kyky. He osaavat asettua toisen ihmisen asemaan vain silloin, kun se toinen on myös helluntalainen.
Helluntalaisilta puuttuu empatian
21
938
Vastaukset
- irtoavat...
Joo, vähän kuin vapaamuurariveljestö. Omille riittää tukea, muille kiristellään hampaita. Ja annas olla, jos kyseenalaistat jonkun hellariopin, niin heti muutut veriviholliseksi. Siinä perushellarin poskiliha alkaa täristä, otsasuoni pullistuu, kädet puristuvat nyrkkiin, silmät ja suu vetäytyvät viiruiksi ja alkaa sellainen hampaiden kiristely, että Jalovaaran taikomat kultapaikat irtoilevat hampaista.
- onkin
empatian puute on yksi lahkon tunnusmerkki
helluntailaisuudessa "jokin" mättää pahasti? - sovitettu
armoa ja rauhaa
Ikävä kyllä näinkin tapahtuu.
Mutta onko tämä vain helluntailaisten ongelma vai kaikkien ihmisten?- ...
Tämä keskustelufoorumi paljastaa vain osan hellareiden kirjoittelusta. Mutta ei sulje pois niitäkään hellareita, jotka eivät täällä kirjoittele.
Käytännössä nähty ja koettu ilmiö, valitettavasti helluntalaiset ovat niitä suvaitsemattomampia.
Myötäelämisenkyvyn puute johtunee kai siitä, että ei omakohtaisesti ole koettu niitä asioita joissa empatian kykyä tarvitaan.
Toki kaikilla muillakin on parantamisen varaa myötäelämisen kyvyssä. Helluntalaiset eivät vain anna tilaa muiden mielipiteille tai tosiasioille.
Kiertävät ja kaartavat asioita ja kun omat avut/mielipiteet loppuvat, niin raamattu avuksi. Sieltähän ne neuvot tippuvat kuin "manulle illallinen". Helluntalaiset kanssa ei pääse koskaan hedelmälliseen vuorovaikutus keskusteluun.
Olkoon ihminen uskossaan mitä vain. Mutta kunnioitus ja kuuntelemisen taito toisia kohtaa heillä on vajavainen. - Voitto Ramu
... kirjoitti:
Tämä keskustelufoorumi paljastaa vain osan hellareiden kirjoittelusta. Mutta ei sulje pois niitäkään hellareita, jotka eivät täällä kirjoittele.
Käytännössä nähty ja koettu ilmiö, valitettavasti helluntalaiset ovat niitä suvaitsemattomampia.
Myötäelämisenkyvyn puute johtunee kai siitä, että ei omakohtaisesti ole koettu niitä asioita joissa empatian kykyä tarvitaan.
Toki kaikilla muillakin on parantamisen varaa myötäelämisen kyvyssä. Helluntalaiset eivät vain anna tilaa muiden mielipiteille tai tosiasioille.
Kiertävät ja kaartavat asioita ja kun omat avut/mielipiteet loppuvat, niin raamattu avuksi. Sieltähän ne neuvot tippuvat kuin "manulle illallinen". Helluntalaiset kanssa ei pääse koskaan hedelmälliseen vuorovaikutus keskusteluun.
Olkoon ihminen uskossaan mitä vain. Mutta kunnioitus ja kuuntelemisen taito toisia kohtaa heillä on vajavainen.Tällä palstalla Raamatun sanassa tinkimättömästi pysyvät "kirjoittettu on" he leimaavat monesti perkeleestä lähteviksi ja hurskaasti lupautuvat rukoilemeen, että Jumala muutaisi toista mieltä olevan hellarin mielipiteeseen
- hansutuulia
onko se vain helluntalaisten ongelma vai muidenkin? Kun näen että helluntalainenkin on 'vain' ihminen, inhimillinen olento.
- uppi.akko
... kirjoitti:
Olkoon ihminen uskossaan mitä vain. Mutta kunnioitus ja kuuntelemisen taito toisia kohtaa heillä on vajavainen.että helluntailaiset jäsenet olisivatkin ihan tavallisia ihmisiä, ja vastuu heidän empatian puutteesta , sekä muista vinoutumisista olisikin lähinnä heitä harhaanjohtavissa johtajissa? Todellisuudessa monet heidän johtajistaan ovat järkeviä ja empaattisia, mutta vanhimmistojen munattomuus auheuttaa yleisesti sellaisen ilmiön, että luonnevammaiset ja vallanhimoiset yksilöt pääsevät hallitsemaan todellista seurakuntien ilmapiiriä.
Kun vanhimmistojen pitäisi suojella ihmisiä näiltä lakihenkisiltä kiihkoilijoilta, he päivastoin avaavat ovet auki ja huutavat vielä hurraata, että olipa taas " totuuden sanoja" kun joku oikein ruoskii seurakuntaa.
- tode'
onko tuokin jonkin "tutkijan tutkimuksen" tulosta, vai oletko tehnyt päätelmäsi tämän palstan perusteella? palstan, jossa kyllä vähäinenkin empatia tahtoo kadota, kuin tuhka tuuleen.
minä en ole koskaan ollut niitä kaikkein empaattisimpia ihmisiä. mutta se ei tietenkään johdu helluntailaisuudesta, vaan kyynisestä luoteestani.
tällainen luonne on kokemuksieni mukaan sekä taakka, että myös etu.
olen iloinen siitä, että seurakunnassani on paljon voimakkaasti empatiaa tuntevia uskovia. tuskinpa minäkään siellä viihtyisin, jos heitä ei siellä olisi? ei kertakaikkiaan mahdu muuta kuin "keitosjeissys"-tyylinen ylistys ja jeesusrakkaus. Siihen kun kaiken ajattelunsa keskittää, on ymmärrettävää, että lähimmäisenrakkaudelle ei paljoa sijaa jää.
- Voitto Ramu
Laitoimpa vaan tuon viestini jotta hansuliinilla ja Taistolla oli joku jonka niskaan vois syyn vierittää.
- veliRiepu
Voitto Ramu kirjoitti:
Laitoimpa vaan tuon viestini jotta hansuliinilla ja Taistolla oli joku jonka niskaan vois syyn vierittää.
Korjaa, jos olen väärässä, mutta eikö tuo kommenttisi kerro jo jotain kirjoittelusi motiiveista? Eikö olisi parempi kirjoittaa mieluummin jotain rakentavaa?
Hyvää loppuiltaa!
Varmasti löytyy aihetta osoittaa sormella jokaista kanssa ihmistä/ lähimmäistään laimin lyönneistä ja rakkaudettomuudesta. Kukapa sitä täydellinen olisi. Helluntailaiset eivät omaa mitään parempia lähtökohtia muihin krisitittyihin nähden, - samaa vanhaa aatua kannetaan mukanamme.
- Kaaleb
pelkästään jotain Herätysliikettä .
Herätysliikkeet ja yhteisöt rakentuvat erilaisista ihmisistä vikoineen ja puutteineen
ja myös hyvinepuolineen .
Väitteesi ei pidä paikkaansa sen voin sanoa kolmekymmenen vuoden kokemuksella .
Joku kirjoitti että empatian puute on lahkolaisuuden merkki ! Näitä puutteita on kaikissa lahkoissa ihan suurimmassakin Suomessa,
nimittäin Luterilainen kirkko on katolisenkirkon
lahko ! Ja sieltäkin empatiaa puuttuu .
Helluntailaisuuden tai luterilaisuuden sijaan,
meidän tulisi olla enemmän ja enemmän Kristuslaisia.- enemmän.
Joihinkin ryhmiin kertyy muita enemmän epäempaattisia ryhmän vanhempien jäsenten esimerkin ja opin takia. Tylyys on opittua. Kuten hellareilla.
- Kaaleb
enemmän. kirjoitti:
Joihinkin ryhmiin kertyy muita enemmän epäempaattisia ryhmän vanhempien jäsenten esimerkin ja opin takia. Tylyys on opittua. Kuten hellareilla.
koko yhteisö kuten sinä helluntailaiset,ettei heillä olisi empatiaa .Annat tuomion hyvin olemattomilla perusteilla koska empatiaan sisältyy sinultakin oma vastuu,se on puhdistautua
Jeesuksen veressä jotta saisimme paremman näkökyvyn ,.Yleensä on niin kuin kansa sanoo:miten metsään huutaa niinse vastaa !
Ymmärräm kyllä ,että pahalla mielelää itsekukin jakaa pirruuttaan , .Joillakin ihmisillä on aina paha olla ja syytävät milloin mitäkin .
Koitahan olla ihmisiksi ,elämäsi on arvokas ja
Helluntailaisista huolimatta Jeesus rakastaa sinua !
- kirjoittaja
ei ole ilmeisesti itsekään empaattinen.
Empatiaan kykenevä ei tuollaisia suustaan päästele. - poikalapsi
Olen palstaa seurattuani aika lailla samaa mieltä. Täsmentäisin kuitenkin vielä. että minusta kaikki empatia puuttuu myös suhteessa toiseen helluntailaiseen, jos hän on vaikkapa homoseksuaali. Tuomion kiven saa heittää, kohtuuttomia saa vaatia - vaikkei ITSEKÄÄN pysty koskan niihin asioihin, joita toiselta kollouttaan vaatii.
Toisaalta on hyvä muistaa kuitenkin, että edes helluntailaisiin eivät päde yleistykset. Varmaan joillakuilla on empatian kykyäkin. Tällä palstalla se ei ole tavannut ritarien ja hansutuulioiden vallitessa kukkia: armottomuus ja tahallinen valehtelu ovat valtoimenaan.- jatkaa
Tämä foorumi käsittelee helluntalaisuutta. Enkä halua ottaa nyt kantaa muiden lahkojen/ihmisten empaattisuuteen.
Vielä pari täsmennystä aiheeseen. En toki halua yleistää kaikkia hellareita.Mutta liki 50 vuotta olen ollut helluntalaisten vaikutuspiirissä.
Ihmettelen miten ihmiset voivat kokea myötäelämistä, jos eivät ole koskaan joutuneet omakohtaisesti kokemaan ns. perus syntilistalla olevia asioita.Pari esimerkkiä mainitaksesi: Kuinka voi tuomita homouden, kun ei tiedä mitä se on. Kuinka voi tuomita alkoholismin, jos ei ole koskaan joutunut viinan kiroja vastaan taistelemaan.
Homous ei ole valinta kysymys vaan se on osa ihmisen persoonallisuutta siis paljon enemmän kuin seksi. Miten rakkaus kahden ihmisen välillä voi olla tuhoava voima olkoon se sitten heteruutta tai homoutta.
Miten alkoholistia voi tuomita, ihmiset ajautuvat syystä tai toisesta siihen.
Tosiasia on, että Jeesus voi pelastaa alhoholismista. Riippuvuus siirtyy toiseen riippuvuuteen. Toki parempi riippuvuus on riippuvuus Jeesuksesta.
Mulle on helluntalainen sanonut "sinä et kuulu meidän arvomaailmaan". En tuomitse häntä siitä vaikka se satuttaakin. Mulla ei ole oikeutta tuomita ketään, mulla on ihmisenä velvollisuus hyväksyä hänen arvomaailmansa mutta tällä hellarilla näkyy olevan oikeus tuomita minut koska en kannata kaikkia hänen näkemyksiään uskosta. Jumalalla on vain oikeus tuomita ihminen.
Näyttää todellakin siltä, että tietyt tippakunnat
kokoavat tientynlaisia persoonallisuuksia yhteen.
Ja näissä vahvistetaan omaa arvomaailmaa.
- veliRiepu
Tuo yleistäminen vaikuttaa tosi krooniselta ja sitkeältä taudilta. Mikähän siihen auttaisi? Minulle tulee kirjoittajasta mieleen henkilö, jolta puuttuu suhteellisuudentajua ja ymmärrystä melkoisen paljon, kun tarkoitushakuisesti tölväisee koko helluntailaisten kirjavaa joukkoa, tavattuaan kenties muutaman helluntailaisen.
Osaatko itse kertoa, mistä tuo yleistäminen voisi johtua? Mistä se sikiää? Tarve lyödä kollektiivisesti?
Minun käsittääkseni me ihmiset yleensäkin olemme ainutlaatuisen yksilöllisesti rakentuneita ja kehittyneitä yksittäisiä persoonallisuuksia. Geeniperimämme, kasvatuksemme, ympäristövaikutukset ja kokemuksemme - iloineen ja suruineen - muokkaavat meitä erittäin heterogeenisellä tavalla, tehden meistä YKSILÖITÄ.
Tunnen melkoisen joukon helluntailaisia ja voin vakuuttaa, että tästä ihmisjoukosta löytyy, niin empaattisia kuin epäempaattisiakin ihmisiä. Empaattiset ihmiset ovat suureksi siunaukseksi seurakunnassa sielunhoidon alueella myötätuntoisina lähimmäisinä ihmisille, joilla on erinäisiä suruja ja haavoja sielussaan. Epäempaattisemmat henkilöt hakeutuvat mieluummin tehtäviin, joissa ei sieluhoidollisia valmiuksia erityisemmin tarvita.
Kiitokset Poikalapselle, jolla on ymmärrystä tässä yleistämisasiassa. Meitä löytyy joka lähtöön ja moneen vaunuun kaikissa ihmisyhteisöissä.
Vikoilu on helppoa, kunnioittaminen äärimmäisen vaikeaa. Koitetaan silti opetella kunnioittamaan sellaisiakin ihmisiä, jotka poikkeavat omistä käsityksistämme paljonkin.
Jumalan siunausta jokaiselle! - ReaAalto
Ikävä kyllä!
Useita vuosia helluntalaisena (entinen helluntalainen)olen nähnyt tuota suvaitsemattomuutta liikaakin.
Yksi niitä on eronneiden naisten kohtelu.
Monet lopettavat kokonaan seurustelun eronneen naisen kanssa.Toiset naiset ovat miehiäkin pahempia ja tässä.- ........
.......
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391779En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81141
- 121048
- 20959
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 80899