Miksi helluntailaisuus

syntyi

juuri Amerikassa ja vasta 1900-luvun alussa?
Ajattelin vain, kun Jeesus vaikutti jo 2000 vuotta sitten.
Miksi juuri Amerikka ja miksi niin myöhään helluntaiherätys syntyi?

39

1295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antaeus.

Ehkä noihin ei ole mitään selityksiä. Uskonnollisia liikkeitä syntyy jatkuvasti. Jotkut menestyvät toiset eivät. Näin vain on.

• hansutuulia

mutta ensimmäinen helluntai kuitenkin kuvaa uskovien yhteyttä.
      Uskovia on aina ollut kuten tiedämme. Ensimmäisiä uskovia alettiin kutsumaan kristityiksi. Ehkä tämän ajan sekmelskainen systeemi on saanut uskovat antamaan omalle sisar ja veljeskunnalleen oman nimen, jotta ihmiset tietävät keitä me olemme.
      Olihan opetuslapset ottaneet nimeksi kristitty, joten, jotenkin sen piti sielläkin eriyttää omaksi ryhmäksi. He alkoivat kokoontumaan yhteen ja seurakunnat asetettiin, ja jokaiseen seurakuntaan tuli vanhimmat, paimenet, evankelistat jne. Siitä alkoi seurakuntien aikakausi ja jotka toimivat edelleenkin tänäpäivänä Raamatun opetuksen mukaisesti.
      Uudestisyntyminen, kaste, seurakuntaan liittyminen jne.
      Ehkä tässä jotain ripausta uskovien yhteisöstä.

• henkien palvontaa

1900 vuotta erottaa helluntailiikkeen synnyn kristinuskon synnystä Jerusalemissa...maanosakin on aivan toinen...helluntailiikkeen perustivat henkien palvontaa harjoittaneiden mustien perilliset

• AlpoAhola

Luterilaisuuden luolella on ollut keskustelua ehtoollisessa yhteisnaljan käytöstä. Kysyin, että miten on helluntalaisten yhteismaljan köyttö, mutta en ole saanut vastausta ja siksi siirränkin tänne saman kysymyksen. Keskustelu pohjautuu ulkonaiseen hygieniakysymykseen.

Siis kun Juhannuksen aikaan on Keuruun Isossa Kirjassa Helluntaikonferenssi eli Konffa ja kun siellä on paljon ihmisiä, niin onko mahdollisen ehtoollisen vieton yhteydessä käytössä pienet ehtoollispikarit vai nautitaanko viini yhteismaljasta?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000014588798#22000000014588798

• AlpoAhola

>Olihan opetuslapset ottaneet nimeksi kristitty

Se oli aluksi "Sen tien kulkijoiden, Jeesuksen seuraajien" haukkumanimi.

Voisitko Sinä tai joku muu vastata helluntalaisen liikkeen suurien tapahtumisen ehtoollisviettotapaan, vai pitäisikö minun nyt ajatella, ettei ehtoollista vietetä lainkaan?

• Konferenssissa
        AlpoAhola kirjoitti:

>Olihan opetuslapset ottaneet nimeksi kristitty

Se oli aluksi "Sen tien kulkijoiden, Jeesuksen seuraajien" haukkumanimi.

Voisitko Sinä tai joku muu vastata helluntalaisen liikkeen suurien tapahtumisen ehtoollisviettotapaan, vai pitäisikö minun nyt ajatella, ettei ehtoollista vietetä lainkaan?

Me pyrimme noudattamaan myös konferenssissa Raa-
        matusta näkemäämme mallia. Joka on uskossa ja
        on kastettu on oikeutettu nauttimaan ehtoollista.
        Meillä on käytössä pienet henkilökohtaiset pikarit.
        Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan ne kastettiin,.............. ja he pysyivät
        leivän murtamisessa ja rukouksessa.

• AlpoAhola
        Konferenssissa kirjoitti:

Me pyrimme noudattamaan myös konferenssissa Raa-
        matusta näkemäämme mallia. Joka on uskossa ja
        on kastettu on oikeutettu nauttimaan ehtoollista.
        Meillä on käytössä pienet henkilökohtaiset pikarit.
        Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan ne kastettiin,.............. ja he pysyivät
        leivän murtamisessa ja rukouksessa.

Kun on tullut keskustelua niinsanotusta yhteismaljasta, niin siihen on sisällytety kysymys hygieniasta ja kulkutautien leviämisen vaarasta, niin siltä pohjalta halusin tarkistaa myös helluntalaisen liikkeen ehtoolisen vietossa viinin jakoon liittyvän kysymyksen myös suurissa tilaisuuksissa. Siis joka tilanteessa on pienet pikarit ja yhteismaljaa ei siis tunneta helluntalaisten ehtoollisen vietossa.

No vastasin enempäänkin mitä kysyin. siitä taas voisin kysyä, että onko mahdollista, että ehtoollista voi nauttia joku sellainen, joka ei olekkaan siinä tilassa, että "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan ne kastettiin, ....... ja he pysyivät leivän murtamisessa ja rukouksessa". Siis voiko uskomatonkin päästä ehtoolliselle ja vaikka niinkuin minä olen luterilainen, mutta olen uskossa Kristuksen puolueen kannattaja henkeen ja vereen. Helluntalaisethan ovat monta kertaa tällä palstalla tahtoneet osoittaa, etten ole uskossa.

• mun
        AlpoAhola kirjoitti:

Kun on tullut keskustelua niinsanotusta yhteismaljasta, niin siihen on sisällytety kysymys hygieniasta ja kulkutautien leviämisen vaarasta, niin siltä pohjalta halusin tarkistaa myös helluntalaisen liikkeen ehtoolisen vietossa viinin jakoon liittyvän kysymyksen myös suurissa tilaisuuksissa. Siis joka tilanteessa on pienet pikarit ja yhteismaljaa ei siis tunneta helluntalaisten ehtoollisen vietossa.

No vastasin enempäänkin mitä kysyin. siitä taas voisin kysyä, että onko mahdollista, että ehtoollista voi nauttia joku sellainen, joka ei olekkaan siinä tilassa, että "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan ne kastettiin, ....... ja he pysyivät leivän murtamisessa ja rukouksessa". Siis voiko uskomatonkin päästä ehtoolliselle ja vaikka niinkuin minä olen luterilainen, mutta olen uskossa Kristuksen puolueen kannattaja henkeen ja vereen. Helluntalaisethan ovat monta kertaa tällä palstalla tahtoneet osoittaa, etten ole uskossa.

käsittäkseni vain helluntaiseurakunnan jäsen pääsee
        hell.seurakunnassa ehtoolliselle. Eli jäsen on myös ottanut aikuiskasteen.

Ja toisaalta, lut.kirkossa ei käsittäkseni voi mennä ehtoolliselle, jos ei ole käynnyt rippikoulua ja kastettu ev.lut.kirkkoon.

Esim.ihminen, joka on syntynyt helluntailaiselle ja joka ei ole h-uskossa ja joka ei kuulu ev.lut.kirkkonn, ei saa ehtoollista mistään vaikka kuinka uskoisi Jeesukseen.

• AlpoAhola
        mun kirjoitti:

käsittäkseni vain helluntaiseurakunnan jäsen pääsee

Ja toisaalta, lut.kirkossa ei käsittäkseni voi mennä ehtoolliselle, jos ei ole käynnyt rippikoulua ja kastettu ev.lut.kirkkoon.

Esim.ihminen, joka on syntynyt helluntailaiselle ja joka ei ole h-uskossa ja joka ei kuulu ev.lut.kirkkonn, ei saa ehtoollista mistään vaikka kuinka uskoisi Jeesukseen.

>käsittäkseni vain helluntaiseurakunnan jäsen pääsee

Kun vilpillisiä on aina joukossa, niin miten valvotaan, että vilpilliset epäuskoiset eivät mene ehtoolliselle?

>Ja toisaalta, lut.kirkossa ei käsittäkseni voi mennä ehtoolliselle, jos ei ole käynnyt rippikoulua ja kastettu ev.lut.kirkkoon.

Lapset voivat mennä aikuisen henkilön kanssa ja silloin aikuinen henkilö ilmaisee sen jaetaanko lapselle ehtoollinen. Itsenäisesti toki rippikoulun käynyt. Epäilen miten valvotaan avoimessa ehtoollisessa. Kait kaikille haluaville jaetaan. Harvoin tietysti joitain suljetaankin poi ehtoolliselta.

>Esim.ihminen, joka on syntynyt helluntailaiselle ja joka ei ole h-uskossa ja joka ei kuulu ev.lut.kirkkonn, ei saa ehtoollista mistään vaikka kuinka uskoisi Jeesukseen.

Tuota lausettasi en ymmärrä. Kyllä luterilaisessa kirkossa saa helluntalaiset ehtoollisen. Tiedän ja olen nähnyt ja tunnen helluntalaisia, jotka ovat käyneet ehtoollisella luterilaisessa kirkossa. Luulen sitten niin päin, että jos mene ehtoolliselle helluntalaisten piirissä, ettei minulle anneta ehtoollista, vaikka olen tunnustava uskovainen. En ole toki koskaan testannut tilannetta. Miten suoritetaan valvonta suurissa juhlissa sen tapaisissa kysymyksissä, ettei toisuskoisille vain tule vahingossa jaettua ehtoollista.

• veliRiepu

Semmoinen ajatus pulpahti mieleen, että Jumalalla on kaikkina aikoina ollut soihdunkantajia ja soihtu siirtyy ikäänkuin viestikapulana eteenpäin, kun edellinen on juossut oman osuutensa.
      Onhan toki nykyisin paljon muitakin Jumalan omia sanomaa Jeesuksesta viemässä kuin helluntailaisia, siitä voimme kiittää Jumalaa.
      Voihan se olla, että soihtu annetaan kohta uusille kantajille, joita kutsutaan taas jollakin toisella nimellä. Pääasia, että heidän viestinsä sanoma on Jeesus Kristus.

• Luukas

Luuk. 21:8

Niin hän sanoi: "Katsokaa, ettei teitä eksytetä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen se', ja: 'Aika on lähellä'. Mutta älkää menkö heidän perässään.

• Tietysti sanan paikkasi on ihan aiheellinen jokaiselle ja syytä ottaa huomioon.

Mutta mikäli viittaat paikallasi helluntaiherätykseen... Tuskin helluntaiseurakunnissa ollaan ketään eksyttämässä. Kyllä helluntai seurakunnissa halutaan palvella Jumalaa ja raamatun opetuksessa kulkea.
        Vai mitä itse ajattelet?

Jumala on vuodattanut suuriakin herätyksen aaltoja eri aikoina monin paikoin, joista sitten syntynyt liikkeitä ja kirkkoja. Yhden herätys aallon seurauksena syntyi helluntaiherätys.

Pääasia että evankeliumin sanoma leviää ja tavoittaa, että jokainen pelastuisi ja tulisi tuntemaan totuuden Kristuksessa.

• teksti

Herätti kauhistuttavia ajatuksia.
      jopas oli tarinaa. Tässähän alkaa jo herkempi seota.

Mä olen aina ihmetellyt, että miksi mä pelkään helluntailaisia. Luulen, että se onkin ollut itsesäilytysvaistoa.

Jeesuksen opetukset olen aika suurelta osin kokenut lohdutuksena, mutta kun sitten olen käynnyt h-kokouksissa tai jutellut yksityisen hell.kanssa niin on tullut ahdistava ja outo olo.
      Sellainen irrallinen pelko, olen jopa luullut että se johtuu siitä, että Jumalala nyt puhuttelee mua.
      Mutta jospa se johtuukin siitä, että suojelen itseäni helluntailaisilta vaan en Jeesukselta.

• mieletäyteinen

Olet kohdannut Naatanin, helluntalaisissa.

Synti tuottaa ahdistusta, jos siitä ei luovu.

Pyhien edessä myös tuo ahdistus suurenee,kun synti ei mahdu pyhän sydämmeen.

Eli erittäin mahtava todistus sinulta, kuinka Jeesus kutsuu parannuksen paikalle syntisiä.

• Ikävää jos koet pelkoa helluntailaisia kohtaan. (Ehkä meillä syytä itse kritiikkiin.)

Pääasia totta tosiaan ettet suojele itseäsi Jeesukselta.

"Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!" (ef.5:14)

• entäs pyhä?
        mieletäyteinen kirjoitti:

Olet kohdannut Naatanin, helluntalaisissa.

Synti tuottaa ahdistusta, jos siitä ei luovu.

Pyhien edessä myös tuo ahdistus suurenee,kun synti ei mahdu pyhän sydämmeen.

Eli erittäin mahtava todistus sinulta, kuinka Jeesus kutsuu parannuksen paikalle syntisiä.

Tarkoitatko, että olen kohdannut saatanan helluntailaisissa?
        Ja tarkoitato, että hell.on pyhiä vai ketkä?

Taitaapa olla mun pääsäni vikaa, kun en ymmärrä tekstiäsi.
        Vai onko tää joku sisäpiiripalsta?

• AlpoAhola
        JoikaM40 kirjoitti:

Ikävää jos koet pelkoa helluntailaisia kohtaan. (Ehkä meillä syytä itse kritiikkiin.)

Pääasia totta tosiaan ettet suojele itseäsi Jeesukselta.

"Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!" (ef.5:14)

Galleriassa JoikaM40 sanoo mm.seuraavaa: Elämänfilosofiani on välttää ääripäät ja löytää keskitie.

Kysyn, että oletko löytänyt keskitien?
        Onko keskiti kuinka vaarallinen, sillä silloinhan ajetaan kahdella kaistalla, siis sekä oman ajosuunnan, että vastaantulevien ajosuunnan kaistoilla.

Mitäs jos jompi kunpi ääripää olisikin oikein ja puolittava keskitie olisikin sekoitus sitä ja tätä. Onko keskitiellä kulkeminen jonkinlaista penseyttä, ettei tunnusta selvästi väriä. Jeesus varoita pensydestä Ilm.3:16.

• AlpoAhola
        entäs pyhä? kirjoitti:

Tarkoitatko, että olen kohdannut saatanan helluntailaisissa?
        Ja tarkoitato, että hell.on pyhiä vai ketkä?

Taitaapa olla mun pääsäni vikaa, kun en ymmärrä tekstiäsi.
        Vai onko tää joku sisäpiiripalsta?

Naatan ei ole saatana, vaan Vanhan Testamentin profeetta, joka teki kuningas Daavidille selväksi hänen lankeemuksensa. Kuningas Daavid julisti itselleen kuolemantuomion ja tuli sitten ymmärtämään syntisyytensä ja pääsi omistamaan anteeksiantamusta.

Tekoihin nähden pyhiä on viime kädessä vain yksi. Hän on Kristus. Pyhä on synnistä eroitettu. Pyhä on täyttänyt Jumalan lain. Nyt on sitten myös sillä tavalla, että jotka uskossa omistavat Kristuksen pyhyyden, ovat myös pyhiä.

• AlpoAhola kirjoitti:

Galleriassa JoikaM40 sanoo mm.seuraavaa: Elämänfilosofiani on välttää ääripäät ja löytää keskitie.

Kysyn, että oletko löytänyt keskitien?
        Onko keskiti kuinka vaarallinen, sillä silloinhan ajetaan kahdella kaistalla, siis sekä oman ajosuunnan, että vastaantulevien ajosuunnan kaistoilla.

Mitäs jos jompi kunpi ääripää olisikin oikein ja puolittava keskitie olisikin sekoitus sitä ja tätä. Onko keskitiellä kulkeminen jonkinlaista penseyttä, ettei tunnusta selvästi väriä. Jeesus varoita pensydestä Ilm.3:16.

Ihan hyvä huomio ja noinkin sen voi nähdä kuin kerroit.

Ajattelisin että sisimmässään voi säilyttää suhteensa Kristukseen palavana ja samalla elämässä säilyttää hallintaa, niin ettei toimi "ääripään" omaisesti, jolla käsitän ylimenemistä ja kaaos omaista käytöstä jne. Näkisin että Jumala on rauhan ja levon tuoja,- järjestyksen Jumala.

Galleriasi mukaan näytät olevan luterilainen ..eikös Lutherkin painottanut keskitien kulkemista ja varoitti ääripäistä muistaakseni jotenki näin kuvaten... maallistumista ja hurmiollisuutta kahdeksi ketuksi, jotka on sidottuna hännistään pyrkien koko ajan omiin suuntiinsa.

Mitäs muuten itse ajattelet...asiasta; soveltuuko mielestäsi keskitie lainkaan uskovalle?

• AlpoAhola
        JoikaM40 kirjoitti:

Ihan hyvä huomio ja noinkin sen voi nähdä kuin kerroit.

Ajattelisin että sisimmässään voi säilyttää suhteensa Kristukseen palavana ja samalla elämässä säilyttää hallintaa, niin ettei toimi "ääripään" omaisesti, jolla käsitän ylimenemistä ja kaaos omaista käytöstä jne. Näkisin että Jumala on rauhan ja levon tuoja,- järjestyksen Jumala.

Galleriasi mukaan näytät olevan luterilainen ..eikös Lutherkin painottanut keskitien kulkemista ja varoitti ääripäistä muistaakseni jotenki näin kuvaten... maallistumista ja hurmiollisuutta kahdeksi ketuksi, jotka on sidottuna hännistään pyrkien koko ajan omiin suuntiinsa.

Mitäs muuten itse ajattelet...asiasta; soveltuuko mielestäsi keskitie lainkaan uskovalle?

Kyllä siinä merkityksessä kun keskitie on Sanassa pysymistä. Tässä sanon, että pyrin torjumaan farisealaisuuden ja maailmallisuuden. Tuossa kun Sanaan pitäytyminen on keskitiellä olemista, niin johan passaa. Sitten en myöskään hyväksy yltiöpäisyyttä, mitä Lutherin aikana esiintyi Böömin veljissä. Sitten torjuttujen listalla on myöskin ajatus, että uskon asiat ovat vain minunykstyiasioitani.

Näin selitettynä ja rautalanka taivuteltuna olen kuin olenkin keskitien kulkija. Mutta tästä nyt kyllä kuitenkin päitäisi tulle esille, etten totuutta ja väärryttä puolita ja ajattelisi niin, että sitten ollaan oikeassa. En siin ajattele lainkaan niin, että kaikissa on jotain hyvää, sillä näen, että mieluummin kaikki on taipuvaisia harhoihin. Niitä vastaan on meidän taisteltava alituiseen ja rauhan tilaan siinä suhteesa emme pääse.

Asiassa on minua opettanut seuraava: Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin Ap.t.17:11. Ei siis suoralta kädeltä ilman tutkimatta tehdä tuomioita, ettei tulisi tehtyä vääriä tuomioita.

• RitariOlevainen

ensimmäisenä helluntaina,silloin kun Pyhä Henki vuodatettiin 120 uskovaisen ylle yläsalissa.

Silloin alkoi myös helluntailaisuus ! Se oli vaan jotenkin "hukassa" apostolisen ajan hengellisen pimeyden takia,koska kaikenmaailman noita ja taika voimat saivat yliotteen uskonnollisessa maailmassa.
      Tämän jälkeen syntyi myös katolinen kirkko ja paavin valtakunta jotka ottivat Raamattun itselleen ja selittivät sen omiin ahneisiin ja julmiin tarkoituksiinsa,kansan hallinnan saamisekseen paavin kirkolle,joka elää vielä nykyäänkin valtaisan jäsenmääränsä voimalla ja rikastuttavat yhä paavin mammonan kirstua,joka on täysin sekin Raamatun vastainen ahneus ja kansan ryöstöä !
      Katolinen paavin kirkko sitten Luteherin kautta "poiki" evankelisluterilaisen seurakunnan,eli kirkon.
      Johon ikävä kyllä jäi paljon emokiron jäänteitä,joita sovelletaan yhä valtion kirkossa ! Kuten esm. lapsikaste on yhä voimassa,vaikka sen pitäisi olla jo aikoja sitten tidon myötä hylättynä harhaoppina,mutta se on yhä myös oiva keino pitää kansa alistettuna ,esm. veroille,ja ja pelotteena helvettiin joutumisella,ellei kasta lapsiaan !

Voi pimeyttä ,vaikka evankliumin valo on jo sitten roomankirkon päivien loistanut vuosi-satoja,voi pimeyttä !
      Uskois kirkkokin Jeesukseen,että Kristus saisi valaista ja herättää nukkuvan kirkon !

Kunnes sitten Jumala herätti joitakin ja kastoi heidät sillä samalla Hengellä kuin ensimmäisenä helluntainakin,siitä se alkoi ,ja on täysin voimassa tänäänkin ,kiitos Jumalalle !

• Biblia

Biblia kertoo kristinuskon syntymisestä Jerusalemissa.

Nyt oli kyse Los Angelesin slummeissa 100-vuotta nousseesta koettelemattomasta hengestä, joka kaataa ihmisiä selälleen.

• tode'
        Biblia kirjoitti:

Biblia kertoo kristinuskon syntymisestä Jerusalemissa.

Nyt oli kyse Los Angelesin slummeissa 100-vuotta nousseesta koettelemattomasta hengestä, joka kaataa ihmisiä selälleen.

kyllä "helluntaihenkisiä" kristittyjä on ollut kautta vuosisatojen.
        kun tutustut hieman syvemmälle kristiuskon historiaan, huomaat, että heitä on ollut hyvinkin paljon katolilaisissa ympyröissä ja on muuten vielä tänäkin päivänä.
        en nyt tarkoita tietenkään yltiökarsmaattista liikehdintää, vaan sitä kristinoppia Pyhän Hengen toiminnasta, jota uusi testamentti on pullallaan.

luehan sinä, rasismille haiskahtavia heittoja tekevä, tai niitä lainaileva, biblia, apostolien teot alkua ja "ajattele se omalle kohalles"!.

enkä tässä kirjoittele ollenkaan itseäni ja helluntaiherätystä pullistellen, vaan ihan niinnkuin asiat Sanassa seisovat.

• eri asia
        tode' kirjoitti:

kun tutustut hieman syvemmälle kristiuskon historiaan, huomaat, että heitä on ollut hyvinkin paljon katolilaisissa ympyröissä ja on muuten vielä tänäkin päivänä.
        en nyt tarkoita tietenkään yltiökarsmaattista liikehdintää, vaan sitä kristinoppia Pyhän Hengen toiminnasta, jota uusi testamentti on pullallaan.

luehan sinä, rasismille haiskahtavia heittoja tekevä, tai niitä lainaileva, biblia, apostolien teot alkua ja "ajattele se omalle kohalles"!.

enkä tässä kirjoittele ollenkaan itseäni ja helluntaiherätystä pullistellen, vaan ihan niinnkuin asiat Sanassa seisovat.

kenenkään ei sanota kaatuneen selälleen ja apostolit istuivat Pyhän Hengen tullessa...apostolit puhuivat ymmärrettävillä vierailla kielillä...hyvin on erilaista originaali helluntai?

• vielä....
        tode' kirjoitti:

" kyllä "helluntaihenkisiä" kristittyjä on ollut kautta vuosisatojen."

Jos näin on niin,
        onko tätä aikuiskastetta toimitettu muissa liikkeissä kuin helluntaislaisissa näinä vuosisatoina sitten Jeesuksen? Jeesushan kastoi aikuisia vedessä aikoinaan, kun olivat tulleet uskoon.

Vai alkoivatko nämä upostusaikuiskaste toimitukset vasta sieltä amerikan mantereelta?

• vielä......
        vielä.... kirjoitti:

Jos näin on niin,
        onko tätä aikuiskastetta toimitettu muissa liikkeissä kuin helluntaislaisissa näinä vuosisatoina sitten Jeesuksen? Jeesushan kastoi aikuisia vedessä aikoinaan, kun olivat tulleet uskoon.

Vai alkoivatko nämä upostusaikuiskaste toimitukset vasta sieltä amerikan mantereelta?

onko tuolta amerikoista tullut myös adventistit ja vapaakirkollisetkin? Nehän ovat kai aika likellä helluntailaisuusliikettä.

Parivuotta sitten syntynyt nokialaisuus on kai ihan kotoperäinen liike? sekin on käsittääkseni lähellä helluntailaisuutta.Onko nokialaisilla aikuiskaste?

• poikalapsi

Tulikos nyt kaiki kuanat varmasti: katolisille tuomio, lapsikastetuomio.., En ole MISSÄÄN noin kaunaista "uskovaa" tavannut. Ai niin, mutt Ritarihan onkin jumala...

• uudestikastajia
        vielä.... kirjoitti:

Jos näin on niin,

Jeesus ei kastanut ketään vanhan liiton aikana Johanneksen kasteella (Joh.4:2)

Kritittyjen kaste on kastamista Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen. Krsitityt ovat kautta aikojen kastaneet lapsiaan. Perhekunnittain se alkoi.
        Helluntailiike on anabaptistinen liike. He kastavat vastoin Raamatun selvää sanaa ihmisiä uudestaan omilla aikuiskasteillaan.

• on raamatussa
        uudestikastajia kirjoitti:

Jeesus ei kastanut ketään vanhan liiton aikana Johanneksen kasteella (Joh.4:2)

Kritittyjen kaste on kastamista Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen. Krsitityt ovat kautta aikojen kastaneet lapsiaan. Perhekunnittain se alkoi.
        Helluntailiike on anabaptistinen liike. He kastavat vastoin Raamatun selvää sanaa ihmisiä uudestaan omilla aikuiskasteillaan.

missä sanotaan, että lapset pitää kastaa?
        ja missä on se kohta, jossa sanotaan, että vasta hen.koht.uskoon pitää kastaa?

• Kristukselle
        on raamatussa kirjoitti:

missä sanotaan, että lapset pitää kastaa?
        ja missä on se kohta, jossa sanotaan, että vasta hen.koht.uskoon pitää kastaa?

Ilman kasteessa saatavaa Kristuksen henkeä ei voi olla hänen omansa. Kristus käski kastaa kaikki ihmiset. Kaikki kansat tuli tehdä hänen opetuslapsikseen kastamalla ja opettamalla heitä.

Joel. 2:16

Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.

• kohtaa
        Kristukselle kirjoitti:

Ilman kasteessa saatavaa Kristuksen henkeä ei voi olla hänen omansa. Kristus käski kastaa kaikki ihmiset. Kaikki kansat tuli tehdä hänen opetuslapsikseen kastamalla ja opettamalla heitä.

Joel. 2:16

Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.

on se merkitty se helluntailaisten aikuiskaste? jota hell.pitävät oikeana?

• uudestikaste
        kohtaa kirjoitti:

on se merkitty se helluntailaisten aikuiskaste? jota hell.pitävät oikeana?

Ei Raamattu sellaista helluntailaisten aikuiskastetta tunne ollenkaan. Lapsena saatu yksi kaste Ef.4:5 on se oikea kaste, jossa Pyhä Henki saadaan. Toinen kaste on vieras kaste, jossa on toinen vieras henki.

• tode'
        eri asia kirjoitti:

kenenkään ei sanota kaatuneen selälleen ja apostolit istuivat Pyhän Hengen tullessa...apostolit puhuivat ymmärrettävillä vierailla kielillä...hyvin on erilaista originaali helluntai?

niinpä niin..mitä arvelet seuraavan kielillä puhumisen pitävän sisällään?
        "jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintäin kolme, ja yksi kerrallaan ja YKSI SELITTÄKÖÖN;
        mutta jos ei ole SELITTÄJÄÄ..." 1. KOR. 14:28-29

miksi siis selittäjää tarvitaan, jos "puhutaan ymmärrettävillä vierailla kielillä"?

kuinka on muuten sinun omien uskova-tuttaviesi laita? puhuvatko he kaikki "tunnettua kieltä"?

• tode'
        vielä.... kirjoitti:

Jos näin on niin,

ne luterilaisetkin lähetyskentillään uskon vastaanottaneet sitä mukaa, kuin heitä kertyy ja kastavat nimenomaan vain ne, jotka uskovat ... ;-).

ketä lienevät olleet ne "harhaoppiset", joita katolilaiset jahtasivat keskiajalla? etteivät vain liene olleet "uudestikastajia?

• tode'
        vielä...... kirjoitti:

onko tuolta amerikoista tullut myös adventistit ja vapaakirkollisetkin? Nehän ovat kai aika likellä helluntailaisuusliikettä.

Parivuotta sitten syntynyt nokialaisuus on kai ihan kotoperäinen liike? sekin on käsittääkseni lähellä helluntailaisuutta.Onko nokialaisilla aikuiskaste?

ovat muistaakseni irrottautuneet luterilaisuudesta. googlaamalla löytyy infoa heistä.

nokialaiset ovat sekalaista porukkaa, mutta kasteen suhteen he pitäytyvät luterilaisessa opissa. en ole koskaan kuullut, että nokia missiossa kastettaisiin uskoontulleita.
        uskon kuitenkin, että yksittäisiä uskovia on kuitenkin käynyt uskovien kasteella ja liittynyt niinollen johonkin seurakuntaan. ---> nokia missiohan ei ole seurakunta ja heidän johtajansa on juuri näinä päivinä korostanut kovasti luterilaisuuttaan (tampereen tuomiokapitulin hiippakunta, tai jotain sinnepäin, *tuomio kuitenkin*, kyselee kovasti koiviston aivoituksia kirkon suhteen).

• noista
        tode' kirjoitti:

ovat muistaakseni irrottautuneet luterilaisuudesta. googlaamalla löytyy infoa heistä.

nokialaiset ovat sekalaista porukkaa, mutta kasteen suhteen he pitäytyvät luterilaisessa opissa. en ole koskaan kuullut, että nokia missiossa kastettaisiin uskoontulleita.
        uskon kuitenkin, että yksittäisiä uskovia on kuitenkin käynyt uskovien kasteella ja liittynyt niinollen johonkin seurakuntaan. ---> nokia missiohan ei ole seurakunta ja heidän johtajansa on juuri näinä päivinä korostanut kovasti luterilaisuuttaan (tampereen tuomiokapitulin hiippakunta, tai jotain sinnepäin, *tuomio kuitenkin*, kyselee kovasti koiviston aivoituksia kirkon suhteen).

adventilaisista jotain. En jaksa googlata.

• Markus

Helluntailaisuudessa on hyvin outoa se, kun he jättävät lapsensa kastamattomiksi pakanoiksi ilman Pyhää Henkeä, joka luvataan kristityille lapsille kasteessa. (Apt.2:38-39)

• helluntailaisuus-

oppi ihmisten keksimää oppia. Eiks tää tuukkaa Jumalasta.
      Luin ketjun läpi ja vaikuttaa että hell. tulkitsevat
      raamattua uusiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2260
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1091
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1054
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe