JEESUS OPETTI MOOSEKSEN LAIN JOKAISEN KÄSKYN NOUDATTAMISTA JA PITÄMISTÄ
Evankeliumi Matteuksen mukaan, Matt.5:17
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."
Evankeliumi Matteuksen mukaan, Matt.19:17
"jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
PAAVALI EI KUMONNUT MOOSEKSEN LAKIA
Paavalin kirje Roomalaisille, Room 3:31
"Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain."
Paavalin kirje Roomalaisille, Room 2:13
"eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan."
Paavalin kirje Roomalaisille, Room 8:7
"sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan."
Paavalin kirje Roomalaisille, Room 7:12
"Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä."
SYNTI TARKOITTAA MOOSEKSEN KÄSKYJEN RIKKOMISTA. SYNNIN VOI TUNNISTAA VAIN TUTKIMALLA MOOSEKSEN LAKIA
Paavalin kirje Roomalaisille, Room 3:20
"lain kautta tulee synnin tunto."
Paavalin kirje Roomalaisille, Room.7:7
"syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: 'Älä himoitse.'"
Apostoli Johanneksen 1. kirje, 1JOh.3:4
"Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus."
"RAKKAUS" ON AINOASTAAN SIINÄ ETTÄ PIDÄT MOOSEKSEN LAIN JOKAISEN KÄSKYN
Paavalin kirje Galatalaisille, Gal.5:14
"Sillä kaikki [Mooseksen] laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'"
Paavalin kirje Roomalaisille, Room.13:8
"joka toistansa rakastaa, se on [Mooseksen] lain täyttänyt"
Paavalin kirje Roomalaisille, Room.13:9
Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Paavalin kirje Roomalaisille, Room.13:10
"Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus [Mooseksen] lain täyttämys."
SE JOKA RIKKOO YHTÄKIN MOOSEKSEN LAIN KÄSKYÄ, ON KOKO JUMALAN LAIN RIKKOJA, SILLÄ RAKKAUS ON MOOSEKSEN LAIN NOUDATTAMISTA
Apostoli Jaakobin kirje, Jaak.2:8
Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette; ... Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.
JEESUS EI VOI, EIKÄ HALUA PELASTAA SYNNIN TEKIJÄÄ. JUMALA ON TUOMITSEVA JOKAISEN SYNNINTEKIJÄN. JEESUS VAPAUTTAA SYNNISTÄ. TÄMÄ TARKOITTAA ETTÄ JEESUS OPASTAA SYNNIN TUNTEMISEEN JA KEHOITTAA PARANNUKSEEN (=SYNNISTÄ KIELTÄYTYMISEEN). ÄLÄ LUULE ETTÄ SINULLA ON PELASTUS VAIN SIKSI ETTÄ OLET TEHNYT ULKOISEN SUUN TUNNUSTUKSEN.
Onko laki voimassa?
22
570
Vastaukset
- R.a.m
Mooseksen laki on voimassa. Voisiko ajatella että Mooseksenlaki ja vanhanliiton aikainen laki on voimassa sen alaisille ja sen noudattaville heidän merkityksessään.
Uudessa liittossa jonka Jeesus toi on erilainen.
Emme voi soutaa edestakas vanhassa ja uudessaliitossa. Uuteen liittoon tullaan tulemalla uskoon, syntymällä Kristuksen alaiseksi. Uskovina olemme kokonaan uuden liiton alaisia. (pakanakristittyjä) ja sen mukaisesti olemme tottelemaan antautuneet. Kymmenen käskyä ovat toki voimassa uskovaisellakin, mutta ne eivät häntä (uskovaista) voi tuomita, koska Kristuksen elämä ja kuolema täyttää sen. On siis kysymys Jumalan laista, eikä Mooseksen laista.
- uskovat
esim Suomen lakia? Mitä jos sen onkin joku jo "täyttänyt", silloinhan se on turha koko laki? Itse en ole rikkonut lakia kertaakaan, en edes ajanut ylinopeutta kun ei ole autoakaan, ajokortti kyllä nuoruudessa hankittu.
- uskossa
uskovat kirjoitti:
esim Suomen lakia? Mitä jos sen onkin joku jo "täyttänyt", silloinhan se on turha koko laki? Itse en ole rikkonut lakia kertaakaan, en edes ajanut ylinopeutta kun ei ole autoakaan, ajokortti kyllä nuoruudessa hankittu.
Ihmisten lait ovat Saatanasta.
Mooseksenlaki on Jumalasta. uskovat kirjoitti:
sollä esivalta on Jumalasta.
Room.13:2. Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
3. Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
4. sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
5. Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
6. Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
7. Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.
Jos on saanut sakon ylinopeudesta, sakko maksetaan.
Eihän uskoakaan tule laittaa pois, vaan synnin tulisi laittaa pois.
Laki asioista vaan sen verran että turha niihin on kenenkään tujoittaa liikaa. Keskitytään hyvän tekemiseen.
Meillä on tarpeeksi työtä jo näidenkin tekemisessä..tärkeimmät ovatkin..
Matt.22:"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Matt.7:12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.- fobia3
raamatussa sanotaan, jotta laki täyttyy kahdessa parakraaffissa, rakkaus lähimmäistä ja Jumalaa kohtaan.
mitähän noi advarit täällä oikeesi, aikuisten oikeesi tekee - pyrkiessänsä eksyttämään terveet kristityt? - kirjoitettu on
Aivan ja Raamattu selventää vielä mitä nuo kaksi käskyä tarkoittavat.
2.Moos.20:
1. Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
8. Muista pyhittää lepopäivä.
9. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13. Älä tapa.
14. Älä tee huorin.
15. Älä varasta.
16. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
17. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
Sitähän Jeesuskin saarnasi kansalle, lain puhtaampaa noudattamista kuin mitä fariseukset sitä noudattivat. Tosiasiassa fariseukset rikkoivat perinnäissäännöillään Jumalan lakia. Jeesus osoitti miten laki noudatetaan. Hän antoi esimerkinmyös miten noudatamme sapattia, Herran päivää. Tekemällä hyvää!
- hyviä lakeja
Kun laki on täytetty niin se tarkoittaa käytännössä sitä, että laki on tullut tarpeettomaksi, ja näin ollen sitä ei enää tarvita mihinkään. Ja tuossa raamatun tekstissä viitataan suoraan niin sanottuun Mooseksen lakiin, joka julmuudessaan oli yksi ihmiskunnan sairaimmista laeista jonka ihminen on saanut aikaiseksi maan päällä eläessään. Ja sen Kristus kumosi teoillaan ja sanoillaan epäsuorasti.
- Musta sukkainen
Mutta, se oli seremonialaki, mutta kymmenen käskyn laki on Jumalan laki.
Minkä lain mukaan ihmonen kerran tuomitaan, jos
lakia ei ole? - kalevi
Musta sukkainen kirjoitti:
Mutta, se oli seremonialaki, mutta kymmenen käskyn laki on Jumalan laki.
Minkä lain mukaan ihmonen kerran tuomitaan, jos
lakia ei ole?Eihän meillä ole koskaan ollutkaan mitään seremonialakeja.
On paha poistaa sitä mitä ei ole koskaan ollutkaan.
Siten ei ole ollut muitakaan osia laeista voimassa.
Niiltäkään joilla laki on ollut ei sitä ole poistettu.
Lakia ei ole annettu niitä varten jotka seuraavat Kristuksen opetuksia.
Eivät he mitään lakia olisi rikkomassakaan.
- Suomen Kansalainen
Onkos juutalainen eksynyt tälle palstalle tuomaan Mooseksen aikaisia lakeja pakanakristityille?
- Messiaaniset
Voi kun oliskin täällä messiaanisia juutalaisi selittämässä mitä mikäkin raamatunpaikka alkulielellä sanottuna tarkoitaa. TERVETULOA JOS OLETTE TÄÄLLÄÄ!
- Musta sukkainen
Messiaaniset kirjoitti:
Voi kun oliskin täällä messiaanisia juutalaisi selittämässä mitä mikäkin raamatunpaikka alkulielellä sanottuna tarkoitaa. TERVETULOA JOS OLETTE TÄÄLLÄÄ!
Sitä toivoisin minäkin, että messiaaniset juutalaiset olisivat mukana keskustelussa.
Saisimme tietää, miten he ymmärtävät nämä asiat,
se on tietoa joka monesti puuttuu kristityiltä. - Jukkis
Messiaaniset kirjoitti:
Samalla juutalaiset kertoisi sen tosi asian että moraali ja seremonia lait ovat yhtä ja samaa lakikokonaisuutta heille annettuna, eikä niitä voi erotella. Ja jos joku erottelee. Sormeilee Jumalan säädöksiä.
- Musta sukkainen
Jukkis kirjoitti:
Samalla juutalaiset kertoisi sen tosi asian että moraali ja seremonia lait ovat yhtä ja samaa lakikokonaisuutta heille annettuna, eikä niitä voi erotella. Ja jos joku erottelee. Sormeilee Jumalan säädöksiä.
Jumalan laki 10 käskyä ollut liitonarkissa sisällä.Niinkuin nytkin voimme lukea Ilm.11:19
Seremonialait sitä vastoin olivat arkin sivulla.
Miksi laki on liitonarkussa,jos sitä ei enää tarvita?Minkä lain mukaan meidät kerran tuomitaan
tai vapautetaan? - Jukkis
Jumalan laki 10 käskyä ollut liitonarkissa sisällä.Niinkuin nytkin voimme lukea Ilm.11:19
Seremonialait sitä vastoin olivat arkin sivulla.
Miksi laki on liitonarkussa,jos sitä ei enää tarvita?Minkä lain mukaan meidät kerran tuomitaan
tai vapautetaan?Juutalaisten keskuudessa sanontaan *laki* sisältyivät kaikki viisi Mooseksen kirjaa, siis koko järjestelmä: moraali, esikuvat ja porvallinen laki.
Mooseksen laki sisälsi Jumalan lain.
10 käskysanaa olivat arkin sisällä tauluissa, mutta ne olivat myöskin kirjoitettuna lakikirjaan, joka oli arkin sivussa. Laki kirjassa oli degaloogi kirjoitettuna kaksi kertaa.
Raamattu ei suorita minkäänlaista lain jakoa Jumalan ja Mooseksen lakiin, niin älkööt ihmisetkään sitä yrittäkö, sillä silloinhan väärennetään jumalan sanaa
- Voitto Ramu
Jeesus täytti KAIKEN LAIN ja:
"pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."
Ja Jumalan kiitos siellä ristillä se laki on ja pysyy, vaikka lukuisat lahkolaiset yrittävät sitä sieltä repiä alas saamaan aikaseksi vihaa:
"sillä laki saa aikaan vihaa"- Musta sukkainen
Ei laki saa aikaan vihaa kuin ainoastaan niiden
kohdalla jotka sitä vastustavat.
Jeesus itse sanoi."...ei laista katoa pieninkään
kirjain,ei ainoakaan piirto,ennen kuin kaikki on tapahtunut." Siis tavuakaan ei pyyhitä pois,
vieläpä pienintä kirjainta myöten,ja jokaista sanaa.Vanha Testamentti on yhtä pyhä kuin Uusi.
Kriitikot ovat ottaneet mahdottoman tehtävän
pyrkiessään Jumalan omasta laista jotakin poistamaan.Jeesus ei tullut hävittämään lakeja
vaan vahvistamaan.Hänen käskynsä ovat ikuisia.
Jos jotkut opettajat eksyvät rikkomaan hänen lakiaan ja ilmoittavat, että sen pienin käsky on kumottu, he menettävät arvonsa.Hänen valtakunnassaan arvo on oikeassa suhteessa kuuliaisuuteen..."Joka niitä noudattaa ja opettaa,
on se mies,jota pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."Nämä ovat vanhurskauden
muuttumattomat käskyt. - -björn-
Ei laki saa aikaan vihaa kuin ainoastaan niiden
kohdalla jotka sitä vastustavat.
Jeesus itse sanoi."...ei laista katoa pieninkään
kirjain,ei ainoakaan piirto,ennen kuin kaikki on tapahtunut." Siis tavuakaan ei pyyhitä pois,
vieläpä pienintä kirjainta myöten,ja jokaista sanaa.Vanha Testamentti on yhtä pyhä kuin Uusi.
Kriitikot ovat ottaneet mahdottoman tehtävän
pyrkiessään Jumalan omasta laista jotakin poistamaan.Jeesus ei tullut hävittämään lakeja
vaan vahvistamaan.Hänen käskynsä ovat ikuisia.
Jos jotkut opettajat eksyvät rikkomaan hänen lakiaan ja ilmoittavat, että sen pienin käsky on kumottu, he menettävät arvonsa.Hänen valtakunnassaan arvo on oikeassa suhteessa kuuliaisuuteen..."Joka niitä noudattaa ja opettaa,
on se mies,jota pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."Nämä ovat vanhurskauden
muuttumattomat käskyt.Voisitko ystävällisesti näyttää UT:sta kohdan missä Mooseksen laki asetettiin myös pakanoiden laiksi?
- Musta sukkainen
-björn- kirjoitti:
Voisitko ystävällisesti näyttää UT:sta kohdan missä Mooseksen laki asetettiin myös pakanoiden laiksi?
Se asetettiin ihmisille, siis kaikille ei se erottele ihmisiä.Kaikki ovat samalla viivalla,
uskonsuunnasta ja rodusta huolimatta.
Ja minä en ainakaan itseäni pidä pakanana sillä tavalla kuin sen jotkut ymmärtävät, vaan kristittynä,uskovien kasteella kastettuna,sillä
samalla tavalla kuin Jeesuskin kastettiin.
10-käskyn laki on Jumalan laki,enempää ei tarvitse selittää, amen. - kalevi
Se asetettiin ihmisille, siis kaikille ei se erottele ihmisiä.Kaikki ovat samalla viivalla,
uskonsuunnasta ja rodusta huolimatta.
Ja minä en ainakaan itseäni pidä pakanana sillä tavalla kuin sen jotkut ymmärtävät, vaan kristittynä,uskovien kasteella kastettuna,sillä
samalla tavalla kuin Jeesuskin kastettiin.
10-käskyn laki on Jumalan laki,enempää ei tarvitse selittää, amen.Et sitten voinut laittaa sitä kohtaa näkyviin?
Sellaista ei löydy.
Mitä meille kuuluu miten te uskotte?
Eihän sitä muutkaan ole koko ajan esittelemässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391449Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71816