Heissan!
Kokeneilta koiraihmisiltä kaipailisin vinkkiä..eli meillä on tällä hetkellä puolivuotias Jenkki-tyttönen. Houkutus ottaa toinen samanlainen olisi kova, meillä olisi nimittäin nyt mahdollisuus saada todella "jalosukuinen" yksilö ulkomaantuontina. Toinen koira on kaksi kuukautta meillä jo olevaa nuorempi ja olisi tulossa meille kesäkuussa.
Eli, mitäpä luulette, tulisiko 9kk ja 7kk ikäiset nartut toimeen keskenään? Muita koiria ei ole johtamassa laumaa.
Harmittaisi todella, jos en nyt tarttuisi tilaisuuteen...?
Kokeneilta vinkkiä?!
14
841
Vastaukset
- Tersi
en suosittele kahta noin samanikäistä narttua samaan taloon, voi tulla ikävää jälkeä. Toisaalta sitä ei voi varmasti sanoa että mitä tulee tapahtumaan mutta on sitten surku jos joutuu toisesta luopumaan. Noin samanikäisille nartuille voi tulla aikamoisia johtajuus-/arvojärjestysongelmia. Yleensähän suositellaan että koirilla olisi pari vuotta ikäeroa, mutta kyllähän koiran luonteetkin tilanteeseen vaikuttaa.
rotu vaikuttaa myös aika paljon. Yleensä ihmisillä on enemmän kuin yksi Jenkki. Sama Cockkereilla.
- Tersi
umalehtinen kirjoitti:
rotu vaikuttaa myös aika paljon. Yleensä ihmisillä on enemmän kuin yksi Jenkki. Sama Cockkereilla.
rotu ja luonteet mutta ei ole mitään takeita että homma toimii noilla lähtökohdilla. Minä odottaisin että toinen koira olisi vanhempi ennenkuin ottaisin toisen jotta arvojärjestys olisi selvä. Ikävää jos joutuu toisesta luopumaan.
Tämä siis vain mielipiteeni, kokemusta kahdesta nartusta minulla ei ole.
- tulevan
Toimeen koska pieni ikäero kuitenkin sellainen että toisella vanhemmalla ensin joksu jonka jälkeen saa pompottaa hieman nuorempaa sitten en teidä kun nuorempi tulee juoksu mitä sitten mutta pentuja yhtä kaikki muista että kaksi murkkuikäistä eli jaksatko katsoa ja kouluttaa kaksi?
tartu tilaisuuteen kaksin käsin. harvoin vastaavia tarjolla. Omat koirani ovat sopeutuneet ja olen sen verran auktoriteettiä omaava että meillä ei tapella.
- aloittaja
Olen kyllä miettinyt asiaa siltäkin kantilta, mikä on rodulle ominaista käytöstä eli Jenkithän ovat kovasti taipuvaisia miellyttämään.
Lähinaapurissa tiedän olevan kahdeksan cockeria ja monilla on useampi yksilö tätä rotua.
Joku ylempänä tiedusteli, jaksanko kouluttaa kaksi pentua? Toisen kanssa meillä opetellaan tällä hetkellä peruskäskyjä ym, leikin varjolla tietenkin ja kesällä mahdolliseti tulevahan on jo sisäsiisti, perusasioita opetettu, totutettu pesuun, kuivaukseen kampaukseen ja käsittelyyn. Eli aivan kaikkea ei minun tarvitsisi hänelle alusta pitäen opettaa. Tiedän toki jaksavani kahdenkin koiran kanssa.
Tämä olisi loistava tilaisuus jo rodunkin kannalta saada uusia geenejä "sukuun"!
Taidan ottaa vastaan Uman neuvon ja tarttua kiinni kaksin käsin!!:)
Olen samaamieltä Uman kanssa, tottakai otat kun tuollainen tilaisuus on.
- paivansadeko
tilaisuuteen. Koirasi ovat nuoria mutta uskoisin ettei teille tule ongelmia. Meillä on ollut useita narttuja joista vain yksi oli sellainen joka ei muita narttuja sietänyt, ei samaa laumaa eikä vieraita. Tämä nainen muuttikin silloin aikoinaan vanhemmilleni asumaan.
Älä päästä tilaisuutta käsistä. Toivotan teille mitä suurinta onnea jatkossa. - ---------------------------...
Kyllä minä sinuna ottaisin. Voithan sitten vielä leikkauttaa nuoremman, jolloin vanhemman johtajuus korostuu. Ennen toisen tuloa voi varmuuden vuoksi vielä hankkia dap-haihduttimen, jos tahtoo. Mutta hyvin se menee.
- roosa
Minulla on kaksi samanikäsistä narttua, yhtä aikaa hankitut. N. 1v. iässä oli johtajuusongelmaa, mutta se hävisi pian. Toinen nartuista oli johtajaluonne jo pienestä pitäen. Aloimme korostaa sen asemaa ja kaikin tavoin näytimme ylemmäs pyrkivälle, mitä mieltä isäntäväki on laumajärjestyksestä, Kaikki menee nyt hyvin. Ei minkäänlaisia riitoja ja yhteenottoja.
- Jenkki
Jenkki on rotuna sellainen, että pääsääntöisesti tulevat loistavasti keskenään toimeen, iästä ja sukupuolesta riippumatta. Koirien keskinäisistä väleistä tuskin tulee ongelmaa.
Ainoa asia mikä voi tuottaa hankaluuksia on aikuisen jenkin todella työläs turkki ja kahdella koiralla tietty kaksinkertainen homma. - kokemusta on
Meidän koiraparilla,narttuja molemmat,oli ikäeroa n.5kk,olivat täydellinen pari,täydensivät toisiaan.Eivät riidelleet keskenään,mitä nyt pientä koirien leikinnahinaa pitivät.Suosittelen kokemuksesta.
- 2xnarttu
ei pitäs olla ongelmaa jos ja kun itse laumanjohtajana olet paikalla...keskenään "tytskyjä" ei kannata samaan tilaan jättää.juoksut tms.vaikuttavat käytökseen...juoksujen aikana "rähinät"ovat tavallisia.puutu niihin heti ja tee selväksi että ei ole sallittua puuhaa.onnistuu kyllä.
Mulla on kaks villakoiraa joiden ikäeroa on 3kk kaikki on menny tosi hyvin ei mitää ongelmia ei edes juoksun aikaan. Tosin toinen koira tuotiin meille vasta kolmevuotiaana. Jos kerta hyvän koiran saat niin suosittelisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391809En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421368Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81141
- 121058
- 20959
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 80899