Lumen sulamisen

fysiikkaa

En tiedä onko tämä kemia vai sää vai fysiikkakysymys...

Miksi lumi sulaa kävelyteiltä jotka on asfalttia vaikka lämpö on pakkasen puolella? Niin siinä kohtaa on tumma pinta mutta eihän auringonsäde tiedä missä asfaltti on. Ylhäältä päin katsottunahan kaikki on valkoista ja heijastaa yhtä paljon takaisin...

8

2112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keemikko

Lumi paitsi heijastaa, myös läpäisee valoa, jolloin osa valosta siis pääsee asfaltille asti. Tumma asfaltti absorboi (sitoo/imee) valoa ja emittoi (lähettää) "sen" (ylimääräisen energian) sitten infrapunasäteilynä (lämpö). Infrapunasäteily sulattaa sitten lumen ja jään. Tästä ainakin luulen olevan kysymys.

• fysiikkaa

Tuo kyllä kuulostaa hyvältä vastaukselta.

• Savor

Nestemmäinen vesi on nestemmäistä, koska vedellä ei ole silloin sellaista tasapainoa, että vesimolekyylien atomien ytimistä avautuvat energia-aallot taipuisivat lähes kokonaan oman molekyylin atomien ytimiin tai vähintään vierellä olevien molekyylien ytimiin.

Nestemmäisessä vedessä molekyylien atomien ytimistä avautuvat elektronienergia-aallot pääsevät liikkumaan pidempiä matkoja molekyylien välissä, taipuakseen sen jälkeen jonkun molekyylin atomien ytimiin ja näin nestemmäisen veden molekyylit laajenevat eri tahdissa.

Kun jonkun molekyylin atomien ytimistä avautuu energiaa enemmän toiseen suuntaan kuin toiseen suuntaan, niin sillä energialla kyseinen molekyyli muljahtaa toiseen suuntaan toisten vesimolkeyylien välissä.

Jos nestemmäistä vettä kohti ei tule ulkoapäin juurikaan energia-aaltoja, pääsee vesi tasapainoon ja sen molekyyleistä avautuvat energia-aallot taipuvat kokonaisuudessaan vierellä olevien molekyylien atomien ytimiin, koska hankautuvat sieltä avautuviin energia-aaltoihin ja näin kyseiset molekyylit ns. lukittuvat ilman sidovoimia ja vesi jämähtää jäähän.

Jää jatkaa kuitenkin kaiken aineen laajenemistaan, mutta ei aina pysy sen perässä ja näin järvien jäihin ilmestyy railoja.

Eli jään molekyylien atomien ytimistä avautuu edelleen koko ajan elektronienergia-aaltoja, joiden tiheys kasvaa kaiken aineen laajenemisen mukaisesti, jolloin aallot omaavat aina vain kauempana elektroniverhon tiheyden.

Jäästä ei kuitenkaan avaudu ulospäin juurikaan energia-aaltoja ja näin se on meille kylmää.

Savor
        :);):)

• minätässä

sattuu olemaan kaukolämpöputki alla.

• Erkko

Näin olen antanut itseni ymmärtää:

Lumi sulaa, vaikka on pakkasta.

Ja tästä olen aivan varma:

Valkoiset lakanat (periaatteessa niiden pitäisi heijastaa kaikki valo) kuivavat pakkasella pihalla.

Lumen sulaminen saattaa johtua, siitä että lumi ei ole valkoista vaan luonnonvalkoista. Eli siinä on muunkin värisiä kohteita kuin valkoisia. Nämä saattavat hieman absorboida lämpöä ja siten sulattaa lunta.

Lumen sulaminen on fakta, koska lunta sataa useita kymmeniä senttejä talvessa jopa pari metriä. Mehän hukkuisimme lumeen jollei se sulaisi. Eikös tämä ole sitä sublimoitumista?

• Ei lumen tai jään tarvitse ensin sulaa haihtuakseen. Aine voi muuttua kiinteästä suoraan kaasumaiseen olomuotoon, mitä kutsutaan sublimoitumiseksi. Pyykin kuivuminen pakkasten aikaan perustuu juuri tähän ilmiöön.

• lumi.

painuu kasaan, ei sula.

• energiaa...
        lumi. kirjoitti:

painuu kasaan, ei sula.

Vaikka lumi onkin loskaa niin ei se sula ennekuin on saanut riittävän määrän energiaa.
        Tätä energiaa kutsutaan sulamislämmöksi. se energiamäärä on n. sama kuin 0-asteisen veden lämmittäminen 80 asteeseen.
        jos ei näin olisi, olisimme nesteessä aina kun lumen lämpötila nousisi plussan puolelle.
        Taisi kyllä mennä asian vierestä. Eiköhän se lumi pehmene juuri siksi että aurinko lämmittää asfaltin joka lämmittää lumen. Usein kyllä se lämpöputkikin kulkee tien alla, luulisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      115
      3153
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2046
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1895
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      401
      1763
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1311
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1201
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20