Takavedot pitäisi kieltää

pena

Taas tänään oli näitä wannabee kankkusia liikkeellä kaiken maailman bemareilla, dx:llä ja 200sx:llä. Ajavat ihan miten sattuu, tulee mieleen 13 vuotias ekan pv:sä selässä. Pitää ruovittaa ja räveltää joka paikassa, mutta jos koittaisivat edes pysyä omalla kaistalla. Jos ei osaa niin ei kannata edes yrittää, näyttää vaan typerältä.

26

2232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auton vika

Autoko se onkin syypää jos kuljettaja ei hallitse sitä?

Mainitsemiasi kuljettajatyyppejä pitäisi pystyä valvomaan, mutta se on toiveajattelua nyky määrärahoilla.

Asenteet liikenteessä on usein peritty.

Sitä sietäisi mietiskellä.

Takavetosia ei kuitenkaan pidä kieltää!!!

• tuo on totta

Asenteet tosiaankin on peritty. Kun isäukko kokeneena kuskina on näyttänyt pojalle koko lapsuutensa "ajamisen mallia", niin heti kun poika pääsee ajamaan, se yrittää ajaa niin ja kolisee.

Rauhallisemmat kuskit tulee sieltä missä ei ole "rattimiehen perintöä".

• kiellellä

Mulla on nätti takavetoinen. Sivuittain se on kulkenut yhden kerran, kun kävin sorakuopalla kokeilemassa, kuinka se käyttäytyy jäätyneillä lammikoilla.

Kummallista, että minun autoni käyttäytyy liikenteessä aina kiltisti.

• ................

Mistäs niin päättelit, että ei osaa jos auto on näyttävässä sivuluisussa? Toisaalta tuollaisen ajotyylin ei saa haitata muiden etenemistä ja omalla kaistalla on toki pysyttävä jos on vastaantulevaa liikennettä.

Onko sitten parempi että kun tulee yllättävä tilanne tai keli niin ollaan paskat housuissa eikä osata mitään tehdä? Se on asennevammaa jos mikä.

Ei ole mikään perustelu "Jos ei osaa niin ei kannata edes yrittää, näyttää vaan typerältä."! Tuossa tilanteessa pitää opetella, että osaa toimia oikein kun sen aika on.

• pena

kun kaveri pyöräyttää autonsa keskelle risteytä, näitä tapauksia olen nähnyt monesti. Kerran näin kun yksi sankari pyöräytti trans-amin kesällä vilkkaaseen liikennevaloristeykseen. Hyvähän se on tietenkin opetella. Menisivät ajamaan johonkin helvetin tunturi ralliin jos haluaa tehä näyttäviä sivuluisuja.

• että tälleen

Sivuluisun paikka ei koskaan ole kuitenkaan normaaliliikenteessä. Jos sivuluisu on tahaton, kuski on osaamaton tumpelo, joka yrittää ylläpitää taitoihinsa ja ajokeliin nähden liian suurta tilannenopeutta. Jos sivuluisu on tahallinen, on kyseessä erittäin paha asennevamma ja kuskin ajolupa pitäisi peruuttaa ainakin tehostetun asennekasvatuksen ajaksi.

En sitä kiistä, ettei olisi hyödyllistä opetella sivuluisun hallintaa, mutta tämä pitää tehdä aina pelkästään suljetulla ajoharjoitteluradalla.

• että tälleen kirjoitti:

Sivuluisun paikka ei koskaan ole kuitenkaan normaaliliikenteessä. Jos sivuluisu on tahaton, kuski on osaamaton tumpelo, joka yrittää ylläpitää taitoihinsa ja ajokeliin nähden liian suurta tilannenopeutta. Jos sivuluisu on tahallinen, on kyseessä erittäin paha asennevamma ja kuskin ajolupa pitäisi peruuttaa ainakin tehostetun asennekasvatuksen ajaksi.

En sitä kiistä, ettei olisi hyödyllistä opetella sivuluisun hallintaa, mutta tämä pitää tehdä aina pelkästään suljetulla ajoharjoitteluradalla.

Mistäs niitä ajoharjoitteluratoja löytyy?

• että tälleen
        Kairakettu kirjoitti:

Mistäs niitä ajoharjoitteluratoja löytyy?

Ainakin itse olen joskus hamassa nuoruudessani harjoitellut asiaa leveäksi auratulla metsäautotiellä. Tiedän kyllä, ettei jokaisella ole tällaista paikkaa käytössään, mutta paljon nykyistä enemmän niitä järjestyisi, jos vain haluttaisiin.

Ainakin itse olen joskus hamassa nuoruudessani harjoitellut asiaa leveäksi auratulla metsäautotiellä. Tiedän kyllä, ettei jokaisella ole tällaista paikkaa käytössään, mutta paljon nykyistä enemmän niitä järjestyisi, jos vain haluttaisiin.

Mikäs suljettu ajoharjoittelurata se sellainen on? Taisi kerran tyhjä tukkirekkakin olla harjoitteluajossa, kun tuli vauhdilla mutkassa vastaan ja minun piti ohjata mutka ojan kautta, kun muuten ei olis mahtunut.

• että tälleen
        Kairakettu kirjoitti:

Mikäs suljettu ajoharjoittelurata se sellainen on? Taisi kerran tyhjä tukkirekkakin olla harjoitteluajossa, kun tuli vauhdilla mutkassa vastaan ja minun piti ohjata mutka ojan kautta, kun muuten ei olis mahtunut.

Kun kyseessä on pistotie, jonka päässä on puomi ja puomi lukitaan sekä lukon avain otetaan taskuun, niin kyseessä on melkoisen suljettu paikka. Ei sinne ainakaan moottoriajoneuvoja voi ilmestyä, eikä sinne moottorin ärinän kuultuaan ilmesty edes kävelijöitä.

Kun kyseessä on pistotie, jonka päässä on puomi ja puomi lukitaan sekä lukon avain otetaan taskuun, niin kyseessä on melkoisen suljettu paikka. Ei sinne ainakaan moottoriajoneuvoja voi ilmestyä, eikä sinne moottorin ärinän kuultuaan ilmesty edes kävelijöitä.

Silloin kyllä on suljettu, mutta eipä ole tiedossa tuollaisiakaan paikkoja. Jos jostain löytyykin, niin mistähän ne avaimet saa ja luvan harjoitteluun? Ei kai niitä puomeja voi omin luvinkaan omilla lukoilla ryhtyä telkeämään. Jos hommasta pitää maksaa ja matkustaa kauas, niin ei taida harjoittelu kovin monia kiinnostaa.

Hyvähän se olisi, jos niitä harjoittelupaikkoja olisi.

• ESP:llä

Mulla on jo kolmas ESP:llä varustettu auto alla, enkä tajua yhtään mistä te puhutte. Mikä on se kuuluisa sivuluisu ja kuinka se saadaan aikaiseksi?

• llllllllll
        ESP:llä kirjoitti:

Mulla on jo kolmas ESP:llä varustettu auto alla, enkä tajua yhtään mistä te puhutte. Mikä on se kuuluisa sivuluisu ja kuinka se saadaan aikaiseksi?

toiset ei

• kiisseli

Olen kokeillut parilla esp-autolla ja molemmat lähtivät iloisesti nelipyöräluisuun espistä huolimatta, kun vauhtia liukkaassa mutkassa oli liikaa. Sitä en tiedä, auttoiko esp ajosuunnan säilyttämisessä, mutta ulkokurvaan vastaantulevien kaistalle mentiin joka tapauksessa iloisesti.

• että tälleen
        Kairakettu kirjoitti:

Silloin kyllä on suljettu, mutta eipä ole tiedossa tuollaisiakaan paikkoja. Jos jostain löytyykin, niin mistähän ne avaimet saa ja luvan harjoitteluun? Ei kai niitä puomeja voi omin luvinkaan omilla lukoilla ryhtyä telkeämään. Jos hommasta pitää maksaa ja matkustaa kauas, niin ei taida harjoittelu kovin monia kiinnostaa.

Silloin sattui kaveriporukassa olemaan sellaisia, joilla tai tarkemmin sanottuna joiden isällä oli metsätie ja vielä auratraktori. Muutahan eivät nuoret auton ja innostuksen lisäksi tarvitsekaan.

• Kallonkutistaja
        kiisseli kirjoitti:

Olen kokeillut parilla esp-autolla ja molemmat lähtivät iloisesti nelipyöräluisuun espistä huolimatta, kun vauhtia liukkaassa mutkassa oli liikaa. Sitä en tiedä, auttoiko esp ajosuunnan säilyttämisessä, mutta ulkokurvaan vastaantulevien kaistalle mentiin joka tapauksessa iloisesti.

Yritätkö väittää, että noin ei olisi käynyt etuvetoisella ja/tai espittömällä autolla, jos kuitenkin vauhtia olisi ollut liikaa?

• he_heh_

Se on just se kun ESP jumittaa takapyörän ja kädentön kuski viedään kaseikkoon H-moilasena.

• kiisseli
        Kallonkutistaja kirjoitti:

Yritätkö väittää, että noin ei olisi käynyt etuvetoisella ja/tai espittömällä autolla, jos kuitenkin vauhtia olisi ollut liikaa?

En toki väitä, hämmästelin vain sitä, ettei esp kummassakaan tapauksessa edes yrittänyt tehdä mitään (autoissa esp-varoitusvalot). Näin on olemassa luistotilanteita, joita esp ei havaitse, joten sen antaman turvallisuuslisän varaan ei kannata koskaan laskea. Toinen autoista oli etupyörävetoinen, joten vetävien pyörien sijainti ei näytä asiaan myöskään vaikuttavan.

Saman olen huomannut jarrujen abs-järjestelmässä, joka ei myöskään reagoi pienellä nopeudella tapahtuvaan pyörien nelipyörälukkiintumiseen.

Kokemusteni peusteella sanoisin, että oli autossa aivan mitä kirjainyhdistelmiä tahansa, liukkaalla kannattaa siitä huolimatta ajaa mahdollisimman varovaisesti. Ne kirjaimet saattavat joskus olla ääritilanteessa apuna, mutta ei niihin kannata turhaan luottaa.

• Tupla-uuno
        Kairakettu kirjoitti:

joka kaupungissa noita liukkaankelin ratoja. Maksaa se toki käydä siellä harjottelemassa. Mutta nykyään liukkaankelin radoilla käyvät KAIKKI, jotka suorittavat ajokorttia! Sekä ykkös että kakkosvaiheenaikana siellä käydään harjoittelemassa. Ja nykyään järjestetään myös liukkaankelin kursseja joissa harjoitellaan sivuluisuja, jarrutuksia jne... Kannattaa käydä, siellä on mukava ajella.

• Kallonkutistaja
        kiisseli kirjoitti:

En toki väitä, hämmästelin vain sitä, ettei esp kummassakaan tapauksessa edes yrittänyt tehdä mitään (autoissa esp-varoitusvalot). Näin on olemassa luistotilanteita, joita esp ei havaitse, joten sen antaman turvallisuuslisän varaan ei kannata koskaan laskea. Toinen autoista oli etupyörävetoinen, joten vetävien pyörien sijainti ei näytä asiaan myöskään vaikuttavan.

Saman olen huomannut jarrujen abs-järjestelmässä, joka ei myöskään reagoi pienellä nopeudella tapahtuvaan pyörien nelipyörälukkiintumiseen.

Kokemusteni peusteella sanoisin, että oli autossa aivan mitä kirjainyhdistelmiä tahansa, liukkaalla kannattaa siitä huolimatta ajaa mahdollisimman varovaisesti. Ne kirjaimet saattavat joskus olla ääritilanteessa apuna, mutta ei niihin kannata turhaan luottaa.

Ensinnäkin ESP ei aktivoidu tai ole aktiivisena, kun kuljettaja painaa jarrua. Siten ennen kurviin menoa pitää päättää aikooko painaa jarrua vai antaako ESP:n yrittää hoitaa mahdollista luistoa, molempia ei voi valita.

Pienillä nopeuksilla pyörät on lähes pakkokin ABS:nkin lukita, koska muutenhan autoa ei saisi ollenkaan pysäytettyä. Lisäksi lukkiutumisesta ei ole niinkään haittaa aivan pienissä nopeuksissa.

Varovaisuus, vaikka onkin suhteellinen käsite, ilman muuta kannattaa. Mutta lisäksi kannattaa opetella ja tietää sen järjestelmän toiminta, eikä vaan aina luottaa siihen "johonkin kolmikirjaimiseen joka tilanteen pelastajaan".

• kiisseli
        Kallonkutistaja kirjoitti:

Ensinnäkin ESP ei aktivoidu tai ole aktiivisena, kun kuljettaja painaa jarrua. Siten ennen kurviin menoa pitää päättää aikooko painaa jarrua vai antaako ESP:n yrittää hoitaa mahdollista luistoa, molempia ei voi valita.

Pienillä nopeuksilla pyörät on lähes pakkokin ABS:nkin lukita, koska muutenhan autoa ei saisi ollenkaan pysäytettyä. Lisäksi lukkiutumisesta ei ole niinkään haittaa aivan pienissä nopeuksissa.

Varovaisuus, vaikka onkin suhteellinen käsite, ilman muuta kannattaa. Mutta lisäksi kannattaa opetella ja tietää sen järjestelmän toiminta, eikä vaan aina luottaa siihen "johonkin kolmikirjaimiseen joka tilanteen pelastajaan".

Kun oli tarkoituskin kokeilla esp-järjestelmän toimintaa, en todellakaan jarruttanut. Siitä huolimatta järjestelmä ei aktivoitunut luistosta huolimatta. Ilmeisesti luisto oli tasaisen rauhallinen eikä tuottanut näin järjestelmän aktivoivaa kiihtyvyyttä antureille. Olen keskustellut asiasta muiden kanssa ja myös heillä oli vastaavanlaisia kokemuksia.

• Kallonkutistaja
        kiisseli kirjoitti:

Kun oli tarkoituskin kokeilla esp-järjestelmän toimintaa, en todellakaan jarruttanut. Siitä huolimatta järjestelmä ei aktivoitunut luistosta huolimatta. Ilmeisesti luisto oli tasaisen rauhallinen eikä tuottanut näin järjestelmän aktivoivaa kiihtyvyyttä antureille. Olen keskustellut asiasta muiden kanssa ja myös heillä oli vastaavanlaisia kokemuksia.

Seuraava aktivoija on sitten pyörien kääntökulma ja holtiton kaasupolkimen käyttö. Jos rattia ei ole käännetty haluttuun ajosuuntaa riittävästi, niin silloinkaan esp ei aktivoidu. Oliko autot sitten lopulta poikittain menosuuntaan nähden?

Jos nuo ehdot ovat täyttyneet, niin sitten järjestelmässä on vikaa tai se on suunniteltu huonosti. Onhan noita monia järjestelmiä "kokeiltu" autoissa, jotta saadaan varusteluetteloon lisärivi, muttei se takaa, että myös laatu olisi kohdallaan. Omassa autossani esp nimenomaan tarvittaessa leikkaa sitä ajonopeutta huomattavasti ja pitää keulan haluttuun ajosuuntaan. Liian suurta nopeutta suoralla ennen kaarretta sekään ei tietenkään ota huomioon.

Mutta eihän se estä esim kolmion takaa tulemasta päätien kulkijan eteen, vaikka varmaan on joku, joka niinkin luulee tuosta "ihmeajonhallintasysteemistä". Ainakin oman auton kohdalla käytän esp:stä mieluummin sitä oikeaa nimeä: ajonvakautusjärjestelmä, ei ajonhallintajärjestelmä.

• perse

täysin vaarallisina ja hallitsemattomina...
      hanki sinäkin kunnon auto itsellesesi...
      mites ethdään formuloiden ja kuorma-autojen kanssa..entä linja-autot...kieltoon kaikki ?
      taitaa olla massatuotanto kultturi mennyt perille ainakin penalla kun näin ylistää vetotavan ominaisuuksia..

• mikko 4 vuotta

Minun mielestäni takavetoiset pitäisi laittaa vankilaan, jos ne on näin vaarallisia. MAMMa!

• parasveto

mukava mennä kylki edellä koko ajan ;)

• Elmeri

.. on puoli ruokaa. Neliveto on koko ateria.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      48
      2120
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      690
      2090
    3. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      122
      2001
    4. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      77
      1699
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      48
      1678
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      239
      1555
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1321
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1269
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1155
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1097
    Aihe