Vastaus: Miksi todistajat hylkäävät luopiot?

Itse Jt

Raamattu sanoo: 1. korinttolaisille 11-13
Mutta nyt kirjoitan teille:Lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun seurassa, joka on haurellinen tai ahne tai epäjumalnpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkää edes syökö sellaisen kanssa.
Sillä mitä tekemistä minulla on ulkopuolella olevien tuomitsemisen kanssa? Ettekä te tuomitse sisäpuolella olevia, kun taas Jumala tuomitsee ulkopuolella olevat?
Poistakaa paha ihminen keskuudestanne.

25

2061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse Jt

jakeessa 12 pitää olla: ETTEKÖ te tuomitse sisäpuolella olevia....
      Kirjoitin virheellisesti ettekä.

• eronneet eivät

enää ole veljiä: He kuuluvat ulkopuolisiin ja jumala tuomitsee heidät kuten sanotkin.
      Jehovien mielestä eronneetkin ovat aina vaan elämänsä loppuun veljiä ja niin heitä kartetaan kuin ruttoa.OLETTE TULKINNEET ASIAN PÄIN MÄNTYÄ.
      Taikka oikeastaan torniveljet ovat väärin tulkitsijoita.
      Te muut vain matkitte kuin apinat toisia.
      Olisi vähän syytä katsoa minlälaiseen apinalaumaan olette liittyneet.
      Ei millään pahalla.

• Itse Jt

Kyllä entinen presidenttikin on aina presidentti.
        Samoin entinen veli on aina ex veli.

• Markku_Meilo
        Itse Jt kirjoitti:

Kyllä entinen presidenttikin on aina presidentti.
        Samoin entinen veli on aina ex veli.

>>Samoin entinen veli on aina ex veli.

Onko entinen luterilainen (nykyinen jehovantodistaja) myös ex-luterilainen ja luopio?

• sormi suuhun
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Samoin entinen veli on aina ex veli.

Onko entinen luterilainen (nykyinen jehovantodistaja) myös ex-luterilainen ja luopio?

todistajalta:)

• outo
        sormi suuhun kirjoitti:

todistajalta:)

Totta kai entine luterilainen on aina entinen luterilainen. Ja vissiin joidenkin luterilaisten mielestä myös luopio.

Huomaa kuitenkin, että kaikki entiset eivät ole luopioita.

Meilon poika ei saa kenellekään sormea suuhun. On vain menettänyt "kasvonsa" täälläkin niin monesti, että ei meinaa viitsiä tuolle enää edes vastata...

• esmeralda
        outo kirjoitti:

Totta kai entine luterilainen on aina entinen luterilainen. Ja vissiin joidenkin luterilaisten mielestä myös luopio.

Meilon poika ei saa kenellekään sormea suuhun. On vain menettänyt "kasvonsa" täälläkin niin monesti, että ei meinaa viitsiä tuolle enää edes vastata...

Nyt sulle nauraa "naurismaan aidatkin".
        Ainut jolle täällä ei ole mennyt jauhot suuhun on nimenomaan MEILO!
        Outo esitti nyt vain se millainen JT on loppusuoralla.Häntä ei auta kukaan taivaassa eikä maanpäällä!
        Surkea luuseri!

• Nemo
        esmeralda kirjoitti:

Nyt sulle nauraa "naurismaan aidatkin".
        Ainut jolle täällä ei ole mennyt jauhot suuhun on nimenomaan MEILO!
        Outo esitti nyt vain se millainen JT on loppusuoralla.Häntä ei auta kukaan taivaassa eikä maanpäällä!
        Surkea luuseri!

Sulta taisi päästä nyt rasa kädestäsi. Eipä aleta nimittelemään......POIKA

• esmeralda
        Nemo kirjoitti:

Sulta taisi päästä nyt rasa kädestäsi. Eipä aleta nimittelemään......POIKA

Minä en ainakaan pokkuroi JT:a vaikka pojattelis kuinka paljon tahansa.
        Mun oven taakse jos tuutte kuuluu rappukäytävässä karjaisu:"alkakaa vetää luuserit ja tyhjäntoimittajat".

• Markku_Meilo
        outo kirjoitti:

>>Huomaa kuitenkin, että kaikki entiset eivät ole luopioita.

Suomenkielen luopio-sanan määritys:

"LUOPIO aatteestaan, puolueestaan tms. (eettisesti tuomittavalla tavalla) luopunut ihminen. Uskonl. Poliittinen l." (Suomen kielen perussanakirja, Osa L-R, s 109; Helsinki 1992; ISBN 951-861-433-4;)

Eli entisen näkemyksen vastustaminen ei ole edellytys luopioudelle.

Jos kuitenkin katsotaan Vartiotorniseuran määrittämällä tavalla, niin mitä ilmeisimmin nykyinen jehovantodistaja tuomitsee aikaisemman uskontonsa vääräksi. Joten loogisesti ottaen tällaista jehovantodistajaa tulee myös nimittää luopioksi.

• lauma

En tiedä mihin apina laumaan itse kuulut, mutta muista, että tässäkin apinalaumassa on yksilöitä, ei klooneja.
        Yksi marakatti.

• Erkki

Puhut todella asiaa! Jehovalaiset ovat tulkinneet Raamatun todellakin PÄIN MÄNTYÄ ja on säälittävää kun "JOHTAJA-APINA"=VANHIN jotain tekee niin koko jehovalais-apinalauma tekee kaiken perässä täsmälleen samalla tavalla.

Jos johtaja-apina käskee hakata päätä seinään ja sanoo että pääsette paratiisiin niin kaikki hakkaa. Näin helposti jahvet on aivopesty ja johdatettu harhaan.Säälittävää!
        Ei millään pahalla mut kerroin vain TOTUUDEN!

• taram2

Vain harva entinen JT on juoppo,kiristäjä,haureellinen y.m.

Jopa jotkut entiset JT:t opettelevat ensimmäisen kerran elämässään mitä on Kristuksen kaltainen rakkaus.He siirtyvät rakkaudettomuudesta rakkauteen,kunnioittamaan kaikenlaisia ihmisiä ei ainoastaan sanoin vaan teoin.
      Viettihän Jeesuskin aikaa niiden ihmisten kanssa jotka olivat fariseusten kannalta katsottuna "rupusakkia".He itseasiassa olivat eräänlaisia juutalais-luopioita.

Jeesus ja fariseukset on samankaltainen yhdistelmä kuin JT:t ja Jeesus.

• Ongelma ei kai varsinaisesti ole ollut siinä, että miksi luopioita kartetaan vaan siinä, että "tavis erotettua" hyljeksitään. Tuppaa menemään aina todistajilla todistellessaan tätä asiaa ne kuuluisan puurot ja vellit sekaisin, pönkittäessään vt-seuran propagandaa.

Sen lisäksi asiasta tekee raskauttavan mainitsemasi raamatunkohdan perusteella se, että kun ihminen heivataan pihalle niin häntähän ei enää kutsuta "veljeksi". Tällöin hän ei enää täytä karttamisvelvoitetta sananmukaisesti.

Ja sitten saat selittää kaikessa rauhassa tämän raamatunpaikan mukaan sen, että entinen todistaja on vt-seuran mukaan kuin kuollut seurakuntalaisille. Siinähän vain käsketään lakata olemasta sellaisen veljeksi kutsutun kanssa... tervehtimisestä tai henkilön kuollettamisesta ei mainita?

• sööpäri

Tuo hylkääminen on kovin suhteellista.

Esim entinen naapuripariskunta suhtautui asiaan hyvin kahtalaisesti. Mies oli kuin mitään ei olisi tapahtunut, paitsi silloin kun muita jeh.tod. oli paikalla. Tarvitsi näet aika paljon apua talon hoidossa...

Rouva oli taas hyvinkin ehdoton. Kävipä kerran oikein erikseen sanomassa että en saa puhua hänen miehelleen, koska olen erotettu (oli vissiin ymmärtänyt hieman väärin sen että kenen vastuulla se karttelu on). "Lähtölärvit" kuitenkin vedettiin porukalla päivää ennenkuin tuomio virallistettiin. Naapurit tarjos oikein sapuskatkin.

Erään kerran baarissa kaksi nuorta veljeä olivat omantunnon tarkkoja, koska vaihtoivat toiseen kuppilaan, jottei olisi tarvinnut ryypätä samalla tiskillä "luopion" kanssa.

Toisaalta on aika paljon jt-ihmisiä, jotka pitävät seurastani, koska ei ole mitään pelkoa siitä että narauttelisin heitä vanhimmille.

• Gospel

Raamattua on hyvä lukea kokonaisuutena. Tuo mainitsemasi kohta kehoittaa kiinnittämään huomion sellaisiin, jotka ovat olevinaan uskovaisia, mutta toimivat julkisesti raskaasti ja selkeästi väärin. Kyseinen kohta on 1. Korinttolaiskirje 5, jonka alku on myös hyvä lukea. Siinä Paavali kertoo törkeyksistä, joita "ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa." Kyse ei siis voi olla tulkinnanvaraisista asioista kuten esimerkiksi tupakointi.

Raamattu myös varoittaa antamasta tuomioita useammassa kohden:

Luukas 6:
      "37 "Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan.
      38 Antakaa, niin teille annetaan. Runsas mitta, tiiviiksi paineltu, ravisteltu ja kukkurainen, annetaan teidän syliinne. Niin kuin te mittaatte, niin teille mitataan." "

Huomatkaa myös, miten sama Paavali varoittaa ettei ole ihmisten asia tuomita:

1. Korinttolaiskirje 4:
      3 Mutta siitä minä hyvin vähän välitän, että te minua tuomitsette tai joku inhimillinen oikeus; en minä itsekään tuomitse itseäni,
      4 sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra.
      5 Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta.
      6 Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.

• Itse Jt

En nyt aivan tarkoittanut tupakointia. Sekin on tosin seurakunnasta erottamisen peruste. Tupakoiva ihminen ei tee tahallisesti syntiä, on vain niin koukussa tupakkaan ettei kykene lopettamaan. Liha on heikko.
        Tarkoitin tahallista väärintekemistä ja kun sitä ei hyväksytäkkään niin aletaan mustamaalaamaan seurakuntaa. Sellaisten tykönä vanhimmat eivät käy enään, yrittämässä palauttaa heitä kohdalleen.
        Toisten erotettujen luona he käyvät joskus. Minun täytyy sanoa, etten tiedä käyvätkö he sellaisten luona jotka ovat itse eronneet.
        Jehovan todistaja vanhimmat jotka muodostavat oikeuskomitean syytettyä vastaan eivät tuomitse.
        Tuominnan he jättävät Jumalalle mutta seurakunnasta väärintekijä kyllä erotetaan.
        Jokainen tietää ennen kuin menee kasteelle mitkä ovat sellaisia asioita joista voi erottaa. Ja kasteelle ei kukaan mene jos on eri mieltä Jehovan todistajien opetuksesta. On myös olemassa ihmisiä jotka ovat koko ajan Jehovan todistajien yhteydessä mutta eivät ole käyneet kasteella. Heitähän ei voi erottaa Jehovan todistajista väärinteon sattuessa.

• Ohdake
        Itse Jt kirjoitti:

En nyt aivan tarkoittanut tupakointia. Sekin on tosin seurakunnasta erottamisen peruste. Tupakoiva ihminen ei tee tahallisesti syntiä, on vain niin koukussa tupakkaan ettei kykene lopettamaan. Liha on heikko.
        Tarkoitin tahallista väärintekemistä ja kun sitä ei hyväksytäkkään niin aletaan mustamaalaamaan seurakuntaa. Sellaisten tykönä vanhimmat eivät käy enään, yrittämässä palauttaa heitä kohdalleen.
        Toisten erotettujen luona he käyvät joskus. Minun täytyy sanoa, etten tiedä käyvätkö he sellaisten luona jotka ovat itse eronneet.
        Jehovan todistaja vanhimmat jotka muodostavat oikeuskomitean syytettyä vastaan eivät tuomitse.
        Tuominnan he jättävät Jumalalle mutta seurakunnasta väärintekijä kyllä erotetaan.
        Jokainen tietää ennen kuin menee kasteelle mitkä ovat sellaisia asioita joista voi erottaa. Ja kasteelle ei kukaan mene jos on eri mieltä Jehovan todistajien opetuksesta. On myös olemassa ihmisiä jotka ovat koko ajan Jehovan todistajien yhteydessä mutta eivät ole käyneet kasteella. Heitähän ei voi erottaa Jehovan todistajista väärinteon sattuessa.

>>Tupakoiva ihminen ei tee tahallisesti syntiä, on vain niin koukussa tupakkaan ettei kykene lopettamaan. Liha on heikko.>>

Jos ihmisellä on itsellään halua lopettaa tupakanpoltto, niin se varmasti onnistuu.
        Tapoja kyllä on.

Jokainen joka tupakkaa polttaa tekee sen kyllä ihan tarkoituksella - tahattomasti yksikään tupakka ei syty.

• 30 vuotta JT

>haurellinen tai ahne tai epäjumalnpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä

En ole haureellinen, ahne, epäjumalan enkä minkään muunkaan jumalan palvelija, en herjaaja enkä kiristäjä. En mitään muutakaan sentapaista. Vain kysyttäessä kerron miksi en enää käy valtakunnansalilla. Olen perheellinen, työtätekevä, mallikansalaiseksikin mainittu. Silti, vaiko juuri siksi, Jehovan todistajat ovat lakanneet seurustelemasta minun kanssani, jopa tervehtimästä. Se sattuu.

• putkinäkö

Vaarallisuutesi piilee pärjäämisessäsi. Se on jt:lle suolaa haavoihin, kun näkevät että exjt tai luopio elää elämäänsä ilman suurempia kurttuja ja mutkia. Näin olet elävä todistus siitä, että ei tarvitse "rakkaudellista veljesseuraa" elääkseen hyvää elämää.

• Toinen ihminen on Herra tai...

Vartiotorni usein sanoo olevansa ainoa seurakunta maailmassa, jossa vallitsee opin suhteen täydellinen ykseys. On toki tunnustettava, että kyllä Todistajien suusta lähtee pelkkää samaa tunnustusta. Raamattukin kehoittaa meitä olemaan yhtä mieltä asioista.
        MUTTA, Vartiotornissa vallitsee ykseys vain siksi, koska kukaan ei saa olla eri mieltä mistään asiasta. Vartiotornin ykseys on ihmisen työtä ja ihmisen voimasta, ei Hengen. Ihmisiä hallitaan ykseyteen pelon voimalla. Pysy järjestössä tai kuole. Todellinen ykseys, Hengen ykseys on se, että todella ja aidosti puhtaasta sydämestä uskotaan yhdessä ja ollaan yhdessä rakkauden sitomina, rakkauden, joka on Pelastajassa Jeesuksessa meidän Herrassamme ja Jumalassamme. Teille Todistajat tahdon todistaa sen nimen, joka on kaikkien nimien yläpuolella ja joka pelkästään ja ainoastaan on annettu ihmisille maanpäällä syntien anteeksiantamiseksi ja varmaksi pelastukseksi. Se nimi on JEESUS KRISTUS, maailman Pelastaja. Ainoastaan usko häneen, niin sinä pelastut. Pelastus on Jumalan lahja Hänen ainoassa Pojassaan. Se on lahja se on ilmainen, koska se on armosta Jumalan rakastavan tahdon ja aivoituksen mukaan. Pelastus ei ole sinusta, ja siksi sinä et voi koskaan yhtään kerskuta mistään omasta työstäsi. Meidät pelastetaan armosta, JOTTA ME EMME ENÄÄ ELÄISI ITSELLEMME VAAN JUMALALLE. Meidät on pelastettu Jeesuksen syntiensovitusveressä hyviä tekoja VARTEN. Ei teoista vaan tekoja VARTEN, että me niissä vaeltaisimme. Ja Jumalan vanhurskaus Jeesuksessa Kristuksessa on varma ja pysyvä. Meidän ei tarvitse enää pelätä kadotusta, kun uskomme Jumalan Pojan nimeen, sillä Hän, joka ainoana tuomitsee kadotukseen rakastaa meitä ja on pessyt meidät synneistämme verellänsä kerta kaikkiaan. Katso Jeesukseen ja anna elämäsi Messiaasi käsiin. Todistaja, katso Poikaan niin sinä näet Isän!

• Markku_Meilo

>>En ole haureellinen, ahne, epäjumalan enkä minkään muunkaan jumalan palvelija, en herjaaja enkä kiristäjä.

Vartiotorniseuralla on aivan oma, ionosfäärin ulkopuolisista ilmavoimista väitetyksi saatu tulkintatieto Raamatusta. Älä siis vaivaa päätäsi Vartiotorniseuran ja Raamatun ristiriitaisuuksilla.

>>Silti, vaiko juuri siksi, Jehovan todistajat ovat lakanneet seurustelemasta minun kanssani, jopa tervehtimästä.

Sinua kartetaan Vartiotorniseuran erotusperustaisen tulkinnan johdosta. Tuo karttamissääntö on kaikkein yleisimmin rikottu erottamisperusteinen sääntö. Minä lähtisin siitä, että karttajat eivät olleetkaan todellisia ystäviäsi. Jos minä olen solminut säännöllisiä keskustelusuhteita jehovantodistahien kanssa tyhjästä (= en ole tuntenut heitä aikaisemmin), niin näkisin mahdollisuutesi suuremmiksi.

>> Se sattuu.

Siihen tottuu, toki saattaa mennä vuosikymmenkin, ehä toista.

• ---

otsikko

• 30 vuotta JT
        --- kirjoitti:

otsikko

En ole eronnut eikä minulle ole sanottu, että minut olisi erotettu. Lakkasin käymästä kokouksissa joitakin vuosia sitten. Kentällä olin lakannut käymästä jo aiemmin. Muutamalle luonani käyneelle todistajalle tulin heidän asiasta kysyessään kertoneeksi, miksi minua ei ole kokouksissa enää näkynyt. Eikä jatkossakaan näy, ne syyt ovat sen verran painavia ja muutakin tekemistä on. Siitä pitäen ovat kartelleet eikä ovikello soi edes vahingossa. Vanhoja tuttuja mielelläni joskus tapaisin, koska olen heistä edelleenkin kiinnostunut ja olemme eläneet suuren osan elämästämme yhdessä. Muunlaista yhteyttä "järjestöön" en kaipaa.

• Arskavain

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      115
      3153
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2046
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1895
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      401
      1763
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1311
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1201
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20