Sattuipa erikoinen tapaus.
Juttelin muutama päivä sitten erään uuden tuttavani kanssa jehovantodistajista. Hän kertoi jonkin verran kyselleensä ovilla käyneiltä kaupustelijoilta aiheesta. Myöskin hänen eräs työkaverinsa on jt.
Hän kyseli myös minulta, miten menin mukaan tähän uskontoon ja miksi lähdin pois. Nykyinen elämäni myös kiinnosti. Kerroin että ainoa asia joka vielä aiheuttaa vaikeuksia ja tuskaa on se, että kaikki ystäväni jäivät samalla kun uskontokin. Hän ei voinut uskoa sitä todeksi. Hänen mielestään tosi ystävyys ei kuole koskaan ja sukulaiset joka tapauksessa pysyvät.
Tänään hänellä ja jt:työkaverillaan oli sitten tullut puhetta tietokoneista. Kaverini kone oli juuri korjattu ja hän oli taivastellut homman kalleutta. Tähän jt-nainen oli kertonut, että aikaisemmin hänen veljensä aina kävi rakentamassa ja korjaamassa heidän tietokoneensa. Mutta ei enää nykyään, koska veli oli eronnut vaimostaan, eikä enää kuulunut heidän piireihinsä.
Ystäväni muisti keskustelumme ja osasi laskea yhteen yksi ynnä yksi. Tänään sitten sain kuulla häneltä aikamoisen palopuheen jt-uskonnon jumalattomuudesta ja pahuudesta. Hän ei voinut mitenkään ymmärtää miten joku voi hylätä oman veljensä uskonnon vuoksi.
Että silleen.
Vihan abc
16
896
Vastaukset
- Boring
Oujui, kuinka uutta aihetta pukkaa.
- Tömpsis
Niimpä....ja sitten jt:t sanovat ns. "maailmallisista" että "ovat vailla luonnollista kiintymystä" (kuten raamatussakin sanotaan). Itse he eivät tuota kyseistä raamatunkohtaa toteuta, kun hylkäävät sukulaisensa mm:ssa jopa omat lapsensa.
- puuhaa
Toisaalta, he välttävät maailmallisia. Ja sitten kun muistetaan sellainenkin asia, että ei ne luterilaisetkaan niin sukurakkaita ole (eivät tosin välttele uskon takia sukulaisia), onhan lause "suku on pahin" monelle täyttä totta.
Todistajissakin on yksilöitä, eivät kaikki hylkää sukulaisiaan. - unohtaa
puuhaa kirjoitti:
Toisaalta, he välttävät maailmallisia. Ja sitten kun muistetaan sellainenkin asia, että ei ne luterilaisetkaan niin sukurakkaita ole (eivät tosin välttele uskon takia sukulaisia), onhan lause "suku on pahin" monelle täyttä totta.
Todistajissakin on yksilöitä, eivät kaikki hylkää sukulaisiaan.että todistajien TÄYTYY hylätä eronnut/erotettu sukulaisensa. Jos määräystä ei noudata, on itse vaarassa tulla erotetuksi tai vähintäänkin ojennetuksi.
Tällaisia sääntöjä ei luterilainen kirkko aseta, vaikkei sekään rakkaudessa ryve. - Lisäys
unohtaa kirjoitti:
että todistajien TÄYTYY hylätä eronnut/erotettu sukulaisensa. Jos määräystä ei noudata, on itse vaarassa tulla erotetuksi tai vähintäänkin ojennetuksi.
Tällaisia sääntöjä ei luterilainen kirkko aseta, vaikkei sekään rakkaudessa ryve.Asia on myös ns. omantunnon asia. Jokainen käyttää omaa harkintaa
- Markku_Meilo
puuhaa kirjoitti:
Todistajissakin on yksilöitä, eivät kaikki hylkää sukulaisiaan.>>Todistajissakin on yksilöitä, eivät kaikki hylkää sukulaisiaan.
Ei sulle sattunut juolahtamaan mieleen, että tässä on takana Vartiotorniseuran erottamisperusteisesta säännöstä karttaa entisiä jehovantodistajia? Net kun ei hylkää sääntöjen sitä edellyttäessä toimivat vastoin Jehovalta tullutta määräystä, sitäkö tässä ihailet? - harhailee
Lisäys kirjoitti:
Asia on myös ns. omantunnon asia. Jokainen käyttää omaa harkintaa
Samanlainen omantunnon asia kuin äänestäminen tai verensiirrot?
Tuon omantunnon taakse on seuran helppo piiloutua kirjoituksissaan. Annetaan ymmärtää miten pitää toimia ja sitten yhdessä virkkeessä sanotaan että jokainen joutuu tekemään "raamatulla valmennetulla omallatunnollaan" ratkaisun (tarkoittaa suomeksi sitä että pitää tehdä niin kuin vartsikassa lukee). - taida ymmärtää
harhailee kirjoitti:
Samanlainen omantunnon asia kuin äänestäminen tai verensiirrot?
Tuon omantunnon taakse on seuran helppo piiloutua kirjoituksissaan. Annetaan ymmärtää miten pitää toimia ja sitten yhdessä virkkeessä sanotaan että jokainen joutuu tekemään "raamatulla valmennetulla omallatunnollaan" ratkaisun (tarkoittaa suomeksi sitä että pitää tehdä niin kuin vartsikassa lukee).mikä ero en vartsikalla ja raamatulla, kun aina tyrkytät vt.tä. Raamatulla valmennettu on raamatulla valmennettu. VT.sisältää paljon tietoa samoin kuin Herätkää, mutta niillä on oma sijansa.
- Tömpsis
puuhaa kirjoitti:
Todistajissakin on yksilöitä, eivät kaikki hylkää sukulaisiaan.Eikö se mitä raamatussa sanotaan niin koske kaikkia seurakuntalaisia???Miksi osa hylkää omat sukulaisensa ja osa ei???Silloinhan ei kaikki ole samanmielisiä=))))
- AliBaba
on nyt pieni asiavirhe..
On jokin yhteisö, sanotaan nyt vaikka moottorikerho. Moottorikerhoilla on yleensä säännöt. Nämä säännöt ovat yleisesti kaikkien jäsenten tiedossa. Yksi säännöistä voisi vaikka kuulua, että:
Kohta 1.
"Alkoholin vaikutuksen alaisena radalla ajaminen on ehdottomasti kiellettyä ja aiheuttaa välittömän erottamisen järjestöstä."
Nyt jos Pertti Peräakseli ilmestyy paikalle eräänä lauantai-aamuna kännissä kuin käki ja ottaa yhden kerhon tuning golffeista ja lähtee painamaan radalle niin ehdoton erottaminenhan siinä on edessä.. eikö?
No voihan Pertti jälkeempäin kimpaantua asiasta mutta kyllä hän varmasti viettää monta lauantai-aamua aa kerhon kokouksissa ennenkuin hänet takaisin moottorikerhoon otetaan!
No vertaus on siitä huono, että ei ne vanhat moottorikerhon kaverit karta tätä Perttiä hänen erottamisensa johdosta, mutta se ei nyt ole olennaista. Vaan olennaista on se, että Pertti tiesi tasan tarkkaan mitä tekee ja mitkä ovat tekojensa seuraukset!
Yleensä asia käännetään päälaelleen. Eiväthän nämä ystävät ole mitenkään mukana siinä erottamisessa.. Järjestö sen tekee.
Jos erotettu katuu tekoaan ja jatkaa kokouksissa käymistä ja osoittaa katuvansa.. hän kyllä huomaa ettei ystävät ole häntä hylänneet vaikka ovatkin hyvin vähän hänen kanssaan tekemisissä.
Mutta henkilö joka kimpaantuu asiasta ja lopettaa kokouksissa käymisen, käytännössä itse hylkää ystävänsä... hän varmasti tietää mikä tilanne tulee olemaan!!
Itse eronneet ovat vielä selkeämpi asia.. he JÄTTÄVÄT entisen elämänsä taakseen ja heidän on aivan turha valittaa mistään tekemästään ratkaisusta!
Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että järjestön pitäisi kiinnittää enemmän huomiota erotettuihin Matteuksen 18:12-14:sta perusteella.
12 Mitä arvelette? Jos joku ihminen saa sata lammasta ja yksi niistä eksyy, eikö hän jätä ne yhdeksänkymmentäyhdeksän vuorille ja lähde etsimään sitä yhtä, joka on eksyksissä? 13 Ja jos hän sattuu löytämään sen, totisesti minä sanon teille: hän iloitsee enemmän siitä kuin niistä yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä, jotka eivät ole eksyneet. 14 Samoin ei taivaassa olevan Isäni tahto ole, että yksikään näistä pienistä menehtyy.>>No vertaus on siitä huono, että ei ne vanhat moottorikerhon kaverit karta tätä Perttiä hänen erottamisensa johdosta, mutta se ei nyt ole olennaista.
Sepä se olennaista juuri onkin.- AliBaba
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>No vertaus on siitä huono, että ei ne vanhat moottorikerhon kaverit karta tätä Perttiä hänen erottamisensa johdosta, mutta se ei nyt ole olennaista.
Sepä se olennaista juuri onkin.sinun mielestäsi... sinähän kuulut kohderyhmään!!
AliBaba kirjoitti:
sinun mielestäsi... sinähän kuulut kohderyhmään!!
Kuuluisi sinunkin, Jos kuuluisit.
Jokseenkin ihmeellinen kommentti. Miksi se nyt liiemmin vaivaisikaan aktiivijäsentä? Tottakai sen ymmärtää kokonaisuudessaan vasta kun se omalle kohdalle sattuu. Niin kuin monissa muissakin asioissa eri elämän kokemuksien saralta.- vain unohda
että tähän VT-seuran 'moottorikerhoon' vain harva liittyy vapaaehtoisesti karttamis- ym. säännöistä tietoisena (siis oikeasti tietoisena). Valtaosa on lapsena pakkoliitettyjä.
- Markku_Meilo
vain unohda kirjoitti:
että tähän VT-seuran 'moottorikerhoon' vain harva liittyy vapaaehtoisesti karttamis- ym. säännöistä tietoisena (siis oikeasti tietoisena). Valtaosa on lapsena pakkoliitettyjä.
>>säännöistä tietoisena (siis oikeasti tietoisena).
Myöskään ei tule unohtaa, että jehovantodistajien yhteydessä on vanhempaa polvea, jonka nuoruudessa tuota karttamista ei lainkaan tunnettu nykyisenlaisena. Oma muistikuvani on, että eronneita ja erotettuja lähinnä säälittiin. Luopio-nimitys oli silloin tuntematon.
Yli puoli vuosisataa Vartiotorniseuran yhteydessä olleet ovat läpikäyneet suuren määrän merkittäviä oppimuutoksia sekä maailmanloppuja. Pari vuosikymmentä remmissä huseeranneet eivät tunnu tätä tajuavan.
Veren- ja elinsiirtojen erotusperusteet, karttamisen erotusperuste, tupakanpolton erotusperuste, avioparien anaali- ja/tai oraaliyhdyntöjen erotusperuste ja raiskatun kirkumisvaatimuksen erotusperusteen vaihtelu.
Ainakin kaikki yllämainitut arkielämän asiat ovat muuttuneet sen jälkeen kun minä kävin kasteella. Lisäksi tietysti käsitteelliset oppiasiat, joita tuleekin mieleen huomattavasti enemmän. - salaisuus?
Moni JT järjestöön takas mennyt on pettynyt ja häipynyt saman tien pois järjestöstä. Jt järjestö kylmä ja rakkaudeton järjestö, jossa ihmis suhteetkin kiertää uskonnon kautta.
>>> Mitä arvelette? Jos joku ihminen saa sata lammasta ja yksi niistä eksyy, eikö hän jätä ne yhdeksänkymmentäyhdeksän vuorille ja lähde etsimään sitä yhtä, joka on eksyksissä? 13 Ja jos hän sattuu löytämään sen, totisesti minä sanon teille: hän iloitsee enemmän siitä kuin niistä yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä, jotka eivät ole eksyneet. 14 Samoin ei taivaassa olevan Isäni tahto ole, että yksikään näistä pienistä menehtyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa682421En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361789- 101624
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741575Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly161535Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681397- 1061141
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91094- 201009