Osioita

yks vai kaks?

Windows XP ja pysyviä ohjelmia yhteensä noin 5 Gt. Uusia ohjelmia ei juuri asennella. Konetta ei käytetä netissä. Kiintolevy 40 Gt.
Onko merkittävää eroa koneen toiminnan kannalta onko kovalevy yhtenä tai kahtena osiona kun kovalevylle tallennetaan ja poistetaan dataa (valokuvia)? Kahden osion tapauksessa c-asemaan, jolla siis ohjelmat, ei tallennettaisi mitään vaan d-asemaa käytettäisiin datan varastointiin.
Ja jos kaksi osiota olisi parempi vaihtoehto, mikä olisi minimikoko c-asemalle kun ohjelmat siis vievät 5 Gt?

8

442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levyn koko

Ei noin pientä 40gt kokoista kiintelolevyä kannata osioida ollenkaan C-osio riittää vallan mainiosti, eikä edes alle 120Gt kiintolevyäkään osointi vain täysin turhaan hidastaa koneen toimintaa!

• Pate.

Jos haluat osioida niin laita C-aseman kooksi 10-20 Gt.

Tuo 40 Gt kiintolevy on kyllä aika pieni, kannattaisi varmaankin hankkia kaveriksi toinen levy (tai vaihto isompaan).

>Onko merkittävää eroa koneen toiminnan kannalta onko kovalevy yhtenä tai kahtena osiona kun kovalevylle tallennetaan ja poistetaan dataa (valokuvia)?<

En ole ainakaan minä huomannut mitään eroa.

• yks vai kaks?

ajatuksena vaan oli tuo kiintolevyn defragmentoituminen, että jos sitä tapahtuu sitä enemmän mitä enemmän levylle kirjoitetaan ja taas pyyhitään ja se hidastaisi Windowsia. Mutta taidanpa sitten jättää vain yhden osion.
        Kiintolevy kyllä riittää, konetta käytetään lähinnä vain kirjoituskoneena ja digikuvien käsittelyyn/polttoon CD:lle.

• yks vai kaks? kirjoitti:

ajatuksena vaan oli tuo kiintolevyn defragmentoituminen, että jos sitä tapahtuu sitä enemmän mitä enemmän levylle kirjoitetaan ja taas pyyhitään ja se hidastaisi Windowsia. Mutta taidanpa sitten jättää vain yhden osion.
        Kiintolevy kyllä riittää, konetta käytetään lähinnä vain kirjoituskoneena ja digikuvien käsittelyyn/polttoon CD:lle.

Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
        Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.

Itse laittaisin kolmeen osaan
        - C: 10GB käyttis ja ohjelmat
        - D: 38,5GB omat tiedostot
        - D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi

Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
        - pienempi fragmentoituminen
        - jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
        - jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyy

• yks vai kaks?
        Rakentelija kirjoitti:

- jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon

saada taas muuttamaan mieleni;)
        Kone tulee kaverille, joka itse ei osaa/uskalla edes asentaa Windowsia. Ja haluaisin siitä sellaisen, että se mahdollisimman vähän työllistää meikäläistä jälkeen päin. Onhan se mahdollisen tuhon sattuessa helpointa saada kuntoon imagen avulla kun ohjelmilla on oma osio. Vielä kun siirtää suosikit, sähköpostit ja osoitteiston eri osiolle. Tuo swappi-osiokaan ei liene hullumpi ajatus.

• ei kannata
        Rakentelija kirjoitti:

Olet tainnut jämähtää tiedoiltasi ja asenteiltasi 1900-luvulle.

Ei ole mitään järkeä osioida noin pientä kiintolevyä, etenkin kun omat tiedostot saa nykyisin helposti talteen polttamalla eli kopioimalla ne CD-rompulle.
        Toista oli vuosia sitten 1900-luvulla kun ei ollut CD-romppuja vaan käytössä oli pelkästään korput joihin ei kovin paljon tietoa edes mahtunut.

• mikä hyöty
        Rakentelija kirjoitti:

Linux käyttää erillistä swap-osiota, tiedetään.
        Mikä hyöty windowsissa (ja linuxissa) siitä on?

• eestaas
        ei kannata kirjoitti:

Olet tainnut jämähtää tiedoiltasi ja asenteiltasi 1900-luvulle.

Ei ole mitään järkeä osioida noin pientä kiintolevyä, etenkin kun omat tiedostot saa nykyisin helposti talteen polttamalla eli kopioimalla ne CD-rompulle.
        Toista oli vuosia sitten 1900-luvulla kun ei ollut CD-romppuja vaan käytössä oli pelkästään korput joihin ei kovin paljon tietoa edes mahtunut.

räpläämistä. Tottakai omista tiedostoista otetaan varmuuskopiot, senhän sanoo järkikin. Mutta kun ne ovat eri osiolla kuin käyttis, ne säilyvät koneella vaikka joutuisi käyttiksen uusimaan tai jopa haluaisi vaihtaa sitä. Tuolla tavoin säästyy romppujen kanssa vekslaamiselta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      96
      2738
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1764
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      379
      1648
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1601
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1437
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1247
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe