Focuksen (stw 1.8 tci vm 2000) oikeasta takapyörästä kuuluu ajoittain laahaava ääni, joka päättyy kovan pamahdukseen. Tämä toistui äsken ajaessa muutaman kilometrin aikana useamminkin. Samoin auto tuntui heiluvan suurissa nopeuksissa (voi olla myös uraherkkyyttä). Otin takapyörän ilmaan ja pyörä pyörii kauniisti taaksepäin, mutta eteenpäin tuntuu kuin vieteri kiristyisi jo alle kymmenessä kierroksessa ja pyörintävastus on melkoisen suuri. Mitään irtonaista ei missään näkynyt. Jarrut tuntuivat toimivan.
Onkohan jarrurummun sisällöstä tullut selvää vai mahtaako vika olla laakerissa? Mitenkään ylenpalttisesti rumpu ei kuumene. Ja toisena kysymyksenä, uskaltaakohan korjaamolle ajaa viittä kilometriä?
FOCUS I jarruongelma?
7
1268
Vastaukset
Itellä kävi aikoinaan Sierran kanssa niin että lähti satasen vauhdissa jarrukengän nauha irti liimauksesta. Oli meinaan melkoosta ryskettä ja pauketta kun pyörä löi vähillä lukkoon asfaltilla ja välillä taas pyörähti.
Joten eikun rumpu auki niin näkee. Jotain siellä varmasti on irtonaista tavaraa.
PS. ajoin muuten tuolla Sierralla kotia asti n. 10 km tuollaista about 15km/h.- laakeri...
veikkaan pyöränlaakeria, sillä ne on heikkoja focuksessa. Mulla meni laakeri sökäksi ja todellakin se paukkui ja rutisi. Nilkutin korjaamolle ja korjaamolla pyörässä oli jo reilu välys. Niin pitkälle ei kannata ajaa...
KOita että onko pyörässä sivuttaisklappia (tunkkaa auto ilmaan ja koita käsin ravistamalla). Jos on klappia, niin laakeri on varmasti sökö. - diesel power
Mitä ilmeisemmin se on laakeri, jonka hauleja erillään pitävä kehä on hajonnut. Itselläni kävi näin Peugeotissa. Laakeri hirttää kiinni ja irtoaa sitten pamahtaen - toivottavasti. Voi muuten katkaista takapyörän navan!!! Älä aja, ennenkuin tiedät syyn.
- MikkoT
Laakerihan se sieltä oli mennyt. Ja kunnolla, pyörässä oli jo selvää välystä. Laakeri vaihdettu, mutta uutta murhetta tuli jarruihin. Rikkoutunut laakeri oli syönyt ABS:n tunnistinrengasta(?) ja nyt silloin tällöin abs-valo palaa. Lisäksi jarrupolkimessa tuntuu välillä kuin ABS potkisi vastaan. Tämäkin johtunee viallisesta tunnistimesta. Jarrut kuitenkin toimivat. Osa on tilauksessa, katsotaan poistuuko ongelma vaihdolla.
- hintaa
Sanoivatko hintaa tuolle abs:n tunnistimelle? Ja ajahan varovasti, sillä tuo tunnistinvika saattaa todennäköisesti heikentää jarrutustehoa, kun ABS luulee pyörän lukkiutuvan ja höllää siis jarrupainetta.
- MikkoT
hintaa kirjoitti:
Sanoivatko hintaa tuolle abs:n tunnistimelle? Ja ajahan varovasti, sillä tuo tunnistinvika saattaa todennäköisesti heikentää jarrutustehoa, kun ABS luulee pyörän lukkiutuvan ja höllää siis jarrupainetta.
Kallishan tuo osa varmasti on. Päätellen jo siitä, ettei sitä varaosana hyllystä saa, vaan tilailla pitää jostain päin maailmaa. Jarrutuksessa on tosiaan painettava hieman voimalla. Mutta jarrutusmatka ei kovemmassakaan jarrutuksessa ole juuri kasvanut, alentunut jarrupainehan koskee vain viallisen anturin pyörää?
Suuremmissa nopeuksissa signaali katoaa ja ABS poistuu toiminnasta. Tämä poistaa onneksi kovien vauhtien vaaratilanteita, kunhan muistaa, ettei ABS:ä ole... - Zippe
MikkoT kirjoitti:
Kallishan tuo osa varmasti on. Päätellen jo siitä, ettei sitä varaosana hyllystä saa, vaan tilailla pitää jostain päin maailmaa. Jarrutuksessa on tosiaan painettava hieman voimalla. Mutta jarrutusmatka ei kovemmassakaan jarrutuksessa ole juuri kasvanut, alentunut jarrupainehan koskee vain viallisen anturin pyörää?
Suuremmissa nopeuksissa signaali katoaa ja ABS poistuu toiminnasta. Tämä poistaa onneksi kovien vauhtien vaaratilanteita, kunhan muistaa, ettei ABS:ä ole...Sama vika mulla tod. näköisesti. Ajaessa alle 45km/h ei ole mitään ongelmaa, mutta kun nopeus ylittyy tuon rajan, alkaa polkimissa tuntumaan lievää "värinää" ja jos silloin edes hipaisee jarrua, alkaa ABS potkimaan vastaan. Viime kesänä meni takapyörän laakeri rikki, saattaa olla siitä seurauksena.
ABS:n valo ei pala, paitsi nyt kun otin ABS:n sulakkeet irti. Eipähän potki enää.. tuntuu muuten tosi veemäiseltä ku joka jarrutuksessa alkaa potkiminen kuivallakin asfaltilla.
Kerrohhan sensorin hintaa ku tiedät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa422016En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141424Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421391Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 81211
- 121068
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7971- 20959
- 80929