Mikä on luterilaisen kirkon käsitys kasteesta?
Luterilaisen kirkon kastekäsitys
111
2738
Vastaukset
- Korpisoturi
Kaivappa kotiisikin lähetetty Kristinoppi (Katekismus). Siinä sekin on tarkasti kuvattu !
- AlpoAhola
Olen käynyt kastekeskustelua palstalla "kaste", mutta siellä ei kykene todellisesti käymään keskustelua Jeesuksen asettamasta kasteesta kun ns. uskovien kasteen kannattajat sekaavat todellisen keskustelun kasteen sisällöstä ja merkityksestä.
Luulisin itse niin, että jotakuinkin ymmärrän kristillisen kasteen. Tiedän nyt kokemuksesta, ettei luterilaista kastetta oikein hyvin ymmärretä luterilaistenkaan keskuudessa, joten tietoa ja Raamatun sisältämää argumentointia tarvittaisiin lisää. Pidän aika heppoisena uutta Huovisen Katekismusta. Olen itse käyttänyt ensisijaisesti piispa Daniel Jusleniuksen (1676-1752) 1745 suomentamaa Upsalan arkkipiispan Olaus Svebiliuksen (1624-1700) Katekismusta.
Keskustelun aiheita voisivat olla esimerkiksi:
onko kaste lakia vai evankeliumia
pelastaako kaste
miten usko liittyy kasteeseen
ketä voidaan kastaa
miksi on kaste
Raamatun kastetapaukset
mitä kaste on
mitä kaste vaikuttaa
mitä kaste hyödyttää
mitä kaste edellyttää
mitä Raamattu todistaa kasteesta
jne. onhan noita kysymyksiä vaikka kuinka paljon, mutta keskustelu pohjautuisi kristillisen kasteen tarkasteluun, eikä loputtomaan ja hyödyttömään kinasteluun ns, "uskovien kasteen" kannattajien kanssa. Käykööt he omaa kastekeskusteluaan oman otsikkonsa alla.
Jos keskustelu saataisiin jäsenneltyä hyvin, niin se voisi palvella tämän kanavan kautta ymmärtämään uskon syvimpiä kysymyksiä. - Sokia-Mooses
AlpoAhola kirjoitti:
Olen käynyt kastekeskustelua palstalla "kaste", mutta siellä ei kykene todellisesti käymään keskustelua Jeesuksen asettamasta kasteesta kun ns. uskovien kasteen kannattajat sekaavat todellisen keskustelun kasteen sisällöstä ja merkityksestä.
Luulisin itse niin, että jotakuinkin ymmärrän kristillisen kasteen. Tiedän nyt kokemuksesta, ettei luterilaista kastetta oikein hyvin ymmärretä luterilaistenkaan keskuudessa, joten tietoa ja Raamatun sisältämää argumentointia tarvittaisiin lisää. Pidän aika heppoisena uutta Huovisen Katekismusta. Olen itse käyttänyt ensisijaisesti piispa Daniel Jusleniuksen (1676-1752) 1745 suomentamaa Upsalan arkkipiispan Olaus Svebiliuksen (1624-1700) Katekismusta.
Keskustelun aiheita voisivat olla esimerkiksi:
onko kaste lakia vai evankeliumia
pelastaako kaste
miten usko liittyy kasteeseen
ketä voidaan kastaa
miksi on kaste
Raamatun kastetapaukset
mitä kaste on
mitä kaste vaikuttaa
mitä kaste hyödyttää
mitä kaste edellyttää
mitä Raamattu todistaa kasteesta
jne. onhan noita kysymyksiä vaikka kuinka paljon, mutta keskustelu pohjautuisi kristillisen kasteen tarkasteluun, eikä loputtomaan ja hyödyttömään kinasteluun ns, "uskovien kasteen" kannattajien kanssa. Käykööt he omaa kastekeskusteluaan oman otsikkonsa alla.
Jos keskustelu saataisiin jäsenneltyä hyvin, niin se voisi palvella tämän kanavan kautta ymmärtämään uskon syvimpiä kysymyksiä.Uudestikastajat riehuvat täälläkin.
Monet pietistiset herätysliikkeet polkevat myös kasteen jalkoihinsa. Tiedän sen lestadiolaisena.
- AlpoAhola
Nyt pyydän vastauksia vain tähän kysymykseen. Tarkoitus on myöhemmin mennä eteenpäin, mutta nyt Raamatun todistuksia siitä, millaisessa tilassa on lapsi luonnollisesti vanhemmistaan syntyneenä. Ei siis pitkiä lentoja, eikä monia todistuksia, vaan vaikka kaksi Raamatun todistusta viestissä.
Raamatun opetuksen mukaan lapsi syntyy maailmaan kaksiosaisena, syntisenä syntisenä ja Jeesuksessa Kristuksessa sovitettuna.
Ajanpuutteen vuoksi, en ehdi paljon kantaa nyt ottaa.
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle. "Joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hän upotettaisiin meren syvyyteen" (Matt.18:6.): Jeesuksen mukaan pienet lapset uskovat syntyessään.
Toki aikuisenkin kaikki synnit sovitettiin, mutta parannusta tehdään omista tekosynneistä, uskon ja ymmärryksen kautta.
Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he säilyisivät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Hyvää omaatuntoa säilytetään Jumalan valtakunnan hoidossa. Sieltä ihminen löytää elämän veden, josta ulkonainen kasteen vesi todistaa. Sen avulla säilyy sydän puhtaana, ja sen voimalla painetaan alas turmeltuneesta ihmisestä eli vanhasta ihmisestä nousevat synnin voimat.- Sokia-Mooses
Lapsi syntyy Raamatun mukaan syntisenä ja luonnostaan vihan lapsena.
Kaikki viittaukset Johannes Kastajan lapsuuteen ovat tässä suhteessa virheellisiä.
Lapsi tarvitsee Vapahtajaa - AlpoAhola
Sokia-Mooses kirjoitti:
Kaikki viittaukset Johannes Kastajan lapsuuteen ovat tässä suhteessa virheellisiä.
Lapsi tarvitsee VapahtajaaVoisitko laittaa raamatunkohdan mihin vetoat.
- kertoo jotakin
Psalmi 51 jae 7;
Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
Eipä taida olla hyvä sellainen tila. Sokia-Mooses kirjoitti:
Lapsi tarvitsee Vapahtajaalapset tarvitsevat Vapahtajaa, ja hänessä he syntyvätkin. Aivan kuin "kuuroille" kirjoittaisi:
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.
Se kenellä on vanhurskaus ja elämä, sillä on myös usko.
Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko". Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
-Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
(Ef.2:1)
Kirjoittaessaan pakanuudesta uskoon tulleille efesolaisille Paavali totesi, että Jumala oli herättänyt heidät, kun he olivat kuolleet ”. ylitsekäymisten ja syntein tähden”. Nämä pakanat olivat siis olleet hengellisesti eläviä jossakin elämänsä vaiheessa. Ainoa mahdollinen vaihe on ollut se, kun he olivat pionokaisia.kertoo jotakin kirjoitti:
Psalmi 51 jae 7;
Eipä taida olla hyvä sellainen tila.eihän liha lähde tässä elämässä uskovaisestakaan.
Samasta asiasta sanotaan myös:
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).- Sokia-Mooses
weha kirjoitti:
eihän liha lähde tässä elämässä uskovaisestakaan.
Samasta asiasta sanotaan myös:
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).Wehan lainaus ei kerro synnittömyydestä, vaan Jumalan varjeluksesta ja valinnasta uskovan näkökulmasta.
Perisynnin todellisuutta se ei siis kumoa. - AlpoAhola
Sauraavassa muutamia Raamatun todistuksia siitä millaisessa tilassa me synnymme tänne maailmaan. Raamtun jakeet eivät tarvitse mitään tulkintaa, sillä ne ovat niin yksiselitteisiä. Jos joku niitä tulkitsee, niin hän tulkitsee niitä SANAN vastaisesti.
1. Moos. 5:3
Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.
Job 14:4
Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.
Ps. 14:3
Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään.
Ps. 51:5 (51:7)
Ps. 58:3 (58:4)
Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.
Joh. 1:12-13
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
Joh. 3:5-6
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
1. Kor. 15:22
Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.
- sanaa että
kuulija tulee synnintuntoon ja sen jälkeen julistaa armollista ja rakastavaa Jumalaa jonka rakkaus on tullut ilmi Hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.Ja sitten kun kuulija on ymmärtänyt julistetun sanan tehnyt parannuksen niin sitten kasteelle, joka tapahtuu Raamatun esimerkkiä käyttäen upottamalla. Eli vielä kerran lyhyesti:usko ja sitten Jeesukseen uskovaiseksi tullut kastetaan.
- AlpoAhola
Edustat uudestikastajien oppia ja siksi olet eri palstalla. Voisitko ottaa viestisi pois täältä ja siirtää se Helluntalaisten palstalle.
- TaistoRa.
AlpoAhola kirjoitti:
Edustat uudestikastajien oppia ja siksi olet eri palstalla. Voisitko ottaa viestisi pois täältä ja siirtää se Helluntalaisten palstalle.
...puhui selkeästi uskoontulemisesta ja kasteesta joka uskoontultaessa pitää uskovien itselleen ottaa! Hän siis puhui Raamatullisesta, eli Kristillisestä uskovien kasteesta!
Luterilaisilla on oma kirkollinen valelukasteriittinsä, joka ei perustaudu lainkaan Raamatun sanan selkeään ilmoitukseen ja opetukseen!
Kun puhutaan "kristillisestä kasteesta" niin silloin puhutaan Raamatullisesta kasteesta jonka uskoontulleet ihmiset itselleen ottivat!
>>Apt. 8:12
"Mutta kun he nyt (uskoivat) Filippusta, joka julisti (evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä), (niin he ottivat kasteen, - sekä miehet että naiset)!. - lukkee???
AlpoAhola kirjoitti:
ka, kasteestahan mie kirjoitin, neuvoimpa vuan että ensinnä pittee tulla USKOON Jeesukseen, ennen kuin mennöö kasteelle, tää kaikkihan löytyy Raamatusta, Jumalan sanasta.Jos oun väärin opettanna niin, laittapa ylös, niin jatketaan keskustellua kristillisestä kasteesta.
- Liina
lukkee??? kirjoitti:
ka, kasteestahan mie kirjoitin, neuvoimpa vuan että ensinnä pittee tulla USKOON Jeesukseen, ennen kuin mennöö kasteelle, tää kaikkihan löytyy Raamatusta, Jumalan sanasta.Jos oun väärin opettanna niin, laittapa ylös, niin jatketaan keskustellua kristillisestä kasteesta.
"...ensinnä pittee tulla USKOON Jeesukseen, ennen kuin männöö kasteelle..."
Laitanpa taas kerran tuon Raamatun kohdan, jonka mukaan ei tarvitse tulla uskoon, ennen kuin kastetaan, vaan ensin on kaste. Yleensä aikuiskasteen kannattajat eivät ole reagoineet mitenkään tuohon Raamatun kohtaan, kun olen sen esittänyt, vaan jatkaneet vain omaa paasaustaan, niin kuin tuota kohtaa ei olisikaan Raamatussa. Mutta tässä tuo kohta kuitenkin nyt sitten on:
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." ( Matt. 28:18-20 ) lukkee??? kirjoitti:
Lapsen uskosta Raamattu puhuu hyvinkin usein. Lapset syntyvät kaksiosaisina maailmaan. Syntisinä ja Kristuksessa sovitettuna (Room.5:18).
Esim. Jeesus sanoo, että "kaikkein" pienimmät uskovat minuun, ja pienimmät näkevät taivaallisen Isäni kasvot ja ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa. Epäilemättä pieni on pienen pieni, siis kaikista pienin (Matt.18).
Mitä alkuteksti sanoo esim. tästä Joelin kohdasta ?
28. Ja sitte pitää tapahtuman, että minä tahdon vuodattaa minun Henkeni kaiken lihan päälle;
Tarkoittaako Jumala "kaiken lihan päälle", vaan tarkoittaako Jumala kastettujen päälle ?
Kuinka iso on Jumalan Siioni ?- ON AINA VASTATTU!!!
Liina kirjoitti:
"...ensinnä pittee tulla USKOON Jeesukseen, ennen kuin männöö kasteelle..."
Laitanpa taas kerran tuon Raamatun kohdan, jonka mukaan ei tarvitse tulla uskoon, ennen kuin kastetaan, vaan ensin on kaste. Yleensä aikuiskasteen kannattajat eivät ole reagoineet mitenkään tuohon Raamatun kohtaan, kun olen sen esittänyt, vaan jatkaneet vain omaa paasaustaan, niin kuin tuota kohtaa ei olisikaan Raamatussa. Mutta tässä tuo kohta kuitenkin nyt sitten on:
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." ( Matt. 28:18-20 )JA VASTATTU näin:Tehdään opetus lapsiksi saarnaamalla ilosanomaa, evankeliumia ihmisille, kuten Raamatussa mm. Lydian, Filipin vangivartijan ym kohdalla. Sitten kun ovat tulleet uskovaisiksi, Jeesuksen opetuslapsiksi, siis Häneen uskoviksi, sitten on kastettu, kuten tuossa kirjoittamassasi Raamatun kohdassa neuvotaan!
No nyt siihen jälleen kerran on VASTATTU!!!!! - Liina
ON AINA VASTATTU!!! kirjoitti:
JA VASTATTU näin:Tehdään opetus lapsiksi saarnaamalla ilosanomaa, evankeliumia ihmisille, kuten Raamatussa mm. Lydian, Filipin vangivartijan ym kohdalla. Sitten kun ovat tulleet uskovaisiksi, Jeesuksen opetuslapsiksi, siis Häneen uskoviksi, sitten on kastettu, kuten tuossa kirjoittamassasi Raamatun kohdassa neuvotaan!
No nyt siihen jälleen kerran on VASTATTU!!!!!"No nyt siihen on jälleen kerran vastattu!!!!!"
Tuotahan minä nimenomaan valitinkin näin: " Yleensä aikuiskasteen kannattajat eivät ole reagoineet mitenkään tuohon Raamatun kohtaan, kun olen sen esittänyt, vaan jatkaneet vain omaa paasaustaan." Noinhan sinäkin teit, jatkoit vain omaa paasaustasi siitä, että ensin pitää tehdä uskovaisiksi ja sitten vasta kastaa. Et reagoinut mitenkään siihen, että nimenomaan tuossa Raamatun kohdassa kehotetaan ensin kastamaan ja sitten vasta opettamaan. Ymmärsitkö nyt, mitä tarkoitan? - AlpoAhola
lukkee??? kirjoitti:
Voisitko vahvistaa väittämäsi niillä Raamatun jakeilla, jotka de facto lausumasi asiasisällön todistavat?
Liina kirjoitti:
"No nyt siihen on jälleen kerran vastattu!!!!!"
Tuotahan minä nimenomaan valitinkin näin: " Yleensä aikuiskasteen kannattajat eivät ole reagoineet mitenkään tuohon Raamatun kohtaan, kun olen sen esittänyt, vaan jatkaneet vain omaa paasaustaan." Noinhan sinäkin teit, jatkoit vain omaa paasaustasi siitä, että ensin pitää tehdä uskovaisiksi ja sitten vasta kastaa. Et reagoinut mitenkään siihen, että nimenomaan tuossa Raamatun kohdassa kehotetaan ensin kastamaan ja sitten vasta opettamaan. Ymmärsitkö nyt, mitä tarkoitan?""Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." ( Matt. 28:18-20 ) "
Jos kopsaamaasi et osaa lukea, niin sanon.
1.Menkää tekemään opetuslapsiksi.
2.Kastakaa heitä (opetuslapsia)...
3.Opettakaa heitä....
Miten voit(tekin) noinn sokeita olla?
Koko UT.tti puhuu samoin kasteesta. Turhaa pullikoida Jumalan Sanaa vastaan.
1. Ensin saarnataan evankeliumia kansoille.
2.Uskonsa tunnustaneet kastettiin Jeesukse nimeen upottamalla.
Tuo on Raamatullinen kastekäytäntö..
Ns. luterilainen kristillinen kaste on harhaoppi. Lapsi on puhdas, se ei ole ns. perisyntinen, vaan jokaisessa ihmisessä vauvasta alkaen on taipumus lihan heikkouden takia synnin telkemiseen, mutta taipumus ei vielä ole synti.
Jokainen ihminen on kiusattu, mutta kiusaus syntiin ei ole vielä syntiä, vaan kun alkaa toteuttaa kiusaustaan, etenee se synnin tasolle.
Taipumus syntiin =ei syntiä
Kiusaus =ei syntiä.- aluksi..
Jumalanhullu kirjoitti:
""Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." ( Matt. 28:18-20 ) "
Jos kopsaamaasi et osaa lukea, niin sanon.
1.Menkää tekemään opetuslapsiksi.
2.Kastakaa heitä (opetuslapsia)...
3.Opettakaa heitä....
Miten voit(tekin) noinn sokeita olla?
Koko UT.tti puhuu samoin kasteesta. Turhaa pullikoida Jumalan Sanaa vastaan.
1. Ensin saarnataan evankeliumia kansoille.
2.Uskonsa tunnustaneet kastettiin Jeesukse nimeen upottamalla.
Tuo on Raamatullinen kastekäytäntö..
Ns. luterilainen kristillinen kaste on harhaoppi. Lapsi on puhdas, se ei ole ns. perisyntinen, vaan jokaisessa ihmisessä vauvasta alkaen on taipumus lihan heikkouden takia synnin telkemiseen, mutta taipumus ei vielä ole synti.
Jokainen ihminen on kiusattu, mutta kiusaus syntiin ei ole vielä syntiä, vaan kun alkaa toteuttaa kiusaustaan, etenee se synnin tasolle.
Taipumus syntiin =ei syntiä
Kiusaus =ei syntiä.Matt. 18:9 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.
Matt. 18:8 Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen aluksi.. kirjoitti:
Matt. 18:9 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.
Matt. 18:8 Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleenRE:Noudatatko itse raamattusi ohjeita
- viettelys/vietelty on siis synnin toteutuminen ihmisen elämässä. Jos joku haluaa varastaa ja toteuttaa sen, viettelys on tapahtunut.
Jos jalkasi juoksuttaa sinut/kenet tahansa synnin teille, viettelys on tapahtunut.
Alttius esim noihin ei ole vielä syntiä.
Jokainen ihminen on erehtyväinen, mutta tahallisuus on eri asia.- synnitön
Jumalanhullu kirjoitti:
RE:Noudatatko itse raamattusi ohjeita
- viettelys/vietelty on siis synnin toteutuminen ihmisen elämässä. Jos joku haluaa varastaa ja toteuttaa sen, viettelys on tapahtunut.
Jos jalkasi juoksuttaa sinut/kenet tahansa synnin teille, viettelys on tapahtunut.
Alttius esim noihin ei ole vielä syntiä.
Jokainen ihminen on erehtyväinen, mutta tahallisuus on eri asia.5:28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
5:22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
12:31 Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
Mitä ihmettä .... ihmisille .... siis kaikille kaikki anteeksi .... ei vain lutkulahkolaisille?
Mistähän syystä luterilaiset tuomitsevat muita helvettiin ... kaikkihan ovat ihmisiä ja saavat kaikki anteeksi? synnitön kirjoitti:
5:28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
5:22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
12:31 Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
Mitä ihmettä .... ihmisille .... siis kaikille kaikki anteeksi .... ei vain lutkulahkolaisille?
Mistähän syystä luterilaiset tuomitsevat muita helvettiin ... kaikkihan ovat ihmisiä ja saavat kaikki anteeksi?kirjoitit:
Mistähän syystä luterilaiset tuomitsevat muita helvettiin ... kaikkihan ovat ihmisiä ja saavat kaikki anteeksi?
vastaaan:
kaikki, jotka katuvat ja tekevät parannuksen, saavat anteeksi, anteeksanto, ei ole automaatti, eikä näinollen voi jatkaa synnin "harjoittamista" tahallaan. Jos jatkaa tietoisena siitä, että harjoitettava asia on syntiä, ei siitä enää ole vapahtavaa uhria olemassa.
Hepr. 10:26
Sillä jos me tahallamme teemme (harjoitamme, Jh:n. selvennys) syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
Luterilaiset, joihin en kuulu, enkä muuhunkaan ns. srk:aan, pitävät lapsiskastetta pelastavana tekijänä ja jotka eivät kastata vauvojaan, evlut pitää heitä kerettiläisinä.- kiltti tyttö
Jumalanhullu kirjoitti:
kirjoitit:
Mistähän syystä luterilaiset tuomitsevat muita helvettiin ... kaikkihan ovat ihmisiä ja saavat kaikki anteeksi?
vastaaan:
kaikki, jotka katuvat ja tekevät parannuksen, saavat anteeksi, anteeksanto, ei ole automaatti, eikä näinollen voi jatkaa synnin "harjoittamista" tahallaan. Jos jatkaa tietoisena siitä, että harjoitettava asia on syntiä, ei siitä enää ole vapahtavaa uhria olemassa.
Hepr. 10:26
Sillä jos me tahallamme teemme (harjoitamme, Jh:n. selvennys) syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
Luterilaiset, joihin en kuulu, enkä muuhunkaan ns. srk:aan, pitävät lapsiskastetta pelastavana tekijänä ja jotka eivät kastata vauvojaan, evlut pitää heitä kerettiläisinä.Vaikeaa on, kun ei ole mitään listaa olemassa, mitkä kaikki ovat uskovien mielestä syntiä?
Pitäisi tehdä parannus, mutta mistä?
- sekatavara
On se käsittämätöntä miten uskoon tuleminen sekoittaa terveen pään!! Ihmisiä kuolee nälkään ja te vain jankkaatte jostakin raamatun tulkinnasta, raamattu joka on ihmisten sepittämä Kalevala missä Noa kerää eläimiä, ihan samaan kastiin kuuluu. Lukekaa hyvät ihmiset esim Jean-Paul Sartrea ja ottakaa vastuu omasta elämästänne!
ps ei ole ihmistä joka voisi elää raamatun ohjeiden mukaan koska se on ristiriitainen esim maksatteko te ansioistanne ropoja kuten raamattu käskee, naitteko te veljenne kuoleman jälkeen hänen vaimoaan?- asioista
Minusta on täysin käsittämätöntä, että joku uskomaton viitsii tulla häiritsemään ymmärtämättömillä kommenteillaan uskontoaiheisia keskusteluja, kun voisi kuluttaa aikaansa paremmin jollain muulla palstalla esimerkiksi ateismipalstalla. Raamatun erilaiset tulkintatavat ovat tietenkin hänelle täysin tuntematon asia, kun hänen mielestään Raamattua on täysin pakko tulkita kirjaimellisesti, kun se on ainoa tapa, josta hän tietää ja jota hän ymmärtää.
- yx kysyjä
asioista kirjoitti:
Minusta on täysin käsittämätöntä, että joku uskomaton viitsii tulla häiritsemään ymmärtämättömillä kommenteillaan uskontoaiheisia keskusteluja, kun voisi kuluttaa aikaansa paremmin jollain muulla palstalla esimerkiksi ateismipalstalla. Raamatun erilaiset tulkintatavat ovat tietenkin hänelle täysin tuntematon asia, kun hänen mielestään Raamattua on täysin pakko tulkita kirjaimellisesti, kun se on ainoa tapa, josta hän tietää ja jota hän ymmärtää.
Kerropa onko Jeesuksen sikiäminen pyhästä hengestä 1)allegorinen totuus 2)kirjaimellinen totuus 3) historiallis-kriittinen totuus vaiko 4) eksistentialinen totuus. Ja perustele.
Osoita nyt oma ymmärryksesi kun kerran haukut muita. - ja kysymisestä
yx kysyjä kirjoitti:
Kerropa onko Jeesuksen sikiäminen pyhästä hengestä 1)allegorinen totuus 2)kirjaimellinen totuus 3) historiallis-kriittinen totuus vaiko 4) eksistentialinen totuus. Ja perustele.
Osoita nyt oma ymmärryksesi kun kerran haukut muita."Osoita oma ymmärryksesi kun kerran haukut muita."
Minä en yleensä koskaan hauku muita kirjoittajia. Jos sinun mielestäsi se, että toivoo, että kirjoitettaisiin asiallisesti eikä loukattaisi muita, on haukkumista, niin sille en minä voi mitään. Edelleenkin toivon samaa enkä hauku ketään. Kumma kuinka näillä palstoilla sellainenkin, joka yrittää olla asiallinen ja toivoo muilta samaa, saa jotkut kirjoittajat kimppuunsa. Ihmettelen miksi. Eivätkö kaikki haluakaan asiallisuutta?
Uskonnollisille kysymyksille on erikseen kysymys ja vastaus -palstoja, joissa papit tai muut teologiaa opiskelleet henkilöt vastaavat. Esitä kysymyksesi siellä. Minulle riittää Katekismuksen selitys kysymästäsi kohdasta: " Järjelle ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi. Jumalan kätkeytyminen vähäiseen ja arkiseen on käsittämätön ihme, jonka usko voi nähdä ja ymmärtää."
Muuten ei ole olemassa kaikille Raamatussa kerrotuille asioille allegorista totuutta, kirjaimellista totuutta, historiallis-kriittistä totuutta ja eksistentialistista totuutta. Ymmärsit asian vähän väärin. On vain erilaisia selitystapoja. - AlpoAhola
Kun näet, että kansaa on aliravitsemuksessa ja kuolevat nälkään, niin miksi ihmeessä et toimi sitten riittävästi maailman nälkäkuolemien ehkäisemiseksi. Sanoohan Raamattu siitä selvät ohjeet ja mitään tulkintatarvetta ei voi olla niin selvissä ohjeissta. Ei hyväntekeväisyydelle luulisi olevan mitään estettä. Etkö sitä tiedä?
- kirja EI
neuvo tietä pelastukseen, sitä vastoin Raamattu tekee sen.Siksi!
JEESUS = TIE, TOTUUS ja ELÄMÄ. - tuntemattomasta
ja kysymisestä kirjoitti:
"Osoita oma ymmärryksesi kun kerran haukut muita."
Minä en yleensä koskaan hauku muita kirjoittajia. Jos sinun mielestäsi se, että toivoo, että kirjoitettaisiin asiallisesti eikä loukattaisi muita, on haukkumista, niin sille en minä voi mitään. Edelleenkin toivon samaa enkä hauku ketään. Kumma kuinka näillä palstoilla sellainenkin, joka yrittää olla asiallinen ja toivoo muilta samaa, saa jotkut kirjoittajat kimppuunsa. Ihmettelen miksi. Eivätkö kaikki haluakaan asiallisuutta?
Uskonnollisille kysymyksille on erikseen kysymys ja vastaus -palstoja, joissa papit tai muut teologiaa opiskelleet henkilöt vastaavat. Esitä kysymyksesi siellä. Minulle riittää Katekismuksen selitys kysymästäsi kohdasta: " Järjelle ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi. Jumalan kätkeytyminen vähäiseen ja arkiseen on käsittämätön ihme, jonka usko voi nähdä ja ymmärtää."
Muuten ei ole olemassa kaikille Raamatussa kerrotuille asioille allegorista totuutta, kirjaimellista totuutta, historiallis-kriittistä totuutta ja eksistentialistista totuutta. Ymmärsit asian vähän väärin. On vain erilaisia selitystapoja."Raamatun erilaiset tulkintatavat ovat tietenkin hänelle täysin tuntematon asia, kun hänen mielestään Raamattua on täysin pakko tulkita kirjaimellisesti, kun se on ainoa tapa, josta hän tietää ja jota hän ymmärtää."
Selvää v***uilua. - sekatavara
yx kysyjä kirjoitti:
Osoita nyt oma ymmärryksesi kun kerran haukut muita.aikansa niiloylivainio, epäilemättä tällainen henkilö on kävellyt jerusalemin kaduilla. On kuitenkin muistettava että evankeliumi on kirjoitettu noin 40 vuotta jeesuksen kuoleman jälkeen ja Paavali ei vissiinkoskaan jeesusta edes tavannut, hänhän turkinmaalaisena kääntyi juutalisuuteen vasta myöhemmin (arvio noin 70 vuotta jeesuksen kuoleman jälkeen). Paavalihan ottaa melkoisen copyrightin kun hän myös muistaakseni mainitsee "älkää uskoko muuta kun mitä minä sanon". Krestos niminen tyyppi on myös samaan aikaan tehnyt temppuja jerusalemissa. Kuka on maria magdala (tämä ei ole davinci koodista keksitty) mutta mutta..
Jeesuksen elämästä ei tiedetä juuri mitään, ainoastaan kertomusten perusteella mitä hän teki ja missä hän kulki. Hopearahaa ei enää käytetty (todistettavasti) kun Juudas hänet kavalsi.
Immanuel jonka nimeksi jumala kehoittaa jeesukselle annettavan, oli eittämättä karismaattinen henkilö jonka Paavali on muokannut omien sanojensa mukaiseksi. - AlpoAhola
sekatavara kirjoitti:
aikansa niiloylivainio, epäilemättä tällainen henkilö on kävellyt jerusalemin kaduilla. On kuitenkin muistettava että evankeliumi on kirjoitettu noin 40 vuotta jeesuksen kuoleman jälkeen ja Paavali ei vissiinkoskaan jeesusta edes tavannut, hänhän turkinmaalaisena kääntyi juutalisuuteen vasta myöhemmin (arvio noin 70 vuotta jeesuksen kuoleman jälkeen). Paavalihan ottaa melkoisen copyrightin kun hän myös muistaakseni mainitsee "älkää uskoko muuta kun mitä minä sanon". Krestos niminen tyyppi on myös samaan aikaan tehnyt temppuja jerusalemissa. Kuka on maria magdala (tämä ei ole davinci koodista keksitty) mutta mutta..
Jeesuksen elämästä ei tiedetä juuri mitään, ainoastaan kertomusten perusteella mitä hän teki ja missä hän kulki. Hopearahaa ei enää käytetty (todistettavasti) kun Juudas hänet kavalsi.
Immanuel jonka nimeksi jumala kehoittaa jeesukselle annettavan, oli eittämättä karismaattinen henkilö jonka Paavali on muokannut omien sanojensa mukaiseksi.Paavali oli erityisen tietoinen Jeesuksen toiminnasta ollessan fariseuksena ylipappi Gamalielin oppilaana Jerusalemissa. Oppilaan nimi oli Saulus. Hän kunnostautui Kristittyjen vainoamisessa heti apostolisen ajan alussa. Valtakirja kristittyjen kiinniottoon Damaskossa tuli nimenomaan Jerusalemista jossa hän oli opissa. Stefaanuksen kivitys oli Sauluksen todistama.
- sekatavara
AlpoAhola kirjoitti:
Paavali oli erityisen tietoinen Jeesuksen toiminnasta ollessan fariseuksena ylipappi Gamalielin oppilaana Jerusalemissa. Oppilaan nimi oli Saulus. Hän kunnostautui Kristittyjen vainoamisessa heti apostolisen ajan alussa. Valtakirja kristittyjen kiinniottoon Damaskossa tuli nimenomaan Jerusalemista jossa hän oli opissa. Stefaanuksen kivitys oli Sauluksen todistama.
Unohdamme helposti, että Jeesus ei ollut kristitty; hän oli juutalainen. Jeesuksella oli juutalaisten mielestä omaperäinen virheellinen ajattelu, ja hän oli yhteiskuntarauhalle vaarallinen. Tämän vuoksi juutalaiset papit vaativat hänen kuolemaansa. He onnistuivat - Jeesus kärsi kuolemansa todennäköisesti enemmän poliittisesta syystä kuin vääräoppisuuden vuoksi.
Saulus, josta noin 15-20 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen tuli kristitty Paulus (Paavali), oivalsi tilaisuutensa tulleen. Hän alkoi pari vuotta ”valaistumiskokemuksensa” jälkeen julistaa uutta uskontoa, johon Jeesuksen - tulevan Jumalan - ristinkuolema oli systeemiin kuuluva tärkeä osa. Kaikilla muillakin alueella toimivilla uskonnoilla oli ylösnoussut jumala. Selitettiin, että Jumala vaati veriuhrin epäonnistuneen ihmisen hyväksymisen ehtona ja koska tämä uhri koski koko ihmiskuntaa, piti uhri olla arvokas - itse Jumalan Poika, joka oli varta vasten neitseellisesti synnytetty ja ennalta määrätty tapettavaksi (julma/rakastava jumala!). Mutta koska Jumala Jeesus - hänestä tuli sellainen Paavalin opissa - ei tietenkään voinut oikeasti kuolla, lainattiin vanhojen mysteereiden filosofiaa ihmisen kuvaannollisesta aineeseen ristiinnaulitsemisesta ja ylösnousemuksesta valaistuneisuuteen Jeesuksen tarinan selitykseksi ja jumalaksi tulon kuvaamiseksi.
Ihmeellinen muutos tai metamorfoosi selitettiin lainaamalla logos- käsitettä vanhasta kreikkalaisesta filosofiasta. Logos oli siinä Sana - intialaisen uskonnon AUM - jonka kautta ja avulla maailma luotiin. Tapettu Jeesus Nasaretilainen selitettiin nyt Sanaksi, "joka aina oli ollut jumalan tykönä", ja lisättiin, ..."ja joka tuli lihaksi". Koska Jeesus Nasaretilainen oli ihminen, piti hänet jollakin tavalla muuntaa jumalaksi. Mainitulla tulkinnalla ratkaistiin Jeesuksen paikka jumalana - ainoan jumalan rinnalla. Ainoa ongelma oli, että nyt oli alun perin monoteistisessa uskonnossa peräti kaksi jumalaa. Tästä ristiriidasta kehkeytyi vähitellen vuosisatojen kiistely Jeesuksen luonnosta, joka myöhemmin jakoi kirkon kahtia (vuonna 451). Kolminaisuusopista oli tullut lopullinen dogmi sen jälkeen, kun Pyhä Henki oli Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381 myös julistettu persoonaksi ja jumaluudeksi - monoteistisessä (yksijumalaisessa) uskonnossa. Muihin läntisiin maihin Pyhä Henki tuli persoonaksi vasta 600-700-luvulla. - AlpoAhola
sekatavara kirjoitti:
Unohdamme helposti, että Jeesus ei ollut kristitty; hän oli juutalainen. Jeesuksella oli juutalaisten mielestä omaperäinen virheellinen ajattelu, ja hän oli yhteiskuntarauhalle vaarallinen. Tämän vuoksi juutalaiset papit vaativat hänen kuolemaansa. He onnistuivat - Jeesus kärsi kuolemansa todennäköisesti enemmän poliittisesta syystä kuin vääräoppisuuden vuoksi.
Saulus, josta noin 15-20 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen tuli kristitty Paulus (Paavali), oivalsi tilaisuutensa tulleen. Hän alkoi pari vuotta ”valaistumiskokemuksensa” jälkeen julistaa uutta uskontoa, johon Jeesuksen - tulevan Jumalan - ristinkuolema oli systeemiin kuuluva tärkeä osa. Kaikilla muillakin alueella toimivilla uskonnoilla oli ylösnoussut jumala. Selitettiin, että Jumala vaati veriuhrin epäonnistuneen ihmisen hyväksymisen ehtona ja koska tämä uhri koski koko ihmiskuntaa, piti uhri olla arvokas - itse Jumalan Poika, joka oli varta vasten neitseellisesti synnytetty ja ennalta määrätty tapettavaksi (julma/rakastava jumala!). Mutta koska Jumala Jeesus - hänestä tuli sellainen Paavalin opissa - ei tietenkään voinut oikeasti kuolla, lainattiin vanhojen mysteereiden filosofiaa ihmisen kuvaannollisesta aineeseen ristiinnaulitsemisesta ja ylösnousemuksesta valaistuneisuuteen Jeesuksen tarinan selitykseksi ja jumalaksi tulon kuvaamiseksi.
Ihmeellinen muutos tai metamorfoosi selitettiin lainaamalla logos- käsitettä vanhasta kreikkalaisesta filosofiasta. Logos oli siinä Sana - intialaisen uskonnon AUM - jonka kautta ja avulla maailma luotiin. Tapettu Jeesus Nasaretilainen selitettiin nyt Sanaksi, "joka aina oli ollut jumalan tykönä", ja lisättiin, ..."ja joka tuli lihaksi". Koska Jeesus Nasaretilainen oli ihminen, piti hänet jollakin tavalla muuntaa jumalaksi. Mainitulla tulkinnalla ratkaistiin Jeesuksen paikka jumalana - ainoan jumalan rinnalla. Ainoa ongelma oli, että nyt oli alun perin monoteistisessa uskonnossa peräti kaksi jumalaa. Tästä ristiriidasta kehkeytyi vähitellen vuosisatojen kiistely Jeesuksen luonnosta, joka myöhemmin jakoi kirkon kahtia (vuonna 451). Kolminaisuusopista oli tullut lopullinen dogmi sen jälkeen, kun Pyhä Henki oli Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381 myös julistettu persoonaksi ja jumaluudeksi - monoteistisessä (yksijumalaisessa) uskonnossa. Muihin läntisiin maihin Pyhä Henki tuli persoonaksi vasta 600-700-luvulla.Käsityksesi Uuden Testamentin ajasta on täysin irrallinen Vanhan Testamentin profetiasta. Kristus ei Sinulle ole ilmeisesti Vapahtaja, vaan joku aikansa partaradikaali, jolle tuli antaa tuomio Kaifaan sanojen mukaisesti: "Mutta eräs heistä, Kaifas, joka sinä vuonna oli ylimmäinen pappi, sanoi heille: "Te ette tiedä mitään ettekä ajattele, että teille on parempi, että yksi ihminen kuolee kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu" Johannes 11:49-50.
Tuo on siis lihallisen ja turmeltuneen ihmisen ymmärrys. Usko näkee tuossakin hengellisen totuuden, että yksi, se on Kristus on kuollut kaikkien syntien edestä, että olisi uskossa pääsy iankaikkiseen elämään.
Onko Sinun pakko levittää oppiasi "Luterilaisuus" - otsikon alla? Onko hyvän maun ja tavan rajat mauttomuuteen ja tavattomuuteen livenneet ties mihin? - sekatavara
AlpoAhola kirjoitti:
Käsityksesi Uuden Testamentin ajasta on täysin irrallinen Vanhan Testamentin profetiasta. Kristus ei Sinulle ole ilmeisesti Vapahtaja, vaan joku aikansa partaradikaali, jolle tuli antaa tuomio Kaifaan sanojen mukaisesti: "Mutta eräs heistä, Kaifas, joka sinä vuonna oli ylimmäinen pappi, sanoi heille: "Te ette tiedä mitään ettekä ajattele, että teille on parempi, että yksi ihminen kuolee kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu" Johannes 11:49-50.
Tuo on siis lihallisen ja turmeltuneen ihmisen ymmärrys. Usko näkee tuossakin hengellisen totuuden, että yksi, se on Kristus on kuollut kaikkien syntien edestä, että olisi uskossa pääsy iankaikkiseen elämään.
Onko Sinun pakko levittää oppiasi "Luterilaisuus" - otsikon alla? Onko hyvän maun ja tavan rajat mauttomuuteen ja tavattomuuteen livenneet ties mihin?pikkuisen kriittisyyttä luterilaisuuteen ja raamatun tulkintaan, kun sitä niin pilkuntarkasti täällä tutkitaan. Huomasin että näkemyseroni (sitä kai sallitaan?) osui arkaan paikkaan. Mielenkiinoitnen avaus myös tuolla ylhäällä, käyppä lukaisemassa. Hyvää ja rauhallista viikonloppua Sinulle.
- Liina
sekatavara kirjoitti:
Ihmeellinen muutos tai metamorfoosi selitettiin lainaamalla logos- käsitettä vanhasta kreikkalaisesta filosofiasta. Logos oli siinä Sana - intialaisen uskonnon AUM - jonka kautta ja avulla maailma luotiin. Tapettu Jeesus Nasaretilainen selitettiin nyt Sanaksi, "joka aina oli ollut jumalan tykönä", ja lisättiin, ..."ja joka tuli lihaksi". Koska Jeesus Nasaretilainen oli ihminen, piti hänet jollakin tavalla muuntaa jumalaksi. Mainitulla tulkinnalla ratkaistiin Jeesuksen paikka jumalana - ainoan jumalan rinnalla. Ainoa ongelma oli, että nyt oli alun perin monoteistisessa uskonnossa peräti kaksi jumalaa. Tästä ristiriidasta kehkeytyi vähitellen vuosisatojen kiistely Jeesuksen luonnosta, joka myöhemmin jakoi kirkon kahtia (vuonna 451). Kolminaisuusopista oli tullut lopullinen dogmi sen jälkeen, kun Pyhä Henki oli Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381 myös julistettu persoonaksi ja jumaluudeksi - monoteistisessä (yksijumalaisessa) uskonnossa. Muihin läntisiin maihin Pyhä Henki tuli persoonaksi vasta 600-700-luvulla.Tuo toisenlainen näkemys on Harry Hildenin. Lainasit nimittäin täysin sanatarkasti teosofi-toimittaja Harry Hildenin tekstiä kirjoituksesta "Onko Raamatun Jeesus fiktio vai fakta?", mutta et maininnut sitä. Tunnistin tekstin, koska uskontoaiheisilla palstoilla on usein ollut ateistien lainaamia Harry Hildenin kirjoituksia. Olisit voinut mainita, että lainasit Harry Hildeniä. Pitäisikö täällä nyt mielestäsi keskustella Harry Hildenistä ja hänen mielipiteistään? Eikö teosofeilla ole omat nettisivunsa?
Tässä linkki noille Harry Hildenin toimittajan ja teosofin pätevyydellä kirjoittamille monia uskonnollisia aiheita, mm. jälleensyntymistä ja karmaa, käsitteleville sivuille:
http://www.kolumbus.fi/harry.hilden/artikkeleita.htm#ONKO - Liina
sekatavara kirjoitti:
pikkuisen kriittisyyttä luterilaisuuteen ja raamatun tulkintaan, kun sitä niin pilkuntarkasti täällä tutkitaan. Huomasin että näkemyseroni (sitä kai sallitaan?) osui arkaan paikkaan. Mielenkiinoitnen avaus myös tuolla ylhäällä, käyppä lukaisemassa. Hyvää ja rauhallista viikonloppua Sinulle.
"Huomasin että näkemyseroni ( sitä kai sallitaan? ) osui arkaan paikkaan."
Näkemyserot ovat tietenkin sallittuja, mutta reilua olisi kertoa, kenen tekstiä lainaa, varsinkin kun lainaa täysin tarkasti välimerkkejä myöten. Mitä häpeämistä siinä on, jos on teosofi-toimittaja Harry Hildenin hengenheimolainen? - Sua lähde kaunis...
Liina kirjoitti:
Tuo toisenlainen näkemys on Harry Hildenin. Lainasit nimittäin täysin sanatarkasti teosofi-toimittaja Harry Hildenin tekstiä kirjoituksesta "Onko Raamatun Jeesus fiktio vai fakta?", mutta et maininnut sitä. Tunnistin tekstin, koska uskontoaiheisilla palstoilla on usein ollut ateistien lainaamia Harry Hildenin kirjoituksia. Olisit voinut mainita, että lainasit Harry Hildeniä. Pitäisikö täällä nyt mielestäsi keskustella Harry Hildenistä ja hänen mielipiteistään? Eikö teosofeilla ole omat nettisivunsa?
Tässä linkki noille Harry Hildenin toimittajan ja teosofin pätevyydellä kirjoittamille monia uskonnollisia aiheita, mm. jälleensyntymistä ja karmaa, käsitteleville sivuille:
http://www.kolumbus.fi/harry.hilden/artikkeleita.htm#ONKOkertoo lähteekseen professori V. T. Aaltosen kirjan Miksi en ole kristitty. Tiedätkö että tässä prof. Aaltosen kirjassa olisi virheellisiä tietoja kristinuskon historiasta?
- sekatavara
Liina kirjoitti:
Tuo toisenlainen näkemys on Harry Hildenin. Lainasit nimittäin täysin sanatarkasti teosofi-toimittaja Harry Hildenin tekstiä kirjoituksesta "Onko Raamatun Jeesus fiktio vai fakta?", mutta et maininnut sitä. Tunnistin tekstin, koska uskontoaiheisilla palstoilla on usein ollut ateistien lainaamia Harry Hildenin kirjoituksia. Olisit voinut mainita, että lainasit Harry Hildeniä. Pitäisikö täällä nyt mielestäsi keskustella Harry Hildenistä ja hänen mielipiteistään? Eikö teosofeilla ole omat nettisivunsa?
http://www.kolumbus.fi/harry.hilden/artikkeleita.htm#ONKOaivan, minä lainaan (tarkituksella) Hildenin kirjoittamia tekstejä ja näkemyksiä, mikä tekeen näiden tekstien ja Raamatun tekstien eron? Molemmat ovat ihmisen kirjoittamia ja heidän näkemyksiä (kuten esim Paavalin)totuudesta.
- Liina
sekatavara kirjoitti:
aivan, minä lainaan (tarkituksella) Hildenin kirjoittamia tekstejä ja näkemyksiä, mikä tekeen näiden tekstien ja Raamatun tekstien eron? Molemmat ovat ihmisen kirjoittamia ja heidän näkemyksiä (kuten esim Paavalin)totuudesta.
"... minä lainaan (tarkituksella ) Hildenin kirjoitatmia tekstejä ja näkemylsiä, mikä tekee näiden tekstein ja Raamatun tekstien eron? Molemmat ovat ihmisen kirjoittama ja heidän näkemyksiä ( kuten esim Paavalin)totuudesta."
Tietysti lainata saa kuka hyvänsä ja suurin piirtein mitä hyvänsä ( vaikka ei mikä hyvänsä teksti sovikaan mille hyvänsä palstalle ). Voisi kuitenkin sanoa edes sen, kenen tekstejä sanasta sanaan lainaa, eikä antaa muiden kirjoittajien luulla, että kirjoittelee täysin omiaan. Eihän sinulta voi edes kysyä, mitä esim. jollakin kohdalla tarkoitat, kun et ole tekstin alkuperäinen kirjoittaja. Mutta sinä voit tietenkin kysyä, mitä mieltä ollaan jostakin kohdasta Harry Hildenin kirjoituksia. - Liina
Sua lähde kaunis... kirjoitti:
kertoo lähteekseen professori V. T. Aaltosen kirjan Miksi en ole kristitty. Tiedätkö että tässä prof. Aaltosen kirjassa olisi virheellisiä tietoja kristinuskon historiasta?
"Hilden kertoo lähteekseen professori V.T. Alltosen kirjan Miksi en ole kristitty. Tiedätkö että tässä prof. Aaltosen kirjassa olisi virheellisiä tietoja kristinuskon historiasta?"
En ole lukenut tuota professori Aaltosen kirjaa. Tiedän vain sen, että V.T. Aaltonen on metsätieteen professori, joten hän on varmaankin erittäin pätevä metsätiedettä koskevissa asioissa. Tällaisen käsityksen hänestä saa netin perusteella. - sekatavara
Liina kirjoitti:
"... minä lainaan (tarkituksella ) Hildenin kirjoitatmia tekstejä ja näkemylsiä, mikä tekee näiden tekstein ja Raamatun tekstien eron? Molemmat ovat ihmisen kirjoittama ja heidän näkemyksiä ( kuten esim Paavalin)totuudesta."
Tietysti lainata saa kuka hyvänsä ja suurin piirtein mitä hyvänsä ( vaikka ei mikä hyvänsä teksti sovikaan mille hyvänsä palstalle ). Voisi kuitenkin sanoa edes sen, kenen tekstejä sanasta sanaan lainaa, eikä antaa muiden kirjoittajien luulla, että kirjoittelee täysin omiaan. Eihän sinulta voi edes kysyä, mitä esim. jollakin kohdalla tarkoitat, kun et ole tekstin alkuperäinen kirjoittaja. Mutta sinä voit tietenkin kysyä, mitä mieltä ollaan jostakin kohdasta Harry Hildenin kirjoituksia.Eihän sinulta voi edes kysyä, mitä esim. jollakin kohdalla tarkoitat, kun et ole tekstin alkuperäinen kirjoittaja. toi oli sitaati. Et sinäkään ole raamatun kirjoittaja mutta kuitenkin omaa harkintaa käyttämättä ostat totuden mitä raamatussa sanotaan. Kysymys; tiedätkö olevasi varma että raamattusi on tosi, ja todellakin tosi? Ihmisellä on tapa kyseenalaistaa asioita, joka on itse asiassa positivimin ja tieteen lähtökohta (sen takia sinäkin voit kirjoitella minulle täällä. Kysymys kuuluu: uskallatko kyseenalaitamaan raamatun paikkaansapitävyyttä? vai onko se jo kristittynä kielletty ja muiden uskovaisten keskuudessa kielletty?
- AlpoAhola
sekatavara kirjoitti:
Eihän sinulta voi edes kysyä, mitä esim. jollakin kohdalla tarkoitat, kun et ole tekstin alkuperäinen kirjoittaja. toi oli sitaati. Et sinäkään ole raamatun kirjoittaja mutta kuitenkin omaa harkintaa käyttämättä ostat totuden mitä raamatussa sanotaan. Kysymys; tiedätkö olevasi varma että raamattusi on tosi, ja todellakin tosi? Ihmisellä on tapa kyseenalaistaa asioita, joka on itse asiassa positivimin ja tieteen lähtökohta (sen takia sinäkin voit kirjoitella minulle täällä. Kysymys kuuluu: uskallatko kyseenalaitamaan raamatun paikkaansapitävyyttä? vai onko se jo kristittynä kielletty ja muiden uskovaisten keskuudessa kielletty?
sekatavara:
Tekel: sinut on vaa'alla punnittu ja köykäiseksi havaittu Dan.5:27.
Lähdet omista lähtökohdista kumoamaan Raamattua ja edellytät, että mekin tällä palstalla asettuisimme Sinun rintamaan. Toivon, että niin ei tule käymään, vaan että saat väistyä sekatavarionesi takavasemmalle. Meidän tarkoitus on täällä, tällä palstalla, sittenkin etsiä Raamatusta totuutta ja ymmärtää sitä iankaikkiseksi autuudeksi. On häpeä Sinulle, että sanon Sinut mielipiteinesi epätoivotuksi. Sitten kuitenkin sanon Sinulle vielä armon ajan toivomuksen: tulethan joukoomme yhteiseen rintamaan kärsimään pilkkaa ja vainoa Kristuksen nimen tunnustamisen tähden. - Raamattua lukenut
Liina kirjoitti:
"Hilden kertoo lähteekseen professori V.T. Alltosen kirjan Miksi en ole kristitty. Tiedätkö että tässä prof. Aaltosen kirjassa olisi virheellisiä tietoja kristinuskon historiasta?"
En ole lukenut tuota professori Aaltosen kirjaa. Tiedän vain sen, että V.T. Aaltonen on metsätieteen professori, joten hän on varmaankin erittäin pätevä metsätiedettä koskevissa asioissa. Tällaisen käsityksen hänestä saa netin perusteella.Prof V T Aaltonen oli epäilemättä pätevä tieteellisessä toiminnassansa. Kun hän on kirjoitellut myös krisrinuskoa "kriittisesti" tarkastelevia teoksia, niin ajattelin kerran
sitten perehtyä lähemmin hänen näkökohtiinsa ja lukea hänen kirjansa "Miksi en ole
kristitty". No se jäi silloin lukematta. Hän nimittäin muistaakseni miltei heti aluksi ihmetteli sitä Jeesuksen vertausta jossa kaikille, niin aamulla kuin illansuussakin, palkatuille maksettiin sama palkka. Tässä professorin ihmettelyssä ymmärsin olevan heti alkajaisiksi
vastauksen koko kirjan otsikkoon, ja ettei hän jatkossakaan esittäisi mitään olennaisesti merkittävää. Jeesus sanoi eräässä yhteydessä aikansa uskonnollisille mahtihenkilöille
jotensakin että "minä tunnen hänet joka on minut lähettänyt, mutta te ette ole koskaan
häntä tunteneet". Tai: Jeesus opetti myös että "ei kukaan voi tulla minun tyköni ellei minun Isäni häntä vedä". Ohimennen sanottuna tuossa ihmettelyssä ilmenee myös
tavallaan se kaikkien uskontojen perustalla oleva käsitys että ihminen omalla hurskaalla
toiminnallaan voi ansaita "taivaspaikan", kun taas siis kristinUSKOssa olennaista on Jumalan
ihmistä kohtaan osoittama ansaitsematon armo ja anteeksiantamus Jeesuksen Kristuksen
toiminnan ja ansion kautta. "Ei kukaan joka ei synny uudesti, ylhäältä, voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
Aivan kuten Raamatun kirjoittamisen aikaan,samoin nytkin Kaikkivaltias Jumala säilyttää itsellään vapauden toimia eri tavoilla.Hän ei varmasti asetu mihinkään kaavoihin eikä määritelmiin.Hän asettuu meidän sydämiimme jos saa tehtyä sinne tilaa.Pienen lapsen sydämeen Hänellä on vapaa pääsy.Siellä Hän voi alkaa työnsä jo ennen syntymää kun lapsen puolesta rukoillaan.Kasteessa sitten -näin ymmärrän-Pyhä Henki voi alkaa varsinaisen työnsä lapsessa.Siinä ikäänkuin hapatus sekoitetaan kolmeen vakalliseen jauhoja (Luuk.13:21).Sitten sanotaan "kunnes kaikki happani".Tämä tapahtuu jokaisen kohdalla eri tavalla.Mutta tämän kolmiosaisen Jumalan Hengen työn täytyy ihmisen sisimmässä päästä tapahtumaan,vasta sitten hän voi saada Pyhän Hengen omaksi.Ja vasta tämän jälkeen on mahdollista tapahtua se,mistä Raamattu puhuu Pyhän Hengen pilkkana.Jos pitäisi paikkansa se,mitä rakkaassa luterilaisessa kirkossamme (johon minä myös kuulun ja aijon kuulua loppuun asti!) moni pappi opettaa:että uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa ,niin kyllä silloin näitä Pyhän Hengen pilkan tehneitä olisi sankoin joukoin.
- AlpoAhola
Nyt pyydän vastauksia vain tähän kysymykseen. Tarkoitus on myöhemmin mennä eteenpäin, mutta nyt Raamatun todistuksia siitä, mitä kasteessa saadaan. Ei siis pitkiä lentoja, eikä monia todistuksia, vaan vaikka kaksi Raamatun todistusta viestissä.
Kasteessa ei saa mitään, ellei ole uskoa. Ei yhtään mitään. Tämä on tietysti lähtökohta.
Mielestäni kastekäsky on analoginen vanhimpana pidetyn evankeliumin l.
Markuksen kastekäskyn kanssa.” Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa
evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.
Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:15)
Sananpalvelija: Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
sekä Vanhassa kirkkoraamatussa v. 1776 että nykyisessä 1992 käännöksessä
alkutekstin mukaisesti. Vuoden 38 käännöskään ei suoranaisesti liene väärä,
mutta juuri Markusta pohjana käyttäen harhaanjohtava.
Kirkolliskokouksessa ensin oli sovittu lähetyskäsky oiken, mutta sitten eräät piirit halusivat muuttaa pisteen kaksoispisteeksi.- kylmää vettä
päähän, josta seuraa se että lapsi alkaa itkemään.
kylmää vettä kirjoitti:
Kasteessa lapsi siunataan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. "Mihin minä säädän nimeni muiton, siinä minä olen ja siunaan teitä".
- AlpoAhola
kylmää vettä kirjoitti:
Raamattu kuitenkin antaa aivan toisenlaisen tiedon siitä mitä kasteessa saadaan ja mikä on Jeesuksen antama sisältö sille. Myös Paavali ja muut apostolit opettavat kasteesta sellaista, että siinä totisesti saadaan Sanan sidottuna aivan muuta kuin kylmää vettä.
Oletko lukenut Raamatusta tuon sanomasi? Tuo mitä sanot on Sanan todistuksen hylkääjän järjen päätelmä, Sana pikka. - Kasteen armoliitossa
weha kirjoitti:
Kasteessa lapsi siunataan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. "Mihin minä säädän nimeni muiton, siinä minä olen ja siunaan teitä".
Wehan vastaus lyö tyhjää.
Puhutaan siunauksesta..
Siunaus, vielä selvemmin Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen saarnattu armonlupaus, se ei
ole mitään muuta kuin syntien anteeksiantamisen julistusta.
Tämän apostolit Ut:ssa todistavat puhuessaan Kristuksen päällepukemisesta ja uuden syntymisen pesosta.
Kristuksen päälle pukeminen?
Mitä siis puetaan?
Puetaan Kristuksen lahjavanhurskauden vaippa.
Tämän kaiken tekee Jumalan itse, Sanansa kautta. - Kasteen armoliitossa
kylmää vettä kirjoitti:
Jumala armahtakoon sinua, avakoon silmäsi, ettet pilkkaisi hänen pyhää sanaansa tällä tavalla.
- AlpoAhola
Kasteen armoliitossa kirjoitti:
Puhutaan siunauksesta..
Siunaus, vielä selvemmin Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen saarnattu armonlupaus, se ei
Tämän apostolit Ut:ssa todistavat puhuessaan Kristuksen päällepukemisesta ja uuden syntymisen pesosta.
Mitä siis puetaan?
Tämän kaiken tekee Jumalan itse, Sanansa kautta.Galatalaiskirje 3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Jos et ymmärrä, niin lue sana sanalta toiselle ja sitten kysyt, että miten hän sen kuuli.
Myös voi antaa toisenkin luettavaksi tai lukea yhtä aikaa toisen kanssa ja samalla kuunnella toista, että onko asia tässä niinkuin se on kirjoitettu!!! - Kasteen armolitossa
AlpoAhola kirjoitti:
Raamattu kuitenkin antaa aivan toisenlaisen tiedon siitä mitä kasteessa saadaan ja mikä on Jeesuksen antama sisältö sille. Myös Paavali ja muut apostolit opettavat kasteesta sellaista, että siinä totisesti saadaan Sanan sidottuna aivan muuta kuin kylmää vettä.
Oletko lukenut Raamatusta tuon sanomasi? Tuo mitä sanot on Sanan todistuksen hylkääjän järjen päätelmä, Sana pikka.Oikein puhut, Jumala siunatkoon työsi.
Kasteen armoliitossa kirjoitti:
Puhutaan siunauksesta..
Mitä siis puetaan?
Tämän kaiken tekee Jumalan itse, Sanansa kautta.Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.
Kirkkopostillassa Luther opettaa: Kuinka tullaan Jumalan lapseksi? "Kaikki te jotka olette Kristuksen päällenne pukeneet". Kristus on Jumalan lapsi; sen joka pukeutuu Jumalan lapseen, täytyy myöskin olla Jumalan lapsi.- - Mitä merkitsee Kristuksen pukeutuminen?
Myös Galatalaiskirjeen selityksessä Luther analysoi näitä kolmen luvun jakeita:
"Koska usko on itse siunaus, itse perintö, joka aabrahamille luvattiin hänen siemenessään Kristuksessa, niin senvuoksi Kristukseen uskovalla on tämä perintö. Mutta jos hänellä on perintö, ei hän ole enää kasvattajan alainen, vaan hän on vapaa, hän on Herra ja perillinen. Mutta kenellekkään muulle ei anneta perintöä kuin lapsille. Siitä seuraa se, että se, joka uskoo Kristukseen, on Jumala lapsi. Tässä merkityksessä sanotaan JOh.1:12: "Hän antoi voiman tulla Jumala lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensä"
Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste- hän sanoo,- Saa aikaan , että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällepukeminen on samaa kuin pukea päälle vanhurskaus, totuus ja kaikki armo, sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi Kristuksessa teillä on kaikki siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos te olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. Tätä samaa sanontaa apostoli käyttää Room.13.14 sanoessaan: "Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus". Ja, Ef.4, 24: "Pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumaln mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen". "Totuudem" hän sano- Sillä pelkkä laki pukee päälleen ulkokullatun pyhyyden ja vanhurskauden. -- Sinä et ole- apostoli sanoo-Vanhurskas sen vuoksi että olet juutalainen ja noudatat lakia, vaan sen vuoksi, että uskot Kristukseen ja olet Kristuksen päällesi pukenut.
Galatalaiskirjeen selitys noudattaa uskon merkitystä kuin kirkkopostillan vastaava kohta. Siitä tulee samalla tavoin selkeästi esille kasteen armomerkitys, pyhitys ja kasteen siunaus vanhurskauden sinettinä.
Apt.22:1
Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin täytynee tämän mukaan olla…
Uudestisynnyttääkö kaste?
apt.22:16. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.
Tapahtumahan oli seuraava: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
Aivan samoin:
1.Kor.4:15. Sillä vaikka teillä olisi kymmenen tuhatta kasvattajaa Kristuksessa, ei kuitenkaan monta isää, sillä minä teidät synnyttänyt evankeliumia julistamalla Kristuksessa Jeesuksessa.
Paavali oli siis synnyttänyt korintialaiset, evankeliumin sanalla...sillä, hän oli kastanut vain muutaman.
1.Kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
15. Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.AlpoAhola kirjoitti:
Galatalaiskirje 3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Jos et ymmärrä, niin lue sana sanalta toiselle ja sitten kysyt, että miten hän sen kuuli.
Myös voi antaa toisenkin luettavaksi tai lukea yhtä aikaa toisen kanssa ja samalla kuunnella toista, että onko asia tässä niinkuin se on kirjoitettu!!!26. Sillä te olette kaikki Jumalan lapset uskon kautta Jesuksen Kristuksen päälle.
Elävä Vesi
On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).
1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä totesin. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.
Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen. (Erkki Reinikainen).- AlpoAhola
weha kirjoitti:
26. Sillä te olette kaikki Jumalan lapset uskon kautta Jesuksen Kristuksen päälle.
Elävä Vesi
On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).
1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä totesin. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.
Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen. (Erkki Reinikainen).Ilmeisesti puhuttiin (te) kastetuille, uskossa oleville, siis todellisille kuninkaille ja papeille, siis eläville Kristuksen ruumiin jäsenille. Joukossa ei ollut kuivia oksia, jotka karsitaan ja tuleen heitetään. Jos niitä olisi ollut, niin saarnaaja olisi varmaan vähän vuoleksinut ihmisen ylpeää ja väärää mieltä.
AlpoAhola kirjoitti:
Ilmeisesti puhuttiin (te) kastetuille, uskossa oleville, siis todellisille kuninkaille ja papeille, siis eläville Kristuksen ruumiin jäsenille. Joukossa ei ollut kuivia oksia, jotka karsitaan ja tuleen heitetään. Jos niitä olisi ollut, niin saarnaaja olisi varmaan vähän vuoleksinut ihmisen ylpeää ja väärää mieltä.
puhuttiinn uskovaisille ja kastetuille.
- AlpoAhola
weha kirjoitti:
puhuttiinn uskovaisille ja kastetuille.
No niinhän minäkin sanoin. Oliko viestissäni joku opponointi?
- AlpoAhola
Seuraavassa muutamia Raamatun todistuksia siitä, mitä saadaan kasteessa? Raamatun jakeet eivät tarvitse mitään tulkintaa, sillä ne ovat niin yksiselitteisiä. Jos joku niitä tulkitsee, niin hän tulkitsee niitä SANAN vastaisesti.
Jes. 61:10
Minä iloitsen suuresti Herrassa, minun sieluni riemuitsee minun Jumalassani, sillä hän pukee minun ylleni autuuden vaatteet ja verhoaa minut vanhurskauden viittaan, yljän kaltaiseksi, joka kantaa juhlapäähinettä niinkuin pappi, ja morsiamen kaltaiseksi, joka on koruillansa kaunistettu.
Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Joh. 3: 4-6
Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Ap. t. 2:3-40
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
Ap. t. 19:1-7
Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.
Room. 6:3-4
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
1. Kor. 6:11
Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
1. Kor. 12:13
sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Gal. 3:27
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Kol. 2:11-13
ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Tit. 3:5
pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta.
1. Piet. 3:21-20
jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.
- AlpoAhola
Nyt pyydän vastauksia vielä tähän kysymykseen. Tarkoitus on saada vastauksia Raamatun todistuksista siihen, missä Raamattu kieltää lasten kastamisen ns. lapsikasteen. Ei siis pitkiä lentoja, eikä monia todistuksia, vaan vaikka kaksi Raamatun todistusta viestissä.
- Sokia-Mooses
Ei missään.
Aikuisten kastamisesta puhutaan siksi, että asianomaiset eivät olleet evankeliumin vaikutuspiirissa lapsena.
Aivan samalla tavalla nytkin, jos teemme lähetystyötä pakanamaassa. - Suti
Ei lapsia kielletä tervaamastakaan, mutta ei niitä silti tervata
- TaistoRa.
Jos olisit enempi lueskellut kaste palstaa, niin olisit saanut kysymykseesi vaikka kuinkamonta vastausta!
Raamattu ei missään kiellä kastamasta lapsia!
Tunnen erään joka on 8 vuotiaana kastettu kun hän ensin oli tullut Jeesukseen uskovaksi! Tänäpäivänä tämä samainen mieshenkilö on jo 50 vuotias ja edelleenkin uskossa! Eräs toinen tuttavani on tullut 10 vuotiaana uskoon ja sitten kastettu Raamatullisella uskovien upotuskasteella! Hän on nyt tänäpivänä 60 vuotias mieshenkilö ja edelleenkin uskossa! Kyllä siis lapsia voidaan kastaa jos ovat uskoon tulleet!
Todennäköisesti "perhekunnissakin" on ollut lapsia, joko isompia tai pienempiä, mutta vain ne jotka uskoon tulivat heidät myös uskoviksi tultuaan uskovina kastettiin! Muita ei kastettu kuin uskovia! Niinkuin esim, Pietarin saarnan kuulijat tekivät!->
>>Apt. 18:8
(Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan); (ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat), (ja heidät kastettiin)! - AlpoAhola
TaistoRa. kirjoitti:
Jos olisit enempi lueskellut kaste palstaa, niin olisit saanut kysymykseesi vaikka kuinkamonta vastausta!
Tunnen erään joka on 8 vuotiaana kastettu kun hän ensin oli tullut Jeesukseen uskovaksi! Tänäpäivänä tämä samainen mieshenkilö on jo 50 vuotias ja edelleenkin uskossa! Eräs toinen tuttavani on tullut 10 vuotiaana uskoon ja sitten kastettu Raamatullisella uskovien upotuskasteella! Hän on nyt tänäpivänä 60 vuotias mieshenkilö ja edelleenkin uskossa! Kyllä siis lapsia voidaan kastaa jos ovat uskoon tulleet!
Todennäköisesti "perhekunnissakin" on ollut lapsia, joko isompia tai pienempiä, mutta vain ne jotka uskoon tulivat heidät myös uskoviksi tultuaan uskovina kastettiin! Muita ei kastettu kuin uskovia! Niinkuin esim, Pietarin saarnan kuulijat tekivät!->
(Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan); (ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat), (ja heidät kastettiin)!Siis minä en ole käsityksesi mukaan uskossa, kun olen lapsena kastettu ja kasvanut uskovaisessa kodissa ja edelleen tunnustan Kristuksessa autuutta. Et siis voi olla uskossa, kun olet lapsena kastettu, niinkö.
- AlpoAhola
Suti kirjoitti:
Ei lapsia kielletä tervaamastakaan, mutta ei niitä silti tervata
Tuo viestisi ei ole sen suuntainen, joka kertoisi sellaisesta persoonasta, että hän olisi edes vähän Raamattua ymmärtänyt. Siis pilkan puhuja.
- Sokia-Mooses
TaistoRa. kirjoitti:
(Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan); (ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat), (ja heidät kastettiin)!No niin!
Se tuli esiin: TaistoRa:lle kaste on ihmistyö, jolla kelvataan Jumalalle.
Siis töiden vanhurskaus paistaa esiin.
Meille taas kaste on Jumalan, kaikkivaltiaan, työ ihmisessä, Sanan ja Pyhän Henkensä kautta.
3 on todistajaa: Veri, vesi ja Henki. - vaikka lapsi
Sokia-Mooses kirjoitti:
No niin!
Meille taas kaste on Jumalan, kaikkivaltiaan, työ ihmisessä, Sanan ja Pyhän Henkensä kautta.
3 on todistajaa: Veri, vesi ja Henki.siis pieni lapsi, vauva viedään ilman omaa tahtoa, puolustus kyvytön kasteelle, eikö se ole ihmistyö, ihmisen valinta, vielä toisen puolesta!!!
Sitä vastoin uskoon tullut ajtteleva, vapaaehtoisesti sanasta luettuaan kastattaa itsensä, kolmiyhteisen Jumalan, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. - AlpoAhola
vaikka lapsi kirjoitti:
siis pieni lapsi, vauva viedään ilman omaa tahtoa, puolustus kyvytön kasteelle, eikö se ole ihmistyö, ihmisen valinta, vielä toisen puolesta!!!
Sitä vastoin uskoon tullut ajtteleva, vapaaehtoisesti sanasta luettuaan kastattaa itsensä, kolmiyhteisen Jumalan, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.Onko siis omilla vanhemmilla oikeutta toteuttaakkaan sitä, mitä Jeesus on käskenyt:
Matt. 18:5
Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
Mark. 9:37
"Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt".
Luuk. 9:48
ja sanoi heille: "Joka ottaa tykönsä tämän lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa tykönsä minut, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt. Sillä joka teistä kaikista on pienin, se on suuri." - Suti
AlpoAhola kirjoitti:
Tuo viestisi ei ole sen suuntainen, joka kertoisi sellaisesta persoonasta, että hän olisi edes vähän Raamattua ymmärtänyt. Siis pilkan puhuja.
Tuon lauseen olen kuullut Niilo Yli-vainion suusta aikoinaan, kun kävin kerran hänen tilaisuudessa.
- ei puhuttu
AlpoAhola kirjoitti:
Onko siis omilla vanhemmilla oikeutta toteuttaakkaan sitä, mitä Jeesus on käskenyt:
Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
"Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt".
ja sanoi heille: "Joka ottaa tykönsä tämän lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa tykönsä minut, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt. Sillä joka teistä kaikista on pienin, se on suuri."mitään! Siksi varmaan ihmisten tuodessa lapsia Hänen luokseen, Hän siunasi heitä.
- AlpoAhola
Suti kirjoitti:
Tuon lauseen olen kuullut Niilo Yli-vainion suusta aikoinaan, kun kävin kerran hänen tilaisuudessa.
Ylivainion hurmoksen tunnen Vaasassa asuneena ja Maapohjahallissa käyneenä. No olin Ylivainion kanssa kirjeenvaihdossa kun hän kielsi uskoni ja lopuksi joutui tunnustamaan, että omistan uskossa Kristuksen. Miten muuten Ylivainion Jumalan todistus jäikin esittämättä Helsingin Olympiastadionilla.
- AlpoAhola
ei puhuttu kirjoitti:
mitään! Siksi varmaan ihmisten tuodessa lapsia Hänen luokseen, Hän siunasi heitä.
Etkö tiedäkkään, että koska Jeesus asetti kristillisen kasteen. Siihen muuten loppui lopullisesti Johanneksen aloittama parannuksen kaste, josta Jeesus yksin selvityi ja sai todistuksen Pyhältä Hengeltä ja Jumalalta. Muut saivatkin todistuksen Johannekselta, että ovat Jumalan vanhurskauteen kykenemättömiä, kun ovat kykäärmeen sikiöitä.
Ja niin Hän siunasi lapsia, jotka uskoivat. - AlpoAhola
ei puhuttu kirjoitti:
mitään! Siksi varmaan ihmisten tuodessa lapsia Hänen luokseen, Hän siunasi heitä.
Siis et ymmärtänyt, että Raamatun lauseissa mainittu Jeesuksen sana "minun nimeeni", sisältää kasteen.
No eipä voi sitten mitään, kun kaikki haluatte kieltää. - AlpoAhola
Seuraavassa muutamia Raamatun todistuksia siitä missä Raamattu kieltää kastamasta lapsia? Ensinnäkin minun on heti sanottava, etten ole löytänyt mitään sellaista ja myöskään, joka antaisi viitteitä siitä, etteivät lapset olisi soveliaat saamaan kasteen siunausta. Joten minulla ei ole osoittaa yhtään Raamatun jaetta, jotka osoittaisivat kiellon tai rajoituksen.
Sitä vastoin Raamatussa on paljon sellaisia lausumia, jotka osoittavat lasten otollisuuden armoon ja myös vanhempien velvollisuuden hoitaa lapset Kristuksen yhteyteen. Raamatun jakeet eivät tarvitse mitään tulkintaa, sillä ne ovat niin yksiselitteisiä. Jos joku niitä tulkitsee, niin hän tulkitsee niitä SANAN vastaisesti.
5. Moos. 6:6-9
Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi. Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi. Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi. Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi.
5. Moos. 11:19
ja opettakaa ne lapsillenne, niin että puhut niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.
Sananl. 22:6
Totuta poikanen tiensä suuntaan, niin hän ei vanhanakaan siitä poikkea.
Jer. 9:20
Kuulkaa siis, te naiset, Herran sana, ottakoon korvanne vastaan hänen suunsa puheen; opettakaa tyttärillenne valitusvirsi ja toinen toisellenne itkuvirsi.
Matt. 18:6
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Matt. 21:15 -16
Mutta kun ylipapit ja kirjanoppineet näkivät ne ihmeet, joita hän teki, ja lapset, jotka huusivat pyhäkössä ja sanoivat: "Hoosianna Daavidin pojalle", niin he närkästyivät ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Mark. 10:14 -15
Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Luuk. 1:44
Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
ja sanoi heille: "Joka ottaa tykönsä tämän lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa tykönsä minut, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt. Sillä joka teistä kaikista on pienin, se on suuri."
2. Kor. 12:14
Katso, kolmannen kerran minä nyt olen valmis tulemaan teidän tykönne, enkä ole oleva teille rasitukseksi; sillä minä en etsi teidän omaanne, vaan teitä itseänne. Eiväthän lapset ole velvolliset kokoamaan tavaraa vanhemmilleen, vaan vanhemmat lapsilleen.
1. Piet. 2:2
ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen. - TaistoRa.
Sokia-Mooses kirjoitti:
No niin!
3 on todistajaa: Veri, vesi ja Henki.Vesikaste on aina ihmisteko! Eli hänen henkilökohtainen oma valintansa! Pelkästään sen suorittamisella ei kelvata Jumalalle! Ei aikuisena eikä lapsena!
Jos meinaat että kirkon suorittama vauvakaste on Jumalan teko, niin mitä ne ihmiset siinä sitten tekevät? Vauvanhan kuuluisi saada Jumalalta itseltään tuo kaste jos se on Jumalan teko!
Etkö lue riittävästi Raamattua!?
Raamattuhan ilmoittaa sanassaan,->
>>Gal. 3:11
"Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
>>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta".
>>Room 10:10 "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".>Matt. 3:15
"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus".
>>1 Piet 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä",
23 "te, jotka olette uudestisyntyneet"!, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, "Jumalan elävän ja pysyvän - sanan kautta"! - AlpoAhola
TaistoRa. kirjoitti:
Vesikaste on aina ihmisteko! Eli hänen henkilökohtainen oma valintansa! Pelkästään sen suorittamisella ei kelvata Jumalalle! Ei aikuisena eikä lapsena!
Jos meinaat että kirkon suorittama vauvakaste on Jumalan teko, niin mitä ne ihmiset siinä sitten tekevät? Vauvanhan kuuluisi saada Jumalalta itseltään tuo kaste jos se on Jumalan teko!
Etkö lue riittävästi Raamattua!?
Raamattuhan ilmoittaa sanassaan,->
>>Gal. 3:11
"Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
>>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta".
>>Room 10:10 "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".>Matt. 3:15
"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus".
>>1 Piet 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä",
23 "te, jotka olette uudestisyntyneet"!, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, "Jumalan elävän ja pysyvän - sanan kautta"!En ole väittänyt, että epäuskoiset ja liiton rikkoneet pelastuvat. Heidän osansa on Kristuksen veren tallaajina iankaikkinen kadotus. Ilmeisesti et ole lukenut tekstejäni, sillä tuot sellaista esiin, että olisin epäuskoa ja jumalattomuutta pyhittämässä. Toivoisin ystävältä sentään jotain rehellisyyttäkin asian tiimoilta. Saat tietysti väittää mitä väität, mutta kaikki epäuskoiset, joiden edesvastaajana ei tuomiolla ole Kristus, joutuvat iankaikkisesti eroon Jumalasta, Jumalan tuomitsemina. Pitääkö tämänkin sanoa sata kertaa ja sittenkään sitä ei käsitetä, että aito luterilaisuus ei ole uskon hylkääjä, vaan on uskon esitaistelija. En siis edusta luopioita niinkuin luulet. Jumalan on nyt vain todistanut Sanaan vedoten, että Jumala vanhurskauttaa JUMALATTOMAN ja ei terveet ravitse parantajaa, vaan sairaat. Jos luulet taas, että olet saavuttanut Jumalan edessä täydellisen rakkauden tai pyhityksen, niin tarkkaileppa vahän askeleitasi, kättesi tekoja ja ajatuksiasi. Kun minä olen niin tehnyt, niin olen päätynyt aadamillisen luontoni puolesta opetukseen: "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" Room.7:24. Siis minussa asuu edelleen vanha Aadan aina kuolemaan asti. Oletko niitä pyhityskristittyjä, jotka todistavat itsestään hyviä tulleen ja jotka eivät sitten antautumisensa jälkeen ole tehneet mitään syntiä? Minulle on myös niinkin todisteltu.
- TaistoRa.
AlpoAhola kirjoitti:
Seuraavassa muutamia Raamatun todistuksia siitä missä Raamattu kieltää kastamasta lapsia? Ensinnäkin minun on heti sanottava, etten ole löytänyt mitään sellaista ja myöskään, joka antaisi viitteitä siitä, etteivät lapset olisi soveliaat saamaan kasteen siunausta. Joten minulla ei ole osoittaa yhtään Raamatun jaetta, jotka osoittaisivat kiellon tai rajoituksen.
Sitä vastoin Raamatussa on paljon sellaisia lausumia, jotka osoittavat lasten otollisuuden armoon ja myös vanhempien velvollisuuden hoitaa lapset Kristuksen yhteyteen. Raamatun jakeet eivät tarvitse mitään tulkintaa, sillä ne ovat niin yksiselitteisiä. Jos joku niitä tulkitsee, niin hän tulkitsee niitä SANAN vastaisesti.
Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi. Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi. Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi. Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi.
ja opettakaa ne lapsillenne, niin että puhut niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.
Kuulkaa siis, te naiset, Herran sana, ottakoon korvanne vastaan hänen suunsa puheen; opettakaa tyttärillenne valitusvirsi ja toinen toisellenne itkuvirsi.
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Mutta kun ylipapit ja kirjanoppineet näkivät ne ihmeet, joita hän teki, ja lapset, jotka huusivat pyhäkössä ja sanoivat: "Hoosianna Daavidin pojalle", niin he närkästyivät ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
ja sanoi heille: "Joka ottaa tykönsä tämän lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa tykönsä minut, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt. Sillä joka teistä kaikista on pienin, se on suuri."
Katso, kolmannen kerran minä nyt olen valmis tulemaan teidän tykönne, enkä ole oleva teille rasitukseksi; sillä minä en etsi teidän omaanne, vaan teitä itseänne. Eiväthän lapset ole velvolliset kokoamaan tavaraa vanhemmilleen, vaan vanhemmat lapsilleen.
ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen.Tottakai lapset ovat "otollisia armoon"!
Eihän sellaista kukaan ole kieltänytkään!
Pienet lapset ovat sellaisenaan "otollisia"!
Aikuiset ihmisetkin ovat "otollisia armoon" koska kaikille on Jumalan armo tarkoitettu vastaanotettavaksi!
Mutta kirjoituksesi viimeinen jae kertoi kaiken oleellisen!!! Lue se huolella!
Siunausta! ;) - TaistoRa.
AlpoAhola kirjoitti:
En ole väittänyt, että epäuskoiset ja liiton rikkoneet pelastuvat. Heidän osansa on Kristuksen veren tallaajina iankaikkinen kadotus. Ilmeisesti et ole lukenut tekstejäni, sillä tuot sellaista esiin, että olisin epäuskoa ja jumalattomuutta pyhittämässä. Toivoisin ystävältä sentään jotain rehellisyyttäkin asian tiimoilta. Saat tietysti väittää mitä väität, mutta kaikki epäuskoiset, joiden edesvastaajana ei tuomiolla ole Kristus, joutuvat iankaikkisesti eroon Jumalasta, Jumalan tuomitsemina. Pitääkö tämänkin sanoa sata kertaa ja sittenkään sitä ei käsitetä, että aito luterilaisuus ei ole uskon hylkääjä, vaan on uskon esitaistelija. En siis edusta luopioita niinkuin luulet. Jumalan on nyt vain todistanut Sanaan vedoten, että Jumala vanhurskauttaa JUMALATTOMAN ja ei terveet ravitse parantajaa, vaan sairaat. Jos luulet taas, että olet saavuttanut Jumalan edessä täydellisen rakkauden tai pyhityksen, niin tarkkaileppa vahän askeleitasi, kättesi tekoja ja ajatuksiasi. Kun minä olen niin tehnyt, niin olen päätynyt aadamillisen luontoni puolesta opetukseen: "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" Room.7:24. Siis minussa asuu edelleen vanha Aadan aina kuolemaan asti. Oletko niitä pyhityskristittyjä, jotka todistavat itsestään hyviä tulleen ja jotka eivät sitten antautumisensa jälkeen ole tehneet mitään syntiä? Minulle on myös niinkin todisteltu.
Kirjoitukseni on kirjoitettu nimim, "sokialle Moosekselle"! Kuten varmaan jo olet huomannut!?
Mutta voit vastailla noihin muihin jotka sinulle oikeasti olen kirjoittanut!
Siunausta! ;) - AlpoAhola
TaistoRa. kirjoitti:
Kirjoitukseni on kirjoitettu nimim, "sokialle Moosekselle"! Kuten varmaan jo olet huomannut!?
Siunausta! ;)Silloin kuin arvostellaan sitä uskon käsitystä vastaan mitä täällä paltalla olen esittänyt ja kun olen aloittanut tämän viestiketjun, niin katson oikeudekseni puolustaa totuutta joka kohdalla viestiketjussa. Tämä on pontimeni. En ole erehdyksessä vastannut viestiisi, vaan tarkoituksella. On siis kohdistettava arvostelu jumalattomiin ja epäuskoisiin. Ei siis kaikki luterilaiset ole laidasta laitaan jumalattomia. Kyllä meitä uskon junkkareitakin on joukossa, jotka pitävät tunnustuksesta kiinni.
- AlpoAhola
TaistoRa. kirjoitti:
Tottakai lapset ovat "otollisia armoon"!
Eihän sellaista kukaan ole kieltänytkään!
Pienet lapset ovat sellaisenaan "otollisia"!
Aikuiset ihmisetkin ovat "otollisia armoon" koska kaikille on Jumalan armo tarkoitettu vastaanotettavaksi!
Mutta kirjoituksesi viimeinen jae kertoi kaiken oleellisen!!! Lue se huolella!
Siunausta! ;)Onko lapset otollisia sellaisenaan. Sanon nyt kuitenkin lastenkin kohdalla, että ilman uskoa on mahdoton olla otollinen. Kysynkin, että missä sanotaan, ettei uskon vaatimus koske lapsia. Missä sanotaan, ettei lapset usko. Missä sanotaan, etteivät lapset ymmärrä? Missä sanotaan, ettei turmelus koske lapsia (eikö lapset olekkaan lihasta syntyneet). Nämä kysymykset tulevat lakkaamattomasti esille, kun keskustellaan vapasuuntien edustajien kanssa. Tämä keskustelu on paljastanut useita kohtia, jossa olemme (keskenämme luterilaiset ja vapaasuntalaiset) sovittamattoman ristiriidan edessä Jumalan Sanan käsityksestä. Olen asioista keskustellut yli 30 vuotta vapaasuntalaisten kanssa ja näyttää siltä, ettei valmista tule. Olen myös surukseni todennut, ettei Sanan todistus paina mitään. Sanan vastaisesti väitetään omista valinnoista, ratkaisuista ja antautumisista ja niistä tehdään pelastuksen osasuoritus. Toivon, että pidätkän mielessä Jeesuksen sanat: "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi" Joh.15:16. Mitä viimeistä Raamatun jaetta tarkoita? 1.Piet.2:2 ainakin todistaa sitä, että lapset ovat asetetut esiluvaksi uskossa Sanan vastaan ottamisessa.
- AlpoAhola
TaistoRa. kirjoitti:
Siunausta! ;)Todistukseksi tahdon osoittaa Sinulle yhden linkin siitä, että käyn taistelua myös luerilaisen kirkon sisällä vääristä valinnoista, enkä siis ole hyväksymässä mitä vain.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000014028435
Saman tyylisiä on muitakin, mutta tämä viimeinen riittänee siitä, etten tahdo olla vellihousu, vaan käyn pelkäämättä perkelettä vastaan joka suunnalla missä se tahtoo esiintyä vapaasti. - TaistoRa.
AlpoAhola kirjoitti:
Onko lapset otollisia sellaisenaan. Sanon nyt kuitenkin lastenkin kohdalla, että ilman uskoa on mahdoton olla otollinen. Kysynkin, että missä sanotaan, ettei uskon vaatimus koske lapsia. Missä sanotaan, ettei lapset usko. Missä sanotaan, etteivät lapset ymmärrä? Missä sanotaan, ettei turmelus koske lapsia (eikö lapset olekkaan lihasta syntyneet). Nämä kysymykset tulevat lakkaamattomasti esille, kun keskustellaan vapasuuntien edustajien kanssa. Tämä keskustelu on paljastanut useita kohtia, jossa olemme (keskenämme luterilaiset ja vapaasuntalaiset) sovittamattoman ristiriidan edessä Jumalan Sanan käsityksestä. Olen asioista keskustellut yli 30 vuotta vapaasuntalaisten kanssa ja näyttää siltä, ettei valmista tule. Olen myös surukseni todennut, ettei Sanan todistus paina mitään. Sanan vastaisesti väitetään omista valinnoista, ratkaisuista ja antautumisista ja niistä tehdään pelastuksen osasuoritus. Toivon, että pidätkän mielessä Jeesuksen sanat: "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi" Joh.15:16. Mitä viimeistä Raamatun jaetta tarkoita? 1.Piet.2:2 ainakin todistaa sitä, että lapset ovat asetetut esiluvaksi uskossa Sanan vastaan ottamisessa.
>>Kirjoitat-
>>Onko lapset otollisia sellaisenaan. Sanon nyt kuitenkin lastenkin kohdalla, että ilman uskoa on mahdoton olla otollinen. Kysynkin, että missä sanotaan, ettei uskon vaatimus koske lapsia. - TaistoRa.
AlpoAhola kirjoitti:
Todistukseksi tahdon osoittaa Sinulle yhden linkin siitä, että käyn taistelua myös luerilaisen kirkon sisällä vääristä valinnoista, enkä siis ole hyväksymässä mitä vain.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000014028435
Saman tyylisiä on muitakin, mutta tämä viimeinen riittänee siitä, etten tahdo olla vellihousu, vaan käyn pelkäämättä perkelettä vastaan joka suunnalla missä se tahtoo esiintyä vapaasti.Silloin kun minä kohtasin vapahtajani Jeesuksen 34 vuotiaana 26 vuotta sitten, ja sain armon tulla uskoon ja uudestisyntyä evankeliumin sanoman ja Pyhän Hengen vaikutuksen kautta, niin olin tuolloin vielä kirkolliselta jäsenyydeltäni luterilainen, joka en silti ymmärtänyt kristillisistä asioista yhtään mitään! Kuten ei vanhempanikaan ja lähisukulaisenikaan ja niinsanotut kumminikaan eivät ymmärtäneet!
Heillä siis ei ollut minkäänlaista käsitysta todellisesta kristillisyydesta, että mitä se on!
Siksi he eivät olisi olleet myöskään kykeneviä opettamaan kristillisyydestä yhtään mitään!
Kun sitten kohtasin vapahtajani, niin "silmäni" aukenivat niinkuin Paavalilla ymmärrykseen, että tämän maailman sisällä on aivan toinen maailma joka ei ole sama kuin se jossa me nyt olemme ruumiissamme lihallisesti vaikuttamassa! Vaan se maailma on sisäinen Jumalan sanoman ja Hengen vaikuttama maailma, joka on hengellinen, eli "sisäisesti sydämissä, Jeesukseen uskovissa" ihmisissä! Sitä ei saavuteta millään ulkoisilla kirkollisilla "kasteautomaatioilla", vaan "USKOMALLA" Jumalan evankeliumin Jeesukseen ja hänen olevan meidän vapahtajamme!
Noin vuodenverran kului aikaa ja tutustuin pariin pappiin aika läheisesti ja pariin muuhunkin hieman vähemmän. Yksi heistä oli selvästi ateisti ja hän sen myöhemmin ominsanoin tunnustikin minulle!
Yksi heistä oli selvästi "uudestisyntynyt" Jeesukseen uskova ja meidän hengellinen yhteytemme "sulautui yhteen" ihan heti!
Vielä muutama kuukausi meni ja sitten astelin tämän tutun Rovastin puheille ja kerroin etten voi enään olla kirkon jäsen koska olen tehnyt kirkosta ja sen opetuksista ja käytännöistä tiettyjä huomioita jotka taistelevat Raamatun sanomaa ja opetusta vastaan liian rajusti. Kerroin hänelle nämä asiat ja hän vastasi minulle, että hän on jo odottanut milloin tulen tuollaisista asioita hänen kanssaan keskustelemaan. Hän ymmärsi asian sillä hänen eräs lähisukulaisensa oli tehnyt saman ratkaisun aiemmin ja laittoi eropaperini eteenpäin ja niin erosin kirkosta pois koska en hyväksynyt sen tapoja ja epäraamatullisia käytäntöjä ja opetuksia tietyiltä osin!
Jos nykyinen seurakuntani ryhtyisi opettamaan samallatavoin ohi Raamatun sanoman, niin eroisin silloin myös tästä nykyisestä seurakunnastani ja etsisin sellaisen joka opetusta noudattaa niinkuin Raamattu opettaa! Raamattuhan selkeästi neuvookin ettemme uskovina olisi väärinopettajien ja harhaanjohtajien taluteltavissa!
Minä tein oman ratkaisuni ja erosin kirkosta koska minä yksinään en pysty kirkkoa sisältäpäin muuttamaan toiseksi kuin mitä se jo vuosisatoja on ollut, ja siinä opetuksessaan vahvaksi tullut mitä opettaa! Olkoon siis kirkko siinä missä on, mutta minä eroan sen harhaisesta vaikutuspiiristä pois!
Katsoin omallakohdallani, että se varmaankin oli Jumalan tahto!
Kiitos Jumalalle!
En ole sitä ratkaisuani joutunut katumaan! ;)
Näin minä! ;) - TaistoRa.
AlpoAhola kirjoitti:
Onko siis omilla vanhemmilla oikeutta toteuttaakkaan sitä, mitä Jeesus on käskenyt:
ja sanoi heille: "Joka ottaa tykönsä tämän lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa tykönsä minut, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt. Sillä joka teistä kaikista on pienin, se on suuri."Jos yrität sovittaa tuota kirjoitustasi lapsikasteeseen, niin et ole onnistunut siinä mitenkään, vaan jos nyt luet uudelleen nuo jakeet ihan rauhallisesti rukoilleen jotka kirjoitukseesi laitoit, niin huomaat niiden oikean sisällön mitä niissä oikein tahdotaan sanoa! Kasteesta niissä ei ole kysymys! On kysymys jostain aivan muusta syvällisemmästä asiasta!
Siunausta! ;)
- Upotettu
Tuollahan niitä lapsikastettuja "kutvelehtii" "kaduilla ja aitovierillä" vaikka kuinka paljon. Jos kaste pelastaa kadotukselta, niin silloinhan on oikein suorittaa ns. hätäkaste, jos vauva uhkaa kuolla synnytyksen aikana. Entä miten käy siinä tapauksessa sellaisten sikiöiden, jotka ovat jo täysin kehittyneet kohdussa, mutta syntyvät sitten kuolleina? Mahdoton yhtälö.
- AlpoAhola
Jumalattomat ovat Jumalan kiroustuomion alaisia ja heidä paikkansa on iankaikkinen kadotus. Tiesitkö sitä ja sinne joutuvat kaikki epäuskoiset Kristuksen veren jalkoihinsa tallaajat, olivatko he lähtöisin mistä suunnasta tahansa. Voisitko siten mennä julistaman epäuskoisille edessä olevaa tuomiota. Käy siis Naatanin ja Jeremiaan virkaan.
Siis väitätkö, että minä olen jumalaton, kun edustan sitä tapaa, että lähetyskäsky käskee tehdä opetuslapsia kasten ja opettaen ikään katsomatta. Tuohon opetuskeen siis sisältyy usko ja jos uskossa ei pysy, niin tuomio. Jos tosiaan et tuota tiedä, niin käy uudellen Sanan ääreen. Ratkaisuasi en tee, sillä Kristus on valinnut meidät, emmekä me ole valinneet Kristusta. Jos luulet tosiaan, että en ole uskossa, niin tule meille, ovi on auki ja minä pidän pienen puhuttelun sinulle vakavista asioista ja se on syntisyytemme Jumalan edessä, mutta sitten myös selitän autuutta Kristuksen ansiossa ja kuinka olemme sen armosta saaneet. Kristus edestämme on uskon objekti. - pelastuksestasi
AlpoAhola kirjoitti:
Jumalattomat ovat Jumalan kiroustuomion alaisia ja heidä paikkansa on iankaikkinen kadotus. Tiesitkö sitä ja sinne joutuvat kaikki epäuskoiset Kristuksen veren jalkoihinsa tallaajat, olivatko he lähtöisin mistä suunnasta tahansa. Voisitko siten mennä julistaman epäuskoisille edessä olevaa tuomiota. Käy siis Naatanin ja Jeremiaan virkaan.
Siis väitätkö, että minä olen jumalaton, kun edustan sitä tapaa, että lähetyskäsky käskee tehdä opetuslapsia kasten ja opettaen ikään katsomatta. Tuohon opetuskeen siis sisältyy usko ja jos uskossa ei pysy, niin tuomio. Jos tosiaan et tuota tiedä, niin käy uudellen Sanan ääreen. Ratkaisuasi en tee, sillä Kristus on valinnut meidät, emmekä me ole valinneet Kristusta. Jos luulet tosiaan, että en ole uskossa, niin tule meille, ovi on auki ja minä pidän pienen puhuttelun sinulle vakavista asioista ja se on syntisyytemme Jumalan edessä, mutta sitten myös selitän autuutta Kristuksen ansiossa ja kuinka olemme sen armosta saaneet. Kristus edestämme on uskon objekti.kun täällä useampaan kertaan käyt muilta kyselemässä, oletko uskossa?kyllä sen jokainen itse tietää jos on saanut juoda Kristuksen Hengeä.Ja tosiaan..............OPETTAMALLA ja sitten kastamalla. Joka USKOO ja kastetaan.Lopettakaa jo vääntämästä......................USKO Jeesukseen PELASTAA.Kaste EI pelasta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Sokia-Mooses
pelastuksestasi kirjoitti:
kun täällä useampaan kertaan käyt muilta kyselemässä, oletko uskossa?kyllä sen jokainen itse tietää jos on saanut juoda Kristuksen Hengeä.Ja tosiaan..............OPETTAMALLA ja sitten kastamalla. Joka USKOO ja kastetaan.Lopettakaa jo vääntämästä......................USKO Jeesukseen PELASTAA.Kaste EI pelasta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ei ole sanottukaan että Kaste, vaan
uskomalla se Jumalan lupaus, joka annettiin kasteessa. Kaverihan sanoi uskovansa sen, koska se on Jumalan sana ja totuus.
Miten sinä voit sen kiistää?
Eihän ole kysymys sinun antamastasi lupauksesta! - AlpoAhola
kun täällä useampaan kertaan käyt muilta kyselemässä, oletko uskossa?kyllä sen jokainen itse tietää jos on saanut juoda Kristuksen Hengeä.Ja tosiaan..............OPETTAMALLA ja sitten kastamalla. Joka USKOO ja kastetaan.Lopettakaa jo vääntämästä......................USKO Jeesukseen PELASTAA.Kaste EI pelasta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En ole itse pelastamassa itseäni. Kristus yksin on täytänyt lain ja kärsinyt Golgatalla. Olen kasteessa päässyt Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Kasteessa on Kristuksen vanhurskaus puettu päälleni. Tuon kaiken ja mutakin uskossa omista. Tulkoon tuomion hetki millon vain. Kristus vastaa puolestani. Kristus ei vapise tuomioistuimen edessä, siihen luotan. Omassa varassani ei olisi iankaikkiseen autuuteen mitään osaa eikä arpaa.
Kyse on siitä kun täällä raamatulliset pelestusperusteeni tehdään järkeisoppineiden ja töihin pyrkivien toimesta kyseenalaisiksi. Siksi on ikäänkuin vastahyökättävä perkelettä vastaan monin eri menetelmin. Kyse ei ole horjuvuudestani, vaan vastustajien järkeisuskon maahan lyömisestä. En siis usko valhevakoojiin, vaan Joosuuaan ja Kaaleppiin, jotka toivat uudesta maasta hyvän todistuksen, että sinne mennään, mutta ei omassa varassa.
Lueppa ihan rauhassa seuraava katkelma, sillä sekin on nyt Raamattua, joka täällä mennen tullen kielletään:
Matteus 28:16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Älä nyt vaan loukkaannu Kristus-kallioon. Häneen on näet monet loukkaantuneet ja seuraavat turmeltunutta järkeänsä. - uskot Jeesukseen
AlpoAhola kirjoitti:
En ole itse pelastamassa itseäni. Kristus yksin on täytänyt lain ja kärsinyt Golgatalla. Olen kasteessa päässyt Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Kasteessa on Kristuksen vanhurskaus puettu päälleni. Tuon kaiken ja mutakin uskossa omista. Tulkoon tuomion hetki millon vain. Kristus vastaa puolestani. Kristus ei vapise tuomioistuimen edessä, siihen luotan. Omassa varassani ei olisi iankaikkiseen autuuteen mitään osaa eikä arpaa.
Kyse on siitä kun täällä raamatulliset pelestusperusteeni tehdään järkeisoppineiden ja töihin pyrkivien toimesta kyseenalaisiksi. Siksi on ikäänkuin vastahyökättävä perkelettä vastaan monin eri menetelmin. Kyse ei ole horjuvuudestani, vaan vastustajien järkeisuskon maahan lyömisestä. En siis usko valhevakoojiin, vaan Joosuuaan ja Kaaleppiin, jotka toivat uudesta maasta hyvän todistuksen, että sinne mennään, mutta ei omassa varassa.
Lueppa ihan rauhassa seuraava katkelma, sillä sekin on nyt Raamattua, joka täällä mennen tullen kielletään:
Matteus 28:16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Älä nyt vaan loukkaannu Kristus-kallioon. Häneen on näet monet loukkaantuneet ja seuraavat turmeltunutta järkeänsä.koska so. ainoa turvamme.Mikä toi heitto lopussa oli, onko se Kristuksen rakkauden täyttämän ihmisen toimintaa?
Vai kuuluko se tuhon jatkoksi. - AlpoAhola
uskot Jeesukseen kirjoitti:
koska so. ainoa turvamme.Mikä toi heitto lopussa oli, onko se Kristuksen rakkauden täyttämän ihmisen toimintaa?
Vai kuuluko se tuhon jatkoksi.Se on varoitus kuuluvaksi sitä edellisiin Raamatun jakeisiin, jotka täälläkin on yksi ja toinen kieltänyt.
- Sokia-Mooses
uskot Jeesukseen kirjoitti:
koska so. ainoa turvamme.Mikä toi heitto lopussa oli, onko se Kristuksen rakkauden täyttämän ihmisen toimintaa?
Vai kuuluko se tuhon jatkoksi.Minusta tuo oli niin mauton kysymys, niin minä
voin sitä vähemmän Jumalan armolahjoja saaneena kommentoida, ettei Alpon tarvitse.
Sehän on rakkautta, että Alpo toivoo, ettei "Kristus-kallioon loukkaantuisi".
Sillä moni täällä loukkaantuu, ja perustaa uskonsa järjen päätelmiin. Heille ei näet riitä Kristuksen sana Nikodemukselle: "vedestä ja Hengestä". - Suti
AlpoAhola kirjoitti:
Siis väitätkö, että minä olen jumalaton, kun edustan sitä tapaa, että lähetyskäsky käskee tehdä opetuslapsia kasten ja opettaen ikään katsomatta. Tuohon opetuskeen siis sisältyy usko ja jos uskossa ei pysy, niin tuomio. Jos tosiaan et tuota tiedä, niin käy uudellen Sanan ääreen. Ratkaisuasi en tee, sillä Kristus on valinnut meidät, emmekä me ole valinneet Kristusta. Jos luulet tosiaan, että en ole uskossa, niin tule meille, ovi on auki ja minä pidän pienen puhuttelun sinulle vakavista asioista ja se on syntisyytemme Jumalan edessä, mutta sitten myös selitän autuutta Kristuksen ansiossa ja kuinka olemme sen armosta saaneet. Kristus edestämme on uskon objekti.Olen jo 20 vuotta opettanut uskovien kastetta! "Lapsikastetta ei missään uudentestamentin kohdassa mainita" lainaus teoksesta Kirkon pyhät toimitukset.
- AlpoAhola
Suti kirjoitti:
Olen jo 20 vuotta opettanut uskovien kastetta! "Lapsikastetta ei missään uudentestamentin kohdassa mainita" lainaus teoksesta Kirkon pyhät toimitukset.
Onko siis lapset sopimattomia saada Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuus ja Kristuksen vanhurskaus, joka kasteessa puetaan päälle. Näinkö tosiaan ajattelet.
- AlpoAhola
Sanot: "Kaste EI pelasta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!".
Siis kiellät taas Raamatun tekstin:
1.Piet.3:21a
"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena".
Valitettavasti Sinun pitää oppisi mukaan kieltääkkin kaikki Raamatun todisteen kristillisen kasten armoluonteesta ja tehdä se ihmisen omaksi kuuliaisuuden teoksi. Sellainen se uskovien kaste sitten on. Kuitenkin vielä on armonaika. Kutsu kuuluu: Tule. - Sokia-Mooses
AlpoAhola kirjoitti:
Onko siis lapset sopimattomia saada Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuus ja Kristuksen vanhurskaus, joka kasteessa puetaan päälle. Näinkö tosiaan ajattelet.
Jeesus pyysi tuomaan lapsia luokseen, eikä antanut estellä.
Samoin tekevät uudestikastajat.
Jeesuksen eläessä näitä lapsiakaan ei kastettu, koska hän itse oli sakramentti.¨
Nyt hän on mennyt edellä valmistamaan sijaa jättäen meille sakramentin.
Kiitos Isä, että muistat meitä pieniä ja yksinkertaisia. - AlpoAhola
Sokia-Mooses kirjoitti:
Jeesus pyysi tuomaan lapsia luokseen, eikä antanut estellä.
Samoin tekevät uudestikastajat.
Jeesuksen eläessä näitä lapsiakaan ei kastettu, koska hän itse oli sakramentti.¨
Nyt hän on mennyt edellä valmistamaan sijaa jättäen meille sakramentin.
Kiitos Isä, että muistat meitä pieniä ja yksinkertaisia.Voisitko vähän selventää:
"Jeesus pyysi tuomaan lapsia luokseen, eikä antanut estellä.
Samoin tekevät uudestikastajat."
Tiedän mitä tarkoitat, mutta asian mitä tarkoitat voi tuosta ymmärtää myös niin päin, että se käätyy tarkoittamaasi vastaan. - Sokia-Mooses
AlpoAhola kirjoitti:
Voisitko vähän selventää:
"Jeesus pyysi tuomaan lapsia luokseen, eikä antanut estellä.
Samoin tekevät uudestikastajat."
Tiedän mitä tarkoitat, mutta asian mitä tarkoitat voi tuosta ymmärtää myös niin päin, että se käätyy tarkoittamaasi vastaan.Tarkoitin, että uudestikastajat ja sakramentinvillitsijät estelevät.
- AlpoAhola
Sokia-Mooses kirjoitti:
Tarkoitin, että uudestikastajat ja sakramentinvillitsijät estelevät.
Juuri niin tekevät. Ilmeisesti uudestikastajaliikkeille on vieras myös Raamatun paikka: Luuk.9:48. Kasteesa otetaan lapsi Jeesuksen nimeen ja tämä on sitä oikeaa lapsen holhoamista, minkä tehtävän on Jeesus vanhemmille antanut.
- ymmärtävä
AlpoAhola kirjoitti:
Juuri niin tekevät. Ilmeisesti uudestikastajaliikkeille on vieras myös Raamatun paikka: Luuk.9:48. Kasteesa otetaan lapsi Jeesuksen nimeen ja tämä on sitä oikeaa lapsen holhoamista, minkä tehtävän on Jeesus vanhemmille antanut.
48 ja sanoi heille: "Joka minun nimessäni ottaa luokseen tämän lapsen, se ottaa luokseen minut. Ja joka ottaa minut luokseen, ottaa sen, joka on minut lähettänyt. Se teistä, joka on kaikkein pienin, on todella suuri."
mutta eihän tässä sanota mitään vauvan kastamisesta lutkulahkon jäseneksi
- AlpoAhola
1. Kysymys. Millaisena lapsi syntyy?
Sauraavassa muutamia Raamatun todistuksia siitä millaisessa tilassa me synnymme tänne maailmaan. Raamtun jakeet eivät tarvitse mitään tulkintaa, sillä ne ovat niin yksiselitteisiä. Jos joku niitä tulkitsee, niin hän tulkitsee niitä SANAN vastaisesti.
1. Moos. 5:3
Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.
Job 14:4
Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.
Ps. 14:3
Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään.
Ps. 51:5 (51:7)
Ps. 58:3 (58:4)
Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.
Joh. 1:12-13
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
Joh. 3:5-6
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
1. Kor. 15:22
Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.
2. Kysymys. Mitä saadaan kasteessa?
Seuraavassa muutamia Raamatun todistuksia siitä, mitä saadaan kasteessa? Raamatun jakeet eivät tarvitse mitään tulkintaa, sillä ne ovat niin yksiselitteisiä. Jos joku niitä tulkitsee, niin hän tulkitsee niitä SANAN vastaisesti.
Jes. 61:10
Minä iloitsen suuresti Herrassa, minun sieluni riemuitsee minun Jumalassani, sillä hän pukee minun ylleni autuuden vaatteet ja verhoaa minut vanhurskauden viittaan, yljän kaltaiseksi, joka kantaa juhlapäähinettä niinkuin pappi, ja morsiamen kaltaiseksi, joka on koruillansa kaunistettu.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Joh. 3: 4-6
Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Ap. t. 2:3-40
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
Ap. t. 19:1-7
Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.
Room. 6:3-4
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
1. Kor. 6:11
Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
1. Kor. 12:13
sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Gal. 3:27
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Kol. 2:11-13
ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Tit. 3:5
pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta.
1. Piet. 3:21-20
jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.
3. Kysymys. Missä Raamattu kieltää kastamasta lapsia?
ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen.- Sokia-Mooses
Tämän jälkeen on uudestikastajien parvessa syvä hiljaisuus. He ovat alasti.
- syntiä
Sokia-Mooses kirjoitti:
Tämän jälkeen on uudestikastajien parvessa syvä hiljaisuus. He ovat alasti.
tehneet
- kiltti tyttö
syntiä kirjoitti:
tehneet
minä en ole tehnyt :)
- Yks vaan
kiltti tyttö kirjoitti:
minä en ole tehnyt :)
kenenkään olla tekemättä syntiä, kun jo pahat ajatukset, saati sitten pahat sanat ja pahat teot ovat syntiä.
- kjhg-l,hg
rikollinen pakkolapsikasteella tehdään synnittömästä Jumalan Valtakunnan kaltaisesta lapsesta perisyntinen. Perisyntinen omia uskovaisi, pakku lapsiakin tappaneen rikollisjärjestön teettämiin rikoksiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612260En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681357- 121108
- 1061091
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91054- 20979