Miten saa koneeseen useamman kuin 2 kovalevyä?
Ne ihme ide jutut siellä emolevyssä on jo täynnä, mutta voiko esimerkiksi ide kaapelin jakaa jotenkin sillein että saisi useamman kovon kiinni?
Kertokaas
8
1307
Vastaukset
- Jii
tai firewiren kautta saa ulkoisen kovalevyn.
- kaapelia
ei voi jakaa.Silloin jos tahtoo lisää kovoja koneeseen niin kannattaa ostaa silloin ulkoinen kovo,jos ei sisälle pysty asentamaan paikkoje tai johtojen suhteen
- vaihtoehtona
ide-kortti. Laitetaan PCI-väylään.
- Pekkapouta on kovis
Toi IDE-kortti kuulostaa jo paremmalta, en halua ulkoista kovalevyä.
Kiitos kaikille.
- useitakin
Kyllähän koneeseen menee normaalisti 4 IDE laitetta, joutuu vain poistamaan mahdolliset CD/DVD aseman/t. Yhteen IDE kaapeliin menee siis 2 laitetta.
Tai sitten yksi keino on hommata SCSI-levyjä, taitaa mennä yhteen ohjainkorttiin jopa 15 kpl.
Tai sitten emo jossa on sekä IDE PATA että IDE SATA ohjaimet.
Tai sitten erillinen IDE-ohjainkortti.
Ulkoisia levyjäkin on tarjolla...
Onhan noita vaihtoehtoja, kun ei tiedä tasutaa hommalle enempää, ei oikein voi antaa tarkkaa neuvoa siitä mikä olisi kannattavaa. - Erkko
Ulkoinen kovo on hyvä koska se on helppo siirtää toiseen paikkaan. Mihinkään muuhun se ei oikein toimi. Väylä on hidas.
IDE-kaapeliin saa 2 IDE-laitetta kiinni. Normiemossa on 2 IDE-väylää. Väylään tulee yksi kaapeli. Normaalisti saat 4 IDE-laitetta (kovo, optinen asema) kiinni emoosi. ASUSen jossain deluxe emossa on 3 IDE-väylää. Eli siihen saa vakiona 6 IDE-laitetta.
Lisäksi on lisä kortteja, joilla voit lisätä kapasitettiasi:
IDE
http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0556000005464
SATA
http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0555000009273
SATA2 IDE
http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0556000012112 Tai 9 kun tuo CD asema on välttämätön.
Emona Gigabyte GA-7N400 Pro2
Siinä on normaalien IDE liitäntöjen lisäksi toinen pari johon saa raidattu 2-4 kpl kovoja sekä 2 SATA liitäntää jotka myös saa raidattua.
Tällä hetkellä koneessa kiinni 2 kpl 120GB IDE kovoa raidattuna sekä 1 kpl 120GB IDE siirtokehikolla tuossa normaali IDE liitännässä varmuuskopioita varten.
Sekä pari kappaletta DVD asemia joista toinen RW.
Tosi kätevä tuo siirtokehikko. Voi alustaa ja testailla kovoja. Kovon vaihtaa kasettiin alle minuutissa eikä tarvitse työkaluja.
Vastaan tulee tietysti virtapula ja lämpö jos tuon kotelon ahtaa kiintolevyjä täyteen.- SCSI-kortti
...niin menee 16 levyä yhteen kaapeliin. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa942713En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361829- 101734
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211601Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681437- 1191237
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91136- 201039