Kristinuskon varhaisessa vaiheessa oli paljon eksytyksiä ja uskoa puolustamaan tehtiin
kaikille kristityille yhteinen uskontunnustus.
Käytettiin silloin ja myös tänäänkin Apostolista Uskontunnustusta, mutta miksi eivät helluntalaiset tunnusta tätä (eivät käytä tätä ollenkaan)?
Mikä on Helluntai-opissa yksiselitteinen ja yhteisesti käytetty uskontunnustus?
"Minä uskon......" mutta MIHIN?
12
489
Vastaukset
rekisteröity Helluntaikirkko tunnustaa Apostolisen uskontunnuksen ihan virallisesti. Useimmat rekisteröimättömät seurakunnat taas tunnustavat sen epävirallisella tasolla.
Itseasiassa mietinkin tätä pari päivää sitten keskustelun muodossa. Miksei uskontunnustusta painoteta helluntaiseurakunnissa? Eikö ole hyvä asia, että on tietty "standardi" mitä vasten uskova voi peilata omia ajatuksiaan?- tosi-tosi-uskovainen
"Eikö ole hyvä asia, että on tietty "standardi" mitä vasten uskova voi peilata omia ajatuksiaan? "
Nyt sinä olet asettut itse Pyhää Henkeä vastaan, joka ei ole koskaan mitään uskontunnustuksen "standardia" ilmoittanut; se on lähtöisin harhaoppisten saatanallisesta ajattelusta.
Ajatukset syntyvät ihmisen aivoissa kemiallisten, sähköisten ja fysikaallisten taphtumien vaikutuksesta; ne ovat siis sidoksessa saastaiseen materiaan. Pyhän Hengen mukaisesesti toimiva ei tarvitse likaista materiaa - siis aivoja ja ajettelua.
Olet selvästi valinnut helvetin lopulliseksi sijoituspaikaksesi. Näin varmasti tuleekin käymään. - ilo Herrassa
Uskohan on suun tunnustusta!
- asioista kiinnostunut
ilo Herrassa kirjoitti:
Uskohan on suun tunnustusta!
voikaan olla uskovaisia?
- vai uskonnollisuus
oikein raamatussa sanotaan ...kaksi säkkipukuista seisoo maan herran edessä ja tekee ihmeitä ...heidän sanastaan ei taivas anna sadetta..ym.ym..
tietyn ajan perästä heidät tapetaan....ja tietyn ajan perästä heidät herätetään kuolleista ja nostetaan ylös Herran tykö...
näin on käynyt...
oikeat kristityt (pakana ja juutalaiskristiyt) tapettiin tai pakoitettiin kirkkokuntiin...Herramme Jeesuksen Nimi häväistiin keksimällä kirkkokunnille nimiä mitä kunnioitetaan nytkin enempi kuin Herramme NIMEÄ..¨
Kirkkokuntien nimissä ruvettiin viettämään pakanallisia juhlia ...koristelemaan puita ja lähettämään lahjoja toisilleen..(perintöä pakanuudesta)..olihan Jumalakin saatu valjastettua ihmisten palvelijaksi...(hän antaa kaikille mitä keksii vaatia..kunhan kuulut meidän lafkaan)
kuitenkin koittaa se päivä kun ihmiset huomaa että Jumalaa pitää kunnioittaa ja palvella...eikä toisinpäin....
ylpeys teettää monenlaista - ilo herrassa
asioista kiinnostunut kirjoitti:
voikaan olla uskovaisia?
Mykät eivät voi päästä paratiisiin, sinne pääsevät vain terveet ja täydelliset. Mitään viallista tai sairasta sinne ei päästetä.
tosi-tosi-uskovainen kirjoitti:
"Eikö ole hyvä asia, että on tietty "standardi" mitä vasten uskova voi peilata omia ajatuksiaan? "
Nyt sinä olet asettut itse Pyhää Henkeä vastaan, joka ei ole koskaan mitään uskontunnustuksen "standardia" ilmoittanut; se on lähtöisin harhaoppisten saatanallisesta ajattelusta.
Ajatukset syntyvät ihmisen aivoissa kemiallisten, sähköisten ja fysikaallisten taphtumien vaikutuksesta; ne ovat siis sidoksessa saastaiseen materiaan. Pyhän Hengen mukaisesesti toimiva ei tarvitse likaista materiaa - siis aivoja ja ajettelua.
Olet selvästi valinnut helvetin lopulliseksi sijoituspaikaksesi. Näin varmasti tuleekin käymään.Vastaan viestiisi provosoinnista huolimatta :)
Uskontunnustus ei välttämättä olekaan suoraan Pyhän Hengen inspiroimaa, mutta käytännöllisistä syistä se on tarpeellinen. On hyvä, että kirkolla on tietyt "pelisäännöt", joiden mukaan tulee toimia. Ehkä uskontunnustus ei ole tähän paras ratkaisu, mutta ainakin se on hyvä tiivistelmä siitä, mihin uskomme. Tietenkin sen ulkopuolelle mahtuu paljon eri variaatioita.
Materia ei ole saastaista; ajattelu ei ole saastaista. Järki on yksi Jumalan ihmiselle antama ominaisuus. Joillekin se on jopa lahja, jota käyttämällä voi tehdä Jumalan valtakunnan työtä. Järjen käyttö ei ole koskaan huono asia, päin vastoin. Toisaalta järjen äänen kuunteleminen saattaa joskus johtaa harhaan kun vaihtoehtona on Jumalan äänen seuraaminen. Jumala ei aina toimi järjellisellä tavalla, sillä Hän on niin paljon järkemme yläpuolella.
Lopullinen sijoituspaikkani on taivas, yhteys iankaikkisen Isäni kanssa. Silloin saan tavata Herrani ja Luojani. Tiedän sen, koska Hän on luvannut sanassaan:
"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."
Minä uskon Jeesukseen Kristukseen ylösnousseena Vapahtajana, joka sovitti syntini ristillä. Minulla on paikka Tavasten Valtakunnassa.
Hyvää jatkoa sinulle.vai uskonnollisuus kirjoitti:
oikein raamatussa sanotaan ...kaksi säkkipukuista seisoo maan herran edessä ja tekee ihmeitä ...heidän sanastaan ei taivas anna sadetta..ym.ym..
tietyn ajan perästä heidät tapetaan....ja tietyn ajan perästä heidät herätetään kuolleista ja nostetaan ylös Herran tykö...
näin on käynyt...
oikeat kristityt (pakana ja juutalaiskristiyt) tapettiin tai pakoitettiin kirkkokuntiin...Herramme Jeesuksen Nimi häväistiin keksimällä kirkkokunnille nimiä mitä kunnioitetaan nytkin enempi kuin Herramme NIMEÄ..¨
Kirkkokuntien nimissä ruvettiin viettämään pakanallisia juhlia ...koristelemaan puita ja lähettämään lahjoja toisilleen..(perintöä pakanuudesta)..olihan Jumalakin saatu valjastettua ihmisten palvelijaksi...(hän antaa kaikille mitä keksii vaatia..kunhan kuulut meidän lafkaan)
kuitenkin koittaa se päivä kun ihmiset huomaa että Jumalaa pitää kunnioittaa ja palvella...eikä toisinpäin....
ylpeys teettää monenlaistaEn oikein tiedä mihin viestilläsi pyrit...
Ideaali tilannehan tosiaan olisi, että kaikki kristityt eläisivät yhteisen nimen alla. Kuitenkin se on aika epätodennäköistä, sillä on niin paljon eroavia Raamatun tulkintoja/painotuksia, että se väkisinkin johtaa samoin ajattelevia yhteen. Ikäväähän se on, mutta väistämätöntä. Siksi pitäisikin ajatella, että jokainen kristitty on sisar tai veli Kristuksessa, eikä antaa raja-aitojen hämärtää sitä kuvaa.
Siunausta.- Psyko(Original)
Laurentius kirjoitti:
Vastaan viestiisi provosoinnista huolimatta :)
Uskontunnustus ei välttämättä olekaan suoraan Pyhän Hengen inspiroimaa, mutta käytännöllisistä syistä se on tarpeellinen. On hyvä, että kirkolla on tietyt "pelisäännöt", joiden mukaan tulee toimia. Ehkä uskontunnustus ei ole tähän paras ratkaisu, mutta ainakin se on hyvä tiivistelmä siitä, mihin uskomme. Tietenkin sen ulkopuolelle mahtuu paljon eri variaatioita.
Materia ei ole saastaista; ajattelu ei ole saastaista. Järki on yksi Jumalan ihmiselle antama ominaisuus. Joillekin se on jopa lahja, jota käyttämällä voi tehdä Jumalan valtakunnan työtä. Järjen käyttö ei ole koskaan huono asia, päin vastoin. Toisaalta järjen äänen kuunteleminen saattaa joskus johtaa harhaan kun vaihtoehtona on Jumalan äänen seuraaminen. Jumala ei aina toimi järjellisellä tavalla, sillä Hän on niin paljon järkemme yläpuolella.
Lopullinen sijoituspaikkani on taivas, yhteys iankaikkisen Isäni kanssa. Silloin saan tavata Herrani ja Luojani. Tiedän sen, koska Hän on luvannut sanassaan:
"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."
Minä uskon Jeesukseen Kristukseen ylösnousseena Vapahtajana, joka sovitti syntini ristillä. Minulla on paikka Tavasten Valtakunnassa.
Hyvää jatkoa sinulle."Toisaalta järjen äänen kuunteleminen saattaa joskus johtaa harhaan kun vaihtoehtona on Jumalan äänen seuraaminen."
Täältä saatat löytää apua:
http://www.kolumbus.fi/jyrki.vartiainen/aanet.htm Psyko(Original) kirjoitti:
"Toisaalta järjen äänen kuunteleminen saattaa joskus johtaa harhaan kun vaihtoehtona on Jumalan äänen seuraaminen."
Täältä saatat löytää apua:
http://www.kolumbus.fi/jyrki.vartiainen/aanet.htmTiedätkö mitä skitsofrenia on? Skitsofreniaa sairastavalla henkilöllä on jakautunut persoonallisuus. Hän ei erota oikeaa identiteettiään harhasta.
Mielestäni tuo kuvaus ei sovi minuun, mutta sinä tietenkin saat olla eri mieltä. Minä tiedän kuka olen, ja tiedän kuka Jumala on. En sekoita omaa persoonallisuutta Häneen, vaan Hän on erillinen/ulkopuolinen persoona. Menee vähän vaikeaksi, mutta ehkä se riittää, että minä itse tiedän miten asiat ovat. Sinulle se saattaa olla vaikeaa ymmärtää.
Äläkä huoli, ei "skitsofreniastani" ole kenellekään haittaa, päin vastoin. Rakkauteni Jumalaan on saanut aikaan rakkautta myös itseäni ja vielä tärkeämpää - lähimmäistäni kohtaan.
Hyvää tapaninpäivän jatkoa.
Eiköhän Juhani Kuosmanen ja Veikko Pekki ole tehneet helluntailaisuutta kirkko opiksi saakka. Ihan perusteltu oppi rakennelma muitten rinnalla:) Ei huono ollenkaan..
http://www.ekirkko.org/cgi-bin/ekirkko/ekirkko-aika.pl?customer=aikacenter&document=00010891
http://www.nic.fi/~vpekki/- ilo Herrassa
Helluntai seurakuntien johto ilmoittaa uskon perusteeksi Apostolisen uskontunnustuksen, mutta
he eivät käytä sitä ja samoin eivät käytä sitä myöskään helluntaiseurakunnnat.
Mikä olisi tähän yksinkertaiseen kysymykseeni rehellinen vastaus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796