Mihin kiire?

kalluppi

Kun täällä koko ajan kirjoitetaan toinen toistaan viisaampia kommentteja mitä pitäisi tehdä että voisi ajaa kovempaa niin kysynkin mihin oikeasti on niin kiire ettei nykyrajoituksilla ehdi, voi lähteä vähän aikaisemmin ja opetella aikatauluttamaan elämäänsä niin ehtii.

On tietenkin nämä häirikköautoilijat jotka saavat jotain ihme tyydytystä kaahailemalla, näillä yleensä sitä joutoaikaa olisikin.

Siis miksi kelin ja rajoitusten mukaan ajamalla ei ehdi perille?

55

2098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • automies69

      Me jotka haluamme kovempia nopeuksia ja kritisoimme nykysääntöjä emme halua TURHAAN viettää aikaamme tienpäällä, koska siihen ei ole mitään järkevää syytä. Vapaa-ajan voi käyttää muutenkin kuin nysväämällä tiellä.

      • finnbulli

        luulisi oleva järkevä syy.


      • Kalluppi

        Jos on luonteeltaan sellainen ,että hermoilee ja ärsyyntyy liikenteessä ei siihen ylemmät rajoitukset auta.

        Vaikka rajoituksia nostettaisiin niin silti samat siellä hermoilisivat ja vaatisivat "vapaampaa" autoilua.

        Se vapaa-aikakin voisi olla laadukkaampaa kun ei liikenteessä menettäisi jo valmiiksi hermojaan.


      • selkis

        Töihin, opiskeluun, harrastuksiin meno/paluu ei siis ole järkevä syy. Pysy kotona sitten.


      • automies69
        finnbulli kirjoitti:

        luulisi oleva järkevä syy.

        ...hengissä pysymistä.

        Suurin osa onnettomuuksista sattuu nopeuksissa, joissa ei olla rikottu nopeusrajoituksia, vaan muita sääntöjä.


      • vähän
        automies69 kirjoitti:

        ...hengissä pysymistä.

        Suurin osa onnettomuuksista sattuu nopeuksissa, joissa ei olla rikottu nopeusrajoituksia, vaan muita sääntöjä.

        ylinopeus takaa hengissä pysymisen.


      • finnbulli
        automies69 kirjoitti:

        ...hengissä pysymistä.

        Suurin osa onnettomuuksista sattuu nopeuksissa, joissa ei olla rikottu nopeusrajoituksia, vaan muita sääntöjä.

        kuolemaan johtaneissa hirvikolareissa on vauhti ollut 100 tai enemmän.

        Siitä kirjoitettiin syksyllä.


      • automies_69
        finnbulli kirjoitti:

        kuolemaan johtaneissa hirvikolareissa on vauhti ollut 100 tai enemmän.

        Siitä kirjoitettiin syksyllä.

        Muistuttaisin yhä luonnottoman suuresta hirvikannasta, joka on kolmessa vuosikymmenessä paisunut nykyiselle tasolle. Myös hivien määrä korreloi suoraan kolarien määrään.

        Nopeus on aina kompromissi. Keskustelu alkoi siitä kun aloittaja ihmetteli mihin kiire. Tuolla perusteella rajoituksia voisi laskea loputtomiin ja samalla perustelulla laskettaisiin rajoitus nollaan jonka jälkeen pitäisi alkaa peruuttamaan.
        Mielestäni tuota nykyista kompromissia pitää saada kritisoida.

        Voisitko kertoa, miksi liikenteessä kuolemattomuus on niin tärkeää, että minkään muun kuolemanaiheuttajan vähentämiseksi ei tehdä yhtään mitään? Lisäksi liikenteessä ylinopeuteen kuolee äärimmäisen vähän ihmisiä, kuitenkin sen ollessa ainoa asia mitä valvotaan.


      • finnbulli
        automies_69 kirjoitti:

        Muistuttaisin yhä luonnottoman suuresta hirvikannasta, joka on kolmessa vuosikymmenessä paisunut nykyiselle tasolle. Myös hivien määrä korreloi suoraan kolarien määrään.

        Nopeus on aina kompromissi. Keskustelu alkoi siitä kun aloittaja ihmetteli mihin kiire. Tuolla perusteella rajoituksia voisi laskea loputtomiin ja samalla perustelulla laskettaisiin rajoitus nollaan jonka jälkeen pitäisi alkaa peruuttamaan.
        Mielestäni tuota nykyista kompromissia pitää saada kritisoida.

        Voisitko kertoa, miksi liikenteessä kuolemattomuus on niin tärkeää, että minkään muun kuolemanaiheuttajan vähentämiseksi ei tehdä yhtään mitään? Lisäksi liikenteessä ylinopeuteen kuolee äärimmäisen vähän ihmisiä, kuitenkin sen ollessa ainoa asia mitä valvotaan.

        maaseudulla on miltei pakko käyttää autoa.

        Ja silloin haluan siirtyä paikasta toiseen suhtkoht turvallisesti.

        Muut kuolemanaihettajat. Minulla EI ole pakko juoda viinaa,tupakoida,liikkua heikoilla jäillä,saada turpiin makkarajonossa,jne,jne.

        Mutta yleisellä tiellä on pakko ajaa.


    • aikatauluja

      ainakin minun duunissani. Aikatauluun olen jo vuosia osannut lisätä kelivaran. Jos on jostain syystä ihan pakko myöhästyä, peitän kojelaudan kellon näkyvistäni ja ajan tilanteen vaatimalla tavalla hoppuilematta. Parempi hengissä perillä asiakkaankin mielestä.

      Tältä palstalta saa oikein ruman kuvan autoilijoista, mutta pitää muistaa, että tänne kirjoittelevilla on yleensä jotain oikein painavaa mielessä. Joillakin on tarinaa päivästä toiseen...kertoo paljon kirjoittelijan luonteenlaadusta. Ja jutut älynlahjoista...

    • tarhasta

      3 lasta tarhassa, niiden kanssa sitten kauppaan ja sitten kotiin tekemään ruokaa. Sen jälkeen läskijumppaan fitnes-salille. Liikenteessä selviän joka tilanteesta kaasun käytöllä ja pomon painostus työpaikalla vaan entisestään lisää vauhtiani liikenteessä, puran pahaa aloa painamalla kaasua.

      Tiedän, joku päivä se sun kakaras jää alle mutta se on sen ajan murhe, surraan sitten, lupaan maksaa ne sakot 200 euroa.

    • -Julli-

      Ei siihen tarvita mitään kiirettä, että haluaa päästä nopeasti paikasta toiseen kuten automieskuusysikin totesi.

      Miksi lähteä aikaisemmin matkaan kun mahdollisimman myöhään lähtemällä voi viettää enemmän aikaa puuhamalla jotain muuta.

      Kovaa vauhtia ajaminen on myös kivempaa. Aivot saavat enemmän virikkeitä maisemien vilistäessä ohi ja ainakin syntyy illuusion siitä, että nyt mennään kovaa kohti määränpäätä.

      • Kalluppi

        Sinun kohtasi vastaus oli jo avauksessa.

        Ei kiirettä eli joutoaikaa, ihme tyydytys kaahailusta.


    • sinivilkku

      >>On tietenkin nämä häirikköautoilijat jotka saavat jotain ihme tyydytystä kaahailemalla, näillä yleensä sitä joutoaikaa olisikin.>Siis miksi kelin ja rajoitusten mukaan ajamalla ei ehdi perille?

      • ÄIJÄLÄ

        Siinä on meillä paraskin puhuja, joka ei ymmärrä sitä, ettei viimmesen päälle tekniikalla varustettu auto pysy tiellä sen paremmin kuin 1980 luvun kotterotkaan, jos mennään liian kovaa.
        Sinäkin kuulut siihen sarjaan, joka luottaa autonsa suorituskykyyn ja tekniikkaan.
        Kun on liikaa vauhtia huonossa kelissä, ei auton turvatekniikka pelasta heittelehtimään lähtevää autoa,jos sen viimeinen lenkki ratin ja selkänojan välissä oleva puupää on antanut käskyn mennä lujaa.
        Olet väärässä, sanoessasi nykyisten rajoitusten olevan metsässä. Ne eivät ole sitä alkuunkaan.
        Sinullakin on sellainen outo mielleyhtymä, että jos sallittaisiin kovempaa menoa, niin onnettomuudet sillä väheneisivät.

        Tuo tuollainen ajattelu on tosi sairasta.
        Sinut pitäisi kastaa tervatynnyriin ja kierittää höyhenissä, jos siitä tokeentuisit.

        Minua ottaa julmetusti päähän, että niin viisas kuin muuten tunnut olevan näissä liikenneasioissa, olet nykyisten rajoitusten vihaaja ja ajat kuin käärmettä pyssyyn isompien nopeuksien puolesta.

        Jaksat jatkuvasti veisata tuota samaa virttä, kuinka sopivaa nopeutta ajavat ovat kaikista pahimpia liikenteen tulppia ja vaarantajia .

        Jumalauta niitä ohittajia ei ole kukaan estämässä, vaan itse eivät vaan yksinkertaisesti voi mennä ohi, kun on liian vaarallista.
        Toki niitä uhkaohittajia riittää joka tiellä, jotka luottaa siihen, että ohitettava ja vastaantuleva väistävät.

        Ja kaahaajia kans puolustelet, ikäänkuin niitä ei olis olemassakaan muualla kuin hitaammin ajavien mielikuvituksessa.
        Mitään onnettomuuksia ei sattuis koskaan, jos kaikki ajais hitaammin, ilman viinaa, ilman kiirettä, ilman huonoja renkaita.
        Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin, mutta kaikista helpoimmaksi ennaltaehkäiseväksi tekijäksi näkisin kohtuullisen vauhdin ja kelin mukaan ajamisen.

        Kelin mukaan ajaminen on sitä, että höröstelee tämän tästä ja vähentelee nopeuttaan tien kunnon mukaan.
        Liikenteessä ei saa olla koskaan kiire, eikä hermostunut mieliala.
        Minä en voi edelleenkään alkaa antamaan jokaiselle tietä. Jos ajaisin vaikkapa 100 km.n taipaleen ja sinä aikana minut ohittais vaikkapa 50 autoa. Jos kaikille näille antaisin tietä menemällä levikille ensi tilassa odottamaan, ei omasta matkanteostani tulisi hevon vittua.
        Se, jonka on päästävä ohi,se on hänen päänsärkynsä.
        On tietysti totta, että monella on kiire ja liikenne voi olla niin vilkas, ettei ohituksiin ole mahdollista.
        Kuitenkin olen nähnyt ja näen jatkuvasti aivan turhia ohituksia.
        Onhan tutkittua, ettei muutama kymmenen minuuttia aikaisemmin perillä merkitse mitään.

        Ja mikäs kiire se sinullakin on, että pitäis päästä lujempaa. Kaupparatsujen pitää ottaa aikaa enemmän matkantekoon.
        Keikkalaulajat tahtoo kiirehtiä aina hurjaa ylinopeutta.
        Eiköhän heidänkin pitäisi rukata vähän aikataulujaan tai mennä helikopterilla.

        Kaahailu on tosiasia, joten älä sitä ala kieltämään.
        Melkoinen sisupussi tunnut olevan naiseksi.
        Saas nähärä, minkälaista käärmekeittoa saan vastineeksi.


      • sinivilkku
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Siinä on meillä paraskin puhuja, joka ei ymmärrä sitä, ettei viimmesen päälle tekniikalla varustettu auto pysy tiellä sen paremmin kuin 1980 luvun kotterotkaan, jos mennään liian kovaa.
        Sinäkin kuulut siihen sarjaan, joka luottaa autonsa suorituskykyyn ja tekniikkaan.
        Kun on liikaa vauhtia huonossa kelissä, ei auton turvatekniikka pelasta heittelehtimään lähtevää autoa,jos sen viimeinen lenkki ratin ja selkänojan välissä oleva puupää on antanut käskyn mennä lujaa.
        Olet väärässä, sanoessasi nykyisten rajoitusten olevan metsässä. Ne eivät ole sitä alkuunkaan.
        Sinullakin on sellainen outo mielleyhtymä, että jos sallittaisiin kovempaa menoa, niin onnettomuudet sillä väheneisivät.

        Tuo tuollainen ajattelu on tosi sairasta.
        Sinut pitäisi kastaa tervatynnyriin ja kierittää höyhenissä, jos siitä tokeentuisit.

        Minua ottaa julmetusti päähän, että niin viisas kuin muuten tunnut olevan näissä liikenneasioissa, olet nykyisten rajoitusten vihaaja ja ajat kuin käärmettä pyssyyn isompien nopeuksien puolesta.

        Jaksat jatkuvasti veisata tuota samaa virttä, kuinka sopivaa nopeutta ajavat ovat kaikista pahimpia liikenteen tulppia ja vaarantajia .

        Jumalauta niitä ohittajia ei ole kukaan estämässä, vaan itse eivät vaan yksinkertaisesti voi mennä ohi, kun on liian vaarallista.
        Toki niitä uhkaohittajia riittää joka tiellä, jotka luottaa siihen, että ohitettava ja vastaantuleva väistävät.

        Ja kaahaajia kans puolustelet, ikäänkuin niitä ei olis olemassakaan muualla kuin hitaammin ajavien mielikuvituksessa.
        Mitään onnettomuuksia ei sattuis koskaan, jos kaikki ajais hitaammin, ilman viinaa, ilman kiirettä, ilman huonoja renkaita.
        Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin, mutta kaikista helpoimmaksi ennaltaehkäiseväksi tekijäksi näkisin kohtuullisen vauhdin ja kelin mukaan ajamisen.

        Kelin mukaan ajaminen on sitä, että höröstelee tämän tästä ja vähentelee nopeuttaan tien kunnon mukaan.
        Liikenteessä ei saa olla koskaan kiire, eikä hermostunut mieliala.
        Minä en voi edelleenkään alkaa antamaan jokaiselle tietä. Jos ajaisin vaikkapa 100 km.n taipaleen ja sinä aikana minut ohittais vaikkapa 50 autoa. Jos kaikille näille antaisin tietä menemällä levikille ensi tilassa odottamaan, ei omasta matkanteostani tulisi hevon vittua.
        Se, jonka on päästävä ohi,se on hänen päänsärkynsä.
        On tietysti totta, että monella on kiire ja liikenne voi olla niin vilkas, ettei ohituksiin ole mahdollista.
        Kuitenkin olen nähnyt ja näen jatkuvasti aivan turhia ohituksia.
        Onhan tutkittua, ettei muutama kymmenen minuuttia aikaisemmin perillä merkitse mitään.

        Ja mikäs kiire se sinullakin on, että pitäis päästä lujempaa. Kaupparatsujen pitää ottaa aikaa enemmän matkantekoon.
        Keikkalaulajat tahtoo kiirehtiä aina hurjaa ylinopeutta.
        Eiköhän heidänkin pitäisi rukata vähän aikataulujaan tai mennä helikopterilla.

        Kaahailu on tosiasia, joten älä sitä ala kieltämään.
        Melkoinen sisupussi tunnut olevan naiseksi.
        Saas nähärä, minkälaista käärmekeittoa saan vastineeksi.

        >>Siinä on meillä paraskin puhuja, joka ei ymmärrä sitä, ettei viimmesen päälle tekniikalla varustettu auto pysy tiellä sen paremmin kuin 1980 luvun kotterotkaan, jos mennään liian kovaa.
        Sinäkin kuulut siihen sarjaan, joka luottaa autonsa suorituskykyyn ja tekniikkaan. >Olet väärässä, sanoessasi nykyisten rajoitusten olevan metsässä. Ne eivät ole sitä alkuunkaan.>ajat kuin käärmettä pyssyyn isompien nopeuksien puolesta.>Mitään onnettomuuksia ei sattuis koskaan, jos kaikki ajais hitaammin, ilman viinaa, ilman kiirettä, ilman huonoja renkaita.>Liikenteessä ei saa olla koskaan kiire, eikä hermostunut mieliala.>Jos ajaisin vaikkapa 100 km.n taipaleen ja sinä aikana minut ohittais vaikkapa 50 autoa.>Ja mikäs kiire se sinullakin on, että pitäis päästä lujempaa. Kaupparatsujen pitää ottaa aikaa enemmän matkantekoon.
        Keikkalaulajat tahtoo kiirehtiä aina hurjaa ylinopeutta.>Melkoinen sisupussi tunnut olevan naiseksi.


      • K.M

        "Jonon kärjessä jurnuttavat" Jos ajaa jonon kärjessä kelin ja rajoitusten mukaan sopivaa vauhtia ei ole mitenkään velvollinen väistämään itselleen kiireen tehnyttä kaaharia, ohiutuksia varsinaisesti estäviä on kyllä tosi harvassa. Sitäpaitsi jonon ensimmäisenä ajava ei tee jonoa, sen tekee toisena ajava joka ei osaa ohittaa ja ajaa niin lähellä ettei seuraavakaan voi ohittaa, se että ajaa lähellä edellä ajavaa kertoo jo sen ettei osaa ohittaa.

        Kuinka paljon sinun kotiseudullasi on näitä "kotopoliiseja"? Väitän liikkuneeni tienpäällä jo nyt reilusti enemmän kuin keskiverto kansalainen eläissään ja en ole törmännyt liikkumistani tahallaan estäviin tai haittaaviin "kotipoliiseihin" kuin pari kertaa. On toki epävarmoja ja kokemattomia kuljettajia jotka joskus hetken aikaa hidastaa menoa mutta heilläkin on oikeus liikkua tiellä. Vähimmällä pääsee kun ei ala hiillostamaan heitä vaan ottaa rauhallisesti ja odottaa sopivan ohituspaikan.

        Rajoitukset on erittäin suurelta osin Suomessa kohdallaan, liikennesäännöt yleensäkin on tehty sitä silmälläpitäen että kaikki voisivat liikkua turvallisesti, nopeuksia voitaisi nostaa sellaisessa utopiamaassa missä kaikki liikkujat olisi kokeneita ja vastuuntuntoisia autoilijoita.

        Toisaalta ymmärrän sinun hingun kovempiin nopeuksiin kun sinulla oli se inmeauto jonka kulutus pienenee nopeuden lisääntyessä, odotan muuten vieläkin vastausta mikä tällainen auto oikein on?


      • on aina
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Siinä on meillä paraskin puhuja, joka ei ymmärrä sitä, ettei viimmesen päälle tekniikalla varustettu auto pysy tiellä sen paremmin kuin 1980 luvun kotterotkaan, jos mennään liian kovaa.
        Sinäkin kuulut siihen sarjaan, joka luottaa autonsa suorituskykyyn ja tekniikkaan.
        Kun on liikaa vauhtia huonossa kelissä, ei auton turvatekniikka pelasta heittelehtimään lähtevää autoa,jos sen viimeinen lenkki ratin ja selkänojan välissä oleva puupää on antanut käskyn mennä lujaa.
        Olet väärässä, sanoessasi nykyisten rajoitusten olevan metsässä. Ne eivät ole sitä alkuunkaan.
        Sinullakin on sellainen outo mielleyhtymä, että jos sallittaisiin kovempaa menoa, niin onnettomuudet sillä väheneisivät.

        Tuo tuollainen ajattelu on tosi sairasta.
        Sinut pitäisi kastaa tervatynnyriin ja kierittää höyhenissä, jos siitä tokeentuisit.

        Minua ottaa julmetusti päähän, että niin viisas kuin muuten tunnut olevan näissä liikenneasioissa, olet nykyisten rajoitusten vihaaja ja ajat kuin käärmettä pyssyyn isompien nopeuksien puolesta.

        Jaksat jatkuvasti veisata tuota samaa virttä, kuinka sopivaa nopeutta ajavat ovat kaikista pahimpia liikenteen tulppia ja vaarantajia .

        Jumalauta niitä ohittajia ei ole kukaan estämässä, vaan itse eivät vaan yksinkertaisesti voi mennä ohi, kun on liian vaarallista.
        Toki niitä uhkaohittajia riittää joka tiellä, jotka luottaa siihen, että ohitettava ja vastaantuleva väistävät.

        Ja kaahaajia kans puolustelet, ikäänkuin niitä ei olis olemassakaan muualla kuin hitaammin ajavien mielikuvituksessa.
        Mitään onnettomuuksia ei sattuis koskaan, jos kaikki ajais hitaammin, ilman viinaa, ilman kiirettä, ilman huonoja renkaita.
        Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin, mutta kaikista helpoimmaksi ennaltaehkäiseväksi tekijäksi näkisin kohtuullisen vauhdin ja kelin mukaan ajamisen.

        Kelin mukaan ajaminen on sitä, että höröstelee tämän tästä ja vähentelee nopeuttaan tien kunnon mukaan.
        Liikenteessä ei saa olla koskaan kiire, eikä hermostunut mieliala.
        Minä en voi edelleenkään alkaa antamaan jokaiselle tietä. Jos ajaisin vaikkapa 100 km.n taipaleen ja sinä aikana minut ohittais vaikkapa 50 autoa. Jos kaikille näille antaisin tietä menemällä levikille ensi tilassa odottamaan, ei omasta matkanteostani tulisi hevon vittua.
        Se, jonka on päästävä ohi,se on hänen päänsärkynsä.
        On tietysti totta, että monella on kiire ja liikenne voi olla niin vilkas, ettei ohituksiin ole mahdollista.
        Kuitenkin olen nähnyt ja näen jatkuvasti aivan turhia ohituksia.
        Onhan tutkittua, ettei muutama kymmenen minuuttia aikaisemmin perillä merkitse mitään.

        Ja mikäs kiire se sinullakin on, että pitäis päästä lujempaa. Kaupparatsujen pitää ottaa aikaa enemmän matkantekoon.
        Keikkalaulajat tahtoo kiirehtiä aina hurjaa ylinopeutta.
        Eiköhän heidänkin pitäisi rukata vähän aikataulujaan tai mennä helikopterilla.

        Kaahailu on tosiasia, joten älä sitä ala kieltämään.
        Melkoinen sisupussi tunnut olevan naiseksi.
        Saas nähärä, minkälaista käärmekeittoa saan vastineeksi.

        samaa mieltä kuin se virtuaalikokemuksiaan kirjoittava Antero. Sieltä nuo typerät mielipiteet juontaa.

        Ammatiltaan on autonkuljettaja (en muista oliko pakukuski).


      • sinivilkku
        K.M kirjoitti:

        "Jonon kärjessä jurnuttavat" Jos ajaa jonon kärjessä kelin ja rajoitusten mukaan sopivaa vauhtia ei ole mitenkään velvollinen väistämään itselleen kiireen tehnyttä kaaharia, ohiutuksia varsinaisesti estäviä on kyllä tosi harvassa. Sitäpaitsi jonon ensimmäisenä ajava ei tee jonoa, sen tekee toisena ajava joka ei osaa ohittaa ja ajaa niin lähellä ettei seuraavakaan voi ohittaa, se että ajaa lähellä edellä ajavaa kertoo jo sen ettei osaa ohittaa.

        Kuinka paljon sinun kotiseudullasi on näitä "kotopoliiseja"? Väitän liikkuneeni tienpäällä jo nyt reilusti enemmän kuin keskiverto kansalainen eläissään ja en ole törmännyt liikkumistani tahallaan estäviin tai haittaaviin "kotipoliiseihin" kuin pari kertaa. On toki epävarmoja ja kokemattomia kuljettajia jotka joskus hetken aikaa hidastaa menoa mutta heilläkin on oikeus liikkua tiellä. Vähimmällä pääsee kun ei ala hiillostamaan heitä vaan ottaa rauhallisesti ja odottaa sopivan ohituspaikan.

        Rajoitukset on erittäin suurelta osin Suomessa kohdallaan, liikennesäännöt yleensäkin on tehty sitä silmälläpitäen että kaikki voisivat liikkua turvallisesti, nopeuksia voitaisi nostaa sellaisessa utopiamaassa missä kaikki liikkujat olisi kokeneita ja vastuuntuntoisia autoilijoita.

        Toisaalta ymmärrän sinun hingun kovempiin nopeuksiin kun sinulla oli se inmeauto jonka kulutus pienenee nopeuden lisääntyessä, odotan muuten vieläkin vastausta mikä tällainen auto oikein on?

        vuosina näkemykseni mukaan on teillä lisääntynyt tämä "kotipoliisin" leikkiminen, sitä voisi nimittää myös suvaitsemattomuudeksi.
        Siis kun "MINÄ" teen näin, ei kellään ole oikeutta tehdä toisin. On sen "MINUN" tekeminen kuinka pöljää tahansa.

        >>On toki epävarmoja ja kokemattomia kuljettajia jotka joskus hetken aikaa hidastaa menoa mutta heilläkin on oikeus liikkua tiellä.> Toisaalta ymmärrän sinun hingun kovempiin nopeuksiin kun sinulla oli se inmeauto jonka kulutus pienenee nopeuden lisääntyessä, odotan muuten vieläkin vastausta mikä tällainen auto oikein on?


      • sinivilkku
        on aina kirjoitti:

        samaa mieltä kuin se virtuaalikokemuksiaan kirjoittava Antero. Sieltä nuo typerät mielipiteet juontaa.

        Ammatiltaan on autonkuljettaja (en muista oliko pakukuski).

        tarkoitit minua tuolla "höynäkkeellä", niin et voi muistaa mitään koska en ole milloinkaan mitään kertonut.

        Sen voin sanoa, että en ole ammattikuljettaja. En pienen-, enkä ison auton.

        Miksi muuten ammattini niin kovin kiinnostaa, en minäkään täällä ole kenenkään ammatteja kysellyt?!


      • K.M
        sinivilkku kirjoitti:

        vuosina näkemykseni mukaan on teillä lisääntynyt tämä "kotipoliisin" leikkiminen, sitä voisi nimittää myös suvaitsemattomuudeksi.
        Siis kun "MINÄ" teen näin, ei kellään ole oikeutta tehdä toisin. On sen "MINUN" tekeminen kuinka pöljää tahansa.

        >>On toki epävarmoja ja kokemattomia kuljettajia jotka joskus hetken aikaa hidastaa menoa mutta heilläkin on oikeus liikkua tiellä.> Toisaalta ymmärrän sinun hingun kovempiin nopeuksiin kun sinulla oli se inmeauto jonka kulutus pienenee nopeuden lisääntyessä, odotan muuten vieläkin vastausta mikä tällainen auto oikein on?

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000012735619


      • sinivilkku

      • tuohon itsekin
        sinivilkku kirjoitti:

        pätki.
        Olin jo aiemmin kertonut, että 90- ja 130km/h on kulutus sama, 100km/h se on korkeampi.

        En viitsinyt hakea sitä viestiä....mutta Sinähän voit joutessasi käydä etsimässä sen :D

        siis, että 90- ja 130km/h on kulutus sama? Oletko noin tietämätön? Tiedätkö paljonko ilmanvastus lisääntyy?


      • sinivilkku
        tuohon itsekin kirjoitti:

        siis, että 90- ja 130km/h on kulutus sama? Oletko noin tietämätön? Tiedätkö paljonko ilmanvastus lisääntyy?

        ole uskon asia.


      • kaksinkertaistuu
        sinivilkku kirjoitti:

        ole uskon asia.

        nopeuden noustessa 90 km/h -> 130 km/h. Nolaat vaan itsesi noilla jutuilla.


      • kaksinkertaistuu kirjoitti:

        nopeuden noustessa 90 km/h -> 130 km/h. Nolaat vaan itsesi noilla jutuilla.

        ...se ilmanvastuksen aiheuttama 90->120 lisäkulutus hoituu litralla sataselle, joten ei paljon, mutta kulutus kääntyy jälleen jyrkkään nousuun ajettaessa alle 80 km/h. Jotkut autot tuntuvat suunnitellun paremmin Saksan motareille kuin näille alinopeuksille.


      • automies69
        kaksinkertaistuu kirjoitti:

        nopeuden noustessa 90 km/h -> 130 km/h. Nolaat vaan itsesi noilla jutuilla.

        Kun ilmanvastus kasvaa, kasvaa myös moottorin kuormitus jonka seurauksena hyötysuhde paranee. Tämä on hyvin yksilöllistä jokaiselle autoMALLILLE. Myös matkaan käytetty aika pienenee ja vaikuttaa seurattavaan suureeseen.

        Kulutuksen minimi on tyypillisesti 70-110km/h välillä.


      • voivoi oijoi
        automies69 kirjoitti:

        Kun ilmanvastus kasvaa, kasvaa myös moottorin kuormitus jonka seurauksena hyötysuhde paranee. Tämä on hyvin yksilöllistä jokaiselle autoMALLILLE. Myös matkaan käytetty aika pienenee ja vaikuttaa seurattavaan suureeseen.

        Kulutuksen minimi on tyypillisesti 70-110km/h välillä.

        aivan varmasti millään automallilla ei ole sama kulutus 90 km/h ja 130 km/h nopeuksilla.


      • ÄIJÄLÄ
        on aina kirjoitti:

        samaa mieltä kuin se virtuaalikokemuksiaan kirjoittava Antero. Sieltä nuo typerät mielipiteet juontaa.

        Ammatiltaan on autonkuljettaja (en muista oliko pakukuski).

        Minussa ja Anterossa on vissi ero. Antero edustaa kokonaan toista äärilaitaa.
        Minä en ole pakukuski, olen rakennusmestari ja jään kohta hyvin ansaitulle eläkkelle.

        >Typerät mielipiteet


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        ...se ilmanvastuksen aiheuttama 90->120 lisäkulutus hoituu litralla sataselle, joten ei paljon, mutta kulutus kääntyy jälleen jyrkkään nousuun ajettaessa alle 80 km/h. Jotkut autot tuntuvat suunnitellun paremmin Saksan motareille kuin näille alinopeuksille.

        Mutta jos kaikilla olisi oikeus hakea sitä minimikulutuksen nopeutta, niin minunkin autolla olisi oikeutettua ajaa 50km/h jopa moottoriteillä? Ei tuntuisi järkevältä.

        Yksi syy yhteisille rajoituksille onkin se, että nopeudet olisivat edes hiukan yhteisiä. Koska teillä liikkuu aina erilaisia ihmisiä, niin kaikkien toiveita ei pysty täyttämään.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Mutta jos kaikilla olisi oikeus hakea sitä minimikulutuksen nopeutta, niin minunkin autolla olisi oikeutettua ajaa 50km/h jopa moottoriteillä? Ei tuntuisi järkevältä.

        Yksi syy yhteisille rajoituksille onkin se, että nopeudet olisivat edes hiukan yhteisiä. Koska teillä liikkuu aina erilaisia ihmisiä, niin kaikkien toiveita ei pysty täyttämään.

        ...paljonkos sen autosi kulutus on nopeuksilla 90 ja 120?

        Se oliskin hyvä kaupunkiauto tuolla nopeudella ja kulutuksella, pitäis vaan olla se kaupunkirajoituskin sen 50.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        ...paljonkos sen autosi kulutus on nopeuksilla 90 ja 120?

        Se oliskin hyvä kaupunkiauto tuolla nopeudella ja kulutuksella, pitäis vaan olla se kaupunkirajoituskin sen 50.

        Sen verran tuore auto, että normeissa ei ole enää noita mittauspisteitä, enkä ole itsekään alkanut mittaamaan. Oma veikkaus voisi olla esim 7 ja 8 litraa.

        Kovin hyvä kaupunkiauto tämä ei olisi muuten kuin automaatin ja suhteellisen ketteryyden ansiosta. Jo pysäköinti alle viiden metrin väleihin on mahdotonta. Harvassa kaupungissa on kuitenkaan mahdollista ajaa tasaista nopeutta, jos liikennettä on vähänkään enempää. Eli kaupunkikulutus on jo normin mukaan n. tuplat tuohon tasaisen 50km/h:n nopeuteen verrattuna.


    • Kaahari06

      Kaahaan, koska olen juuttunut vielä sille asteelle. Olen n.50-vuotias mies, ja jos en kaahaa niin nysvään; välivaihetta ei ole. Autoa en niinkään hirveästi osaa hallita, mutta osaan kyllä painaa kaasupoljinta. Tämä luo minulle vallan tunteen, jota en saa auton ulkopuolella ollessani.

    • ja kiire on

      Näillä perukoilla ajaa eräs musta Audi joka ainoa aamu vähän ennen tasaa niin stanan tavalla (about satanen taajamassa, koulun vieressä).
      Eli töihin on urpo menossa.

    • Kelin mukaan ajaen perille yleensä ehtisikin kohtuuajassa, mutta nykyrajoituksia noudattaen ei. Rajoitukset ovat pielessä melkein kaikilla keleillä ja siis liian alhaiset.

      Aikaisemmasta lähtemisestä on myös turha höpistä, eivät kaikki aina voi lähteä aikaisemmin, tai siitä ei ole mitään hyötyä. Jos ajettavaa kertyy esim. 1300 km/päivä ja ensimmäisessä paikassa pitää pysähtyä puoleksi tunniksi kahden tunnin ajon jälkeen tiettynä aikana, niin aikaisemmalla lähdöllä ei ole mitään merkitystä. Sen jälkeen muissa paikoissa pitää ehtiä käymään "päivänvalon aikana", jotenka välit ajetaan mahdollisimman ripeästi (hidastelijat,rajoitukset ja surkean ahtaat tiet hiljaa mielessä kiroten).

      • voisi kaivata

        Kukahan noin typerää ihmistä voisi kaivata vaikkei kiirehtisikään paikasta toiseen. Jos olet superihminen joka hallitsee ajoneuvonsa kelillä kuin kelillä, mikset hae paikkaa jostain ralli- tai formulatallista? Saisit todella suuret tulot. ps. Fysiikan lakien rikkomisesta seuraa aina rangaistus välittömästi...


      • Lize
        voisi kaivata kirjoitti:

        Kukahan noin typerää ihmistä voisi kaivata vaikkei kiirehtisikään paikasta toiseen. Jos olet superihminen joka hallitsee ajoneuvonsa kelillä kuin kelillä, mikset hae paikkaa jostain ralli- tai formulatallista? Saisit todella suuret tulot. ps. Fysiikan lakien rikkomisesta seuraa aina rangaistus välittömästi...

        Johan oli kommentti! Jokaista kaipaa joku, jopa sinuakin, joten tällaiset viestit voi jättää kirjoittamatta.


      • voisi kaivata kirjoitti:

        Kukahan noin typerää ihmistä voisi kaivata vaikkei kiirehtisikään paikasta toiseen. Jos olet superihminen joka hallitsee ajoneuvonsa kelillä kuin kelillä, mikset hae paikkaa jostain ralli- tai formulatallista? Saisit todella suuret tulot. ps. Fysiikan lakien rikkomisesta seuraa aina rangaistus välittömästi...

        Ei tähän kaipaamiset kuulu. Etkö sinä hallitse autoasi kelillä kuin kelillä? Minun ikäiseni eivät enää aloittele formula-, tai ralliuraa.

        Nopeusrajoituksen rikkominen ei vielä merkitse fysiikan lakien rikkomista.


      • J_A_K_A_J_A
        voisi kaivata kirjoitti:

        Kukahan noin typerää ihmistä voisi kaivata vaikkei kiirehtisikään paikasta toiseen. Jos olet superihminen joka hallitsee ajoneuvonsa kelillä kuin kelillä, mikset hae paikkaa jostain ralli- tai formulatallista? Saisit todella suuret tulot. ps. Fysiikan lakien rikkomisesta seuraa aina rangaistus välittömästi...

        Tarkoittaako se,että ajaa kuivalla tiellä jossa on kahdeksankympin rajoitus vaikka sataa kahtakymppiä sitä,että rikotaan fysiikanl akeja?


      • säälikää heitä

        Yhtä hyvin tuntuu kaaharien selvitykset pitävän vettä kuin kreationistien vikinät tuolla lätäkön takana.

        Väännetään vielä veistä haavassa: vähän aikaa sitten törmäsin tutkimukseen, jonka mukaan persaukiset ovat innokkaimpia tuhlaamaan vähiä rahojaan lottoon ym. uhkapeleihin. Varakkaita nämä taas kiinnostavat vähemmän. Tutkijat selittivät tätä sillä, että ihmiset ovat valmiita ottamaan suuriakin riskejä, kun ei ole enää paljoa mitään menetettävää.

        Näillä kaahareilla taitaa olla samaa vikaa eli ovat ns. sosiaalisen asteikon pohjalla ja yrittävät päteä edes liikenteessä. Riskinotto siis kertoo siitä, että kaahari tietää oman paikkansa!


      • K.M

        Jokin sinun hommien aikatauluissa mättää pahasti, suunnitteletko itse hommasi vai käsketäänkö tuollaisiin päivämatkoihin?


      • Kallonkutistaja

        Vähän kummeksuttaa ihminen, joka valitsee ammatikseen/työkseen/harrastuksekseen homman, jossa pitää ajaa esim 1300km/päivä, muttei pitäisi sääntöjen mukaan ajamisesta liki yhtään. Ja jos tuon verran ajaa useinkin, niin miksi se aikataulu menee aina pieleen? Määrääkö sen joku muu?

        Jos oman kiireen ja matkan pituuden mukaan saisi säädellä nopeuttaan, niin silloin luultavasti useammat ajaisivat huomattavasti hitaammin...niiden kiireisten kiusana. Siinä yksi syy niihin rajoituksiin, että nopeudet olisivat edes suurimmalla osalla yhteiset.

        Oletkos muuten ajanut sen kahvipaikan ohi, jossa on ulkomainos: "Kahvia poikkeaville"? Vai oletko poikennut?


      • tai myyntitykkejä nälkäpalk...
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Vähän kummeksuttaa ihminen, joka valitsee ammatikseen/työkseen/harrastuksekseen homman, jossa pitää ajaa esim 1300km/päivä, muttei pitäisi sääntöjen mukaan ajamisesta liki yhtään. Ja jos tuon verran ajaa useinkin, niin miksi se aikataulu menee aina pieleen? Määrääkö sen joku muu?

        Jos oman kiireen ja matkan pituuden mukaan saisi säädellä nopeuttaan, niin silloin luultavasti useammat ajaisivat huomattavasti hitaammin...niiden kiireisten kiusana. Siinä yksi syy niihin rajoituksiin, että nopeudet olisivat edes suurimmalla osalla yhteiset.

        Oletkos muuten ajanut sen kahvipaikan ohi, jossa on ulkomainos: "Kahvia poikkeaville"? Vai oletko poikennut?

        "Ja jos tuon verran ajaa useinkin, niin miksi se aikataulu menee aina pieleen? Määrääkö sen joku muu?"

        Tarviiko tätä edes kysyä? Ajavat henkilöautolla ympäri maata kieli vyön alla. Jotain tsuppareita/pizzakuskeja/ovelta-ovelle pölynimurikauppiaita nuo ovat. Koulutus / äly ei ikinä tule riittämään parempiin hommiin pääsyyn, joten ei ole paljoa menetettävää, mutta paljon voitettavaa... aina voi yrittää ajaa uudet pohjat.

        Onneksi sentään peräpukamat saa ihan ilmaisena työsuhde-etuna.


      • Kairakettu
        säälikää heitä kirjoitti:

        Yhtä hyvin tuntuu kaaharien selvitykset pitävän vettä kuin kreationistien vikinät tuolla lätäkön takana.

        Väännetään vielä veistä haavassa: vähän aikaa sitten törmäsin tutkimukseen, jonka mukaan persaukiset ovat innokkaimpia tuhlaamaan vähiä rahojaan lottoon ym. uhkapeleihin. Varakkaita nämä taas kiinnostavat vähemmän. Tutkijat selittivät tätä sillä, että ihmiset ovat valmiita ottamaan suuriakin riskejä, kun ei ole enää paljoa mitään menetettävää.

        Näillä kaahareilla taitaa olla samaa vikaa eli ovat ns. sosiaalisen asteikon pohjalla ja yrittävät päteä edes liikenteessä. Riskinotto siis kertoo siitä, että kaahari tietää oman paikkansa!

        Siinä on taas yksi median kusettama, joka pitää kaikkia pientäkin ylinopeutta ajavia kaahareina.

        Mikä riskinotto? Kun samoilla teillä ei aikoinaan ollut rajoitusta ollenkaan, sitten 120, seuraavaksi 100 ja nyt 80 ja paikoin 60, niin mikä ihmeen riskinotto on kyseessä, jos ajaa sillä tiellä kuten ennenkin on osannut ajaa ilman ongelmia? Pienellä ylinopeudella siis nykyisin.

        Eikä ole mistään pätemisestä kyse.


      • K.M kirjoitti:

        Jokin sinun hommien aikatauluissa mättää pahasti, suunnitteletko itse hommasi vai käsketäänkö tuollaisiin päivämatkoihin?

        Eihän tuo ole vielä paljonkaan. Mieluummin sen ajaa yhtenä päivänä, niin seuraavana riittää 500 km.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Vähän kummeksuttaa ihminen, joka valitsee ammatikseen/työkseen/harrastuksekseen homman, jossa pitää ajaa esim 1300km/päivä, muttei pitäisi sääntöjen mukaan ajamisesta liki yhtään. Ja jos tuon verran ajaa useinkin, niin miksi se aikataulu menee aina pieleen? Määrääkö sen joku muu?

        Jos oman kiireen ja matkan pituuden mukaan saisi säädellä nopeuttaan, niin silloin luultavasti useammat ajaisivat huomattavasti hitaammin...niiden kiireisten kiusana. Siinä yksi syy niihin rajoituksiin, että nopeudet olisivat edes suurimmalla osalla yhteiset.

        Oletkos muuten ajanut sen kahvipaikan ohi, jossa on ulkomainos: "Kahvia poikkeaville"? Vai oletko poikennut?

        Rajoitukset tässä vuosien varrella ovat pieleen menneet, ei aikataulut.

        Kun laajennetut 80:n rajoitukset ja kovemmat rangaistukset otettiin käyttöön, niin jo oli iltasanomien yleisöosastolla kirjoitus: "Mistä tulivat 60:n autoilijat?"

        Rajoitukset voivat olla kohdillaan joillekin, mutta niissä on se vika, että ei huomioida kuitenkaan kaikkien tarpeita.

        En käytä paljon kahvia, ei tule huomioitua mainoksia.


      • tai myyntitykkejä nälkäpalk... kirjoitti:

        "Ja jos tuon verran ajaa useinkin, niin miksi se aikataulu menee aina pieleen? Määrääkö sen joku muu?"

        Tarviiko tätä edes kysyä? Ajavat henkilöautolla ympäri maata kieli vyön alla. Jotain tsuppareita/pizzakuskeja/ovelta-ovelle pölynimurikauppiaita nuo ovat. Koulutus / äly ei ikinä tule riittämään parempiin hommiin pääsyyn, joten ei ole paljoa menetettävää, mutta paljon voitettavaa... aina voi yrittää ajaa uudet pohjat.

        Onneksi sentään peräpukamat saa ihan ilmaisena työsuhde-etuna.

        Jos kouluttautumalla aiot päästä parempiin hommiin, niin peräpukamat saat itse niiden homeenhajuisten aapistes äärellä istuen. Se siitä älystäs.


      • tsupparin kuitti ei pure
        Kairakettu kirjoitti:

        Jos kouluttautumalla aiot päästä parempiin hommiin, niin peräpukamat saat itse niiden homeenhajuisten aapistes äärellä istuen. Se siitä älystäs.

        Sinähän olet yksi näistä "liikkumisen vapautta rajoittavista" nysvääjistä ja nopeusrajoituksista valittajista. Taitaa vain pölynimurikauppiaan tms. provikkapalkkaisen myyntitykin vapaus olla enemmänkin kuviteltua sorttia, jos/kun joudut sinkoamaan jonkun muun laatiman aikataulun perässä ympäri maata.

        Onko hieno titteli käyntikortissa ja levee työsuhdeauto alla? Oletko unelma-ammatissasi? Kannattaako hirveästi kuittailla, jos on niin kova pää, ettei sinne oppi uppoa?


      • tsupparin kuitti ei pure kirjoitti:

        Sinähän olet yksi näistä "liikkumisen vapautta rajoittavista" nysvääjistä ja nopeusrajoituksista valittajista. Taitaa vain pölynimurikauppiaan tms. provikkapalkkaisen myyntitykin vapaus olla enemmänkin kuviteltua sorttia, jos/kun joudut sinkoamaan jonkun muun laatiman aikataulun perässä ympäri maata.

        Onko hieno titteli käyntikortissa ja levee työsuhdeauto alla? Oletko unelma-ammatissasi? Kannattaako hirveästi kuittailla, jos on niin kova pää, ettei sinne oppi uppoa?

        Kyllähän ne nysvääjät joskus ärsyttävät, mutta vain lähinnä alikehittyneen tiestön takia ja sehän ei ole yksin sen nysvääjän vika.

        Ei ole provikkapalkkaa, eikä kukaan laadi minulle aikatauluja. Ei ole myöskään työsuhdeautoa, autot ovat kaikki omia.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Rajoitukset tässä vuosien varrella ovat pieleen menneet, ei aikataulut.

        Kun laajennetut 80:n rajoitukset ja kovemmat rangaistukset otettiin käyttöön, niin jo oli iltasanomien yleisöosastolla kirjoitus: "Mistä tulivat 60:n autoilijat?"

        Rajoitukset voivat olla kohdillaan joillekin, mutta niissä on se vika, että ei huomioida kuitenkaan kaikkien tarpeita.

        En käytä paljon kahvia, ei tule huomioitua mainoksia.

        Yhteiskuntajärjestelmistä kommunismi pyrki ottamaan kaikkien tarpeet huomioon. Mutta teoriasta on liian pitkä matka käytäntöön, kuten kommunismin "voittokulusta" on huomattu. Tosin aatteen miehien mielestä vikahan ei tietenkään ollut kommunismissa vaan jossain muussa.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Yhteiskuntajärjestelmistä kommunismi pyrki ottamaan kaikkien tarpeet huomioon. Mutta teoriasta on liian pitkä matka käytäntöön, kuten kommunismin "voittokulusta" on huomattu. Tosin aatteen miehien mielestä vikahan ei tietenkään ollut kommunismissa vaan jossain muussa.

        *hymyilee*


    • iron man

      Ei mulla kiire minnekään ole, edessä oleva tumpelo vain rajoittaa autonomian tilaani määrätä itse kulkunopeuteni. Nämä saatanat kun ajelevat puolinopeudella, eivätkä keskity itse ajamiseen.

    • PerSE

      aina..koska tien päällä on mahdollisuus sattua onnettomuuksia niin mitä vähemmän tienpäällä vietetään aikaa sitä vähemmän voi sattua onnettomuuksia...
      tässä vastaikään tein nsyvärin testin ja ajoin 20 km matkan motarilla max 60 ja en saanut pointtia selville miksi helvetissä ajaisin enään koskaan alle ohjearvojen...

      • et usko

        itsekään mutta toisaalta nimimerkkisikin osoittaa, että kaikki ei ole kotona.


    • Joo

      No otetaan käyttöön " vapaat nopedet" eli ei nopeusrajoituksia .
      Silloin liikenne sitten VARMASTI sujuu sujuvasti ja kaikki on tyytyväisiä .

      Eikös tälläinen ollut Suomessa joskus voimassakin ,,,,raatojen ja liikennekuolemien määrä oli ilmeisesti aika vähäinen ?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      48
      2120
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      690
      2090
    3. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      122
      2001
    4. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      77
      1699
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      48
      1678
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      239
      1555
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1321
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1269
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1155
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1097
    Aihe