Terve!
Nyt olisi vähän tarvetta saada XP asennettua tällaiseen vanhaan sotaratsuun:
Win 98SE
AMD Duron 750 MHz
192mb 133MHz SDRAM
Nvidia Riva TNT2
20 Gt kovo
Onko mitään järkeä? Toimiiko ollenkaan ja jos toimii niin hyvin vai hyvin huonosti? Jos jollain kokemuksia vastaavanlaisesta hommasta tai jos joku asiantuntija voisi kommentoida niin olisin kovin kiitollinen. (Ja ennen kuin teen mitään tyhmää ;)
XP wanhaan koneeseen
9
753
Vastaukset
- asdfag
433mhz ja 192 megaa muistia 6 gigaa kiintolevy, XP home edition ja kohtuullisen hyvin pelittäää nettikoneenakin.
Kyllä se jotenkin pyörii tuolla 192MB.
256MB vois pitää alarajana jos on esim. monta ohjelmaa yhtä aikaa päällä. Jokatapauksessa hitaampi siitä tulee kuin nyt W98SE:lla.
Voithan tietysi asentaa molemmat omiin osioihin kunhan ekaksi asennat W98SE. Esim. 3GB W98SE:lle ja loput XP:lle.
Itellä on kakkos kannettavassa P300MHz/128MB/20GB.
Käytössä sekä W98SE että W2K (W2K vaatii koneelta lähes yhtäpaljon kuin XP).
Olen osioinut kovon 5 osaan
- C: FAT32, W98SE:lle
- D: FAT32, W98SE tiedostoille sekä käyttiksien väliseen tiedon siirtoon (W98SE ei näe NTFS osioita)
- E: NTFS, W2K:lle
- F: NTFS, W2K tiedostoille
- G: NTFS, W2K swappitiedosto
Pääasiassa käytän W2K:ta mutta jos pitää yhtäkkiä nopeasti käväistä esim. lukemassa sähköpostin niin käynnistän W98SE:n (lataantuu murto-osassa verrattuna W2K:n).
W2K kyllä pyörii jotenkin tuolla 128MB:llä mutta jos esim. Operalla surffailee muutaman tunnin niin alkaa hidastumaan reilusti. Opera vie muistia aluksi alle 10MB mutta muutaman tunnin päästä vie jo 70MB. Auttaa tietysti kun välillä sulkee selaimen ja käynnistää selaimen uudelleen.
Käytössä Avast ja ZA. Eli turha ajatella jotain F-securea asentaa tai on kone heti kyykyssä.- on myös olemassa
"W2K kyllä pyörii jotenkin tuolla 128MB:llä mutta jos esim. Operalla surffailee muutaman tunnin niin alkaa hidastumaan reilusti. Opera vie muistia aluksi alle 10MB mutta muutaman tunnin päästä vie jo 70MB. Auttaa tietysti kun välillä sulkee selaimen ja käynnistää selaimen uudelleen."
Asetuksissa on niin yksinkertaiset välimuistin säädöt että niitä osaa jokainen käyttää. Ei takuulla vie muistia liiaksi jos ruuvaat asetukset sopiviksi. on myös olemassa kirjoitti:
"W2K kyllä pyörii jotenkin tuolla 128MB:llä mutta jos esim. Operalla surffailee muutaman tunnin niin alkaa hidastumaan reilusti. Opera vie muistia aluksi alle 10MB mutta muutaman tunnin päästä vie jo 70MB. Auttaa tietysti kun välillä sulkee selaimen ja käynnistää selaimen uudelleen."
Asetuksissa on niin yksinkertaiset välimuistin säädöt että niitä osaa jokainen käyttää. Ei takuulla vie muistia liiaksi jos ruuvaat asetukset sopiviksi.Voitko vääntää rautalangasta niin kokeilen.
Olen jotain säätöjä yrittänyt esim. RAM-välimuisti 10Mt / levyvälimuisti 5Mt mutta silti syö Tehtävienhallinta / prosessit sivun mukaan yli 60Mt.
Pöytäkoneella (muistia riittävästi) jolla nyt olen
Opera syö 160Mt ja kun kokeilin ottaa molemmat nuo yllä olevat muistit pois käytöstä niin tippui hiukan 137Mt:n.- lepi
on myös olemassa kirjoitti:
Asetuksissa on niin yksinkertaiset välimuistin säädöt että niitä osaa jokainen käyttää. Ei takuulla vie muistia liiaksi jos ruuvaat asetukset sopiviksi.kyllähän operan asetuksista saa levyvälimuistin koon valittua haluamakseen, mutta nythän ei ollutkaan kyse siitä vaan keskusmuistin kulutuksesta.
- win 2000 ennemmin
Suurimmat rajoitukset tuossa laitteistossa aiheuttaa muistin määrä ja kiintolevyn nopeus.
Uudemmalla levyllä enemmällä muistilla toimii kuin uudemmatkin koneet.
Tosin itse tarjoasin tuohon koneeseen windows 2000 käyttöjärjestelmää. - ---------
mutta et voi käyttää kahta raskasta ohjelmaa samanaikaisesti. en tiedä tietokoneista paljoakaan, mutta mulla oli kerran 865mhz 128mb ram, win xp pro kone ja pelitti nippanappa riittävän nopeasti, jos käytti vain yhtä ohjelmaa kerrallaan. tosin jos piti pitempään päällä niin kone saattoi hidastua sen verran että verenpaine nousi hälyttäviin lukemiin. esim dc :aa ja firefoxia ei voinut käyttää samaan aikaan. myöhemmin lisäsin siihen 256mb lisää rammia eli 384mb, ja sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia. en muista niiden muistien tarkempia ominaisuuksia, enkä näytönohjainta yms.
kelpaisi siis esim nettikoneeksi. mutta laita vaan lisää muistia niin todennäköisesti kelpaa enempäänkin... tosin muutama megahertsi lisää ei tekisi pahaa. - vielä näinkin
tehottomalla??? 8MHz koneelle asennettu
ja testattu, käynnistyy,,,,
http://winhistory.de/more/386/xpmini_eng.htm- Lentsu
XP pyörii 20 MHz Pentiumissa
Winhistory.de on onnistunut ajamaan Windows XP:tä Pentium-koneessa, joka on alikellotettu 20 megahertsiin ja jossa on keskusmuistia vain 32 megatavua.
Saksalainen Winhistory.de yrittää tehdä ennätyksiä siinä, miten hitaassa koneessa XP:n saa pyörimään. Koska koskaan ei ole ollut saatavilla Pentiumia, jonka kellotaajuus on alle 60 megahertsiä, alikellottaminen on Winhistory.de:n ponnisteluissa välttämätöntä.
Virallisten speksien mukaan Windows XP vaatii minimissään 233 megahertsin suorittimen ja 64 megatavua keskusmuistia.
Lähde:
http://mikropc.net/uutiset/index.jsp?categoryId=atk&day=20060113#w200601130928338822
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1143131- 122016
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371885Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4001754Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211661Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681477- 1201311
- 131196
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91166- 201049