Propagandaväitösvastaus nro; 5.

Propagandaväitöksien tutkimussarja jatkuu;

Propagandasivujen väitös:

"Seitsemännen päivän adventistit väittävät Ellen Whiten kirjottaneen noin 50 kirjaa. Mutta he eivät kerro sinulle, että hän kopioi sananmukaisesti monilta kirjailijoilta, ja sitten valehteli väittämällä saaneensa kaiken hänen kirjoittamansa suoraan Jumalalta (Ministry, marrask., 1990, p. 11). Myöskään spa:t eivät kerro sinulle, että hänen kirjansa Sketches From the Life of Paul otettiin pois julkaisusta sen jälkeen kun kirjailijat Conybeare ja Howson uhkasivat haastaa hänet oikeuteen heidän kirjansa, Life and Epistles of St. Paul, kopioinnista. Eivätkä he kerro sinulle, että Ellen White varasti hänen tunnetuimman kirjansa, Tie Kristuksen Luo, sihteeriltään, Fannie Boltonilta."

Vastaus:

- EGW oli hengellinen opettaja ja kirjailija, jolla oli profetian Hengen lahja.
Häntä saattoi olla kuulemassa jopa 20 000 ihmistä kerralla.

Kirjailijana hän kirjoitti valtavan määrän sivuja. Hän oli tietenkin monissa asioissa sen ajan tiedon ja kulttuurin varassa. Tottakai hän lainasi muilta kirjalijoilta, jos oli hyvää lainattavaa.
Onkin todettu tutkimuksissa että noin 2% (kaksi prosenttia) on lainattua tekstiä.

Monilla on harhaluulo, että profeetan tulisi vain
kertoa sanasta sanaan profetian Hengen ilmoitusta juuri niin kuin on ilmoituksen saanut.
Jokainen Raamatun suuri profeettakin eli omana aikanaan, ja käytti omaa persoonallista kieltään, siis omin sanoin.

Kyllä Raamatussakin Miika ja Jesaja lainasivat toisiaan (Jes 2:2-4, Mii 4:1-3) Markus, Matteus ja Luukas lainasivat toisiaan, tai muuten vain oli paljon yhteisiä kohtia. kts. Luuk 1:1-4.

EGW eli Jumalan lain mukaan. Lakia hän opetti jälkipolville meidän aikaamme asti, ja eteenpäinkin vielä EGW opetti Jumalan lain periaatteita. (Lue vaikka "Suuri taistelu" kirja)
Siksi tuollaiset rikollisuussyytökset jäävät omaan arvoonsa ilman muuta.

Sodan aikana rajan toiselta puolelta tuli kaikenlaisia propagandalehtisiä, ja megafonin ääniä, miten toisella puolella on ruokaa runsaasti. On leipää ja voita
paksulti leivän päälle, munia maitoa ja makkaraakin laatikoittain per teltta?!

Joo, kyllä sitä yritetään, että se siitä näissä rikollisuussyytöksissä, kun hurskas ihminen on kyseessä.

Jumalan siunausta
jari laurila

5

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M@k3
    • aika

Ei savua ilman tulta !
      Virheitä ja erehdyksiä on tehneet ,niin EGW,Lutteri, ynm.suunnat mutta mitä sitten .Ei sen kannata antaa lannistaa.Ja enkä usko, että se sinua lannistaakaan.Kun me etsimme uskoa .Emmelöydä sitä irrallaan.Ei ole luterilaista uskoa ,helluntalaista uskoa eikä adventti uskoa jne.Ne ovat eri kristillisiä oppeja ja suuntia ,mutta on vain yksi pelastava usko ,joka löytyy kaikkien kirkollisten telineitten sisältä--Jeesuksen usko.
      Vai mitä mieltä jarlau itse olet?Taikka muut lukijat?

• Rauhanheippa

Adventtikirkko on maailman suvaitsevaisin kirkko muita uskovia kohtaan.

Oma asenteeni on aivan sama.

Siunausta
        jari laurila
        MIKÄ ON OIKEA USKONTO?

Kaikissa kristillisissä piireissä ja kirkoissa on vilpittömiä sieluja jotka ovat uskollisia Jumalalle korottaen Kristusta sen ymmärryksen mukaan minkä omistavat.
        Näin mikään yksittäinen seurakunta ei omista yksin oikeuksia kristinuskoon.
        Uskonpuhdistus on synnyttänyt monia seurakuntia jotka ovat pyrkineet yhä lähemmäksi Raamatun alkuperäistä totuutta, mistä alkuseurakunta joskus lankesi pois, ja syntyi pääasiassa ihmisen ympärille ja palvontaan keskittynyt yhteisö.(2 Tess 2:3-4)
        Jumala on siunannut uskonpuhdistuksen synnyttämiä seurakuntia ja niiden parista löytyy Jumalan kansan jäseniä yksilöinä.
        Ihmisellä on oikea usko kun hän seuraa ehdottoman vilpittömästi Raamatun opetusta ja uskoo Jeesukseen.

Raamatun profetiat kuitenkin kertovat, että viimeisinä päivinä tulee selvästi erottumaan kaksi joukkoa. Ne jotka kumartavat petovaltaa (Ilm 13 luku) ja ne jotka ovat "pyhiä" uskoen Jeesukseen ja noudattavat kaikkia Jumalan käskyjä. (Ilm 12:17; 14:12, Matt 5:17-18, Luuk 16:17, 2 Moos 20:1-17, 5 Moos5:1-21) Jumala tahtookin kutsua kansansa jäseniä pois babylonista (Ilm 18:4) sinne missä on Jeesuksen usko ja profetian Henki. (Ilm 19:10) Profetian Hengen armolahja on toiminut Adventtikirkossa Ellen G. Whiten välityksellä. Jumala antoi hänen kauttaan profetiat lopun aikoja varten. EGW opetti vain ja yksin Raamattua, lisäämättä ja pois ottamatta Raamatusta sanaakaan. Hän täsmensi, opetti ja selvensi Raamatun opetuksia sekä menneeltä että tulevalta ajalta.

Eksytyksestä on sanottava, että se antaa ymmärtää olevansa ainoa oikea. (Matt 24:4-5,11-12) Eksytyksessä on mukana täysin oikeata opetusta, mutta se ei kestä kokonaisvaltaista Raamatulla tutkimista. Muuten se ei olisikaan eksytystä.
        Kuitenkaan eksytys ei omista lopun ajan seurakunnan tuntomerkkejä Jeesuksen uskosta ja lain noudattamisesta. (Ilm 14:12)
        Se tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta kuten pitääkin, mutta kieltää Jumalan lain ja pyhityksen. Jumalan laki opettaa mikä on syntiä, eikä Raamattu tunne sellaista armoa joka kattaisi jatkuvan ja tahallisen kapinan Jumalan tahtoa vastaan ilman katumusta ja kääntymystä. (Room 6:23, Room 3:20, Joh 15:10, 1 Joh 2:4) Kukaan ei näe elämää ilman pyhitystä. (Hepr 12:14)
        Evankeliumi ei syrjäytä ja korvaa lakia, eikä laki evankeliumia. Molempia on saarnattava rinnakkain.

Herran seurakunta huolehtii tietysti evankeliumin viemisestä koko maailmaan. Adventtikirkko toimii jo lähes kaikissa maailman valtioissa. (Matt 28:18-20)
        Kasvuvauhti oli vuonna 2004 miljoona uutta uskonratkaisun tehnyttä vuodessa.
        Adventtikirkko kehottaa myös kuuliaisuuteen kaikille Jumalan käskyille täsmällisen tarkasti huolehtien myös lepopäiväkäskyn kunnioituksesta. (Jaak 2:10-13)

Herran kansaa ja Jumalan lapsia on kaikissa kristillisissä piireissä kuten Adventtikirkossakin yksilöinä ja muissa piireissä enemmän kun Adventtikirkossa. (v. 2005)
        Lopun ajan tapahtumat näyttävät tarkemmin miten Jumalan kansa liittyy yhteen laumaan erottuen petovallasta viimeisinä päivinä.
        Kerran on oleva "yksi lauma ja yksi paimen." (Joh 10:16)

• -->> mutta on vain yksi pelastava usko ,joka löytyy kaikkien kirkollisten telineitten sisältä--Jeesuksen usko.

• Sanot: "- EGW oli hengellinen opettaja ja kirjailija, jolla oli profetian Hengen lahja."

Mihin perustat väitteesi, kun Ellenin profetioiden paikkansa pitävyys oli samaa luokkaa kuin kenen tahansa kädestäennustelijan eli 50-50.

Sanot: "Häntä saattoi olla kuulemassa jopa 20 000 ihmistä kerralla."

Hartwall-areenalle mahtuu noin 13.000 katsojaa. Missähän tarkalleen ottaen Ellen puhui, että kerralla mahtui 20.000 kuulijaa?

Sanot: "Tottakai hän lainasi muilta kirjalijoilta, jos oli hyvää lainattavaa"

Ei lainannut vaan varasti, koska ei ilmoittanut lähteitä, vaan sanoi itse saaneensa tiedot näyssä Jumalalta. Eikä hän ainoastaan varastanut hyviä tekstejä, vaan täyttä fiktiota Buffalon Billin kirjoittajalta ym.

Sanot: "Onkin todettu tutkimuksissa että noin 2% (kaksi prosenttia) on lainattua tekstiä."

Varastettua tekstiä on jo nykytutkimuksen mukaan paljon enemmän ja lisää tutkitaan. Kaikenlisäksi tutkijat ovat olleet adventisteja, joten mistään ulkopuolisten "propagandasta" ei ole kysymys.

Sanot: "EGW eli Jumalan lain mukaan. Lakia hän opetti jälkipolville meidän aikaamme asti, ja eteenpäinkin vielä EGW opetti Jumalan lain periaatteita. (Lue vaikka "Suuri taistelu" kirja) Siksi tuollaiset rikollisuussyytökset jäävät omaan arvoonsa ilman muuta."

Taas olet ansassa: kun Ellen kerran opetti lakia, hän ei voinut olla rikollinen!! Hehheh.
      Ellen White varasti toisten tekstejä Amerikassa ja siellä oli lait sitä vastaan jo 1790 lähtien: Copyright Act of 1790
      The Copyright Act of 1790 was the first Federal copyright act to be instituted in the United States, though most of the states had passed various legislation securing copyrights in the years immediately following the Revolutionary War. The stated object of the act was the "encouragement of learning," and it achieved this by securing authors the "sole right and liberty of printing, reprinting, publishing and vending" the copies of their "maps, charts, and books" for a term of 14 years, with the right to renew for one additional 14 year term should the copyright holder still be alive.
      This act applied exclusively to citizens of the United States. Non-citizens and material printed outside the United States could not be granted any copyright protection until the International Copyright Act of 1891.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_Act_of_1790

Ellen kopioi muina naisina toisten tekstejä ja kirjoitti niihin alkulauseeksi "enkeli näytti minulle" jne. vakuutuksia. Viitteitä alkoi Ellenin kirjoihin alkoi ilmestyä vasta sitten , kun nousi meteli hänen toisilta kopioimistaan teksteistä.

Ellen kirjoitti "Minä näin näyssä/Jumala näytti minulle" jne. kappaleen alkuun ja sitten perään tuli toisilta ihmisiltä kopsattua tekstiä. Miten voit seurata tuollaista naista ja puolustella hänen tekemiään syntejä loputtomiin?

Kaikenlisäksi Ellen vakuutti, etteivät kirjoitukset tule toisilta ihmisiltä eikä edes häneltä itseltään, vaan vain Jumalalta: "Nämä kirjat sisältävät selvää, suoraa totuutta, jota ei voi muuttaa ja niitä pitäisi todella pitää arvossa. Niiden sisältämät neuvot eivät ole ihmistuotantoa." (Ellen White, Kirje H-339, joulukuu 26, 1904/Hawley)

Kuulepas mitä Jumala sanoo Raamatussa Ellenistä: "Eikö minun sanani ole niinkuin tuli, sanoo Herra, ja niinkuin vasara, joka kallion murtaa? Katso, sentähden minä käyn niiden profeettain kimppuun, sanoo Herra, jotka varastavat minun sanani toinen toiseltansa. Katso minä käyn niiden profeettain kimppuun, sanoo Herra, jotka ottavat sanansa omalta kieleltään, mutta sanovat: ´Se on Herran sana`.” (Jer 23:29-31)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2260
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1091
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1054
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe