Hei Minua on askarruttanut muuttuuko auringon nousu-ja lasku lineaarisesti päiväntasauksesta kesä- ja talvipäivän seuraukseen. Käsitykseni (luuloni) on että kuvaaja ei ole suora vaan jonkinlainen käyrä. Jos se on käyrä, niin varmaankin netistä löytyy. Tietääkö kukaan linkkiä ? Terveisin Jorkki
Auringon nousu ja laskuajat
8
9412
Vastaukset
- sinikäppyrä
kokeile vaikka Googlen kuvahaulla : Sun rise and set times
Käppyröitä löytyy, eikä ne ole lineaarisia, vaan sinikäyrää.
http://www.physics.csbsju.edu/astro/rise-set/rise-set.html Maailmalta löytyy palvelimia, joilla voi laskea halutussa paikassa auringon nousu- ja laskuajat, kun vain paikan pituus- ja leveyspiirit ovat tiedossa. Yksi tällainen on osoitteessa
http://aa.usno.navy.mil/
Sitten tallenna tulos tekstinä, avaa syntynyt tiedosto Excelissä ja määritä välilyönti erottimeksi, muuta Excelin funktioilla (tai makroilla) ajat esimerkiksi desimaalitunneiksi sekä lopulta piirrätä ohjelmalla haluamasi käyrät. Tämä vaatii muutaman kymmenen minuutin ponnistelun, jos asiat ovat hallussa.Kokeilinpa omia ohjeitani ja sen verran tarkentaisin, että tekstitiedoston sisäänluvussa Exceliin kannattaa käyttää kiinteänlevyisiä kenttiä tyhjä-erottimen asemasta. Näin välttyy kuukausien loppujen manuaalisesta editoinnista.
Koska nousu- ja laskuajat on annettu minuutin tarkkuudella, niin päivän jatkumista osoittavasta käyrästä (perättäisten päivien pituuden erotus) tulee aaltoileva, kun pyöristykset tulevat milloin mihinkin suuntaan.
Muutoin käyrät saa aikaan niin kuin kerroin, ja aikaa niiden tekemiseen meni ensimmäisellä kerralla hieman yli puoli tuntia.- jorkki
Jäärä kirjoitti:
Kokeilinpa omia ohjeitani ja sen verran tarkentaisin, että tekstitiedoston sisäänluvussa Exceliin kannattaa käyttää kiinteänlevyisiä kenttiä tyhjä-erottimen asemasta. Näin välttyy kuukausien loppujen manuaalisesta editoinnista.
Koska nousu- ja laskuajat on annettu minuutin tarkkuudella, niin päivän jatkumista osoittavasta käyrästä (perättäisten päivien pituuden erotus) tulee aaltoileva, kun pyöristykset tulevat milloin mihinkin suuntaan.
Muutoin käyrät saa aikaan niin kuin kerroin, ja aikaa niiden tekemiseen meni ensimmäisellä kerralla hieman yli puoli tuntia.Kiitos seikkaperäisestä neuvonnasta. Täytyypä kokeilla viikonloppuna Ter. Jorkki
- Jere
Ohessa mainio linkki auringon nousu ja laskuaikoihin ym.
http://www.kemi.fi/kk021498/aurinko.html- toiminut
ei ole päivitetty vuosiin, kalenteri loppunut viime vuonna. ??
- Jere
toiminut kirjoitti:
ei ole päivitetty vuosiin, kalenteri loppunut viime vuonna. ??
Ohjelmaa ei ole päivitetty vuosiin, mutta sillä ei ole mitään merkitystä laskemisen kannalta. Ei ohjelmassa ole kalenteria, vaan nousu- ja laskuajat lasketaan päivämäärän ja paikan persuteella.
Jos siellä olisi joku taulukko, niin sitten jonkun muun pitäisi kumminkin laskea ne ajat. Jossain ne on kumminkin laskettava, joten miksi ei yhtä hyvin kyselyn yhteydessä.
Ja se kalenteri olisi järkyttävän suuri!
(Maalaisjärjen käyttö on sallittua.)
Esim tänään Helsingissä on näin:
Päivän pituus: 10:33
Nauttinen aamuhämärä alkaa: 05:46
Porvarillinen hämärä alkaa: 06:34
Auringonnousu: 07:16
Auringonlasku: 17:49
Nauttinen hämärä alkaa: 18:31
Astronominen hämärä alkaa: 19:19
Auringonkorkeus 22°41 keskipäivällä klo 12:32
Auringon deklinaatio: -7°09
Auringonkorkeus -18°00, atsimuutti 287°40 (UTC 17:49) kesäaikaa
Auringon säteilyteho 402 W/m2 keskipäivällä
pvm.: Keskiviikko 2006-03-1, (vuoden 60. päivä)
- googlettaa
sunrise and sunset in kuopio finland. Tässä tulos. Jos se nyt mitenkään auttaa.
http://www.gaisma.com/en/location/kuopio.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa962738En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361829- 101764
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3791648Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211601Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681437- 1191247
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91136- 201039