Hei!
Olemme 3 musiikinopettajaksi opiskelevaa tyttöä ja teemme pienimuotoista harjoitustyötä pedagogisiin opintoihimme. Aiheenamme on erilaisten uskonnollisten vakaumusten huomioiminen koulussa, ERITYISESTI musiikinopetuksessa. Tavoitteenamme on kerätä aiheesta mahdollisimman paljon kokemuksia erilaisten uskontojen, uskonnollisten liikkeiden edustajilta, siksi kirjoitamme tänne. Pohdimme, miten opettajina voimme ottaa huomioon vähemmistöjen edustajia, joiden kulttuuriin ei kuulu esimerkiksi kevyt musiikki lainkaan.
Haluaisimmekin kuulla kokemuksianne ja ajatuksianne koulun musiikinopetuksesta liittyen juuri tähän näkökulmaan. Jos olet esim. vanhoillislestadiolainen, oletko kokenut kevyen musiikin kuuntelun ja soittamisen ahdistavaksi? Mitä mieltä yleensäkin olet kevyestä musiikista? Entä musiikkiliikunta tai tanssiminen? Jos olet esim. jehovantodistaja tai juutalainen, tuntuuko esim. joululaulujen tai muiden kristillisten laulujen laulaminen ahdistavalta? Vai onko kaikenlainen musiikki osa tämän maan kulttuuria ja siksi tutustumisenarvoista? Kaikenlainen pohdinta on tervetullutta!
Toivomme runsaasti asiallisia vastauksia tänne, voimme antaa sähköpostiosoitteenkin, jos joku haluaa kirjoittaa pitemminkin. Haluamme aiheellamme herättää keskustelua ja pohtia, kuinka ottaa erilaisuutta huomioon. Vastailkaa, sillä keskustelusta on varmasti hyötyä monille ja on meille antoisaa tulevaisuutta varten tietää tuntemuksianne!
Musiikista!
13
823
Vastaukset
- sööpäri
Minä olin koulun kuorossa. Se oli mukavaa, mutta koska päättäjäisiä lukuunottamatta kaikki tapahtumat joissa kuoro esiintyi, liittyivät kiellettyihin juhliin, niin pääsin harvoin mukaan esityksiin.
Se harmitti tietysti kovastikin, mutta uskonnolliselta kannalta ajatellen se oli pieni uhraus.
Ala-asteella musiikkitunnit istuttiin käytävässä koskaa muu luokka harjoitteli joululauluja joulujuhliin. Musiikin tunnit olivat ehkä suurin asia, johon uskontoni vaikutti. Uskontotunneillahan emme tietysti käyneet ollenkaan.
Voisiko esim nämä jouluharjoitukset siirtää pois virallisilta tunneilta? Halukkaat esiintyjät voisivat treenata koulutuntien jälkeen... Tuntui turhauttavalta jäädä joka vuosi kuukaudeksi käytävään musiikkitunneilla kun muut lauloivat joululauluja. Sama homma itsenäisyyspäivän lähestyessä. Lippulaulut ym ovat myös kiellettyjä jt-lapsilta.Kyllä minä olin luokassakin kun tiernapoikia harjoiteltiin. En tosin itse ottanut siihen osaa.
Helmisen_Viljo kirjoitti:
Kyllä minä olin luokassakin kun tiernapoikia harjoiteltiin. En tosin itse ottanut siihen osaa.
olin jopa uskonnon tunneilla luvan kanssa. Tosin osallistumatta tietenkään. En tiedä mistä silloin hetken aikaa tuuli, mutta näin se vain meni. Joskus 80-90 lukujen taitteessa.
Musiikin tunneilla meillä ei laulettu koskaan mitään mikä olisi sotinut todistajien oppia vastaan, ihme kyllä. Joten sain hoilotella ala-asteelta ylä-asteen loppuun saakka. Tosin tietenkin juhlapyhien tietämillä osallistuminen ylipäätänsä johonkin oli aina kortilla.
Mutta vinkiksi opettajille, että se käytäntö mitä meillä minun takia noudatettiin (ala-asteella) uskonnon tunteja sijoitellessa lukujärjestykseen oli kyllä minulle erittäin mieleen. Meillä nimittäin uskonnon tunnit olivat joko ensimmiset tai viimeiset tunnit, jolloin nuo tunnit eivät vaikuttaneet erityisen negatiivisesti ainakaan minuun. Tiedä sitten mitä muut asiasta ajattelivat... Eivät ainakaan minulle asiaa paheksuneet, tosin nykyään voi olla eri touhu päällä jos joku saa erioikeuksia, mene ja tiedä?t-i-u-k-u kirjoitti:
olin jopa uskonnon tunneilla luvan kanssa. Tosin osallistumatta tietenkään. En tiedä mistä silloin hetken aikaa tuuli, mutta näin se vain meni. Joskus 80-90 lukujen taitteessa.
Musiikin tunneilla meillä ei laulettu koskaan mitään mikä olisi sotinut todistajien oppia vastaan, ihme kyllä. Joten sain hoilotella ala-asteelta ylä-asteen loppuun saakka. Tosin tietenkin juhlapyhien tietämillä osallistuminen ylipäätänsä johonkin oli aina kortilla.
Mutta vinkiksi opettajille, että se käytäntö mitä meillä minun takia noudatettiin (ala-asteella) uskonnon tunteja sijoitellessa lukujärjestykseen oli kyllä minulle erittäin mieleen. Meillä nimittäin uskonnon tunnit olivat joko ensimmiset tai viimeiset tunnit, jolloin nuo tunnit eivät vaikuttaneet erityisen negatiivisesti ainakaan minuun. Tiedä sitten mitä muut asiasta ajattelivat... Eivät ainakaan minulle asiaa paheksuneet, tosin nykyään voi olla eri touhu päällä jos joku saa erioikeuksia, mene ja tiedä?Minä muistan joskus olleeni uskonnontunneilla ennen kuin vapautus saatiin hoidettua. Enpä juurikaan opetusta kuunnellut, vaan piirtelin jotain. Tämä siis ala-asteella. Yleensä olin käytävällä maleksimassa ja talonmies/vahtimestarin kanssa juttelemassa.
- ja paita
ostin salaa Beatles -paidan. Isäni sen nähdessään tuomitsi, enkä voinut sitä pitää.
Seurakunnan vanhin sanoi, että kitaramusiikki on piikkilankaamusiikkia ja kaikki veljet nauroivat, jatkaen valtakunnansalilta kotiin menoa. Veljien korvissa kaikui vielä ihanasti: "sana saarnaa vallat käskee, korkeammat näin nyt vain....."
Aah se oli ihanaa aikaa, voit vain arvata. - viisikymppinen
Musiikki on alunperin aatekiihkoilusta vapaa tapa kommunikoida. Musiikki on meissä jokaisessa myötäsyntyistä ja pystymme välittämään tuntojamme musiikin avulla yli roturajojen. Jehovan todistajat käyttävät paljon ja hyvin harkitusti musiikkia a) joukkohengen luomiseksi ja b) hengellisesti vastaanottavaiseksi rauhoittumisessa konventtien väliajoilla.
Jos todella haluatte tehdä jotain hyödyllistä, tutkikaa mieluummin, miten musiikin käyttöä voidaan lisätä opetuksessa. Älkää lähtekö pikkusieluiselle sensurointiristiretkelle, vaikka se helpommalta tuntuisikin.
Musiikin sopivuus ja sopimattomuus eri uskonnollisille ryhmille ei ole itse musiikista riippuvaista vaan siitä, kuinka paljon uskonnolliset johtajat haluavat rajoittaa opetuslastensa omaa valinnanvapautta. Mikä on kiellettyä tänään, on sallittua jo viimeistään 10 vuoden kuluttua. - Lähimmäinen
Olen ollut muusikko v.1963 lähtien ja olen edelleen, en tietenkään soita vakituisesti jossain kapakassa mutta kyllä vanhan bändin kanssa joka kesä. Olen kaikkiruokainen musiikin suhteen mutta tietenin 60-luku on lähellä sydäntäni.The Beatles, Hollies, Tremoloes ym. en näe mitään pahaa siinä että soitan kevyttä musiikkia, soitan 60-luvun musiikkia illanvietoissa joita meillä JT on ja muutakin laidasta laitaan, seurakunnassa soitin aikoinaan Sähköbassoa, JT ovat kaikiruokaisia musiikin suhteen, jos haluatte kuunnella millaista JT musiiki on niin tässä on sivu, tämä on kyllä yksityisen JT sivu ja kappaleet on soitettu omina sovituksina.
http://www.l-and-a.com.au/comm/addons/midi.html- Muistoja
olen syntynyt 1963. No sillä ei ole merkitystä, mutta tuo kaikki ruokaisuus on kyllä yleitämistä.
Tässä pari esimerkkiä. Kun olin vankilassa 80 luvun alussa aseistakieltäytymisen vuoksi, seutulan työsiirtolassa me JT:t kuuntelimme Ns. kaplaradion kautta vaapa-aikana lähinnä Rock musiikkia. Samaan aikaan kotonani, Rakas Äitini oli polttanut kaikki (pari sataa) LP levyni saatanallisena musiikkina. Siellä paloi roviolla sammalla niin Jussi Raittisen kuin Rainbow:n levyt. Joten kyllä aikalailla laidasta-laitaan menee tuo Jehovan Todistajien suhtautuminen ns. "maailmalliseen" musiikkiin.
- PoterO
Kouluissa lauletut uskonnolliset ja isänmaalliset laulut tuntuivat minusta Jehovantodistajaperheen lapsena epäjumalanpalvelukselta. Koulun päättäjäisten kanssa oli myös sama juttu ainaisine virsineen.
Mielestäni uskonnolliset laulut/menot eivät kuulu sivistysvaltion kouluihin. Useissa maissa ei kuulu uskonnon opetuskaan. Koulu tulisi olla vapaa uskonnollisista menoista, sillä kouluun osallistuminen ei ole samalla tavalla vapaaehtoista, kuin muihin uskonnollisiin tilaisuuksiin. Koulussa kaikkien tulisi kokea itsensä tasa-arvoisiksi, eikä uskonnollisiin vähemmistöihin kuuluviksi.
Uskonnollinen ja muu kulttuurillinen musiikki ovat eri asia.- ATS11
Voitte ihan vapaasti mennä valtakunnansalille kuuntelemaan heidän musikkiaan.Olen monissakin seurakunnissa käynyt vuosienmittaan mutta omastamielestänini valehtelematta on valtakunnansalin laulut ollut kaikista kuivenpia ja ikävystyttävinpiä.Niissä mielestäni on niin vähän potkua ettei sanoja edes viitsi kuunnella.Pitää montavuotta laulaa,että oppisi tärkeimmät laulut ulkoa.Jumalaa voi ylistää mielestäni ilo sydämessä,eikä aina raahata sitä kivirekeä.
- Niinpä se sitten on
Suosittelen yhteydenottoa Suomen eri uskonnollisten yhdyskuntien keskuksiin. Tämä on pitempi tie, mutta antaa luotettavamman lopputuloksen.
Suomen JT:ien kannan, mutta myös yksityishenkilöitten kannan, lähdeviitteineen saatte JT:ien toimiston tiedotusosastolta, puh (09) 825 885.
Musiikki kuuluu niihin aluesiin, joissa yksityisten jäsenten kannat eroavat melkoisestikin eikä mikään niistä ole välttämättä "väärä".
Joka tapauksessa teidän itsenne on oltava aktiivisia yhteydenottajia tutkimuksessanne eikä passiivisena odotettava, että teihin päin otetaan yhteyttä. Toimettomina menetätte vain aikaa.
Lisäksi jotkut yksityiset yhteydenottajat voivat suoltaa nimimerkillisinä millaista himphamppua hyvänsä eivätkä välttämättä edes edusta sitä uskonsuuntaa, jonka nimissä puhuvat.
Niinpä se sitten on- Niinpä se sitten on
nimittäin Suomen uskonnolliset yhdyskunnat, joilta voitte kysellä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi#Uskonnot
Niinpä se sitten on Niinpä se sitten on kirjoitti:
nimittäin Suomen uskonnolliset yhdyskunnat, joilta voitte kysellä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi#Uskonnot
Niinpä se sitten onTuo tyyliisi jo ankkuroitunut loppukevennys: "Niinpä se sitten on". Mitä sen on tarkoitus tuoda esille? Tai mikä sen tarkoitus ylipäätänsä on?
Mielestäni kun tämäntyylisen loppukommentin asettaa joka mielipiteensä alle niin se on tarkoitettu lähinnä kirjoittajalle itselleen kohentaakseen omaa sanomaansa omasta näkökulmasta, että tuntuisi siltä kun oltaisiin oikeassa. Nyt ja joka viestissä.
Niinpä se sitten ei aina olekaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1153153- 122046
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371895Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4011763Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211661Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681477- 1201311
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101201- 131196
- 201059