalta, puhumattakaan satamasta. Voi olla vaikka 10 rekkaa peräkkäin.
Ihmettelen vaan niitä ohituksiakin, jos toinen rekka ajaa 5km/h hitaammin, niin onko järkeä ohittaa? Välillä todella vaarallisia tilanteita, kun ohitus kestää ja kestää..
- pahimpia
kitisijöitä joka asiassa ja luulevat, että he suomessa ainoat jotka tekevät töitä. Liikenteessä tekevät mitä huvittaa, tulevat liittymistä miten huvittaa, punaiset valot eivät koske heitä ollenkaan, pahimpia perässä roikkujia ja eivät ota koskaan huomioon muuta liikennettä.
- Lize
Jaa rekkakuskit kitisijöitä. Kun tätä palstaa lukee niin eipä uskoisi. Pahimmat kitisijät löytyvät ha-kuskeista, syystä tai syyttä. Usein itse aiheuttaman syyn takia. Monen mielestä rekkakuskit on m***kuja, eivät väistä tai anna tietä. Totta, eivät annakaan kaikille. Onkos tullut mietittyä miksi näin on? Syy löytyy omasta käyttäytymisestä. Osa kiusaa tahallaan kuka mitenkin (liikenteessä leikkimistä en ole koskaan ymmärtänyt), jotkut eivät vain ajattele muuta kuin omaa matkantekoa. Jos rekkamies helpottaa jollain tavalla matkantekoasi, KIITÄ (esim. heilauta kättä).
Kuinkahan moni ha-kuski ottaa muun liikenteen huomioon (käsittää ihan kaikki)? Kuinka moni ha-kuski voi sanoa ettei ole ikinä ajanut punaisia päin? Ja kun seurailee jonoja, useimmiten olen huomannut henkilöauton kuin rekan olevan edessä ajavan puskurissa kiinni. Ja olen melko varma että niin olette tekin huomanneet, että se siitä täydellisyydestä..
".. luulevat, että he suomessa ainoat jotka tekevät töitä."
Aika huvittava lause. Kyllä rekkamiehet tietää muidenkin tekevän työtä. Rekkamiehet tietävät myös sen, että valtaosa tekee työtä muualla kuin tienpäällä. Vaan ilmeisesti kaikki eivät sitä tiedä.. - sinivilkku
Lize kirjoitti:
Jaa rekkakuskit kitisijöitä. Kun tätä palstaa lukee niin eipä uskoisi. Pahimmat kitisijät löytyvät ha-kuskeista, syystä tai syyttä. Usein itse aiheuttaman syyn takia. Monen mielestä rekkakuskit on m***kuja, eivät väistä tai anna tietä. Totta, eivät annakaan kaikille. Onkos tullut mietittyä miksi näin on? Syy löytyy omasta käyttäytymisestä. Osa kiusaa tahallaan kuka mitenkin (liikenteessä leikkimistä en ole koskaan ymmärtänyt), jotkut eivät vain ajattele muuta kuin omaa matkantekoa. Jos rekkamies helpottaa jollain tavalla matkantekoasi, KIITÄ (esim. heilauta kättä).
Kuinkahan moni ha-kuski ottaa muun liikenteen huomioon (käsittää ihan kaikki)? Kuinka moni ha-kuski voi sanoa ettei ole ikinä ajanut punaisia päin? Ja kun seurailee jonoja, useimmiten olen huomannut henkilöauton kuin rekan olevan edessä ajavan puskurissa kiinni. Ja olen melko varma että niin olette tekin huomanneet, että se siitä täydellisyydestä..
Aika huvittava lause. Kyllä rekkamiehet tietää muidenkin tekevän työtä. Rekkamiehet tietävät myös sen, että valtaosa tekee työtä muualla kuin tienpäällä. Vaan ilmeisesti kaikki eivät sitä tiedä..>> Jos rekkamies helpottaa jollain tavalla matkantekoasi, KIITÄ (esim. heilauta kättä).
- kiittää?
Lize kirjoitti:
Aika huvittava lause. Kyllä rekkamiehet tietää muidenkin tekevän työtä. Rekkamiehet tietävät myös sen, että valtaosa tekee työtä muualla kuin tienpäällä. Vaan ilmeisesti kaikki eivät sitä tiedä..Tien antaminenhan on luonnollista.
Itse en ole ajatellutkaan kiittää sen jälkeen, kun eräs rekka suoralla näytti vilkkua mennä ohi.
Kurkistin varovasti ja sieltähän tuli auto vastaan. Näki varmasti, eikä taatusti aikonut kääntyä mihinkään, kun ei ollut risteystä. - Tepa
kiittää? kirjoitti:
Tien antaminenhan on luonnollista.
Itse en ole ajatellutkaan kiittää sen jälkeen, kun eräs rekka suoralla näytti vilkkua mennä ohi.
Kurkistin varovasti ja sieltähän tuli auto vastaan. Näki varmasti, eikä taatusti aikonut kääntyä mihinkään, kun ei ollut risteystä....arviointivirheen pohjalta lopetat kiittämisen.
Monasti jos suoran alussa näyttää ohitusmerkkiä, niin takana oleva henkilöauto alkaa kurkkimaan ja kurkkimaan ja suorittaa ohituksen vasta sitten kun suora on lopussa.
Myöskään se, että suoran toisessa päässä näkyy auto, ei tarkoita etteikö edellä menevää voisi ohittaa. Korkealta on ehkä hivenen helpompi arvioida etäisyys vastaantulijaan ja näin voi vilkkua vilauttaa.
Itse en kyllä uskalla nykyään enää kovin ahtaissa paikoissa ohitusmerkkiä antaa, koska koskaan ei tiedä miten hidas ohittaja sieltä takaa on tulossa.
Ja tuohon että miksi kiittää: miksi minä olisin kohtelias sinulle (=helpottaisin ohitusta ohitusmerkillä, mikäänhän ei minua tähän velvoita!) jos sinäkään et ole minulle?? Yksinkertaista peruskäytöstä, suurimmalle osalle meistä jo kotona tai viimeistään koulussa opetettua, ei valitettavasti kaikille. - Lize
kiittää? kirjoitti:
Kurkistin varovasti ja sieltähän tuli auto vastaan. Näki varmasti, eikä taatusti aikonut kääntyä mihinkään, kun ei ollut risteystä.Olet jo varmaan lukenut Tepan kommentin asiaan. Siihen ei ole paljon lisäämistä.
Mielestäni kertomasi syy miksi et kiitä ei ole "järkevä". Sitä kun ei voi tietää kuinka kauan aikaa on kulunut vilkusta siihen kunnes sinä kurkistit. Minkähän takia sinä muuten sille rekkakuskille (eli nykyään kaikille) "vihottelet"? Vastuu ohituksesta on aina ohitse pyrkivällä, ei merkin antajalla.
Miksi et kiittäisi? - Rekkanainen
...yleistää. Ei tuo ihan noin kyllä mene.
- Rekkanainen
kiittää? kirjoitti:
Kurkistin varovasti ja sieltähän tuli auto vastaan. Näki varmasti, eikä taatusti aikonut kääntyä mihinkään, kun ei ollut risteystä....taas tähän aiheeseen,miksi EN KOSKAAN anna vilkulla ohitusmerkkiä takana tulijoille.
Olen 99%:n varma, että tässäkin tapauksessa kävi "vanhanaikaisesti". Rekkakuski antoi merkin, tie vapaa, voit ohittaa. Henkilöautoilija mietti aikansa takana, että meniskö ja kun lopulta päätöksen ohituksesta teki, tilanne edessä oli muuttunut aivan toisenlaiseksi ja siihen ei vaadittu pitkää odottelua. Et välttämättä itse edes huomannut sitä.
Kun merkki annetaan, niin ohi on lähdettävä HETI eikä jäädä ihmettelemään!!!!! - kölli
Kai ymmärrät, että oikeilla, ammattitaitoisilla rekkakuskeilla ei ole aikaa kitistä täällä palstoilla;). Pääsääntöisesti täällä kirjoittaa aivan muut ammattikunnat. Itse kitisen täällä rekkakuskien puolesta;), en siksi että olen itse(enää) vaan siksi että on 10 vuoden kokemus tuosta kovasta hommasta. Monia (akateemisiakin) hommia tullut tehtyä, fyysisesti ja henkisesti rankin rekkakuskin homma.
- joo
Rekkanainen kirjoitti:
...taas tähän aiheeseen,miksi EN KOSKAAN anna vilkulla ohitusmerkkiä takana tulijoille.
Olen 99%:n varma, että tässäkin tapauksessa kävi "vanhanaikaisesti". Rekkakuski antoi merkin, tie vapaa, voit ohittaa. Henkilöautoilija mietti aikansa takana, että meniskö ja kun lopulta päätöksen ohituksesta teki, tilanne edessä oli muuttunut aivan toisenlaiseksi ja siihen ei vaadittu pitkää odottelua. Et välttämättä itse edes huomannut sitä.
Kun merkki annetaan, niin ohi on lähdettävä HETI eikä jäädä ihmettelemään!!!!!No tottakai kurkistin heti, kun oli suora ja hain ohituspaikkaa muutenkin.
Se vastaantuleva tuli vastaan muutaman kymmenen metrin, eikä missään suoran päässä. Siinä ei olisi ehtinyt ohittaa monkäänlaisella autolla.
Kummallisia oletuksia, peräti "99% varmuudella"
Vilkkujen suhteen on syytäkin olla varovainen, koska joskus voi olla aikeessa kääntyä tai ajaa levikkeelle/pientareelle. Tai sitten vilkuttaa vaikka tutulle koiralle, mistäs näiden aivoituksia tietää.
- jaska
kannataa varmaan vähän kattoo missä lähtee ohitaa tai ostaa semmosen auton joka liikkuu kunnolla.
- Ja vitut.
Vaikea käsittää ajatustasi, joten voitko avata tilannetta vähän enemmän.
Ohitukseen lähtiessäni katson ja aika tarkkaan, missä lähden ohittamaan. Itselläsikö ei ole ikinä tullut autoa näköpiiriin kesken ohituksen, siten että et ehdi enää ohittamaan vielä sitä jonon ensimmäistä autoa?
Kyse tässä viestissäni oli lähinnä siitä, että minkä helvetin takia ei voida jättää reilumpaa väliä jonossa ajettaessa. Tällöin ohittaja mahtuu reilusti palaamaan omalle kaistalleen, eikä kenenkään tarvitsisi vilkutella valoja.
Se mitä auton liikkumiseen viittaat, niin autossani on tehoa 193 hevosvoimaa ja vääntöäkin riittävästi, muttei niidenkään turvin uskalla ohituksissa painaa sataaneljääkymppiä kahdeksankympin alueella.
- xxx
Kyllähän se hajottaa kun on esim kaks rekkaa edessä, mutta ei se ole rekkakuskin vika. Ihmiset valittaa että rekkakuskit ajaa lähellä, mutta tuskin kovin monella valittajalla on kokemusta rekalla ajosta. Ei ole minullakaan, mutta kyllä minä käsitän että rekka tarvii ehkä hieman enemmän vauhtia ylämäkeen, kuin henkilöauto ja on muutenkin hieman erilainen ajettava. Rekkakuskeja enemmän minua vituttaa nämä firman pakettiautoilla ajavat pässinpäät.
- miina
Seuraappas huviksesi miten käy kun jommalla kummalla kehällä (1/3) yrittää rekka pitää turvaväliä. Ei muuten onnistu kun sinunlaisesi kuskit "kiilaavat" väliin ja tekevät turvavälistä olemattoman. Ja ihan turha sanoa, että hidasta vähän. Sen kun tekee, niin niitä kiilaajia on heti tuplasti siinä turvavälissä. Kaikilla kun on niin "kiire"! Sitten valitetaan kun ei isot autot pidä turvaväliä!
- Ja vitut.
Vaikka käytänkin päivittäin Kehä I:stä ja lähes päivittäin myös Kehä III:sta, niin en tietääkseni puhunut kirjoituksessani näistä tieosuuksista sanallakaan.
Edellä mainitut tiet ovat hieman väärä vertailukohta tähän asiayhteyteen, johtuen kaksikaistaisuudestaan (paitsi Kehä III:n itä- ja länsipäät) ja "hieman" runsaammasta liikennevirrastaan. Se on kyllä totta, ettei näillä pätkillä turvaväliä käytännössä ole mahdollista pitää, paitsi yöaikaan.
Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että minunlaiseni henkilöt ovat kiilareita tuolla maantiellä. Eikö kyse ole aivan normaalista ohitustilanteesta, jossa ohittaja palaa normaalisti omalle kaistalleen päätettyään ohituksen.
Seuraappas itse puolestasi, miten käy kun lähdet liikkumaan hieman etäämmälle pääkaupunkiseudulta. Uskon, että törmäät ennen pitkää keskustelun aloituksessa mainitsemaani ilmiöön. - miina
Ja vitut. kirjoitti:
Vaikka käytänkin päivittäin Kehä I:stä ja lähes päivittäin myös Kehä III:sta, niin en tietääkseni puhunut kirjoituksessani näistä tieosuuksista sanallakaan.
Edellä mainitut tiet ovat hieman väärä vertailukohta tähän asiayhteyteen, johtuen kaksikaistaisuudestaan (paitsi Kehä III:n itä- ja länsipäät) ja "hieman" runsaammasta liikennevirrastaan. Se on kyllä totta, ettei näillä pätkillä turvaväliä käytännössä ole mahdollista pitää, paitsi yöaikaan.
Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että minunlaiseni henkilöt ovat kiilareita tuolla maantiellä. Eikö kyse ole aivan normaalista ohitustilanteesta, jossa ohittaja palaa normaalisti omalle kaistalleen päätettyään ohituksen.
Seuraappas itse puolestasi, miten käy kun lähdet liikkumaan hieman etäämmälle pääkaupunkiseudulta. Uskon, että törmäät ennen pitkää keskustelun aloituksessa mainitsemaani ilmiöön.Moro!
En tiedä kuinka kauas minun pitäisi pääkaupunkiseudulta mennä kun olen liikun Kainuun ja Hesan välillä ja muuallakin Suomen maassa? Ja juuri tuollaisia kiilaajia kuin sinä on joka puolella ihan riittävästi! Kun taas harvemmin pohjoisen suunnalla on näitä isoja autoja jotka roikkuvat edellä ajavan puskurissa. Korjaappa asenteesi niin jatkamme keskustelua sitten! - Rattimatti
Ja vitut. kirjoitti:
Seuraappas itse puolestasi, miten käy kun lähdet liikkumaan hieman etäämmälle pääkaupunkiseudulta. Uskon, että törmäät ennen pitkää keskustelun aloituksessa mainitsemaani ilmiöön.Miten turvaväliä pidetään, jos joku tupauuno aina sulloo eteen? Pitää seuraavaksi varmaan pysähtyä. Rekoilla kun on se 80 km/h:ssa rajoitus ja sitä oon pyrkinyt ajamaan. Vois silloin muutkin yrittää ajella normaalinopeuksia.
- 4rertrtyy
varsinainen teiden ritari!!
- T:rucker
...antako niitä "tie vapaa" vilkutuksianne kellekään. Otatte aikamoisen vastuun,jotka näitä vilkuttelette!Jos takaa tuleva ei näe,minne on menossa,niin kannattaisi odotella, että näkee! Lumenpöllyssä ja sateessa ajaminen on muutenkin,kuin säkki päässä menisi.Joku hullu kuvittelee,että tie on auki taivaaseen asti,kun edeltä annetaan ohitukseen jotain vitun vilkutuslupia! Minä pistän vilkun mielummin VASEMMALLE, jos joku k*s*pää yrittää mutkassa tai keltaisella edes hivuttaa sinne takasivulle!
Eiköhän sovita tässä ja nyt,että se vilkku,jos sitä yleensä tarvii näyttellä,tarkoittaa niinkuin lakikirjassakin lukee,että ohitustarve on ymmärretty, ja tilaa tehdään jos siitä on apua mutta, ohitus tehdään ainoastaan takanatulevan omalla päätöksellä silloin kun näkyvyys riittää! Vilkutellaan mielummin niissä oikeissa paikoissa,eli kun käännytään!- Lize
Eihän vastuu ole merkin antajalla vaan ohittajalla.
- T:rucker
Lize kirjoitti:
Eihän vastuu ole merkin antajalla vaan ohittajalla.
Jos kaikki menisi,niinkuin pitää,niin mitään ongelmaa ei olisikaan.Mutta kun nämä kaikki ei tajua sitä merkkiä,eivätkä osaa liikkua ripeästi.Parempi silloin olla varovaisempi,kuin lupailla hyväuskoisesti liikaa. Entä,jos vastaantulevalle kaistalle kääntyy vasemmaltapäin auto sen jälkeen,kun olet sen merkin antanut...ja takaa ollaan jo ohittamassa...! Miettikää vielä hieman.. ja antakaa takanatulevan tehdä havainnot ja päätös sitten niiden mukaan.Ei ainakaan omat yöunet mene!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa942713En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361829- 101734
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211601Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681437- 1191237
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91136- 201039