Mikä on mielestäsi paras elämänohje, jonka olet saanut?
Millaisia ohjeita itse antaisit tai olet antanut nuorille?
Omasta mielestäni parasta perintöä vanhemmiltani on ajatus: "Ihminen osaa tehdä sen, mitä haluaa."
Olen todennut ohjeen toimivan. Jos ihan oikeasti haluan tehdä jotain, hankin tarvittavat tiedot ja kehitän taitoja kunnes onnistun. - Joskus joudun toteamaan, etten tahdo kylliksi...
Parhaat elämänohjeesi?
14
699
Vastaukset
- -nainen-
Tee niin, kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
- Loistava.polku
"Mikään inhimillinen ei saa olla minulle vierasta."
paras, mutta taisi olla ainut, jonka muista ainakin, että ketään ei saa matkia eikä ilkkua hänen ruumiinvammansa, eikä muunkaan erilaisuuden takia. Tuo ohje jäi erikoisesti mieleeni.
Omilleni yritin teroittaa, ettei huonompiaan.. saa koskaan alistaa ja pilkata..siis empatiaa olen yrittänyt siirtää...ja oikeudenmukaisuuden ja suoraselkäisyyden ja vastuuntunnon merkitystä yritin heille tolkuttaa.- huono muisti
ONNI ja mitä se tarkoittaa ja mistä se koostuu, kerrompa sen nyt.Se on,
HYVÄ TERVEYS JA HUONO MUISTI.
Tätä kannattaa miettiä...... mitä tämä oikein tarkoittaa.- ikä
Tuohan sanonta on se pitkän iän salaisuus. Kun koittaa pitää itsensä terveenä ja eikä jää murehtimaan menneitä kun on huono muisti.
myös Albert Schweizer on sanonut saman, kertoi filosofi Maija-Riitta Ollila Punaisen langan haastattelussa, joka tuli vielä tänäänkin uusintana. Harmitti, etten päässyt katsomaan kerrankin mielenkiintoista keskustelua, johon sisältyi paljon hyviä ajatuksia. Se kestäisi useampiakin katsomisia.
- Remmari ek
Se ei ollut noin syvällinen, vaan hyvin käytännönläheinen:
Aina pitää olla mukana rahaa, kun ei koskaan tiedä, millaiseen tilanteeseen voi joutua kaupungilla tai matkalla. Se oli käytännön neuvo, jota noudatin korttiaikaan asti. Se oli hyvä neuvo, joka pelasti muutaman kerran pinteestä.
Lompsassa oli pieni sivulokero, jossa oli 50 mk aina. En koskaan käyttänyt sitä, vaikka olisin ollut rahattomana muuten. Se oli ikäänkuin sitä ei olisi ollut. Vasta todella tukalassa tilanteessa sitten käytin sen, esim. kun rahattomana sairastuin ja tarvitsin taksia.
(Hänen toinen neuvonsa oli, että aina pitäisi olla mukana hakaneula. Sitä aloin noudattaa vasta sen jälkeen, kun tuli tilanne, jossa olisin sitä totisesti tarvinnut.) - Realisti
En mene allekirjoittamaan tuota elämänohjetta. Ihminen haluaa varmasti tehdä paljon asioita, mutta henkiset, fyysiset, taloudelliset resurssit eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Väitän, että kaikkia tarvittavia resursseja ei aina pysty hankkimaan vaikka kuinka haluaisi. Olen realisti. Unelmat ovat ihania ja niitä tarvitaan, mutta jokaisella meissä on omat rajansa ja rajoituksensa, jotka eivät aina ole yhdenmukaisia tahdonvoimamme kanssa. Näin vain on, ja se on hyväksyttävä. Kaikkia ei ole luotu tekemään kaikkea.
Esimerkkejä:
Jos haluat laulajaksi, mutta laulat pahasti nuotin vierestä, niin et millään tahdonvoimalla pysty edes kouluttamalla tulemaan hyväksi laulajaksi, koska se on yksinkertaisesti mahdotonta.
Jos haluat balettitanssijaksi mutta sinulla on väärät sääret, niin laji ei sovellu sinulle fyysiesti koska rasitusvammat estävät etenemisen.
Jos haluat lääkäriksi mutta olet huono matikassa niin todennäköisesti et koskaan pääse lääkikseen vaikka kuinka treenaisit matikkaa.
Haluat eläinlääkäriksi, mutta sairastat astmaa. No way.
Haluat omia lapsia mutta olet liian vanha.
Ihminen haluaa niin paljon asioita, mutta hänet on silti tehty vain tiettyjä asioita varten.
Unelmia pitää olla. Pitää vain oppia, mitkä unelmat ovat realistisia, mitkä utopistisia. Ja oppiläksy on sitten rajoitusten hyväksyminen, joka voi olla joskus katkerakin pala.
Miten selviämme särkyneistä unelmistamme, se on elämäntaitoa.
Niin ajattelee tämä realisti. - rosalii
on useasti palautunut mieleeni seuraava;
"elä osta mitä tarvitset, vaan mitä ILMAN et pärjää!!!- Mike Beuf
ilman rahayksikköä kuulu: Opi erottamaan tarpeesi haluistasi.
- rosalii
Mike Beuf kirjoitti:
ilman rahayksikköä kuulu: Opi erottamaan tarpeesi haluistasi.
tuopa täytyy laittaa muistiin ! ;))
- mummelman
Omille pojille minä olen opettanut aina tämän.
" Sitä on rikas kun on terve." - Captain
"Hyvä merimies ei odottele myötätuulta. Hän opettelee purjehtimaan."
- toivontytär
- elämän karikoissa,elämäohjeesi sattui hyvin vastoinkäymisten kanssa kamppailevalle juuri nyt.kiitos
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564910Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202265- 1031444
- 911385
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231356Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1421189Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681085Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi266993- 72977
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75965