Mistä voi olla varma siitä että se mikä on raamatussa kerrottu on totta? (tämä ei ole provo)
Onko raamattu
25
1153
Vastaukset
- Nero
Mm. historia ja arkeologia tukee Raamatun kertomuksia. Lisäksi Raamatun ohjeet ovat toimivia, on käytössä hyviksi havaittu.
- PoterO
>>>Mm. historia ja arkeologia tukee Raamatun kertomuksia.>Lisäksi monen muun teoksen ohjeet ovat toimivia ja käytännössä hyviksi havaittuja.
- epäilevä tuomas
Tuo sinun argumentti ei vakuuta. Mikä historia ja argologia? Minäkin voin antaa toimivan ohjeen. juo vettä niin et kuole. (tämä ei ole provo) Voiko joku sano että mistä voit olla varma että raamattua ei ole manipuloitu aikojan kuluessa?
- .on
PoterO kirjoitti:
>>>Mm. historia ja arkeologia tukee Raamatun kertomuksia.>Lisäksi monen muun teoksen ohjeet ovat toimivia ja käytännössä hyviksi havaittuja.
EIVÄT tue raamattua, päinvastoin arkeologia on osoittanut Raamatun tarinat suurelta osin vääriksi.Israelin alkuhistoria on mennyt kokonaan uusiksi, eksodusta ei enää pidetä historiallisena, VT:n kirjojen synnystä yleensäkin on uutta tietoa jne jne jne.
- maailman suurvallat
.on kirjoitti:
EIVÄT tue raamattua, päinvastoin arkeologia on osoittanut Raamatun tarinat suurelta osin vääriksi.Israelin alkuhistoria on mennyt kokonaan uusiksi, eksodusta ei enää pidetä historiallisena, VT:n kirjojen synnystä yleensäkin on uutta tietoa jne jne jne.
Daniel kertoi:
Daniel 7:2–18.
>> "Minä näin yöllä näyssäni ...
Ja merestä nousi neljä suurta petoa, kukin erilainen kuin toinen.
Ensimmäinen oli kuin leijona ...
Ja katso, oli toinen peto, joka oli karhun näköinen.
...ja katso, oli taas toinen peto, pantterin kaltainen ...
Sen jälkeen minä näin yöllisessä näyssäni, ja katso, oli neljäs peto, kauhea, hirmuinen ja ylen väkevä - -.
Nuo suuret pedot, joita on neljä, ovat neljä kuningasta, jotka nousevat maasta.
Mutta Korkeimman pyhät saavat valtakunnan ja omistavat valtakunnan iankaikkisesti." >>
Se että nämä pedot edustavat maailmanvaltoja, käy ilmi eräästä toisesta Danielin saamasta näystä.
Hän selitti tätä näkyä ja kirjoitti:
Daniel 8:20, 21
"Kaksisarvinen oinas, jonka sinä näit, on: Meedian ja Persian kuninkaat. Ja kauris on Jaavanin ["Kreikan", UM] kuningas."
Samalla tavoin Danielin kirjan 7. luvun neljä petoa kuvaavat neljää maailmanvaltaa, jotka ulottuvat Danielin päivistä aina siihen aikaan asti, jolloin Jumalan valtakunta perustetaan.
Daniel näki elinaikanaan Babylonian maailmanvallan (leijonan) kukistumisen ja sen seuraajan Meedo-Persian (karhun) nousemisen. Danielin pitkän aikavälin profetia ennusti Meedo-Persian kukistumisen Kreikan (pantterin) käsissä, jonka puolestaan korvaisi "neljäs peto", Rooman maailmanvalta ja sen kasvannainen, Angloamerikkalainen maailmanvalta.
Daniel ennusti täsmällisesti maailmanvaltojen vaihtumisen. Kaikki maailmanvallat ovat petojen lailla vuodattaneet verta himoitessaan maailman herruutta. Samalla tavoin Danielin ennustama vanhurskas Valtakunta tulee pian korvaamaan nykyiset poliittiset vallat.
Voimme luottaa profetian loppuosankin toteutumiseen. Daniel näki näyssä "Vanhaikäisen", Jehova Jumalan, antavan "Ihmisen Pojalle", Jeesukselle Messiaalle, "vallan, kunnian ja valtakunnan", niin että 'kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelisivat häntä'. Tämä on pysyvä ratkaisu ihmiskunnan ongelmiin, sillä Jeesuksen hallitusvalta kuvataan tässä "iankaikkiseksi vallaksi, joka ei lakkaa, ... valtakunnaksi, joka ei häviä". Daniel 7:13, 14; vrt. Matteus 16:27, 28; 25:31.>>
Ajatukset WT-julkaisusta Herätkää -86 1 lokakuu - PoterO
maailman suurvallat kirjoitti:
Daniel kertoi:
Sen jälkeen minä näin yöllisessä näyssäni, ja katso, oli neljäs peto, kauhea, hirmuinen ja ylen väkevä - -.
Mutta Korkeimman pyhät saavat valtakunnan ja omistavat valtakunnan iankaikkisesti." >>
Se että nämä pedot edustavat maailmanvaltoja, käy ilmi eräästä toisesta Danielin saamasta näystä.
"Kaksisarvinen oinas, jonka sinä näit, on: Meedian ja Persian kuninkaat. Ja kauris on Jaavanin ["Kreikan", UM] kuningas."
Samalla tavoin Danielin kirjan 7. luvun neljä petoa kuvaavat neljää maailmanvaltaa, jotka ulottuvat Danielin päivistä aina siihen aikaan asti, jolloin Jumalan valtakunta perustetaan.
Daniel näki elinaikanaan Babylonian maailmanvallan (leijonan) kukistumisen ja sen seuraajan Meedo-Persian (karhun) nousemisen. Danielin pitkän aikavälin profetia ennusti Meedo-Persian kukistumisen Kreikan (pantterin) käsissä, jonka puolestaan korvaisi "neljäs peto", Rooman maailmanvalta ja sen kasvannainen, Angloamerikkalainen maailmanvalta.
Daniel ennusti täsmällisesti maailmanvaltojen vaihtumisen. Kaikki maailmanvallat ovat petojen lailla vuodattaneet verta himoitessaan maailman herruutta. Samalla tavoin Danielin ennustama vanhurskas Valtakunta tulee pian korvaamaan nykyiset poliittiset vallat.
Voimme luottaa profetian loppuosankin toteutumiseen. Daniel näki näyssä "Vanhaikäisen", Jehova Jumalan, antavan "Ihmisen Pojalle", Jeesukselle Messiaalle, "vallan, kunnian ja valtakunnan", niin että 'kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelisivat häntä'. Tämä on pysyvä ratkaisu ihmiskunnan ongelmiin, sillä Jeesuksen hallitusvalta kuvataan tässä "iankaikkiseksi vallaksi, joka ei lakkaa, ... valtakunnaksi, joka ei häviä". Daniel 7:13, 14; vrt. Matteus 16:27, 28; 25:31.>>
Ajatukset WT-julkaisusta Herätkää -86 1 lokakuuDanielin kahdeksannessa luvussa kuvataan Makedoniaa (Kreikka) samalla tavalla kuin neljättä valtakuntaa seitsemännessä, toisessa ja yhdennessätoista luvussa.
Vertaillaanpa hieman...
8:8 "Ja kauris tuli ylen suureksi; mutta kun se oli väkevimmillään, särkyi suuri sarvi, ja sen sijalle kasvoi neljä uhkeata sarvea, taivaan neljää tuulta kohti."
11:4 "Mutta juuri kun hän on noussut, hajoaa hänen valtakuntansa ja jakautuu neljään taivaan tuuleen."
7:8 "Minä tarkkasin sarvea, ja katso, eräs muu pieni sarvi puhkesi niiden välistä, ja kolme edellisistä sarvista reväistiin pois sen edestä."
8:11, 12 "Hän ylpeili sotajoukon ruhtinastakin vastaan, ja tältä otettiin pois jokapäiväinen uhri, ja hänen pyhäkkönsä paikka kukistettiin. Myös sotajoukko jokapäiväisen uhrin lisäksi annettiin rikollisesti alttiiksi tuholle. Se sarvi heitti totuuden maahan, ja mitä se teki, siinä se menestyi."
11:31 "Hänen lähettämänsä sotajoukot nousevat ja häväisevät pyhäkön linnoituksineen, poistavat jokapäiväisen uhrin ja asettavat sinne hävityksen kauhistuksen."
7:21 "se sarvi, jonka minä näin sotivan pyhiä vastaan ja voittavan heidät"
8:24 "Ja väkevä on hänen voimansa, vaikka ei tosin hänen omasta voimastaan, ja ihmeellisen paljon hän saa aikaan hävitystä; ja hän menestyy siinä, mitä hän tekee, ja hän tuottaa turmion väkeville ja pyhien kansalle"
7:21 "se sarvi, jonka minä näin sotivan pyhiä vastaan ja voittavan heidät"
8:10 "Ja se kasvoi taivaan sotajoukkoon asti ja pudotti maahan osan siitä sotajoukosta ja tähdistä ja tallasi niitä."
11:36 "Ja kuningas tekee, mitä hän tahtoo, ja korottaa itsensä ja uhittelee jokaista jumalaa, itse jumalien Jumalaa vastaan hän puhuu kauheita. Ja hän menestyy, kunnes vihan aika on lopussa; sillä mikä on säädetty, se tapahtuu."
7:25 "Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain"
Danielin kahdeksannen luvun mukaan profetian kauris on Makedonia ja sankari kuninkaalla kuvataan selvästi Aleksanteri Suurta. Kahdeksannen luvun kuvauksessa Makedonian tunnuspiirteet ovat samanlaisia, kuin seitsemännen ja yhdennentoista kuvauksessa neljännestä valtakunnasta. Raamatun mukaan neljäs valtakunta on siis Makedonia.
Voimme vertailla tätä vielä toisen luvun jakeissa 40-43 kuvaukseen neljännestä valtakunnasta.
Kumpaan sinä uskot, Raamattuun vai Vartiotorniseuran selityskirjallisuuteen? - .on
maailman suurvallat kirjoitti:
Daniel kertoi:
Ajatukset WT-julkaisusta Herätkää -86 1 lokakuuDanielin näkyjä voi selittää ja on selitetty miten kullekin on sopinut, niissähän on tulkinnanvaraa vaikka kuinka. Ei todista mitään.
Kirja ei ole Babylonian ajalta, vaan makkabealaisten ja syyrialaisten. Ainahan nykypolitiikka ja maailmavallat ovat pahoja ja huonoja ja ne "kohta" korvaa jumalan väliintulo. Ei mitään uutta auringon alla.
- Pohtiva Usko
Voisiko pohtia sitä mitä kaikkivaltias Jumala halusi välittää luoduille ihmisille kirjoitetun sanoman välityksellä? Poimia se tärkein asia raamatusta, eli mikä sen perimmäinen tarkoitus olikaan meille?
- Niinpä se sitten on
http://www.jehovantodistajat.fi/languages/finnish/library/t13/article_01.htm
http://www.jehovantodistajat.fi/languages/finnish/library/w/2002/4/1/article_01.htm
http://www.watchtower.org/library/w/2000/5/15/article_01.htm
Lisää kirjallisuutta JT:ien haaratoimiston tiedotusosastolta, puh. (09) 825 885, vaikka autokuormallinen, kunhan korvaat hankintasi.
Niinpä se sitten on- PoterO
Linkistä kaiveltua...
>>>Jotkut voivat tosin väittää Raamattua ristiriitaiseksi, mutta onko kukaan koskaan näyttänyt sinulle tästä mitään esimerkkiä?>Yli 2000 vuotta ennen noita retkiä Raamattu sanoi Jesajan 40:22:ssa: ”Hän istuu korkealla maanpiirin päällä”, tai, kuten toiset käännökset sanovat, ”maapallon” (Douay), ”pyöreän maan” (Moffatt) päällä.>Miten luotettava Raamattu sitten on ollut menneisyydessä? Yhä uudelleen ovat satojakin vuosia etukäteen esitetyt ennustukset toteutuneet pienintä yksityiskohtaa myöten!>Mitä Raamattu sitten ennustaa nykyisen maailman asiainjärjestelmästä? Se sanoo: ”Viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat... - Nimetön
Kiitoksia yhteystiedoista. Haluaisin kysyä muutamaa asiaa.
Peritäänkö useamman kirjan tilaamisesta korvausta? Miksei missään ole nähtävällä täydellistä luetteloa Suomeksi saatavista kirjoista? Paljonko kirjoja on suomeksi julkaistu? Haluaisitko suositella muutamaa?
Olen kuullut seuraavaa: Kirjoja ei aina lähetetä Vantaalta vaan ne saatetaan tuoda henkilökohtaisesti lupaa kysymättä paikallisesta seurakunnasta. Tämä johtanut myöhemmin useisiin uusintakäynteihin kyseisen "kiinnostuneen" henkilön ovella.
Esim Mormonien kotisivulla on rehellisesti kaavake johon laitetaan rasti, saako kirjan tuoda henkilökohtaisesti vai ei. Miksi JT eivät toimi näin?
Muu perheeni suhtautuu todistajiin kielteisesti, itse lukisin lähinnä uteliaisuudesta. Jos kirjoja tuodaan henkilökohtaisesti,niin luvassa on varmasti huono vastaanotto todistajille muulta perheeltä. Itsekin kokisin tilanteen vaivaannuttavana. Seurakunnan yhteystiedot saa toki jättää mutta kirjoja ei saisi tuoda henkilökohtaisesti luvatta,uusintakäynneistä puhumattakaan.
Tämän takia en tiedä uskallanko tilata todistajilta mitään. - Niinpä se sitten on
Nimetön kirjoitti:
Kiitoksia yhteystiedoista. Haluaisin kysyä muutamaa asiaa.
Peritäänkö useamman kirjan tilaamisesta korvausta? Miksei missään ole nähtävällä täydellistä luetteloa Suomeksi saatavista kirjoista? Paljonko kirjoja on suomeksi julkaistu? Haluaisitko suositella muutamaa?
Olen kuullut seuraavaa: Kirjoja ei aina lähetetä Vantaalta vaan ne saatetaan tuoda henkilökohtaisesti lupaa kysymättä paikallisesta seurakunnasta. Tämä johtanut myöhemmin useisiin uusintakäynteihin kyseisen "kiinnostuneen" henkilön ovella.
Esim Mormonien kotisivulla on rehellisesti kaavake johon laitetaan rasti, saako kirjan tuoda henkilökohtaisesti vai ei. Miksi JT eivät toimi näin?
Muu perheeni suhtautuu todistajiin kielteisesti, itse lukisin lähinnä uteliaisuudesta. Jos kirjoja tuodaan henkilökohtaisesti,niin luvassa on varmasti huono vastaanotto todistajille muulta perheeltä. Itsekin kokisin tilanteen vaivaannuttavana. Seurakunnan yhteystiedot saa toki jättää mutta kirjoja ei saisi tuoda henkilökohtaisesti luvatta,uusintakäynneistä puhumattakaan.
Tämän takia en tiedä uskallanko tilata todistajilta mitään.Kirjallisuuden hankintakorvaus on vapaaehtoinen. Mutta: ellei itse jakele omaisuuttaan surutta, ei sitä voi edellyttää muiltakaan. Nämä pätevät myös tähän: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" (Matt 22:39) ja "Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille" (Matt 7:12 KR).
Kirjallisuusluettelo on seurakunnissa, ja lähimmästä JT:ien valtakunnansalista saa uusinta kirjallisuutta, jos ei halua kenenkään käyvän, mutta jos uusintakäyntiä tarjotaan, siitä voi kieltäytyä. Itseopiskelu onnistuu kuitenkin tehokkaasti vain harvoilta. Siksi kouluissakin on opettajia. Vrt Ap 8:27-35, Matt 18:20). Kokemus osoittaa, ettei totuuteen tuleminen ilman Jehovan järjestön apua onnistu.
Suositeltava aihe riippuu kiinnostuksestasi. Suosittelen seuraavaa: 1) katsausta eri uskontoihin eli kirjaa: "Ihmiskunta etsii Jumalaa" (1991, punakantinen, 384 s) ja 2) tiedettä Raamatun valossa käsittelevää kirjaa "Onko Jumalaa, joka välittää sinusta" (1998, vihreäkantinen, 192 s), jotka kannattaa lukea, onpa uskova tai ei. Korvaus vapaaehtoinen, mutta edellä sanottu pätee.
Mainitujen kirjojen englanninkieliset kuvitetut kannet ovat nähtävissä täällä:
http://www.watchtower.org/publications/publications_available.htm
josta:
-"Is there a Creator who cares about you?"
-"Mankinds search for God"
Tämän sen sijaan voi lukea jo internetistä:
http://www.jehovantodistajat.fi/languages/finnish/library/rq/index.htm
Niinpä se sitten on Niinpä se sitten on kirjoitti:
Kirjallisuuden hankintakorvaus on vapaaehtoinen. Mutta: ellei itse jakele omaisuuttaan surutta, ei sitä voi edellyttää muiltakaan. Nämä pätevät myös tähän: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" (Matt 22:39) ja "Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille" (Matt 7:12 KR).
Kirjallisuusluettelo on seurakunnissa, ja lähimmästä JT:ien valtakunnansalista saa uusinta kirjallisuutta, jos ei halua kenenkään käyvän, mutta jos uusintakäyntiä tarjotaan, siitä voi kieltäytyä. Itseopiskelu onnistuu kuitenkin tehokkaasti vain harvoilta. Siksi kouluissakin on opettajia. Vrt Ap 8:27-35, Matt 18:20). Kokemus osoittaa, ettei totuuteen tuleminen ilman Jehovan järjestön apua onnistu.
Suositeltava aihe riippuu kiinnostuksestasi. Suosittelen seuraavaa: 1) katsausta eri uskontoihin eli kirjaa: "Ihmiskunta etsii Jumalaa" (1991, punakantinen, 384 s) ja 2) tiedettä Raamatun valossa käsittelevää kirjaa "Onko Jumalaa, joka välittää sinusta" (1998, vihreäkantinen, 192 s), jotka kannattaa lukea, onpa uskova tai ei. Korvaus vapaaehtoinen, mutta edellä sanottu pätee.
Mainitujen kirjojen englanninkieliset kuvitetut kannet ovat nähtävissä täällä:
http://www.watchtower.org/publications/publications_available.htm
josta:
-"Is there a Creator who cares about you?"
-"Mankinds search for God"
Tämän sen sijaan voi lukea jo internetistä:
http://www.jehovantodistajat.fi/languages/finnish/library/rq/index.htm
Niinpä se sitten on>>
Kokemus osoittaa, ettei totuuteen tuleminen ilman Jehovan järjestön apua onnistu.- tarvitaan
Rintti kirjoitti:
>>
Kokemus osoittaa, ettei totuuteen tuleminen ilman Jehovan järjestön apua onnistu.Minä en tiedä mitään esim ortodokseista tai katolilaisista, kuten en juuri vapaista suunnistakaan. Monet uskonnolliset opit ovat minulle vieraita.
Tottakai jokaisella menee aikaa asioiden opiskeluun. Siksihän on meillä on erilaisten uskonnollisten liikkeiden tekemiä kirjoja ja katekismuksia opeistaan jotta ihmiset tietävät mihin uskotaan ja miksi sekä miten erotaan muista uskonnollisista liikkeistä. Olisin hyvin kiitollinen jos joku perehdyttäisi minut kunnolla raamattuun ja johonkin seurakunnan toimintaan. Varsinkin kun eri kirkot ja liikkeet opettavat hieman eri tavoin.
Yleensä kestää vuosia että ihminen hallitsee kunnolla jonkin kirkon opit,historian ja tavat.
Tämä opiskelu
osa uskontoa. Ei usko ole pelkkiä psyykkisiä kokemuksia,kielilläpuhumista ja laulamista.
Rukoilu ja uskominen ovat jokaisen ulottuvilla, mutta kyllä tietoakin tarvitaan sekä halua opiskella. Minullakin on paljon kysymyksiä, tiedon nälkä on tärkeä ja inhimillinen asia,jota ei voi pelkällä uskolla korvata. Siksi tarvitaan uskon lisäksi käytännön opetusta. - juuri niin
tarvitaan kirjoitti:
Minä en tiedä mitään esim ortodokseista tai katolilaisista, kuten en juuri vapaista suunnistakaan. Monet uskonnolliset opit ovat minulle vieraita.
Tottakai jokaisella menee aikaa asioiden opiskeluun. Siksihän on meillä on erilaisten uskonnollisten liikkeiden tekemiä kirjoja ja katekismuksia opeistaan jotta ihmiset tietävät mihin uskotaan ja miksi sekä miten erotaan muista uskonnollisista liikkeistä. Olisin hyvin kiitollinen jos joku perehdyttäisi minut kunnolla raamattuun ja johonkin seurakunnan toimintaan. Varsinkin kun eri kirkot ja liikkeet opettavat hieman eri tavoin.
Yleensä kestää vuosia että ihminen hallitsee kunnolla jonkin kirkon opit,historian ja tavat.
Tämä opiskelu
osa uskontoa. Ei usko ole pelkkiä psyykkisiä kokemuksia,kielilläpuhumista ja laulamista.
Rukoilu ja uskominen ovat jokaisen ulottuvilla, mutta kyllä tietoakin tarvitaan sekä halua opiskella. Minullakin on paljon kysymyksiä, tiedon nälkä on tärkeä ja inhimillinen asia,jota ei voi pelkällä uskolla korvata. Siksi tarvitaan uskon lisäksi käytännön opetusta.Olen samaa mieltä kanssasi.Koska etsin aitoa uskoa olen kokeillut myös sen niin kuin Rintti on täällä neuvonut, että ei pidä viivytellä vaan ottaa Jeesus vastaan. Näin olen tehnyt mutta mitään ei ole tapahtunut, eikä ymmärrykseni ole kasvanut vaikka sitä niin kovasti haluaisin. Uskon aidosti Jumalaan ja haluan toimia oikein.
- vielä..
juuri niin kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi.Koska etsin aitoa uskoa olen kokeillut myös sen niin kuin Rintti on täällä neuvonut, että ei pidä viivytellä vaan ottaa Jeesus vastaan. Näin olen tehnyt mutta mitään ei ole tapahtunut, eikä ymmärrykseni ole kasvanut vaikka sitä niin kovasti haluaisin. Uskon aidosti Jumalaan ja haluan toimia oikein.
Ihminen joka on uskonnollinen on yleensä hyvin kiinnostunut raamatusta,liikkeensä opetuksista ja tavoista. Kyllä näistä täytyy opetusta saada. JT opettavat ilmaiseksi ja se on hienoa. Kun todistajaksi tulo kestää väh vuoden, pystyy jokainen samalla harkitsemaan kokeeko uskonnon omakseen. Tärkeintä on että ihminen tietää mihin on liittymässä ja mihin uskotaan, tätä painottavat kaikki uskovat uusille jäsenille ja kiinnostuneille.
Vaikka itsekin uskon, koen tarvitsevani ja haluavani käytännön opetusta. Tiedon hankkiminen nimenomaan lisää ymmärrystä.
Kumpa muuallakin otettaisiin kiinnostuneet vastaan samoin kuin todistajat tekevät. Ainakin ortodoksit valitsevat uudelle jäsenelle kummin jonka tarkoituksena on ohjata uutta jäsentä hengellisellä tiellä ja perehdyttää kirkon tapoihin.
Itse pyrin välttämään sellaista uskonnollisuutta joka pohjautuu vain tunteisiin,laulamiseen ja rituaaleihin. Arvostan kovasti täsmällisen tiedon hankkimista ja asioiden pohtimista.
Olen itsekin kokeillut Rintin menetelmää mutta se ei pelkästään ole riittävä eikä ole tyydyttänyt hengellisiä tarpeitani. tarvitaan kirjoitti:
Minä en tiedä mitään esim ortodokseista tai katolilaisista, kuten en juuri vapaista suunnistakaan. Monet uskonnolliset opit ovat minulle vieraita.
Tämä opiskelu
Rukoilu ja uskominen ovat jokaisen ulottuvilla, mutta kyllä tietoakin tarvitaan sekä halua opiskella. Minullakin on paljon kysymyksiä, tiedon nälkä on tärkeä ja inhimillinen asia,jota ei voi pelkällä uskolla korvata. Siksi tarvitaan uskon lisäksi käytännön opetusta.Aikasi ei riittäisi, jos haluaisit oppia kaiken sadoista kristikunnan lahkoista. Kaiken lisäksi sillä ei olisi pelastuksesi kannalta mitään merkitystä. On monia uskontotieteilijöitä, jotka ovat koko ikänsä tutkineet uskontoja, mutta eivät tunne Jumalaa.
Siinä olet varsin oikeassa, että usko ei ole pelkkiä psyykkisiä kokemuksia, kielilläpuhumista ja laulamista. Sellaista on liian paljon liikkeellä tänä päivänä. Raamattu kyllä sanoo ”Henkeä älkää sammuttako, profetoimista älkää halveksuko” ja ”älkääkä estäkö kielillä puhumasta”. Daavid herätti pahennusta hyppiessään arvolleen sopimattomalla tavalla ylistäessään Jumalaa. On silti epätietoisuuden edessä viisaampaa pitää etäisyyttä tällaisiin ilmiöihin, kuin pitää niitä osoituksena hengellisyydestä. Kaikki sellainen voi olla myös pelkkää sielullisuuta. Jonkinlainen mittapuu on ehkä se, Janotaanko Jumalaa vai kokemuksia tai mikä asema Jumalan sanalle annetaan. Onko ehdoton pääpaino Jumalan sanalla, vai onko kaikki vain 'ylistystä' ja ilmiöitä. Vastasyntynyt on haavoittuvainen puhumattakaan syntymättömästä.
Raamattu on kristityn ainoa auktoriteetti. Se on mittanormaali, johon kaikkea opetusta pitää verrata. Kristitty kasvaa ainoastaan Jumalan sanasta. Raamattua on luettava ja rukoiltava. On hakeuduttava uskovien seuraan, mutta mihinkään lahkoon ei tule liittyä, sillä seurakunta on yksi. Lahkoista pitää erota. Itse kävin kirkkoherranvirastossa. Parin minuutin juttu. Saman kaavakkeen voi käydä täyttämässä myös oman paikkakunnan henkikirjoittajan luona. Vartiotorniseurasta ei käsittääkseni edes tarvitse erota. Se hoituu automaattisesti kun tunnustaa julkisesti Jeesuksen Herrakseen.
Jos minun on umpimähkään kerrottava, mistä uskovien yhteyttä on etsittävä, voisin suositella jotain ns. vapaista suunnista. En tarkoita niihin liittymistä, vaan että sieltä todennäköisimmin löydät kristittyjä. Lahkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei saa olla esteenä yhteydelle. Olin itse uskoon tultuani mukana eräässä ja siellä minut myös kastettiin. Vieläkin olen ollut siellä rukouskokouksissa. Yhteys on tärkeää ja mielestäni nimenomaan henkilökohtainen kontakti. Seurakunnassa jokaisella on jotain annettavaa, jos ei muuta, niin vaikka mieltä painava ongelma. Kaikki koituu rakennukseksi.
Ensimmäinen opettajani oli netistä löytämäni kirja. Älä säikähdä sen kirkolliselta kalskahtavaa nimeä.
http://kotisivu.dnainternet.fi/poeysti/mjt3040.htm#UUSI KATEKISMUS
Seuraavallakin sivulla on paljon hyvää opetusta:
http://koti.phnet.fi/petripaavola/
Pohdintaa kristikunnan hajaannuksesta:
http://www.kolumbus.fi/gematria/ennalleen1.htm
Jos haluat kuunneltavaa:
http://www.melaluoto.net/
Näiden kautta saat jo aika laajan käsityksen. Tällaiset yleiset kirjoitukset eivät voi korvata henkilökohtaista keskustelua ja pulmien ratkontaa. Minullekin voit kirjoittaa. Yritän vastata parhaani mukaan.vielä.. kirjoitti:
Ihminen joka on uskonnollinen on yleensä hyvin kiinnostunut raamatusta,liikkeensä opetuksista ja tavoista. Kyllä näistä täytyy opetusta saada. JT opettavat ilmaiseksi ja se on hienoa. Kun todistajaksi tulo kestää väh vuoden, pystyy jokainen samalla harkitsemaan kokeeko uskonnon omakseen. Tärkeintä on että ihminen tietää mihin on liittymässä ja mihin uskotaan, tätä painottavat kaikki uskovat uusille jäsenille ja kiinnostuneille.
Vaikka itsekin uskon, koen tarvitsevani ja haluavani käytännön opetusta. Tiedon hankkiminen nimenomaan lisää ymmärrystä.
Kumpa muuallakin otettaisiin kiinnostuneet vastaan samoin kuin todistajat tekevät. Ainakin ortodoksit valitsevat uudelle jäsenelle kummin jonka tarkoituksena on ohjata uutta jäsentä hengellisellä tiellä ja perehdyttää kirkon tapoihin.
Itse pyrin välttämään sellaista uskonnollisuutta joka pohjautuu vain tunteisiin,laulamiseen ja rituaaleihin. Arvostan kovasti täsmällisen tiedon hankkimista ja asioiden pohtimista.
Olen itsekin kokeillut Rintin menetelmää mutta se ei pelkästään ole riittävä eikä ole tyydyttänyt hengellisiä tarpeitani.Vartiotornilaisten henkilökohtaisella opastuksella ei ole mitään arvoa, koska se johdattaa uhrinsa salakavalasti pois Kristuksesta. Mieluummin siis haparoiden Jumalan valtakuntaan kuin kädestä pitäen kadotukseen.
Täsmällisen tiedon hankiminen mistä tahansa lahkosta, sen tavoista ja opetuksista ei pelasta synneissään olevaa ihmistä. Siihen on olemassa yksi ainoa lääke.
Vartiotornin tavaramerkki "täsmällinen tieto" on osoittautunut useimmiten aika heppoiseksi spekulaatioksi. Ei kannata hankkia.
Rauhaa ja hei
Olen tehnyt jonkun opetuskirjeen aiheesta
Siunausta
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
RAAMATTU JUMALAN SANANA JA AUKTORITEETTINA
Vuonna 1947 Beduiinipoika Muhammed Adh-Dhip löysi Kuolleen meren kirjakääröt. Noin 2000 vuotta vanhoja Raamatun käsikirjoituksia! Ne todistavat että meillä on tänään kädessämme aivan sama Raamattu kuin profeetoillakin oli, ja jota Jeesuskin kädessään piti ja opetti. Juutalaiset kopioivat Raamattua hyvin tarkasti ja valvotusti. Raamatun kieltä on jouduttu tarkistamaan nykykielelle, mutta kaikki käännöstyöt on tehty samoista vanhoista alkukielen asiakirjoista. (jopa 250 ekr - 450 jkr, Pääosin VT 1008 jkr ja UT 350-450 jkr) Ei koskaan ole käännetty edellisestä käännöksestä. (Jehovan todistajien UM- käännös on poikkeus. Se on käännetty englanninkielisestä Raamatusta.)
Raamattu on kirjakokoelma jonka 66 kirjaa kirjoittivat hyvin erilaiset noin 40 ihmistä vajaan 1600 vuoden aikana. Jumala antoi profeetoilleen sanoman jonka he pukivat kukin persoonalliseen tyyliinsä ihmiskielelle. Raamatun syntyä ohjasi itse Jumala Pyhän Henkensä kautta. Raamattu Sanookin ettei Jumala tee mitään ilmoittamatta ensin palvelijoilleen profeetoille. Myös ettei yksikään kirjoitus ole syntynyt ihmisen omasta tahdosta, vaan ihmiset saivat Jumalalta sen minkä kirjoittivat. (Aam 3:7, 2 Piet 1:21, 2 Tim 3:16)
"Näin sanoo Herra" sanonnat toistuvat Raamatussa noin 1800 kertaa. (Jer 1 :4,6, 38:2-3, Sak 1:4) Tähän jumalalliseen alkuperään perustuu Raamatun arvovalta. Tämän vuoksi Raamattu on yhtenäinen ja looginen kirja alusta loppuun, eikä sisällä todellisia ristiriitoja Raamatun sanoman kannalta. Raamattu onkin vakaumuksellisille kristityille Jumalan sana ja auktoriteetti. Ei uskonnollisten mielipiteiden kokoelma joka mahdollistaisi ihmisen oman tahdon etusijalle. Raamattu sisältää valtavan määrän profetioita eli ennustuksia. Jokainen Raamatun profetia on toteutunut tarkasti yksityiskohtiaan myöten. Osa ennustuksista toteutuvat parhaillaan ja osa odottavat toteutumistaan, jotka samalla todennäköisyyden varmuudella tulevat tapahtumaan ja toteutumaan.
Profeetta Daniel näki jo 2700 vuotta sitten yhdistyneen euroopan, EU:n ! Raamattu on ilmoitus kirjakokoelman keskushenkilöstä Jeesuksesta Kristuksesta. Raamattu on puolueeton ja erehtymätön erehdysten paljastaja, esittää ihmiskunnan historian, Jumalan sana ihmiselle, maailman levinnein kirja, kertoo myös "hyvien" ihmisten ja uskon suurmiesten virheistä, profeetallinen sana, luotettava opas. Raamatulla on ihmistä muuttava vaikutus, se on muuttumaton, oppimattomienkin ymmärettävissä Jumalan Hengen avulla, kulkee tieteen kanssa rinnan oikein tulkittuna, totuuden paljastaja, vihattu ja rakastettu.
Raamattua tutkittaessa on huomioitava seuraavat asiat:
- Asiayhteys! Mihin asiayhteyteen Raamatun jae ja asia kuuluvat, eli mistä on kysymys kun tutkimme asian yksittäisen jakeen ympäriltäkin.
- Mitä muualla samasta asiasta sanotaan.
- Alkukielen merkitys, ja usein sen ajan kulttuurin ja tapojen yhteys asiassa.
Raamattua on tutkittava vilpittömällä mielellä, Hengessä ja totuudessa. Siksi Raamattu ei aukene pelkille virheiden etsijöille, ja siksi Raamattua ymmärretään ja opetetaan usein väärin. (Joh 4:23, Joh 17:17, Kol 1:6)
OVATKO RAAMATUNKÄÄNNÖKSET LUOTETTAVIA?
Kristinuskon levitessä tarvittiin Raamatunkäännöksiä. Ensimmäinen Raamatunkäännös on VT:n kreikankielinen Septuaginta 200 ekr. Tärkein latinankielinen käännös on Hieronymuksen 300 luvulla jkr kääntämä Raamattu. Katolinen kirkko vastusti Raamatun kääntämistä kansankielelle, (vain papit saivat tulkita ja selittää Raamattua) ja siksi vasta uskonpuhdistus mahdollisti Raamatun kääntämisen kansankielille. Suomeksi Raamattu käännettiin 1642. Vuonna 2004 oli vähintään yksi Raamatun kirja käännetty 2377 kielelle ja koko Raamattu noin 422 kielelle, ja VT tai UT yli 1079 kielelle. Maailmassa on noin 6000 kieltä.
Yleisesti usein uskotaan että Raamattu olisi muuttunut useiden käännöksien ja ajan myötä. Tämä on kuitenkin virheellinen luulo, sillä merkittävät Raamatun käännökset tehdään aina mahdollisimman vanhoista asiakirjoista. (Jehovan todistajien käyttämä UM- käännös, on poikkeus joka on käännetty englanninkielisestä Raamatusta) VT on käännetty pääosin masoreettisesta tekstistä (Biblica Hebreica Stuttgartensia) nimeltä Codex Leningradensis, vuodelta 1008 jkr. Toinen masoreettinen käsikirjoitus on Aleppo Codex, vuodelta 925 jkr. Käännöstyössä on huomioitu myös Kuolleen meren kirjakäärölöydöt (löytö 1947) joidenka käsikirjoitukset ovat vuosilta 250 ekr - 68 jkr. Käännöstyössä on huomioitu myös Septuaginta (LXX) jonka käsikirjoituksia meillä on ajalta 150 ekr - 450 jkr.
Osansa käännöstyössä on ollut myös latinankielisellä Vulcatalla. (4 vuosisata)
Uuden Testamentin varhaisten käsikirjoitusten valtaosa on vuosien 300-450 jkr väliltä. Sen lisäksi kriittinen editio sisältää sisältää kaikki papyrukset, joista osa on vuosien 125-300 jkr väliltä. Näiden lisäksi on joitakin keskiaikaisia kirjoituksia joita on pidetty tärkeinä.
Suomen 1992 käännöksen suoritti asiantuntijoista koostuva käännöskomitea. Edustajat olivat luterilaisia, ortodokseja sekä helluntaikirkosta jonka kautta vapaat suunnat vaikuttivat ja olivat edustettuina. Eri asiantuntija- ja käyttäjätahot vaikuttivat myös mielipiteillään.
1992 käännöksessä on käännetty asiakokonaisuuksia ja lauserakennelmia, kun taas 1938 käännös keskittyi yksittäisten sanojen kääntämiseen.
Näin Raamatusta tuli helpommin luettava, mutta eri käyttäjätahot ovat tulkineet joitakin asioita hiukan eri tavoin, eikä täydellistä yksimielisyyttä saavutettu.
Pelastussanoma on kuitenkin selvä. Kielen uudistuessa tarvitsemme uusia käännöksiä. Hyödyllistä on tutkia 1938 ja 1992 käännöksiä rinnakkain.
Raamatun selitysteoksien ja ATK-Raamattuohjelmien kautta päästään tarkastelemaan miltei kaikkia Raamatunkäännöksiä.
Nykyajan uskonnollisuus usein mielellään syrjäyttää Raamatun ilmoituksia ja nostaa tilalle ihmisviisauden. Tiedettä pidetään oppineisuutena ja Raamattuun luottamista usein heikkoutena.
On asioita mitä Jumala ei koskaan ole tarkoin ilmoittanut ihmiskunnalle, mutta inhimillinen tiede ei pysty saamaan Jumalan salaisuuksia selville koskaan. Tiedemiehet käsittelevät asioita vain inhimilliseltä näkökannalta hyläten ehdottomasti kaiken mikä liittyy Raamattuun.
Moni tieteen ongelma kuitenkin selviäsi jos tiedemiehet hyväksyisivät esim. vedenpaisumuksen. Mm. luomakunnan ikä arvioitaisin toisin.
Raamatun toteutunet profetiat ovat kuitenkin pätevä todiste Raamatun paikkansa pitävyydestä. "Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisen tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen minkä saivat Jumalalta." (2 Piet 1:21, 2 Tim 3:16, Jer 1:12)
Jumala on huolehtinut itse sanansa säilymisestä. Onhan siihen sisällytetty koko pelastussanoma ja koko ihmiskunnan tärkein ja viisain tieto.
ONKO RAAMATUN USKONTO AIHEUTTANUT VÄKIVALTAA JA SOTIA MAAILMASSA?
Moni hämmentyy lukiessaan Vanhaa Testamenttia siinä kerrottujen sotien vuoksi. Jeesus sanoi: "Älkää luulko että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan." (Matt 10:34) "Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan." (Matt 10:35-36, Luuk 12:51-53)
Vanhassa testamentissa Israelin kansa edusti Jumalaa, ja oli jonkinlainen "poliisivaltio." Jumala ei milloinkaan maailman histioriassa ole ollut luoduilleen armoton, vaan aina antanut lukuisia tilaisuuksia tehdä parannusta ennen kuin antoi rangaistuksensa kohdata. Israelin kansa joutui tottelemattomuutensa vuoksi kokemaan kuritusta. (Jes 45:22, Hes 18:23,32, Joel 2:12-13, Mal 3:7, 3 Moos 26 luku, Ps 107)
Israelin kansa hävitti tieltään pakanakansoja. Pakanakansojen syntien mitta oli tullut täyteen, ja aivan sama rangaistus odottaa meidänkin aikamme jumalattomia ajan lopussa. Israelin kansan tehtävänä oli korottaa Jumalan kunniaa ja Israel ottikin kansansa jäseniksi kääntyneitä pakanoita samoin kuin tänäänkin uuden liiton Israelin kansaan liitetään kääntyneitä kansallisuuteen tms. katsomatta.
Evankeliumi ja Raamatun uskonto ovat aivan pelkkää rakkautta alusta loppuun. Kaikki keskittyy rakastavan Isän Kaikkivaltiaan ja Herran Jeesuksen Kristuksen rakkauden ympärille. Evankeliumi ei ole koskaan aiheuttanut sinänsä väkivaltaa. Jeesus antoi esimerkin rakkaudesta rakastamalla vihamiehiäänkin. "Autuaita ovat rauhantekijät." (Matt 5:9) Evankeliumi on rauhan evankeliumi (Ef 6:15)
Evankeliumi on rauhan sanoma, mutta maailma on aina ollut suurimmalta osaltaan saatanan hallinnassa joka on Kristuksen vihollinen. Evankeliumi tarjoaa ihmiselle elämän periaatteita jotka ovat täysin vastakkaisia heidän omien tapojensa ja tavoitteidensa kanssa. Siksi he nousevat kapinaan. Heitä ei miellytä puhtaus, joka paljastaa ja tuomitsee heidän syntinsä. He vainoavat ja hävittävät niitä, jotka julistavat heille oikeudenmukaisia ja pyhiä vaatimuksia. Maailmassa on ollut miljoonia marttyyreita tämän vuoksi.
Koska Raamatun evankeliumin totuudet herättävät vihaa jumalattomissa, tässä mielessä Jeesus puhui evankeliumista myös "miekkana." Kristitty noudattaa joka tilanteessa Jumalan käskyjä: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" ja "Älä tapa." Vainojen teot eivät ole evankeliumin vaikutusta, vaan evankeliumin vastustamisen seurausta.
Herra ei tahdo, että kukaan tuhoutuu, vaan että kaikki kääntyisivät. (2 Piet 3:9)"Antakaa pelastaa itsenne, että ette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana." (Apt 2:40)- VapaaTutkimus
Uskovaiset haluavat korostaa pelkästään heidän kannaltaan positiivisia asioita Qumranin käännöksistä. Kannattaa lukea myös tämä linkki aiheesta.
http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/eres/teol/art/sollamo.pdf VapaaTutkimus kirjoitti:
Uskovaiset haluavat korostaa pelkästään heidän kannaltaan positiivisia asioita Qumranin käännöksistä. Kannattaa lukea myös tämä linkki aiheesta.
http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/eres/teol/art/sollamo.pdfRauhaa ja kiitos
Saa valittaa kumpaanko luottaa?
Tidän millä mielellä nuoret jumalattomat niitä tekevät.
Kumpaanko luottaisin?
Minun valintani on selvä.
Siunausta
jari laurila- PoterO
>>>Ne todistavat että meillä on tänään kädessämme aivan sama Raamattu kuin profeetoillakin oli, ja jota Jeesuskin kädessään piti ja opetti.>"Näin sanoo Herra" sanonnat toistuvat Raamatussa noin 1800 kertaa. (Jer 1 :4,6, 38:2-3, Sak 1:4) Tähän jumalalliseen alkuperään perustuu Raamatun arvovalta.>Profeetta Daniel näki jo 2700 vuotta sitten yhdistyneen euroopan, EU:n !>Yleisesti usein uskotaan että Raamattu olisi muuttunut useiden käännöksien ja ajan myötä.
- .on
PoterO kirjoitti:
>>>Ne todistavat että meillä on tänään kädessämme aivan sama Raamattu kuin profeetoillakin oli, ja jota Jeesuskin kädessään piti ja opetti.>"Näin sanoo Herra" sanonnat toistuvat Raamatussa noin 1800 kertaa. (Jer 1 :4,6, 38:2-3, Sak 1:4) Tähän jumalalliseen alkuperään perustuu Raamatun arvovalta.>Profeetta Daniel näki jo 2700 vuotta sitten yhdistyneen euroopan, EU:n !>Yleisesti usein uskotaan että Raamattu olisi muuttunut useiden käännöksien ja ajan myötä.
tähän samaan jarlaun beduiinipoika-juttuun joka joillakin uskovilla näkyy pysyvän samana vaikka todisteet puhuvat aivan muuta.
Mitä arvoa mahtaa olla sillä että valitsee tietämättömyyden? Qumran todistaa jotain mitä se ei todista vain jos panee päänsä pensaaseen ja pitäytyy väkisin versiossa joka nyt varmasti tiedetään vääräksi. Eihän tässä ole kyse tutkijoiden tulkinnoista jolloin voisi ajatella ettei luota joihinkin tutkijoista, vaan siitä että teksteistä on löydetty monia versioita ja jo tiedetään paljon niiden syntyprosessista muutenkin.
- timotei
avaus. Siinä saavat näyttää kyntensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa522100En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511436- 101394
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969