Ollaan tässä ihmetelty ja yritetty miettiä miksi vesiputket jaatyvät ilman lauhtuessa kovien pakkasten jälkeen. Jäätymistä seuraava putken hajoaminen on selvempi juttu, mutta edellinen ihmetyttää. Onko tietoa?
Miksi putket jäätyvät ilman lauhtuessa?
5
2393
Vastaukset
Yksi urbaanilegenda on että kun ilmat lauhtuu pakkanen pyrkii sisätiloihin. Pakkanen pyrkii koko ajan lämpimämpään, (On myös toisinpäin) ja pakkasjakson ollessa sopivan lyhyt, pakkanen kerkiää jäähdyttää esim: perustukset jolloin pakkanen jäädyttää putken vaikka kahdeksannen pakkaspäivän jälkeen, jolloin ilma onkin jo ruvennutlauhtuman.= putki jäätyi kun ilma lauhtui. Vaikka putki olisi jäätynyt kahdeksantena päivänä pakkasten kiristyessäkin...
jos eristys on huono pakkanen jäädyttää putken niinä aikoina kun kiristyy, joskus kestää joitakin päiviä. Pihamaalla jäätyy putket toisinaan huhtikuussa, ja sulaa juhannuksen jälkeen..
Ihmisille jää vain mieleen että kun lauhtui, niin jäätyi, vaikka uutisia katsoitta, kun oli kova pakkasjakso tammikuussa, ÄLYTTÖMÄSTI oli putkirikkoja heti pakkasten alussa.- eikä vasta
pakkasten jälkeen.
- hhh
lienee osaksi paine-eron laskua, joka tulee kun lämmitys vähenee pakkasten hellittäessä.
- jää-berg
Kyllä ne putket jäätyy heti, jos on vain jäätyäkseen.
Kun muodostunut jäämöykky sitten kutistuu jäähtyessään, sen ympärille virtaa vettä, joka edelleen jäätyy. Lämpötilan noustessa jääpalikka sitten laajenee, ja rikkoo putken, kun sen tilavuus onkin paljon suurempi, kuin alunperin heti veden jäätyessä. Vaikka tämä kysymys käsitellään joka vuosi ainakin kolmesti eli joka pakkaskauden jälkeen, niin vastaus säilyy edelleen samana, ks.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=4500000000000543&posting=22000000013516097
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1143131- 122016
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371885Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4001754Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211661Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681477- 1201311
- 131196
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91166- 201049