Ajaminen iskunvaimentimet rikki

Mikitin

Osaisiko joku sanoa mitä haittaa voi olla autolleni siitä, että ajelen takaiskarit rikkoutuneena muutaman sata kilometriä ennen huoltoa? Vaikuttaako se esimerkiksi jousiin tai joihinkin muihin osiin ratkaisevasti?

Kiitollisena ottaisin tämän tiedon vastaan.

On ne kovat pakkaset kovia sekä autolle että ihmiselle...

21

24150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuoppasarjassa

      heittää autosi poikettain, ei kai siinä sen kummempaa. Eikä pakkanen riko vaimentimia, se nyt ainakin on varmaa!

      • vazman

        se rikkoo vanhat iskarit mitkä ovat jo keränneet kosteutta itseensä.sieltä hajoaa venttiilit minkä jälkeen ne ei toimi enää..itsellä on alle vuoden vanhat vaimentimet ja ne on jo pakkasella jäykät.kannattaa kovalla pakkasella ajella ensimmäiset kilometrit rauhallisesti että öljy hieman notkistuu..

        ja hajonneet iskarit on hengenvaaralliset!


      • Jamppa1
        vazman kirjoitti:

        se rikkoo vanhat iskarit mitkä ovat jo keränneet kosteutta itseensä.sieltä hajoaa venttiilit minkä jälkeen ne ei toimi enää..itsellä on alle vuoden vanhat vaimentimet ja ne on jo pakkasella jäykät.kannattaa kovalla pakkasella ajella ensimmäiset kilometrit rauhallisesti että öljy hieman notkistuu..

        ja hajonneet iskarit on hengenvaaralliset!

        se rikkoo. Tai ei itse pakkanen mutta montut. Menee ihan uusiakin iskareita, alle vuoden ikäisiä.


      • rikkonut
        Jamppa1 kirjoitti:

        se rikkoo. Tai ei itse pakkanen mutta montut. Menee ihan uusiakin iskareita, alle vuoden ikäisiä.

        eikä myöskään ne kuopat 8-vuotiaasta ranskalaisesta! Katsastuksessa näytti vaimennustehoksi joka nurkaan 75-80%, johon katsastajakin totetisi, että moni uusi iskari ei edes anna tuommoista vaimennustehoa, mutta pösö tekeekin itse iskarit ja aikaisemmin edes tarvikeiskareita ei saanut pösöihin, mutta nyt niitä alkaa saamaan, mutta sitten kun omalle kohdalle osuu vaihdon tarve niin ei tarvi kyllä miettiä mitkä iskarit sinne laittaa!

        Joskus muilla merkeillä ajellessa tuo iskarihomma oli jatkuvaa rumpaa


      • iskarit
        rikkonut kirjoitti:

        eikä myöskään ne kuopat 8-vuotiaasta ranskalaisesta! Katsastuksessa näytti vaimennustehoksi joka nurkaan 75-80%, johon katsastajakin totetisi, että moni uusi iskari ei edes anna tuommoista vaimennustehoa, mutta pösö tekeekin itse iskarit ja aikaisemmin edes tarvikeiskareita ei saanut pösöihin, mutta nyt niitä alkaa saamaan, mutta sitten kun omalle kohdalle osuu vaihdon tarve niin ei tarvi kyllä miettiä mitkä iskarit sinne laittaa!

        Joskus muilla merkeillä ajellessa tuo iskarihomma oli jatkuvaa rumpaa

        ostin 2v seisoneen auton ja hitsuttelin pohjan kuntoon ja sitten konttorille ja iskarit näytti 89-95% että näin...


      • juttelet

        kummia. kova pakkanen ja väärä ajo tapa ovat todellinen iskari surma


      • Jamppa1
        iskarit kirjoitti:

        ostin 2v seisoneen auton ja hitsuttelin pohjan kuntoon ja sitten konttorille ja iskarit näytti 89-95% että näin...

        iskaritestin prosenttiluku ei kerro käytännössä juuri mitään iskarien kunnosta. Pari viikkoa sitten viimeksi vaihdettiin kaksi rikkinäistä iskaria, toinen 80% toinen 81%.

        Se on kyllä totta että pösö tekee iskarit itse ja ne on suunniteltu kestämään auton iän.


      • Anonyymi
        rikkonut kirjoitti:

        eikä myöskään ne kuopat 8-vuotiaasta ranskalaisesta! Katsastuksessa näytti vaimennustehoksi joka nurkaan 75-80%, johon katsastajakin totetisi, että moni uusi iskari ei edes anna tuommoista vaimennustehoa, mutta pösö tekeekin itse iskarit ja aikaisemmin edes tarvikeiskareita ei saanut pösöihin, mutta nyt niitä alkaa saamaan, mutta sitten kun omalle kohdalle osuu vaihdon tarve niin ei tarvi kyllä miettiä mitkä iskarit sinne laittaa!

        Joskus muilla merkeillä ajellessa tuo iskarihomma oli jatkuvaa rumpaa

        Niillä katsastuksen iskaritesteillä ei oo mitään arvoa. Rikkinäiselle iskarillekin antoi hyvän tuloksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä katsastuksen iskaritesteillä ei oo mitään arvoa. Rikkinäiselle iskarillekin antoi hyvän tuloksen.

        On sillä iskaritestillä se arvo, että jos iskaritesti antaa tulokseksi 10%, on iskari todennäköisesti rikki. Mutta lukema 80% ei kerro varmuudella sitä, onko iskari ehjä vaiko ei.

        Katsastin 1997 mallisen pösön maaliskuussa ja takaiskareiden mittausarvot oli luokkaa 80%. Auto käyttätyi kuitenkin töyssyissä varsin erikoisesti, takapään osalta. Tilasin uudet takaiskarit ja vaihdoin alkuperäisten tilalle monroet ja auton ajettavuus parani noin 300%.

        Hyvin ne alkuperäiset iskarit kyllä kesti, mutta joku niiden toiminnassa sekosi lopulta. Välillä tuntui että sisäänjoustossa ei ollut laisinkaan vaimennusta ja toisinaan tuntui että ulosjoustossa ei ollut vaimennusta. Onko siellä sisällä venttileitä jotka vaikuttaa tuohon vaimennukseen vai falskasiko niissä joku akselitiiviste paineet männän ohitse.


      • Anonyymi
        rikkonut kirjoitti:

        eikä myöskään ne kuopat 8-vuotiaasta ranskalaisesta! Katsastuksessa näytti vaimennustehoksi joka nurkaan 75-80%, johon katsastajakin totetisi, että moni uusi iskari ei edes anna tuommoista vaimennustehoa, mutta pösö tekeekin itse iskarit ja aikaisemmin edes tarvikeiskareita ei saanut pösöihin, mutta nyt niitä alkaa saamaan, mutta sitten kun omalle kohdalle osuu vaihdon tarve niin ei tarvi kyllä miettiä mitkä iskarit sinne laittaa!

        Joskus muilla merkeillä ajellessa tuo iskarihomma oli jatkuvaa rumpaa

        Minulla on vuoden 2000 Corolla, ajettu vajaat 300 000 km. Iskarit ovat alkuperäiset ja viime katsastuksessa ei lähelläkään hylkäysrajoja.


    • lienee

      jo tapahtunut, mutta tässä nyt listaa niistä osista jotka olivat kovilla: ala- ja ylätukivarret, vetoakseli, vakaajatapit, raidetangon päät, renkaat jne. Kaikki kertaantuu, yleensä auton alustassa antavat periksi jousitus ja iskarit, mutta jos ne ovat pois käytöstä niin sitten siellä antaa periksi oikeastaan kaikki muu.

      • höpinää

        taas on listalla? Ei varmana pakkanen riko mitään edellisten kirjoittajien mainitsemia laitteita. On sentään minullakin yli 40 vuoden ammattikokemus asiasta eikä ensimmäistäkään tapausta tiedossa.
        Pösönkin heilahduksenvaimentimet kestivät 16 vuotta heööettä ja pakkasta, sitten pikkuhiljaa tiivisteen läpi vuotanut neste heikensi tehoja.
        Ei pitäisi sentään aivan päättömiä esittää täälläkään!


      • lienee
        höpinää kirjoitti:

        taas on listalla? Ei varmana pakkanen riko mitään edellisten kirjoittajien mainitsemia laitteita. On sentään minullakin yli 40 vuoden ammattikokemus asiasta eikä ensimmäistäkään tapausta tiedossa.
        Pösönkin heilahduksenvaimentimet kestivät 16 vuotta heööettä ja pakkasta, sitten pikkuhiljaa tiivisteen läpi vuotanut neste heikensi tehoja.
        Ei pitäisi sentään aivan päättömiä esittää täälläkään!

        siitä, että mitä ilman iskunvaimentimia ajellessa voi sattua, eikä niinkään pakkasessa. Tämäpä sinullekin tiedoksi.


    • Anonyymi

      Siis voiko autolla esim 800km jos toinen etuiskarivuotaa?

      • Anonyymi

        Siis ajaa.


      • Anonyymi

        No voi tietysti jossei ei ihan kengurulta tunnu meno!


    • Anonyymi

      Ei se auto paljon välitä siitä onko iskarilla pipi. Oma terveys siinä on uhattuna kun perä heittelehtii rikkoutuneen iskarin takia. Jos hiljaa köröttää, niin huoltoon voi ajaa. Omassa pakettiautossani takaiskarien kunto aiheuttaa sen, että liikennetöyssyyn liian kovaa ajaessa tuntuu, että koko taka-akseli on irtoamassa.

    • Anonyymi

      Saattaa vähän kolistaa. Eikä välttämättä ihan vähääkään...
      Auton koriin tiestä johtuvia iskuja vaimentavia kone-elimiä kutsutaan yleisesti jousiksi. Ne vaimentavat tien epätasaisuuksista tulevat iskut korin heilahteluksi ja siten vaimentavat iskuja. Sitten on toisia kone-elimiä, jotka vaimentavat nämä heilahtelut pois, mutta näistähän et kysynytkään mitään. Ei se autotekniikka vaikeaa ole. Paitsi niille, joilla se lamppu on muutenkin normaalia himmeämpi.

    • Anonyymi

      Kokemuksen mukaan etupäässä viallista iskaria ei välttämättä niin kauheasti huomaa, mutta takapää heilahtelee kyllä melko mukavasti kaikenlaisissa töyssyissä jos sieltä rikki.

    • Anonyymi

      olen helvetin tyhmä...iskarit vielä tyhmempiä...

    • Anonyymi

      Onhan niillä heikoilla iskareilla ajeltu jopa seuraavaan katsastukseen asti.
      perä vähän niiailee, mutta ajo sujuu kuitenkin .
      On sitten vaihdettu vain se risa iskari. Ei molempia kuten merkkiliike aina
      suosittaa jälkimarkkinoinnin tehostamiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1419
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1208
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      948
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      900
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      810
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      51
      808
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      792
    8. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      774
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      69
      748
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      712
    Aihe