Vihaiset vanhukset kaatuvat helpommin

Tällainen otsikko oli täkäläisessä iltalehdessä tänään.
Voimakkaat tunteet ovat terveydelle vaarallisia.

Karoliinisessa Instituutissa on tehty tutkimus 139 yli 65 vuotiaan lonkkanivelpotilaan joukossa ja otettu selvää heidän mielentilastaan juuri ennen tuota kohtalokasta ja kivuliasta kaatumista, mikä johti lonkkanivelen murtumiseen.
Loukkaantumisvaara on tutkimuksen mukaan neljä kertaa suurempi kuin vanhusten ollessa rauhallisella ja hyvällä tuulella ja
on suurimmillaan noin tunnin ajan siitä kun on tullut vihaiseksi tai epätoivoiseksi.

Vastaavia tutkimuksiahan on tehty myös sydäninfarktin aiheutumisesta.

Joten: ollaanpa nyt vaan hyvällä tuulella kun on niin liukkaat kelitkin tuolla ulkona!
Ja jos kiukuttaa, niin tunti rauhoittumisaikaa, please! :DD

28

2973

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reetta2

Onpa mielenkiintoinen tutkimus, ilmeisesti osteoporoosiakin heidän joukossa oli liikkeellä.
      Havaitsin minua vanhemman sisareni 74v, käyttäytymisessä koko syksyn ajan kärttyisyyttä ja riidan haluisuuttakin, puhumattakaan ne monet "ojennukset" joita hän jakeli minulle.

Aloin selvittämään mistä kiikastaa, kunnes sain selville, lonkassa paha kivulias kuluma, salaili tietoisesti ongelmaansa.

Tietenkin jatkuvat säryt ja voimakkaat kipulääkkeet muuttavat käyttäytymistä.Tämä ilmeisesti suuri syy ikäihmisten kärttyisyyteen muiden ongelmien lisänä. Voimakkaiden kipulääkkeiden käyttö aiheuttaa psyykessä pöpperöisyyttä ja tahmaisuutta, epävarmuutta liikkuessa.

Lonkkaproteesin laiton jälkeen hän on nyt kuin toinen ihminen, ei tietoakaan kärttyisyydestä.
      Elämän ilo ja elinvoima on palannut elämään.

Suomessa vasta yli 75v ikäinen henkilö on vanhus!

• viidanhelmi

Olen vähän päälle 60-vuotias.
        Muutaman kerran on tullut vastaan mielipiteitä että 65-vuotiaasta lähtien ihmien on vanhus.
        Tuntuu vieraalta ajatukselta.
        Tietenkin riippuu siitä saako olla terveenä.
        Äitini täyttää 83-vuotta eikä tunne itseään vahukseksi.
        Löysipä vielä joku vuosi sitten uuden miesystävänkin.
        Itsestäni olen huomannut sen että hermostuessani olen hajamielinen ja tavarat katoilee.

• ullapulla (toisinpäin)

siittä kaatumisesta .Olin silloin vielä työssä --siis kuitenkin alle65. Muistan sen hyvin. Tulin kotio työstä ja oli perjantai ,ajattelin että nyt saan levätä ja olla rauhassa kotona ,mutta mitä vielä. Poika tuli pikkutyttönsä kanssa minulle .Olin juuri saanut ruuan valmiiksi ja aloimme syömään , Tyttö oli huono syömään ,ainakin minun laittamiani ruokia ,olin kovin pahoillani kun ei mikään kelpaa . Ajattelin että menen ulos ettei tule enempää sanottua pahasti . Silloinkin oli liukas keli ja niin minä kaaduin ja kylkiluu poikki . Olen monasti ajatellut että se johtui siittä että en ollut tasapainossa, (henkisesti) väsynyt ja olisin halunnut olla omissa oloissani.
        Mutta nyt on kaikki hyvin kun ei työ väsytä ja saa olla kun "ellun kana"!

• Pääsky64
        ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

siittä kaatumisesta .Olin silloin vielä työssä --siis kuitenkin alle65. Muistan sen hyvin. Tulin kotio työstä ja oli perjantai ,ajattelin että nyt saan levätä ja olla rauhassa kotona ,mutta mitä vielä. Poika tuli pikkutyttönsä kanssa minulle .Olin juuri saanut ruuan valmiiksi ja aloimme syömään , Tyttö oli huono syömään ,ainakin minun laittamiani ruokia ,olin kovin pahoillani kun ei mikään kelpaa . Ajattelin että menen ulos ettei tule enempää sanottua pahasti . Silloinkin oli liukas keli ja niin minä kaaduin ja kylkiluu poikki . Olen monasti ajatellut että se johtui siittä että en ollut tasapainossa, (henkisesti) väsynyt ja olisin halunnut olla omissa oloissani.

kyllä nytkin alkaa helposti väsyttämään lasten kanssa.Kun olin ollut kaksi viikkoa lasten kanssa niin kyllä on ihana olla ja lojua aamulla vuoteessa.
        Kiukuttelu etenkin rasittaa ja huutaminen.

• ullapulla (toisinpäin)

Siitä on jo vierähtänyt ainakin 8v ja se sama tyttö on mitä ihanin nuori neitonen nyt . Tulevat huomena mummua Onnittelemaan kun oli tänään vuosipäivä, taas 72 vuotta tulla rapssahti niin että ei huomannutkaan . Paras kun ei huomaiskaan noita lisävuosia ,kun ne ei tunnukkaan missään:=)

• Hintriika

Siitä on jo vierähtänyt ainakin 8v ja se sama tyttö on mitä ihanin nuori neitonen nyt . Tulevat huomena mummua Onnittelemaan kun oli tänään vuosipäivä, taas 72 vuotta tulla rapssahti niin että ei huomannutkaan . Paras kun ei huomaiskaan noita lisävuosia ,kun ne ei tunnukkaan missään:=)

Onnittelu ullapullalle kaikinpäin! Vuosia tulee, mutta ei niistä kannata lukua pitää. Silti aina juhlimiseen syy riittää...

• ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

vuosia kertyy, mutta "sisuskalut" nuortuvat!
        Muinoin Okalinnuissa mummo sanoi nuorelle papille, ettei tämä tiennyt kuinka nuori tyttö oli vangittu vanhaan kuoreen ;-)

• Katleija

Kiihtyminen lisää tapaturma-alttiutta. Kuulema lisää autolla ajossakin kolarialttiutta, kun perheriidan jälkeen menee auton rattiin. Kun päässä kiehuu, niin huomiokyky häiriintyy ja liikkeet tuleva ylimitoitetuksi ja hosuviksi.

• Pääsky64

tuo kiihtyminen.
        Minä päivällä alotin riitelemisen ja heti satti onnettomuus.
        Menin koneelle ja pöydän pinnasta pisti pitkä tikku ranteeseen, sitä särkee nyt.Ei paljon kirjoitella.
        Mies sanoi että oli kielen päällä ähä kutti.Tyhjästä sitä alkaa, antas nuitten köntsäkkeitten olla rauhassa.
        Muuten hyvä päivä,pitäisi miettiä jokaisen miten huomaisi yksinäiset vanhukset.
        Meillä on niin hyvin kaikki käydään hoitokodeissa laulamassa,aina joku porukka jossain.
        Täällä hesassa puuhataan sellaisia,oli jo muutamia sellaisia alkaisin heti siihen laulu ryhmään jos olisin täällä.
        Siihen ei ole mitään kynnystä.Kunhan ilmoittautuu.Siinä saajana ovat kummatkin laulaja ja kuuntelija.

• Tässä harrastuksessa kun voimakkaiden tunteiden kirjossa löytyy laidasta laitaan - vihastumisesta epätoivoon, riemusta raivoon. Toistaiseksi en ole kyllä kaatunut. En myöskään pudonnut tuolilta, mutta läheltä piti tilanteita on kyllä ollut. Myös tukehtumisvaaraa olen huomannut, kun pulla tai kahvi ovat olleet lähellä mennä väärään osoitteeseen.

Onkohan Karoliinisen Instituutin tutkimuksessa huomioitu myös nettailevat seniorit?

• Kaikkea tutkitaan :) Sama instituutti on tullut myös siihen tulokseen että onnettomat suhteet lisäävät sydäninfarktien vaaraa.

Odotan tutkimusta kuinka varmaa on että voileipä putoaa aina voipuoli alaspäin.

• MdK-MdK kirjoitti:

Kaikkea tutkitaan :) Sama instituutti on tullut myös siihen tulokseen että onnettomat suhteet lisäävät sydäninfarktien vaaraa.

Ilmeisesti ei kuitenkaan väitöskirjatasoista ;-)

Syy siihen, että voileipä putoaa yleensä voipuolelle on se, että pöytä on n 70 - 80 cm korkeudella ja sellainen lätty kuin voileipä omaa sellaisen hidastuvuuden, ettei pyörähtävä leipä (ilman lisävoimaa) ennätä kierähtää kuin puoli kierrosta. (tuo sana "hidastuvuus" ei ilmeisesti ole ihan oikea termi, mutta ymmärrettävä)

Fysiikan lait ovat ihmeelliset

• vaarivaari kirjoitti:

Syy siihen, että voileipä putoaa yleensä voipuolelle on se, että pöytä on n 70 - 80 cm korkeudella ja sellainen lätty kuin voileipä omaa sellaisen hidastuvuuden, ettei pyörähtävä leipä (ilman lisävoimaa) ennätä kierähtää kuin puoli kierrosta. (tuo sana "hidastuvuus" ei ilmeisesti ole ihan oikea termi, mutta ymmärrettävä)

Tulen vastaisuudessa laittamaan voileipäni voipaperin päälle ja kaiken varalta pitelen leivästä kiinni niin että voipuoli jää alaspäin :))

• Liisa
        MdK-MdK kirjoitti:

Kaikkea tutkitaan :) Sama instituutti on tullut myös siihen tulokseen että onnettomat suhteet lisäävät sydäninfarktien vaaraa.

että voileipä putoaa tasapuolisesti kummallekin puolelle.

• saara.dma
        MdK-MdK kirjoitti:

Tulen vastaisuudessa laittamaan voileipäni voipaperin päälle ja kaiken varalta pitelen leivästä kiinni niin että voipuoli jää alaspäin :))

... on myös se, että on vaikeaa arvioida, kumman puolen leivästä kannattaa voidella!

• Hintriika
        vaarivaari kirjoitti:

Jos vaarivaarin kertoma tutkimustulos pitää paikkansa, niin asiaan löytyy ratkaisu: Nousee voileivän kanssa aina keittiötikkaille, jotta se ehtii pyörähtää koko kierroksen!

Kukaan ei ole niin kekseliäs kuin ihminen.

• Liisa kirjoitti:

että voileipä putoaa tasapuolisesti kummallekin puolelle.

Minä olen erikoistunut niiden pudottamiseen. Erikoisalaani ovat pullataikinaan leivotut mustikkapiirakat. Ne putoavat AINA lattialle marjapuoli alaspäin.Sen sijaan puolukkapiirakat käyttäytyvät käsissäni siivommin.

Voileivissä menee myös hieman paremmin. Ainakin, ellen pane sinappia päälle. Sinappi ja lattia tuntuvat vetävän magneetin tavoin toisiaan puoleensa. Ja sitten siivotaan.

Kumma juttu. Mittasin juuri pöydän korkeudeksi 89 cm. Ihmeellisiä ovat fysiikan lait!

• fiiuliN
        Frederiikka kirjoitti:

Minä olen erikoistunut niiden pudottamiseen. Erikoisalaani ovat pullataikinaan leivotut mustikkapiirakat. Ne putoavat AINA lattialle marjapuoli alaspäin.Sen sijaan puolukkapiirakat käyttäytyvät käsissäni siivommin.

Voileivissä menee myös hieman paremmin. Ainakin, ellen pane sinappia päälle. Sinappi ja lattia tuntuvat vetävän magneetin tavoin toisiaan puoleensa. Ja sitten siivotaan.

Kumma juttu. Mittasin juuri pöydän korkeudeksi 89 cm. Ihmeellisiä ovat fysiikan lait!

Minä maalaisjärjelläni olen aina ajatellut voileivän putoavan siksi voi alaspäin kun se on niin liimamaista, siksi se takertuu heti kiinni eikä pääse enää pyörähtämään toisinpäin.
        Sama piirakoiden kanssa, kun hillo on taas niin tahmeaa.

Ei ole tainnutkaan olla maalaisjärki oikeassa.

• fiiuliN kirjoitti:

Minä maalaisjärjelläni olen aina ajatellut voileivän putoavan siksi voi alaspäin kun se on niin liimamaista, siksi se takertuu heti kiinni eikä pääse enää pyörähtämään toisinpäin.
        Sama piirakoiden kanssa, kun hillo on taas niin tahmeaa.

Ei ole tainnutkaan olla maalaisjärki oikeassa.

Minuun meni ainakin täydestä selityksesi. Niin tosin nuo muutkin. Putoavat ne joka tapauksessa, niin piirakat kuin voileivätkin:)

• metusalem
        vaarivaari kirjoitti:

on se sana.

• Katleija
        MdK-MdK kirjoitti:

Kai se meille suurimmalle osalle olisi terveellisempää, jos voitelut jätettäisi tykkänään pois. Pannaan leivän päälle vain ylähuulta, niin ei väliä miten puolin siivu lattialle putoaa. Eipä tartu kiinni.

• Katleija kirjoitti:

Kai se meille suurimmalle osalle olisi terveellisempää, jos voitelut jätettäisi tykkänään pois. Pannaan leivän päälle vain ylähuulta, niin ei väliä miten puolin siivu lattialle putoaa. Eipä tartu kiinni.

Nämä suomalaiset jutut on välillä hyvin kuvaavia :) Tuolla toisaalla Laritsa M sanoo että olisi hyödyllistä syödä persiljaa heinäladollinen päivittäin ja Katleijan milestä riittää kun laittaa ylähuulen leivän päälle :DD

• metusalem kirjoitti:

on se sana.

En tarkoittanut kiihtyvyyttä. Sehän putoavalla esineellä on vakio, vaan haeskelin dementoituneesta päästäni termiä, joka kuvaa liiketilan muutosta vastustavaa voimaa ;-)

• metusalem
        vaarivaari kirjoitti:

En tarkoittanut kiihtyvyyttä. Sehän putoavalla esineellä on vakio, vaan haeskelin dementoituneesta päästäni termiä, joka kuvaa liiketilan muutosta vastustavaa voimaa ;-)

lyhyellä matkalla tapahtuvaa kappaleen kiihtyvyyttä lopulliseen nopeuteen.;))

• ilmamolekyylien
        vaarivaari kirjoitti:

kitka hidastaa kyllä

fysiikan lakeja

• nuo
        ilmamolekyylien kirjoitti:

kitka hidastaa kyllä

fysiikan lakeja

fysiikan lait olisi pitänyt jaksaa laittaa sulkuihin ja vähän pistettä ja pilkkua sinne tänne.
        Väsähdin. Öitä!

• Mainitsemasi tutkimus kuulostaa mielenkiintoiselta ja on helppo uskoa. Luultavasti vihaiset ihmiset suorastaan kutsuvat harmeja ja vastoinkäymisiä itselleen.

Että hupsu huumorintaju ja sen tuoma ilo suojelevat muutakin kuin mielenterveyttä. Onpa mukavaa saada oppia uuttaa. Kiitos sinulle. ;)

• ii-li

Vanha kansa on sen aina tiennyt. "Laske kymmeneen, ennen kuin teet mitään" tms.

Minulle muistui mieleen tapaus apteeksissa. Otin jonotusnumeron, kuten aina, ja kävelin sisään. Eräs minua vanhempi mies pillastui. Hän huusi: "Jonon pää on tässä". Olin niin yllättynyt, etten vastannut mitään. Hän alkoi meuhkata lisää ja oli aivan raivon vallassa. Hän hikeentyi siinä määrin, että pudotti lompakkonsa, kolikkonsa, lääkkeensä ja reseptinsä pitkin lattioita.

Onnettomuusalttius on varmasikin mielentilakysymys.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7360
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3634
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      374
      2019
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1489
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe